Peuter bang van honden

11-05-2019 17:47 120 berichten
Onze peuter is bang voor honden. Zover ik weet is er niks echt ergs gebeurd maar zodra hij een hond ziet wil hij opgetild worden.

Iemand tips?
https://www.apetrotsekinderen.nl/mijn-k ... or-honden/
Een hond is sneller dan een peuter en kan onbedoeld door druistig gedrag je kindje bang maken. Omdat hij nog klein is, kan hij zich niet snel uit de voeten maken.
Het kan helpen als je zelf heel positief bent als je een hond tegenkomt. Zo van"aaah kijk nou wat lief! " Boekjes lezen over hondjes.
Overigens kan zijn angst gebaseerd zijn op iets wat tijdens een moment opname is gebeurd. Jou viel het misschien niet op, maar het maakte grote indruk op hem.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niks doen. Gaat vanzelf wel over.
Alle reacties Link kopieren
Ken je misschien iemand met een heel rustige (oudere) hond?

Ik heb zo'n hond en ik zie vaak dat kinderen (van vrienden maar soms ook van vreemden als we ergens met hem zijn) het in eerste instantie heel spannend vinden, maar als ze zien dat hij écht niks doet dat ze dan langzaam dichterbij komen. Ik stimuleer dit altijd, laat ze voorzichtig aaien over zijn rug, leer ze dat ogen, mond en staart een no-go zone zijn. Dat kan ik doen omdat onze hond een gepensioneerde hulphond is en heel stil blijft staan als hij een klein mens op zich af ziet komen. Net alsof hij weet dat ze jong zijn, ondanks dat ze even groot als hij zijn.

Dus mijn tip zou zijn om je kind met zo'n soort hond kennis te laten maken en misschien ook wat informatie over honden te geven. Bijvoorbeeld dat jonge honden best wel wild stoeien. Dat het er misschien als vechten uitziet, maar dat ze eigenlijk gewoon spelen.
Alle reacties Link kopieren
Bells_ schreef:
11-05-2019 18:07
Dus mijn tip zou zijn om je kind met zo'n soort hond kennis te laten maken en misschien ook wat informatie over honden te geven.
Hier ben ik het mee eens.

Mijn vorige hond heeft een jong ventje van toen 3 jaar ook zo over zijn angst heen geholpen. In het begin bekeek het ventje het van veilige afstand, verscholen achter een stoel. Op een gegeven moment liep hij er voorzichtig met een boog omheen. En aan het eind van het liedje hing hij om zijn nek en viel hij half bovenop hem in slaap.

Maar het werkt echt alleen bij een wat oudere en rustige hond, die de situatie instinctief aanvoelt, en die het geduld op kan brengen om het kind de spelregels te laten bepalen.
nummer*zoveel wijzigde dit bericht op 11-05-2019 18:32
0.13% gewijzigd
Nummer*Zoveel schreef:
11-05-2019 18:13
Hier ben ik het mee eens.

Mijn vorige hond heeft een jong ventje van toen 3 jaar ook zo over zijn angst heen geholpen. In het begin bekeek het ventje het van veilige afstand, verscholen achter een stoel. Op een gegeven moment liep hij er voorzichtig met een boog omheen. En aan het eind van het liefje hing hij om zijn nek en viel hij half bovenop hem in slaap.

Maar het werkt echt alleen bij een wat oudere en rustige hond, die de situatie instinctief aanvoelt, en die het geduld op kan brengen om het kind de spelregels te laten bepalen.
Vooral dat laatste.
Alle reacties Link kopieren
Niet steeds optillen als er een hond aankomt.
Daarmee bevestig je alleen maar dat een hond iets is om bang van te worden.
Groot gelijk, je kunt maar beter voorzichtig zijn met honden. Ik zou er niks aan doen.
En wat is er mis met het feit dat een 1 à 3-jarige angst heeft voor honden?

Liever een angstige peuter die uit de buurt blijft dan één die op elke hond in hyper-acitiviteitsmodus afvliegt en vroeg of laat gebeten wordt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou 'm gewoon optillen.
Hij ontdekt vanzelf dat er lieve honden zijn.
En niet zomaar op alle honden afrennen om ze te aaien is ook niet verkeerd.
Dit is inderdaad beter dan een kind dat op iedere hond af rent en wil aaien enzo. Zo ging het hier al bijna een paar keer mis. De hond doet over het algemeen niks en laat heel veel dingen toe, vooral van kleine kinderen, maar er zijn ook dingen die een vreemde niet moet doen en tja als dat wel gebeurd dan wordt ie boos.
Alle reacties Link kopieren
Mooi, houden zo.
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren
Mijn neefjes waren hartstikke bang van honden, maar het was bij ons zo afgeleerd of althans toen was niet elke hond meer eng. Ik zag ze niet zo vaak maar toen ze hier een keer kwamen was het in de ochtend nog gillen en optillen en in de middag met de bal spelen en de riem vasthouden en de halsband losmaken. Nu is mijn hond ook wel heel lief met kinderen, dus je moet wel iemand kennen met de juiste hond.
Vergeef me dat ik schreeuw wat ik niet weet en dat ik zwijg over wat helder is, dat ik nooit zeg wat ik bedoel en dingen roep die ik niet voel.
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
11-05-2019 18:29
Niet steeds optillen als er een hond aankomt.
Daarmee bevestig je alleen maar dat een hond iets is om bang van te worden.

Dat is het ook.
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
11-05-2019 18:52
Dit is inderdaad beter dan een kind dat op iedere hond af rent en wil aaien enzo.
Da's een kwestie van opvoeden.
Je leert je kinderen ook dat ze niet zomaar de weg op mogen rennen en dat ze uit de buurt van de sloot moeten blijven.
Je kan je kind dus ook leren dat ze niet op iedere hond af mogen gaan en pas mogen aaien als ze het aan de eigenaar hebben gevraagd.
Alle reacties Link kopieren
Komt praktisch altijd omdat de ouder angst uitstraalt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Wat overigens best terecht kan zijn want een heel jong kind verstaat de taal van de hond nog niet.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Bells_ schreef:
11-05-2019 18:07
Ken je misschien iemand met een heel rustige (oudere) hond?
Schoonouders hadden zo'n hond maar ook daar was hij bang voor.

Enige wat ik kan bedenken is dat hij bang is geworden door hyperactieve hond van zwager. Maar die is overleden dus ziet hij niet meer.
granny71 schreef:
11-05-2019 18:29
Niet steeds optillen als er een hond aankomt.
Daarmee bevestig je alleen maar dat een hond iets is om bang van te worden.
Nee een trillende krijsende peuter is echt een goed idee.
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
11-05-2019 18:29
Niet steeds optillen als er een hond aankomt.
Daarmee bevestig je alleen maar dat een hond iets is om bang van te worden.

Dit. Ik zie ouders dit heel vaak doen, ook bij kinderen die niet bang zijn. Niet teveel op zijn angst ingaan. Uiteindelijk zal hij dan doorkrijgen dat zijn angst ongegrond is.
retrostar schreef:
11-05-2019 19:22
Komt praktisch altijd omdat de ouder angst uitstraalt.
Man is opgegroeid met honden en ik ben er ook niet bang voor
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje heeft dat ook. Eerst rende hij op elke hond af, maar de pup van de buren (niet zo groot voor mij, maar voor zoon van nog geen meter lang toch best een beest) sprong een keer heel enthousiast tegen hem op en toen viel hij met z’n hoofd op de stoeprand. Viel allemaal mee, was vooral de schrik, maar sindsdien wil hij er niks meer van weten.

‘Niet schrikken, er komt zo een hondje langs’, zeg ik nu als ik een hond aan zie komen. En als hij dan toch opgetild wil worden doe ik dat. Je gaat niet dood van een beetje angst voor honden.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
1-Aapje schreef:
11-05-2019 19:33
Man is opgegroeid met honden en ik ben er ook niet bang voor
Maar je bevestigd je kind wel in zijn angst door hem steeds op te tillen.
Je kan hem ook laten lopen/staan en geruststellen.
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
11-05-2019 19:40
Maar je bevestigd je kind wel in zijn angst door hem steeds op te tillen.
Je kan hem ook laten lopen/staan en geruststellen.
Dit! Een hond ruikt angst, dus zo maak je het alleen maar erger!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven