Tips na keel- en neusamandelen verwijderen

10-05-2019 08:34 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Bij onze dochter van 3 jaar zijn maandag haar keel- en neusamandelen verwijderd en ze heeft buisjes gekregen. Ze heeft nog steeds heel veel pijn en eet nauwelijks. Drinken gaat moeizaam maar ze krijgt wel voldoende binnen. We hebben al veel geprobeerd (yoghurt, gepureerd fruit, vla, appelmoes, brood zonder korst, cake, gepureerd avondeten). Maar nergens eet ze meer dan een paar muizenhapjes van.
Pijnstilling geven we nog steeds (diclofenac en paracetamol).

Heeft iemand dit ook meegemaakt en misschien tips hoe we haar wat kunnen laten eten? Ze was al dun namelijk en wordt wat slapjes. En hoe lang bleef de pijn aanwezig bij jullie kinderen?
Alvast bedankt!
Ik denk dat je het beste even de KNO kan bellen hierover.
Alle reacties Link kopieren
KNO bellen inderdaad, en als drinken wel gaat zou ik daarop inzetten. Je kan drinken ook calorierijk maken (/kopen). Ik kan me vooral veel ijsjes herinneren toen die van mij eruit gingen. Is dat wat?
Alle reacties Link kopieren
Kan mij van mijzelf niet meer precies herinneren hoe lang ik er last van heb gehad. Bij mij waren ook keel- en neusamandelen verwijderd en buisjes geplaatst. Wat ik wel weet, is dat mijn moeder altijd begint over de grote hoeveelheid ijs die ik toen heb weggewerkt (goh, zou daar mijn liefde voor ijs zijn ontstaan?). Misschien dat eten na een waterijsje makkelijker gaat? Gezien de boel dan ook door het ijs een beetje is 'verdoofd'.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik toen heb gegeven en wat er ook heel goed in ging was koude vanille vla en daar verkruimelde ik beschuit over.

Verder zou je lauwe bouillon met wat brood wat ze erin kan soppen, een baby fruithapje en inderdaad ijs kunnen geven. Na het weekend zal het een stuk beter gaan. De eerste week is gewoon vervelend en pijnlijk.
Geen fruitmoes, dat prikt. Elk uur 3 slokjes drinken - samen tellen. Hoe vaker een slokje, hoe minder pijn. Zacht bolletje met smeerkaas of lauwe knakworstjes kan ook. Ook snachts je kind slokjes laten drinken, want smorgens met een droge keel wakker worden doet heeeel zeer.
Alle reacties Link kopieren
IJs inderdaad, en dan in dit geval ook lekkere vette roomijs, dan sterkt ze hopelijk weer een beetje aan.
Alle reacties Link kopieren
Na ongeveer een week kreeg kind juist meer pijn, volgens de arts laten dan de korstjes los en dan komen er wat zenuwen bloot te liggen. Hier was het echt twee volle weken pittig.. vooral de nachten!

Onze dochter kon wel wat eten zolang ze genoeg paracetamol en ibuprofen kreeg (afwisselen), en dat was dus de maximaal toegestane dosis voor haar gewicht. Ik geloof iedere 3 uur een pil. Overigens konden wij een zwaardere pijnstiller krijgen, in het geval dochter niet zou eten en excessief pijn zou houden. Ik zou even overleggen met je KNO arts!
Alle reacties Link kopieren
Van roomijs krijg je wel extra slijmvorming waardoor je weer extra moet slikken, dat is niet altijd fijn

Mijn zoontje at met 2-3 dagen bijna alles weer.
Als je het te lang vind duren zou ik even contact op nemen met de kno poli.

Visticks waren hier als avond eten 't eerste succes
Alle reacties Link kopieren
Heel erg bedankt voor de reacties! Ik heb poeder gehaald van Nutricia dat ik nu door haar drinken doe en ze heeft zowaar wat kwark gegeten. Ga zo even wat dingen halen die jullie noemden. Haar amandelen waren volgens de arts erg groot bij het verwijderen dus mogelijk heeft ze daardoor ook wat grotere wonden. Nachten zijn inderdaad pittig maar vanochtend speelt ze eindelijk weer wat, doet me goed om te zien! Ijs bieden we inderdaad vaak aan naar wil ze ook nauwelijks eten. Hopelijk komt er nu een stijgende lijn in en anders bel ik de arts uiteraard!
Fijn dat het beter gaat!
Bij twijfel zou ik toch even de dokter bellen omdat je het weekend in gaat. Telefonisch overleg is misschien al voldoende.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven