kind krijgen in de 30 moeilijk?

13-05-2019 20:50 133 berichten
Hoi allemaal,

vorige week ben ik 31 geworden. Ik heb geen kinderen, wel een kinderwens maar niet nu per se (binnen een jaar of twee, vriend wil dit ook, mijn leven is op dit moment echt zeer ongeschikt om een kind te krijgen). Nu zei een collega tegen mij op mijn verjaardag: nou ik zou maar opschieten met die kinderen, je wordt nu toch wel een dagje ouder dus makkelijker gaat het ook niet worden.

Naast het feit dat dit natuurlijk een lompe opmerking is, zit het wel nu steeds in mijn hoofd, terwijl ik er daarvoor helemaal niet over nadacht. Natuurlijk is het minder makkelijk om op je 33e een kind te krijgen dan op je 23e, maar is het echt zo moeilijk?? Daarnaast heb ik op mijn 20e een abortus gehad (nooit spijt van gehad), maakt dit het ook moeilijker?

Hopelijk kunnen jullie mij een beetje gerust stellen :)
Alle reacties Link kopieren
Vanaf je 30e neemt de kans af, vanaf je 35e neemt hij snel af. Vanaf je 40e wordt het echt lastig. Maar dat is kansberekening, je kunt wel zwanger worden.
Als je er meerr dan 1 wil, zou ik wel wat opschieten.
En als je weet dat je over 2 jaar wil, waarom dan nu niet?
Veel dingen, kun je je hele leven doen, aan kinderen krijgen zit een tijdslimiet.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben probleemloos zwanger geworden op m’n 36e en 37e. Je weet alleen niet òf je idd probleemloos zwanger kan worden en een vruchtbaarheidstraject kan jaren duren. Maar om die reden nou haast te maken.. overgrote deel wordt wel zwanger binnen een jaar.

Ik zou me niet gaan haasten door die ene opmerking.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
13-05-2019 20:54
Vanaf je 30e neemt de kans af, vanaf je 35e neemt hij snel af. Vanaf je 40e wordt het echt lastig. Maar dat is kansberekening, je kunt wel zwanger worden.
Ja dit. Ik werd nog wel snel zwanger met 34 en 36, maar dat wist ik van te voren natuurlijk ook niet...
Ik was 30 en 34 toen ik baarde en het ging prima hoor.
Alle reacties Link kopieren
Ik was 37 en binnen een maand zwanger. Sommige mensen denken dat ze altijd moeten zeggen wat ze denken. Let it go en trek je eigen plan.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg die opmerkingen ook vanaf mijn 30ste. Bloedirritant, maar laat het bij diegene die de uitspraken doen. Je weet nooit of het snel lukt of niet. Statistisch gezien weet je hoe de vlag er voor staat, indivueel gezien hoeft die vlieger helemaal niet op te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Wat ze hier boven zeggen inderdaad. Vanaf de 35 neemt je vruchtbaarheid af en daarboven kan het lastiger worden. Maar je weet het nooit.. Er zijn genoeg stellen in de 20 die moeite hebben met zwanger worden en stellen boven de 35-40 die snel zwanger worden.

Ik zou ook niet gaan haasten door die opmerking. Helemaal omdat je zelf al schrijft dat je leven nu niet heel geschikt is voor een kind. De gemiddelde vrouw in Nederland is 30+ als ze haar eerste kind krijgt toch? Dan ben je prima op tijd joh :)
Alle reacties Link kopieren
Je bent nu ook geen 23 meer... ;)
Volgens mij maakt het niet zoveel uit... Ik bedoel, het zal vast niet op je dertigste verjaardag precies zijn dat het moeilijker wordt, het is een glijdende schaal...
Alle reacties Link kopieren
Ceester schreef:
13-05-2019 21:03
Je bent nu ook geen 23 meer... ;)
Volgens mij maakt het niet zoveel uit... Ik bedoel, het zal vast niet op je dertigste verjaardag precies zijn dat het moeilijker wordt, het is een glijdende schaal...
TO is 30, wil over 2 jaar beginnen, voor ze zwanger is, is ze dus 33?, 34?, dan nog een 2e wordt krap voor haar 40e
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
13-05-2019 21:05
TO is 30, wil over 2 jaar beginnen, voor ze zwanger is, is ze dus 33?, 34?, dan nog een 2e wordt krap voor haar 40e
Hoezo wordt dat krap? Ze heeft dan toch nog zeker 6 jaar?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou vooral niets overhaast doen vanwege zo’n opmerking. Natuurlijk is er altijd een kans dat het niet of niet snel of niet zonder hulp lukt, maar dat kan op elke leeftijd. En ja na je 35e is de kans groter, dus ik zou het ook niet nog vijf jaar uitstellen. Maar om positief te blijven, ik ben op mijn 35e en 37e zwanger geraakt en beide keren in de eerste ronde raak.
https://wij.nl/zwanger-worden-vruchtbaa ... r-leeftijd

Afbeelding
anoniem_64b54962132e8 wijzigde dit bericht op 13-05-2019 21:14
60.16% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het is onwijs lomp om dat te zeggen, maar gynaecologen wijzen ons in de media er al jaren op: we worden steeds ouder voor we beginnen en dat leidt tot problemen met de vruchtbaarheid.

Er is nooit een goed moment om aan kinderen te beginnen. Het zet je leven altijd op zijn kop. Waarom kan het nu écht niet? Ben je ziek? Relatiecrisis? Dakloos?
Alle reacties Link kopieren
Ik was op mijn 33e binnen 4 maanden zwanger
Alle reacties Link kopieren
ch86 schreef:
13-05-2019 21:07
Hoezo wordt dat krap? Ze heeft dan toch nog zeker 6 jaar?
Omdat voor haar gezondheid (boven 35 herstel je minder snel) 2 jaar tussen de kinderen zeer gezond is. Ook voor de kinderen zelf, als TO niet optimaal herstelt is, krijgt baby 2 het moeilijker (inclusief problemen met vruchtbaarheid op latere leeftijd etc). Ook zal het dan nog wat langer duren voor ze raak schiet. (En neemt kans op complicaties toe).
Je kunt echt beter op je 30e beginnen, dan op je 33, als je meer dan 1 kind wil.
Waarbij het natuulijk zo is, dat het kansberekening is, en alleen TO en haar vriend aangaat
Alle reacties Link kopieren
tanteslankie schreef:
13-05-2019 21:01
Ik was 37 en binnen een maand zwanger. Sommige mensen denken dat ze altijd moeten zeggen wat ze denken. Let it go en trek je eigen plan.
Ik ook.
In mijn omgeving ben je eerder een uitzondering als je onder de 30 al een kind hebt.

En mijn schoonmoeder kreeg in een grijs verleden helemaal spontaan haar kinderen op haar 39e, 41e en 45e.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je gewoon geluk moet hebben. Het kan gelijk raak zijn of het kan langer duren, maar dat kan op je twintigste net zo goed.
Alles kan. Tussen mijn 26e en 34e werd ik niet zwanger hoewel zeer gewenst. In die jaren wel twee IVF-kinderen gekregen. Na mijn 35e drie keer spontaan zwanger geworden ( twee miskramen en een voldragen)

Kennelijk was mijn lichaam er toen pas klaar voor, of zo iets.
Alle reacties Link kopieren
Tja, ik moest op mijn 27e en jaar wachten tot ik raak schoot, op mijn 32e binnen een maand raak, en toen met 39 zeer ongepland, geen idee hoe het kon.
Allemaal N=1. De kansbrekeningscijfers tonen iets anders aan, gemiddeld is de kans klejn, dat het zo gebeurt
[quote=Roodhaarr post_id=29919349 time=1557774683 user_id=100227]
https://wij.nl/zwanger-worden-vruchtbaa ... r-leeftijd

Alle reacties Link kopieren
Ik was 32 en 34.
Herken de opmerkingen ook wel hoor en was er ook bang voor je weet het immers nooit. Maar laat je ook niet opjagen. Ik was beide keren gelukkig wel vlot zwanger. Maar je bent echt nog jong genoeg wat dat betreft.
lilalinda schreef:
13-05-2019 21:17
Tja, ik moest op mijn 27e en jaar wachten tot ik raak schoot, op mijn 32e binnen een maand raak, en toen met 39 zeer ongepland, geen idee hoe het kon.
Allemaal N=1. De kansbrekeningscijfers tonen iets anders aan, gemiddeld is de kans klejn, dat het zo gebeurt
Nou, ik gok er allemaal toch maar niet op (bijna vijftig en nog steeds keurig iedere maand ongesteld)
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
13-05-2019 21:19
Nou, ik gok er allemaal toch maar niet op (bijna vijftig en nog steeds keurig iedere maand ongesteld)
Dito!
Alle reacties Link kopieren
Ik was met 21 de eerste keer zwanger en 11 jaar later met 32 weer in 1 keer.
Bij mij zei het dus niet zoveel. In mijn omgeving zijn meerdere onder de 30 die er langer over deden of de molen in moesten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven