Wandelen in bos met 1-2 jarige, hoe?

08-05-2019 13:26 142 berichten
Alle reacties Link kopieren
Oke, ik loop een beetje op de zaken vooruit, maar ik ben benieuwd hoe jullie dit doen.
Wij hebben honden en ik ga dagelijks met ze naar het bos. Wij wandelen dan zo'n 6km.
Ik vind het heerlijk, en de honden hebben het echt nodig. Ik ben dan ook van plan dit door te zetten wanneer een baby komt.
Maar.. hoe dan? Als ze nog erg klein zijn kunnen ze natuurlijk in de draagdoek. Maar tot welke leeftijd (en gewicht!) is dit te doen?
Een wandelwagen is niet optimaal, of zon duwfietsje. De plekken waar de honden los mogen zijn namelijk geen vaste paden van beton ofzo, maar echt zand en tja, 'bosondergrond'. Lijkt me niet echt lekker duwen. Of zijn daar speciale kinderwagens voor?
Iemand tips?
-
Alle reacties Link kopieren
Je hebt wagens en buggy's met van die dikke 'terreinbanden'. In rul zand is alles zwaar, maar op bosgrond werken die banden goed, vind ik.
Alle reacties Link kopieren
Draagzakken bestaan er in soorten en maten, ook tot peuter-/kleuterleeftijd. En met jullie wandelregime leert jullie kleine vast goed en rap lopen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn jongste tot 3,5 jaar in de manduca op mijn rug gehad als we gingen wandelen Ging prima. Vanaf een jaar of 2 lopen ze steeds meer hele stukken zelf, dus je hoeft ze niet de hele weg te dragen. Met 3,5 was het echt over, toen liep jongste makkelijk 5 km, en wel verder ook, en was te druk met van alles om nog gedragen te willen worden.
Alle reacties Link kopieren
je kan toch ook zo'n gekke rugzak kopen waar dat kind in achterop kan
Alle reacties Link kopieren
Draagdoek en daarna draagzak. eerst op de buik en vanaf dat baby zelf tot zit kan komen in de draagzak op de rug. ideaal, ik voel niks van het gewicht en dreumes hier vindt het ook leuk.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt echt wel terreinwaardige varianten die ook prima op bosondergrond werken. Zorg voor grote wielen, liefst met grote luchtbanden. Dus niet zo'n fancy stads geval.

Gaat natuurlijk niet als je regelmatig over omgevallenbomen moet klauteren of veel trapptjes hebt, maar die moet je dan maar proberen te vermijden. Of neem een draagdinges.
Ik vind het prima te doen met onze wandelwagen van maxi cosi, en die heeft geen speciale banden ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Iedere dag een uur met je kind wandelen in het bos? Ik begrijp dat er nog niet eens een kind is, maar begin je maar vast voor te bereiden op gemopper van een kind dat dat - begrijpelijkerwijs- doodsaai vindt.
Alle reacties Link kopieren
Met een peuterdraagzak of een rugknoop met een draagdoek is dat makkelijk te doen. Eerst lekker een stuk zelf lopen en als ze moe worden op de rug. Doordat je kindje steeds een beetje zwaarder wordt, ervaar je het niet als zwaar omdat je getraind bent. Tot 3,5/4 jaar is het zeker prima te doen als je een goede drager hebt (niet zo'n frame-geval!)
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een wandelwagen met 3 wielen en dikke banden. Gaat prima hier in het bos. Mul zand is een ander verhaal, maar dat is met lopen ook zo.

En als ze 2 zijn willen ze vaak zelf ook lopen, maar dan zou ik wel de wandelwagen meenemen als ze geen zin meer hebben.
Alle reacties Link kopieren
hier een draagzak tot ongeveer 3.5 gebruikt. ze stappen eerst flink zelf en als ze te moe worden lekker in de draagzak op de rug.
Mijn zus had de Mountain buggy en ik de Joolz Geo en dat liep prima door bossen :)
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
08-05-2019 13:35
Iedere dag een uur met je kind wandelen in het bos? Ik begrijp dat er nog niet eens een kind is, maar begin je maar vast voor te bereiden op gemopper van een kind dat dat - begrijpelijkerwijs- doodsaai vindt.
Nee joh, lekker klimmen, blaadjes zoeken, takjes gooien, peuters en kleuters vinden het bos juist superleuk!
Alle reacties Link kopieren
En als ze wat groter zijn op n loopfietsje dan heb je ook nog lekker wandel tempo ipv sjokken.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook twee honden en een peuter.

Als baby in de draagdoek. Later zo een rugdrager met frame gekocht. Op een loopfietsje komen ze ook een heel eind normaal is er niet heel mul zand op de meeste stukken. Ik heb de luxe van paarden die aan t bos staan. Dochter is nu 2,5 en dan pak ik een pony zet haar erop kunnen we zonder moeite een uur wandelen.

Wat ik wel vaak deed toen ze wat ouder werd en niet de hele wandeling door sliep een banaan mee flesje water. Dat kon ze in de drager eten en dat vermaakte haar even. Ook een ski pak aan en stukjes laten lopen en spelen in het bos. Bereid je wel voor dat je tempo enorm omlaag gaat dus de afstand misschien niet haalbaar blijft. Ik deed het bos niet meer elke dag maar ging bv ook een uur fietsen met de honden met haar voorop dr fiets dat vind ze ook leuk. Hier is een buiten gebied waar de honden los kunnen en je goed kan fietsen
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
Ergonomische draagzak, bijv tula of manduca! Veel meer vrijheid dan buggy. en dat gaat prima met een kind van 1/2, die van mij liep toen nog geen grote afstanden. Man had ook zo'n rugzak ding tweedehands gevonden maar dat vonden we veel minder comfortabel voor kind en ouder dan de draagzak.
Alle reacties Link kopieren
Tip:
De wagen niet duwen maar trekken, dat scheelt al een heel eind.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Wat wij deden:
Draagdoek tot ze kunnen lopen.
Een ringsling tot 1,5-2 (Makkelijk erin en eruit)
Nu af en toe nog een stukje op de nek en een langere draagdoek voor 'dag'tochten.

Beste tip die ik kreeg; neem een bal mee. Die kun je zelf vooral de goede kant op schoppen.

De wandelwagen werd hier alleen gebruikt door opa en oma (meer als rollator ;) niet dat ze dat wilden toegeven) en voor boodschappen.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Hier een zoontje van 3,5 die heel graag in t bos is. Echt afstanden lopen vindt ie niet leuk, dan vaak in de rugdrager. Wellicht een optie om een losloop stuk te zoeken waar de honden kunnen spelen en kind er een beetje omheen kan scharrelen? Mijn zoon houdt dat rustig vol en gooit stokken voor de hond, probeert verstoppertje te spelen met de hond, enz. Ik probeer dan de hond geestelijk moe te maken naast alleen fysiek door spelletjes te doen en hem uit te dagen.
Die wagens met grote banden doen het echt prima in het bos, dan hoef je nog niet eens een heel speciale te kopen. De meesten hebben tegenwoordig van die brede wielen. Wij gaan heel vaak wandelen en blijven dan niet op de paden. Als je op een beetje een gunstig moment gaat, dan kun je gerust een paar uur wegblijven, ook met een baby. Vanaf een jaar of 2/ 2,5 kun je ze lekker zelf laten wandelen.

Dragen kan ook, maar dat is afhankelijk van het kind. Mijn oudste vond het niks, terwijl mijn jongste het liefst uren tegen me aangeplakt zat.
Alle reacties Link kopieren
Verwacht met een kleintje niet dat die blijft zitten.
En daarna niet dat die net zo snel mee wandelt.

Die 6 km kan je uit je hoofd zetten op het moment dat kleintje kan wandelen en het allemaal Zelluf! gaat willen doen.

Daarbij, tegen die tijd wil je liever naar een ander stuk natuur waar bijvoorbeeld die ene leuke klimboom is, dat kabouterpad of die geweldige schommel.

Denk in elk geval niet dat je nog jaren hetzelfde pad gaat lopen met je hond :)
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
snowy2 schreef:
08-05-2019 13:38
Nee joh, lekker klimmen, blaadjes zoeken, takjes gooien, peuters en kleuters vinden het bos juist superleuk!
Elke dag? Die van mij niet hoor.
Eze schreef:
08-05-2019 13:35
Iedere dag een uur met je kind wandelen in het bos? Ik begrijp dat er nog niet eens een kind is, maar begin je maar vast voor te bereiden op gemopper van een kind dat dat - begrijpelijkerwijs- doodsaai vindt.
Jij hebt denk ik zelf geen kinderen? De meeste kinderen vinden het juist heerlijk in de natuur en vermaken zich prima.
Wij hadden er een met terreinbanden. De bosgrond hier is wel redelijk hard. Mul zand sloeg ik over.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven