Kritiek op het uiterlijk van je puber

13-05-2019 09:29 153 berichten
Een puberdochter van een familielid heeft onlangs, zonder vooroverleg, een kapsel laten aanmeten met geschoren zij- en achterkant (nagenoeg kaal), en een leuke kuif bovenop. Moeder wist wel dat ze voor kort zou gaan, maar was hier hevig verrast en ook wel een beetje boos over. Ze steekt niet onder stoelen of banken dat ze het niets vindt.
Met mijn kinderen moet ik wat voorzichtiger zijn. Die zouden het echt niet leuk vinden als ik dit soort kritiek zou uiten in het bijzijn van anderen, maar ik bedacht dat ik ook niet altijd alleen maar complimenten uitdeel. Zo kan een van mijn kinderen erbij lopen als een zwerver, en de ander heeft een zeer uitgesproken kledingstijl met soms wel erg retro (jaren ‘50) elementen.
Uiten jullie kritiek op het uiterlijk van je puber? Mogen ze alles dragen en hun haar zoals ze willen? Wel eens zo’n verrassing gehad als mijn familielid?
Alle reacties Link kopieren
Ik was punker. Need I say more?
Mijn ouders hebben het ondergaan. Zolang de boel allemaal maar schoon was en school er ook oke mee was. Na 2 jaar was ik er klaar mee. Toen werd ik hippie. Compleet met de gebreide kledingstukken en zelfgemaakte broeken met wijde pijpen. Zonder de stimulerende middelen overigens hoor. Ook die fase heeft iedereen overleefd.

En nu ben ik gewoon mezelf.

Mijn kinderen mogen aan wat ze willen, ook later als pubers. Het is hun lijf, hun leven. En zolang ze nog experimenteren wie en wat ze zijn vind ik het allemaal prima.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Ik heb nooit met verassingen te maken gehad. Wel let ik erop dat de pubers er schoon en fris bij lopen. Kleding is niet kapot, tenzij het mode is.
Ze weten dat ze niet met een tatoeage moeten aankomen zolang ze nog thuis wonen.
Alle reacties Link kopieren
mijn pubers gaan hun gang maar, tot nu toe blijft het bij haarverf (geen scheertoestanden)
Ik vind niet al hun kleding mooi, maar ach.
Wat ik wel doe, als ik een keer een haarkleur mooi vind, dat wel benadrukken: "goh, deze kleur staat je goed zeg".

In de babytijd zeiden wel: Het is een faaaase,
en dat is de pubertijd ook.
Alle reacties Link kopieren
Hoe harder je je er tegen verzet, hoe leuker het voor de pubers wordt om zo gek mogelijk te doen.
Alle reacties Link kopieren
Dochter (12) mag geen naveltruitjes aan naar school. Het haar permanent verven ook niet. Kleding moet schoon zijn en zo zijn er nog wel wat dingen. Vooralsnog luistert ze nog.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Van mij mochten de kinderen ( als pubers) niet in hun trainingsbroek of joggingsbroek naar school. Ook badslippers verbood ik.
Ik heb het zelf altijd erg gewaardeerd dat mijn vader zich onthield van enig commentaar. Dat voelde alsof hij mij lief had zoals ik was.

Mijn moeder had commentaar, liet zich publiekelijk uit over mijn fratsen/schoolprestaties/alles en deed ‘grappig’ sarcastisch over mijn keuzes. Dit maakte dat ik mij niet veilig voelde en haar nooit wat vroeg.

Ik hang de manier van mijn vader aan bij onze (nu nog) peuter en wil dat hij zich als puber nog steeds gesteund voelt.
Alle reacties Link kopieren
Je kan best aangeven dat je het niets vindt, maar doorhameren vind ik ook weer zoiets. Mijn moeder heeft ooit tegenover de hele familie verkondigt dat ik er weer lelijk uit zag de dag, en ik heb de hele kerst boven gespendeerd. Ik ben er nog steeds boos over. En het is inmiddels al 15 jaar terug
Alle reacties Link kopieren
Zo lang ze hun lichaam niet verminken en ze schoob zijn, vind ik het goed. Haren groeien aan, kleding is tijdelijk.
Maar goed, Wij hebben geen klagen met onze drie pubers
Ik probeer het niet te doen maar vind het wel lastig. Naveltruitjes mogen niet. Ze mogen zelf alles uitkiezen verder.
Alle reacties Link kopieren
Schoon en heel, voor de rest zoeken ze het maar uit.
Ik heb wel moeite met sexy kleding bij jonge pubers. Geen naveltruitjes of korte rokjes of hakjes. Of nepnagels ofzo. De meeste dragen dat ook niet maar ik zie het wle al komen.

Van mij mag dat niet en het komt er ook niet in. Voorals nog heb ik een puber die daar ook echt niet van houdt en meer van het stoere is. :heart:

Ze mag van mij verder heel veel, ik hou wel van roze of lila haar zoals afgelopen jaar hip was in haar klas. Ik help haar dan ook met juiste verf en het aanbrengen.

Ik heb ook niks tegen bijzonder kapsels.

Zou ook nooit mijn kind zo afvallen in bijzijn van anderen, dan heb je als ouder ze niet allemaal op een rijtje. Wat een naar gedrag is dat.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 13-05-2019 09:55
0.51% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mijn puberzoons geven weinig om hun uiterlijk. Ze komen regelmatig in combinaties tevoorschijn die mijns inziens niet kunnen (vooral de jongste, bijvoorbeeld een broek met groene camouflagevlekken en daarop een blauw shirt, of diezelfde broek met daarboven een vest met grijze camouflagevlekken en zichtbare blauwe sokken eronder) en dan eis ik wel dat er wat anders aan gaat. Onder luid gemopper luistert de jongste daar dan nog wel naar, maar hij vindt het wel de grootste onzin. Vanochtend bleek zijn sweater vies, dat zagen we pas toen de voordeur open ging en er opeens veel daglicht was. Dan kleedt hij zich gelukkig wel zonder morren om.
Een ander verhaal is het haar. Ik zou graag willen dat ze hun haar fris en kort zouden dragen, maar nee, lang en sliertig heeft de voorkeur en naar de kapper gaan is enorme tijdverspliing. Een tijdje terug was het echt veel te erg, totaal geen gezicht meer. Toen heb ik ze gedwongen naar de kapper te gaan en gingen ze uiteindelijk toch maar. De grens ligt voor mij bij er echt onverzorgd uitzien.
Maar wat een gedoe zeg soms, pubers. Mijn oudste is 15 en het leek lang enorm mee te vallen met de puberitis, maar die slaat nu in alle hevigheid toe. Pfff...
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder had er een handje van, ik mocht niks: mijn haar niet verven, kort knippen, en het liefst koos zij mijn kleding uit. Als gevolg ging tiener-ik erbij lopen als een alto zwerver met kleding uit de kringloop en ongekamde haren. Met heel veel commentaar van haar tot gevolg en altijd maar die eeuwige zorgen over wat andere mensen wel niet zouden denken en zeggen.

Dat mijn eigen moeder zich zo schaamde en zorgen maakte over hoe ik er uit zag heeft mij lange tijd best onzeker gemaakt. Best ironisch aangezien ik er wel zelf voor koos om er "apart" bij te lopen. Een ouder die continue bezig is met wat andere mensen denken en zelf andere mensen op het uiterlijk en kleding afkeurt is dus niet goed voor je zelfvertrouwen. Mijn kinderen laat ik dus vrij, hoofd kaal, piercings, tatoo.. ze moeten het lekker zelf weten en ontdekken.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik zei dat ik groen haar prima vond en vast erg leuk hoefde het niet meer. Ik zeg het als ik kleding leuk vind staan en als ze het vraagt zeg ik ook eerlijk als ikhet minder mooi vind. Maar ik ga dat niet tegen familieleden roepen. Haar is hier al vaak lang en korte bob geweest en er tussenin en dat maakt mij niet uit. Opgeschoren kan super leuk staan. Haar groeit weer aan, daar maak ik me niet te druk om.

Edit: Het is nog een jonge puber, dus misschien zeg ik over 3 jaar wel iets heel anders.
gatinmijnsok wijzigde dit bericht op 13-05-2019 09:55
10.20% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
poeziewoezie schreef:
13-05-2019 09:35
Ik heb nooit met verassingen te maken gehad. Wel let ik erop dat de pubers er schoon en fris bij lopen. Kleding is niet kapot, tenzij het mode is.
Ze weten dat ze niet met een tatoeage moeten aankomen zolang ze nog thuis wonen.
En wat nou als ze niet-modieus met kapotte kleding willen lopen? Gewoon omdat ze daar zin in hebben en ‘ik mag toch zelf weten hoe ik er bij loop’, ‘waarom moet jij me beoordelen op een gat in mijn shirt?’ zucht, burgerlijke tuttige moeder!
Zeg maar zoals de oorspronkelijke punkers zich afzetten tegen de maatschappij.
moon_beam schreef:
13-05-2019 09:50
Mijn moeder had er een handje van, ik mocht niks: mijn haar niet verven, kort knippen, en het liefst koos zij mijn kleding uit. Als gevolg ging tiener-ik erbij lopen als een alto zwerver met kleding uit de kringloop en ongekamde haren. Met heel veel commentaar van haar tot gevolg en altijd maar die eeuwige zorgen over wat andere mensen wel niet zouden denken en zeggen.

Dat mijn eigen moeder zich zo schaamde en zorgen maakte over hoe ik er uit zag heeft mij lange tijd best onzeker gemaakt. Best ironisch aangezien ik er wel zelf voor koos om er "apart" bij te lopen. Een ouder die continue bezig is met wat andere mensen denken en zelf andere mensen op het uiterlijk en kleding afkeurt is dus niet goed voor je zelfvertrouwen. Mijn kinderen laat ik dus vrij, hoofd kaal, piercings, tatoo.. ze moeten het lekker zelf weten en ontdekken.

Tattoo's pas als ze zonder mijn toestemming het mogen plaatsen.
En piercings op bepaalde plekken ( lip en wenkbrauw of door tepels ofzo) mogen ze van mij ook niet. Mijn oudste is net puber, daar valt over te praten als ze een flink stuk ouder is. Zeg 18 ;-)

Verder heb ik dan weer niks tegen een gaatje meer of minder in oren of neus voor die 18 jaar.
Daar kunnen we tegen die tijd vast wel over praten.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind hier vooralsnog alles best qua kleding. Zo lang het schoon is is het mij wel best.
Qua kapsel heb ik wat meer eisen en zolang ik dat betaal houd ze zich daar aan.

Verder niet te moeilijk doen. Hoe moeilijker je doet hoe harder ze zich gaan afzetten.
Erger u niet, verwonder u slechts!
Qua kleding heb ik mijn 14-jarige wel ‘verboden’ om haar kleding met combat/camouflageprint bij elkaar te dragen, dus broek, vest en tas. Daarmee kun je imo een signaal afgeven dat niet handig is. Verder houd ik het bij subtiele aanwijzingen als het te kort of te bloot is. Maar voorzichtig, want mijn oudste heeft nu een peperdure wollen winterjas waar ze zich niet meer prettig in voelt omdat ik zei dat ze net Hannie Schaft was in het ding :-)
Alle reacties Link kopieren
Gier kinderen tussen 15, en 20 jaar.... En over hun uiterlijk heb ik toch echt weinig te zeggen....De oudste 2 verdienen hun eigen studie, en betalen hun eigen kleding......

Ik liep er in mijn puberteit ook vreselijk bij, en man was vroeger punk..... Ik geloof dat wij vroeger veel heftiger waren als onze kinderen nu...
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
13-05-2019 09:57
Qua kleding heb ik mijn 14-jarige wel ‘verboden’ om haar kleding met combat/camouflageprint bij elkaar te dragen, dus broek, vest en tas. Daarmee kun je imo een signaal afgeven dat niet handig is. Verder houd ik het bij subtiele aanwijzingen als het te kort of te bloot is. Maar voorzichtig, want mijn oudste heeft nu een peperdure wollen winterjas waar ze zich niet meer prettig in voelt omdat ik zei dat ze net Hannie Schaft was in het ding :-)
Ik verbied het niet, maar heb mijn (nu 19) puber paar jaar terug wel uitgelegd welk signaal je afgeeft, als je met je hoodie diep over je ogen door het leven gaat
Dat snapte ze, en deed ze niet meer
Over dat paarse/roze haar, ik vind dat superleuk (is ook een minpunt voor pubers) maar als je donker haar hebt is het funest voor je haar. Dat moet ontkleurd worden tot het niet meer kan, en dan het kleurtje erin. Dat durfde ze dus niet meer aan toen we dat uitgezocht hadden.
lilalinda schreef:
13-05-2019 09:59
Ik verbied het niet, maar heb mijn (nu 19) puber paar jaar terug wel uitgelegd welk signaal je afgeeft, als je met je hoodie diep over je ogen door het leven gaat
Dat snapte ze, en deed ze niet meer
Het was wel grappig toen we twee jaar geleden op vakantie waren nabij een legerbasis. Toen was ze wel wat beledigd dat zij het niet mocht, want die mensen liepen allemaal in combatoutfit.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb meer moeite bij 2 van onze jongens; die willen alleen maar merken; vans en Weekday..... En staan dan met die dure spullen aan hun motor te klussen.....

En dat paarse haar vind ik dus ook geweldig!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven