Oudste zoontje ‘irritant’ naar jongste zoontje

13-05-2019 13:05 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben 2 zoontjes van 4.5 en 2 jaar. De oudste plaagt/pest de jongste met regelmaat. En dan bedoel ik dingen als: speelgoedje afpakken als de jongste net lekker alleen speelt of even een duwtje geven als hij langsloopt... dat soort dingen. Hij lijkt het haast onbewust te doen. Ik geloof niet dat er jaloezie in het spel is of dat de oudste de intentie heeft om de jongste pijn te doen. Maar het gedrag is erg irritant. Boos worden, of rustig uitleggen... het lijkt niets te helpen: 10 minuten later gebeurt het weer.
Is dit herkenbaar voor jullie en hoe kan ik hier het beste mee omgaan?
Niet herkenbaar (4 kinderen hier. Maken natuurlijk weleens ruzie, maar niet bewust of onbewust pesten)
Misschien verveelt hij zich? Wil hij het liefst samen spelen, maar weet niet hoe hij dat het beste kan aanpakken, dus vraagt hij negatief aandacht?
Alle reacties Link kopieren
Onbewust geloof ik niet. Oudste zoontje is 4,5 jaar, die weet heus wel wat hij doet en wat naar of pesterig gedrag is. Ik zou daar strenger op gaan aansturen, dat gedrag is niet oké.
Als ik het zo lees lijkt het mij wel jaloezie. Ik zou er wel boos om worden. Dat soort gedrag wil ik niet hebben. Mijn kleinste doet het wel eens naar de oudste (wel jaloezie). Maar dat word gelijk afgestraft.
Hier herkenbaar met de twee broers. Geen idee, wat er aan te doen, het is vrij hardnekkig (mijn oudste zoon is al 13...).
Alle reacties Link kopieren
glitglam schreef:
13-05-2019 13:14
Onbewust geloof ik niet. Oudste zoontje is 4,5 jaar, die weet heus wel wat hij doet en wat naar of pesterig gedrag is. Ik zou daar strenger op gaan aansturen, dat gedrag is niet oké.
Eens, dit is vast niet onbewust. Of hij ten volle beseft wat de ander ervaart, nee, dat waarschijnlijk ook weer niet. Maar onbewust is dit ongetwijfeld niet, hoor.
Kun je hem niet even een korte time-out geven en daarna uitleggen waarom, en wat je wél aan gedrag wil zien?
En veel prijzen zodra je ze ook maar even lief ziet spelen.
Alle reacties Link kopieren
SjakS schreef:
13-05-2019 13:15
Als ik het zo lees lijkt het mij wel jaloezie. Ik zou er wel boos om worden. Dat soort gedrag wil ik niet hebben. Mijn kleinste doet het wel eens naar de oudste (wel jaloezie). Maar dat word gelijk afgestraft.
En hoe straf je het dan af? Kun je een voorbeeld geven?
Alle reacties Link kopieren
4,5 jaar
Hoe gaat het op school? kan het zijn, dat wat oudste op school meemaakt thuis op jongste wordt uitgeleefd???
Alecta schreef:
13-05-2019 13:16
Hier herkenbaar met de twee broers. Geen idee, wat er aan te doen, het is vrij hardnekkig (mijn oudste zoon is al 13...).
Met 2 broers of zussen speelt er misschien ook een soort onderhuidse competitiestrijd. Zijn ze bijvoorbeeld allebei even slim, sterk, groot enz.
Vaak ben je er als ouder ook niet altijd bewust van hoe je je kinderen prijst.
En hoe dat op de ander weer over kan komen.
Streng en resoluut straffen!
Alle reacties Link kopieren
ik zou echt gaan ingrijpen hoor als wat je nu doet niet werkt
Lorem Ipsum
Alecta schreef:
13-05-2019 13:16
Hier herkenbaar met de twee broers. Geen idee, wat er aan te doen, het is vrij hardnekkig (mijn oudste zoon is al 13...).
En op deze leeftijd kun je natuurlijk prima het gesprek aan gaan.
Hij is niet onder de indruk van je optreden, dus je moet hem op een andere manier duidelijk zien te maken dat dit gedrag niet gewenst is.
Jufjoke schreef:
13-05-2019 13:18
Eens, dit is vast niet onbewust. Of hij ten volle beseft wat de ander ervaart, nee, dat waarschijnlijk ook weer niet. Maar onbewust is dit ongetwijfeld niet, hoor.
Kun je hem niet even een korte time-out geven en daarna uitleggen waarom, en wat je wél aan gedrag wil zien?
En veel prijzen zodra je ze ook maar even lief ziet spelen.
Hij heeft inderdaad niet door wat het met zijn broertje doet. Het kan zijn dat hij het om de reactie van zijn broertje doet of om aandacht van jullie te krijgen.
Het is aan jullie om hem te leren dat dit gedrag voor zijn broertje niet leuk is en dat jullie dat ook niet pikken.
FroggyP schreef:
13-05-2019 13:18
En hoe straf je het dan af? Kun je een voorbeeld geven?
Iets anders maar wel treiteren vb. Grote heeft een lipgloss, kleine maakt hem “per ongeluk” kapot. Gewoon jaloers dat zij dat niet heeft dus. Nieuwe kopen van zakgeld en uit mijn ogen. Dat is hier een zware straf want ze is graag bij me en ik geef nooit echt straf. Ze moet ook sorry zeggen. Dat is ook al heel naar. Want ze haat het iets verkeerds te hebben gedaan.
Ik tolereer het echt niet. Maar ik snap wel de jaloezie dus daar praten we ook over. Zodat ze hopelijk wat inzicht krijgt.
Ik vergelijk het altijd maar met een nest jonge roofvogels of jonge leeuwtjes. Die zijn ook continu fysiek naar elkaar.
Kinderen doen het denk ik wel bewust, maar ze zien het erge er niet van in, het voor hen een soort spelen en ontdekken.

Ik spreek mijn jongens er op aan als ik het zie en als het te erg wordt, dan stuur ik ze naar aparte ruimtes in het huis. Ik ga ze er niet streng voor straffen, dan wordt het zo'n eindeloze, ongezellige exercitie (ik ben sowieso niet zo van het straffen).
Alecta schreef:
13-05-2019 13:32
Ik vergelijk het altijd maar met een nest jonge roofvogels of jonge leeuwtjes. Die zijn ook continu fysiek naar elkaar.
Kinderen doen het denk ik wel bewust, maar ze zien het erge er niet van in, het voor hen een soort spelen en ontdekken.

Ik spreek mijn jongens er op aan als ik het zie en als het te erg wordt, dan stuur ik ze naar aparte ruimtes in het huis. Ik ga ze er niet streng voor straffen, dan wordt het zo'n eindeloze, ongezellige exercitie (ik ben sowieso niet zo van het straffen).
Dit hoeft niet. Ik tolereer zelf geen fysiek geweld in mijn huis, dat weet mijn oudste maar al te goed. Hier komt dat dus niet voor. De kinderen zijn dol op elkaar. Zo kan het dus ook.
SjakS schreef:
13-05-2019 13:29
Iets anders maar wel treiteren vb. Grote heeft een lipgloss, kleine maakt hem “per ongeluk” kapot. Gewoon jaloers dat zij dat niet heeft dus. Nieuwe kopen van zakgeld en uit mijn ogen. Dat is hier een zware straf want ze is graag bij me en ik geef nooit echt straf. Ze moet ook sorry zeggen. Dat is ook al heel naar. Want ze haat het iets verkeerds te hebben gedaan.
Ik tolereer het echt niet. Maar ik snap wel de jaloezie dus daar praten we ook over. Zodat ze hopelijk wat inzicht krijgt.
Ik stuur mijn kinderen nooit uit mijn ogen. Dan wijs je ze kei hard af. Ik zou haar de lipgloss ook terug laten betalen. Dat is namelijk een consequentie van wat ze heeft gedaan. En inderdaad praten over de jaloezie. Dat is de oorzaak van het gedrag wat je aan moet pakken.
wat doet jouw jongste als dit gebeurd? Gewoon doorspelen of voor zichzelf opkomen?
Misschien wil de oudste wel een reactie van de jongste maar krijgt deze niet, dus blijft aan de gang.

Misschien kun je je jongste leren om nee! zeggen tegen grote broer?

Ik zie dit gedrag wel vaker, vooral bij broertjes.
Vaak is het een manier om elkaar uit te testen en te zien waar de grens ligt bij een ander.
Maya85 schreef:
13-05-2019 13:35
Dit hoeft niet. Ik tolereer zelf geen fysiek geweld in mijn huis, dat weet mijn oudste maar al te goed. Hier komt dat dus niet voor. De kinderen zijn dol op elkaar. Zo kan het dus ook.
Dat is een keuze, die je als opvoeder maakt. Ik zie het niet als alleen maar negatief.
Alecta schreef:
13-05-2019 13:48
Dat is een keuze, die je als opvoeder maakt. Ik zie het niet als alleen maar negatief.
Oudste is een stuk sterker dan zijn broertje en laat zich fysiek gelden. Het is aan jou om dit gedrag te corrigeren. Wat vind je precies positief aan dit soort plagerijen? Een beetje stoeien kan prima zijn, maar dan moet het wel van beide kanten komen en een beetje leuk blijven. Een ouder, sterker kind dat eenzijdig het andere kind pest, kun je toch niet positief noemen?
Alle reacties Link kopieren
Ging het altijd al zo of is dat sinds hij op school zit? Bij dat laatste kun je denken aan jaloers omdat hij weg moet terwijl de jongste mama voor zich alleen heeft. Je kunt kijken of hij meer quality time met jou kan hebben en dat dan de jongste even weg is of dat je een spelletje met hem doet waarbij de jongste niet mee kan doen en even zichzelf moet vermaken. Het kan ook zijn dat hij gedrag op het schoolplein/in de klas kopieert als oudere kinderen bijvoorbeeld de jongere kinderen hun spullen afpakken, klieren etc. Je zou eens aan de juf kunnen vragen hoe het gaat op school in de groep en op het schoolplein.

Ik zou je zoon natuurlijk wel met strenge stem corrigeren, speeltje teruggeven etc. maar niet wegsturen. Eerder verder het gedrag wat negeren (immers negatieve aandacht is ook aandacht) en hem afleiden. Verder complimentjes geven als hij wat goed doet ook al lijkt dat vanzelfsprekend in jouw ogen.
Alle reacties Link kopieren
Maya85 schreef:
13-05-2019 13:35
Dit hoeft niet. Ik tolereer zelf geen fysiek geweld in mijn huis, dat weet mijn oudste maar al te goed. Hier komt dat dus niet voor. De kinderen zijn dol op elkaar. Zo kan het dus ook.
En je denkt dat dat alleen komt door jouw opvoedingskwaliteiten? Of zou karakter en temperament ook nog mee kunnen tellen?
Ik heb 3 jongens en reken maar dat dit soort gedoe geregeld voorkomt bij ons thuis. Leuk? Nee. Maar ik zie het niet als iets heel abnormaals ofzo. Meer als situaties waarin ze dingen kunnen leren. Dus ik leg uit, laat zien wat het met de ander doet, straf ook heus wel maar ik verwacht ondertussen niet meer dat het in 1x goed gaat (de oudste is bijna 12 😉)
Ik herken het niet zo. Even heeft mijn oudste wel zo’n periode gehad toen hij 3 was en de jongste 1 en net kon lopen/torens en bouwwerken omgooide. Dat vond de oudste moeilijk en leidde wel eens tot jongste omduwen. Maar is een fase geweest, is op ingegrepen en is eigenlijk ook tamelijk snel/vanzelf opgehouden. Nu met 3 en 5 kunnen ze behoorlijk fysiek zijn en elkaar opjutten maar zijn ook erg dol op elkaar. En aan elkaar gewaagd, hoe klein van stuk die jongste ook is.
Alle reacties Link kopieren
Ingrijpen en ‘straffen’ doen we zeker wel (speelgoedje onmiddelijk laten teruggeven, sorry zeggen of in extreme gevallen naar een andere kamer sturen tot hij weer afgekoeld is). En op rustige momenten uitleggen doen we ook. Maar zoals ik schreef; het verandert niets.
Beide zoontjes gaan naar de opvang (we wonen niet in NL dus nog geen school voor ons).
Activiteiten (varierend van even 10 minuten samen spelen tot echte uitstapjes) doen man en ik afwisselend ook met 1 kind apart.
De jongste is vrij ‘tolerant’ en reageert soms nauwelijks, maar soms begint hij ook wel te piepen of huilen. En heel soms gaat hij ook wel irritant terug doen.
Ze kunnen overigens ook heel leuk samen spelen en knuffelen elkaar als ze elkaar een tijdje niet gezien hebben. Maar de oudste heeft gewoon van die ‘irritante’ buien soms.

Toevoeging: op de opvang gedraagt de oudste zich voorbeeldig. Alle juffen lijken gek op ‘em en hij heeft veel vriendjes en vriendinnetjes.
Hij is heel gevoelig en (volgens mij) heel pienter. Op minder voorspelbare dagen (weekenden, vakanties) heeft hij de ‘buien’ vaker. Misschien reageert hij zo al z’n indrukken af?! Ik weet het niet.
froggyp wijzigde dit bericht op 13-05-2019 14:45
17.47% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven