Wisselen van basisschool of blijven...

09-05-2019 13:19 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit heel erg in dubio en misschien kunnen jullie helpen..
Ik heb 3 kinderen waarvan 2 nog op de basisschool. 1 in groep 5 en de ander net gestart in groep 1. Op zich niks mis met de school, kinderen hebben het prima naar hun zin. Kind in groep 5 doet het goed, komt goed mee en heeft genoeg vriendinnen.
Nu heb ik pas geleden het inspectierapport gelezen van school en ze scoren al 3 jaar op rij onvoldoende/zwak op de eindtoets groep 8.
Nu ben ik een beetje bang dat er misschien meer in kind zit en dat er nu niet uitkomt. Van jongste weet ik nog niet hoe ze qua leerprestaties is maar als ze net als mijn oudste is die met een lwoo advies van de basisschool gegaan is dan kan een andere school misschien net wat meer doen.
Ik heb trouwens een school op het oog die al 3 jaar bovengemiddeld scoort en veel goede verhalen van ouders hoor.
Wat zouden jullie doen? Afwachten tot het misschien beter wordt of wisselen van school..
Alle reacties Link kopieren
Ik zou mijn kinderen de best mogelijke opleiding willen geven.
Maar je oudste zit nu al goed op deze school, komt mee, heeft vriendinnen. Ik zou haar dan ook niet zo snel laten wisselen als de 2 die nog geen binding hebben met school.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet precies waar die onvoldoende op wijst. Vindt de inspectie ook dat de school niet genoeg doet om het maximale uit kinderen te halen?
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Zo'n score van de eindtoets zegt niet alles. Wat als die kinderen gewoon niet beter kunnen? En school er dus alles uit heeft gehaald wat erin zit?
Kijk naar je eigen kinderen. Hoe doen zij het op school? En wat doen ze als een kind niet mee kan komen? Laat je niet gek maken door een score. Kijk verder dan je neus lang is.
Alle reacties Link kopieren
De school scoort op 4 van de 5 punten voldoende. Vooral het leefklimaat is erg goed. Wat dus niet goed gaat is het lesgeven. Kinderen scoren slecht op taal, rekenen en begrijpend lezen. Moet er wel bij zeggen dat er veel gerommeld is met leraren wegens uitval en een zieke directeur het afgelopen jaar.
Maar het feit dat er de afgelopen maanden al 6 kinderen uit groep 5 zijn overgestapt maakt mij aan het twijfelen...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb even snel gelezen op de website van de inspectie en volgens mij kijkt die naar de score die verwacht mag worden op basis van de leerlingenpopulatie. Kennelijk scoort de school van jouw kinderen daar niet goed op en scoren de kinderen dus lager dan verwacht. Dat zeg nog niets over jouw individuele kind natuurlijk. Als je je kind naar een andere school stuurt, komt het waarschijnlijk in een andere populatie terecht en dat verklaart de hogere score van die school. Met andere woorden; een school waar voornamelijk kinderen van hoogopgeleide twee verdieners op zitten, scoort waarschijnlijk hoger dan een school met voornamelijk laag opgeleide ouders. Dat zegt alleen niet zoveel op de school, maar meer over het soort kinderen dat daar op school zit.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
De kinderen zitten nu op een hele witte school met voornamelijk hoogopgeleide 2 verdieners. De school die ik op het oog hebt ligt een straat verder en heeft nog steeds dezelfde leerlingpolulatie.
Alle reacties Link kopieren
@Belle: ook op die scholen is het een gewogen gemiddelde.

Maar het lijkt me een lastige overweging, vooral als ze het naar hun zin hebben. Maar goed, LWOO is wel een uiterste. Heb je het idee dat je kinderen meer zouden kunnen leren?
Gaan ze er extra aandacht aan besteden naar aanleiding van de inspectie? Dat zou je kunnen navragen.
Alle reacties Link kopieren
@Pandax, handig om te weten.

@TO, heb je het idee dat LWOO bij jouw kind past? Of dat er toch meer in had gezeten?
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Een slecht rapport voor de inspectie, wil niet zeggen dat het een slechte school voor JOUW kind is.

Wanneer je kind makkelijk leert en de school soort slecht op begeleiden van kinderen met dyslectie, ADHD, andere rugzakjes, maar goed in begeleiding van kinderen die goed leren. Dan zou ik blijven.

Ik ken een ouders waar de kinderen op een super slecht scorende lagere school zaten. Toen de inspectie raporten gepibliceerd werden, haalden ouders de kinderen van school. Met als gevolg dat de klassen erg klein waren, en de kinderen het prima naar hun zin hadden op school. Ze zijn toen ook naar andere scholen gaan kijken, maar daar de klassen erg groot. En was er vooral extra aandacht voor minder goed presterende kinderen. Terwijl deze kinderen juist heel makkelijk leren (alle 3 gymnasium uiteindelijk). Ze hebben toen besloten om de kinderen gewoon op die school te laten.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Deze maand is er een extra controle en er wordt een externe partij ingeschakeld om het een en ander te onderzoeken/verbeteren. (Staat op de site van de inspectie) Maar ik vraag me af of ze daar nu pas mee beginnen of al mee begonnen zijn het eerste jaar dat de onvoldoende geconstateerd is. In het laatste geval heeft dat dan niet heel veel nut gehad.

Mijn oudste heeft adhd en de hele basisschool tijd gestruggeld. Nu op het vo gaat het een stuk beter..en gaat qua leren wel vooruit, het is een slimme jongen maar heeft echt wel wat extra handvatten nodig die hij op de basisschool duidelijk niet gekregen heeft. Dat hij een laag advies heeft kan aan zijn adhd liggen of aan school...
anoniem_385941 wijzigde dit bericht op 09-05-2019 14:01
0.58% gewijzigd
Yellowmouse schreef:
09-05-2019 13:53
Deze maand is er een extra controle en er wordt een externe partij ingeschakeld om het een en ander te onderzoeken/verbeteren. (Staat op de site van de inspectie) Maar ik vraag me af of ze daar nu pas mee beginnen of al begonnen mee zijn het eerste jaar dat de onvoldoende geconstateerd is. In het laatste geval heeft dat dan niet heel veel nut gehad.
Heeft de school zelf niets gecommuniceerd na het eerste slechte rapport?

Ik meen me te herinneren dat de school van mijn kinderen ook een slecht rapport had toen mijn oudste op de peuterschool zat, maar die hield toen de ouders (en anderen) op de hoogte van dat ze er mee aan de slag gingen.
Alle reacties Link kopieren
Nee helemaal niks gehoord van school zelf. Wel dat de inspectie geweest was en er is wel medegedeeld wat de goede punten van school waren. Het echte inspectierapport nooit van school gekregen die heb ik zelf opgezocht. Na tips van andere ouders...
Alle reacties Link kopieren
Lastig, het klinkt niet echt super eigenlijk. Is er een mogelijkheid om de oudste op school te laten en de jongste naar een andere school te doen?
Alle reacties Link kopieren
Ja dit zou ik zeker kunnen doen. Oudste gaat zelfstandig van en naar huis. Dat is geen probleem
Ik zou ook nog 2 jaar kleuters af kunnen wachten en als de school eind groep 2 niet verbeterd is kunnen wisselen.. maar of er dan nog plek is op school van mijn keuze?
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk vind ik (zeer) goede leefklimaat en het sociale welzijn van mijn kinderen belangrijker dan de uislagen van de eindtoetsen in groep 8.
The time is now
Alle reacties Link kopieren
Banba schreef:
09-05-2019 15:53
Persoonlijk vind ik (zeer) goede leefklimaat en het sociale welzijn van mijn kinderen belangrijker dan de uislagen van de eindtoetsen in groep 8.

Ik vind dat ook heel belangrijk, sterker nog, ik heb mijn dochter om die reden naar een minder-goed-presterende school gedaan. Maar als dat fijne leefklimaat tot een LWOO-advies zou leiden zou ik toch voor een andere school gaan.
Alle reacties Link kopieren
Jouw oudste heeft bijgedragen aan een slechter rapport, om het maar even stom te zeggen.

Dat ligt niet per se aan de school maar hij/zij heeft lager gepresteerd dan wat op basis van het opleidingsniveau van jullie als ouders verwacht mag worden.

Daarbij: ouders kiezen misschien juist wel voor deze school omdat hun kind met leer- of gedragsproblemen heel goed op deze school past omdat ze er wel goede hulp kunnen bieden en stoot die school met goede rapporten juist dat soort kinderen wel af. Het is heel manipuleerbaar.

Ik werk zelf in het onderwijs en inspectierapporten zeggen lang niet alles. De school van mijn kinderen scoort bijvoorbeeld op heel veel zaken excellent maar niet op het uitstroomprofiel. Nou, lekker boeiend. Ik zou juist zeggen dat het een juiste afspiegeling van de samenleving is. 60% van de leerlingen is een vmbo-leerling. Zo zouden de uitstroomprofielen ook moeten zijn. Scoort een school veel hoger dan zou je je ook achter de oren kunnen krabben.
Er zijn basisscholen waarvan wij als VO school de adviezen extra kritisch bekijken als die niet passen bij de resultaten omdat uiteindelijk diens leerlingen altijd lager eindigen.

Zit je kind fijn op een school, goed in zijn vel enz. Lekker laten zitten. Een schoolwissel kan een behoorlijk grote impact hebben.

En LWOO (heet nu ook anders) is een hulpmiddelenpakket dat naast een niveau ingezet kan worden. Zelfs op de havo, al gebeurt dat bijna nooit.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Hoe doet de middelste het?

Is dat een doorsnee gemiddeld kind?
Of is er ook daar een etiketje of eventuele problemen?


In het eerste geval zou ik kind laten waar het is.
In het tweede geval zou ik overstappen overwegen.

Al kan het ook zijn dat hij op de nieuwe school aardige startproblemen heeft in de combinatie van een totaal nieuwe klas (raakt hij er nog tussen als een klas al 5 jaar aan elkaar hangt?) én waarschijnlijk ook nog een iet of wat "hoger" of zwaarder niveau.


Voor nummer 3 zou ik eerst es kijken hoe die het in groep 1 en 2 doet.


Ik zou sowieso niet in 't midden van 't jaar switchen en pas overstappen na de zomer.
Alle reacties Link kopieren
Yellowmouse schreef:
09-05-2019 13:53
Deze maand is er een extra controle en er wordt een externe partij ingeschakeld om het een en ander te onderzoeken/verbeteren. (Staat op de site van de inspectie) Maar ik vraag me af of ze daar nu pas mee beginnen of al mee begonnen zijn het eerste jaar dat de onvoldoende geconstateerd is. In het laatste geval heeft dat dan niet heel veel nut gehad.
Sowieso moet een school na een slechte beoordeling door de inspectie aan de slag met de aanbevelingen. Binnen een jaar komt de inspectie dan terug. Als er onvoldoende verbetering zichtbaar is, komt er verscherpt toezicht. Waarschijnlijk is de school van jouw kinderen nu druk bezig met zo’n verbetertraject. Als het goed is, ga je dat ook terugzien in de resultaten.
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
09-05-2019 17:32
Ik vind dat ook heel belangrijk, sterker nog, ik heb mijn dochter om die reden naar een minder-goed-presterende school gedaan. Maar als dat fijne leefklimaat tot een LWOO-advies zou leiden zou ik toch voor een andere school gaan.
Dit idd. Scores boeien me weinig, maar als het onderwijs naar jouw idee ondermaats is, en je kinderen niet (kunnen) laten zien wat ze in zich hebben, zou ik absoluut wisselen. Bij middelste kunnen je al inschatten wat voor kind het is, en hoe je verwacht dat hij tzt zal scoren.

Jongste zou ik per augustus sowieso overzetten naar nieuwe school. In een kleuterklas komen elke maand nieuwe kinderen en vallen zij-instromers niet op, zijn ze zo gewend. Waarom zou je wachten tot eind groep 2?
Dat schooljaar kun ook gebruiken om de nieuwe school beter te leren kennen en evt alsnog besluiten middelste daar ook heen te halen voor de laatste paar jaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven