Zoontje komt constant uit bed

14-05-2019 09:30 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,

Sinds 1,5 week heeft mijn zoontje van 3,5 slaapproblemen. Het begint al bij het naar bed brengen. "Ik ben bang", "ik wil drinken", "nog een knuffel en een kus", "gordijn moet open", "ik wil bij jou liggen" (heb hem afgeleerd bij mij te slapen 's nachts en dit ging heel goed al een paar maanden) ga zo maar door.

Ik laat het grote licht al aan en zijn nachtlampje, rolgordijn een stukje open en de deur open. Uiteindelijk valt hij in slaap. Vervolgens gaat het 's nachts ook fout. Hij komt uit bed (vannacht was het van 2230 - 230 en van 330 - 430). Niets helpt, hem terugleggen in bed zonder communicatie niet, boos worden niet, praten niet... Het boeit hem niet, het lijkt wel een machtsspel soms. Vannacht was het zelfs zo erg, dat toen hij mijn slaapkamer niet in kon, hij alle eetkamerstoelen omgooide, mijn tas door de kamer smeet en speelgoed tegen mijn slaapkamerdeur aangooide. Ik zit echt met mn handen in het haar en ben kapot na 1,5 week geen goede nachtrust.

herkent iemand dit? iemand tips??
Bij je nemen. Hij voelt zich niet prettig momenteel. Gaat wel weer over.
Hier kwamen ze ( en de jongste van ondertussen 6 nog wel eens als ze zo'n periode heeft) gewoon bij ons in bed.

Of een van ons krijpt bij haar. Maar dat is wel heel krap. ;-)

Voor ze het huis uit zijn is dat wel opgehouden hoor.
Alle reacties Link kopieren
Blijf bij hem tot hij slaapt, zijn vertrouwen moet weer groeien
en zie het niet als 'machtsspel', zie het als jouw kind, dat bang is, en jou nodig heeft
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
14-05-2019 09:42
Blijf bij hem tot hij slaapt, zijn vertrouwen moet weer groeien
en zie het niet als 'machtsspel', zie het als jouw kind, dat bang is, en jou nodig heeft
Met machtsspel bedoel ik, als we voor zijn bed staan en ik zeg "ga maar in bed", hij me aankijkt met een blik en zegt "Nee", "ik ga niet in bed"...
Voltooid schreef:
14-05-2019 09:43
Met machtsspel bedoel ik, als we voor zijn bed staan en ik zeg "ga maar in bed", hij me aankijkt met een blik en zegt "Nee", "ik ga niet in bed"...
Hij is 3,5. Hij doet dat heus niet zo bewust. Hij wil gewoon niet alleen naar bed en dat is de enige manier voor hem om dat duidelijk te maken.
Alle reacties Link kopieren
Voltooid schreef:
14-05-2019 09:43
Met machtsspel bedoel ik, als we voor zijn bed staan en ik zeg "ga maar in bed", hij me aankijkt met een blik en zegt "Nee", "ik ga niet in bed"...
dan ga jij eerst liggen, pakt het voorleesboek
Klopt de kussens op
en belooft hem, dat je lekker bij hem blijft, tot hij slaapt
Gewoon bij je nemen, is kennelijk zijn behoefte op dit moment. Onze jongste (3) heeft ook geregeld van die momenten. Komt en gaat.
lilalinda schreef:
14-05-2019 09:54
dan ga jij eerst liggen, pakt het voorleesboek
Klopt de kussens op
en belooft hem, dat je lekker bij hem blijft, tot hij slaapt
Dit. Geef hem de zekerheid waar hij om vraagt.

Waarom kon hij jullie slaapkamer niet in? En hoe kreeg hij de mogelijkheid al die spullen door de kamer de gooien voor er iemand bij hem was?

Slaapgebrek is killing maar ik neem aan dat je na zijn geboorte wel langer dan 1.5 week slecht geslapen hebt?
X
anoniem_346087 wijzigde dit bericht op 30-05-2019 23:51
Reden: X
0.00% gewijzigd
lilalinda schreef:
14-05-2019 09:54
dan ga jij eerst liggen, pakt het voorleesboek
Klopt de kussens op
en belooft hem, dat je lekker bij hem blijft, tot hij slaapt
Speelgoed op de kamer uit zicht helpt hier ook. "Morgen weer tijd om te spelen." En ik vertel weleens wie er allemaal nog meer gaan slapen (namen van vriendjes) om 19.00 uur.
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
14-05-2019 09:59
Dit. Geef hem de zekerheid waar hij om vraagt.

Waarom kon hij jullie slaapkamer niet in? En hoe kreeg hij de mogelijkheid al die spullen door de kamer de gooien voor er iemand bij hem was?

Slaapgebrek is killing maar ik neem aan dat je na zijn geboorte wel langer dan 1.5 week slecht geslapen hebt?
Vind het zo grappig hoe sommige overkomen in hun berichten, zo denigrerend. Ik ben ook gewoon een moeder die zoekt naar een oplossing en tips, ieder op zn eigen manier. En nee ik sliep niet slecht na de geboorte, want in de kraamweek sliep hij al door.

Slaapkamerdeur was gewoon dicht, want ik slaap met een dichte deur. Hier ging hij tegenaan slaan en ik reageerde niet gelijk, omdat ik al 3 uur bezig waw met hem, dus uit woede ging hij smijten.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
14-05-2019 09:54
dan ga jij eerst liggen, pakt het voorleesboek
Klopt de kussens op
en belooft hem, dat je lekker bij hem blijft, tot hij slaapt
Ik heb al bij hem gezeten, gelezen e,d. helpt niet, oogjes gaan niet dicht.
Voltooid schreef:
14-05-2019 09:43
Met machtsspel bedoel ik, als we voor zijn bed staan en ik zeg "ga maar in bed", hij me aankijkt met een blik en zegt "Nee", "ik ga niet in bed"...

Je hebt alleen jezelf er maar mee als je het zo blijft zien.
Voltooid schreef:
14-05-2019 10:07
Vind het zo grappig hoe sommige overkomen in hun berichten, zo denigrerend. Ik ben ook gewoon een moeder die zoekt naar een oplossing en tips, ieder op zn eigen manier. En nee ik sliep niet slecht na de geboorte, want in de kraamweek sliep hij al door.

Slaapkamerdeur was gewoon dicht, want ik slaap met een dichte deur. Hier ging hij tegenaan slaan en ik reageerde niet gelijk, omdat ik al 3 uur bezig waw met hem, dus uit woede ging hij smijten.
Tja, het enige wat ik van je weet is wat ik in de OP lees. Dus misschien ligt daar het probleem?

Genegeerd worden is niet voor niemand leuk. Waarom de slaapkamerdeuren niet open? Misschien voelt hij zich dan veiliger.

Kun je een reden bedenken waarom hij nu ineens slechter slaapt? Ik neem aan dat hij overdag niet meer slaapt? Misschien heeft hij minder slaap nodig en kan hij later naar bed?
anoniem_382756 wijzigde dit bericht op 14-05-2019 10:21
0.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het hoort erbij. Enige wat je kan doen, is accepteren en meegaan in zijn behoeften.
Voltooid schreef:
14-05-2019 10:07
Vind het zo grappig hoe sommige overkomen in hun berichten, zo denigrerend. Ik ben ook gewoon een moeder die zoekt naar een oplossing en tips, ieder op zn eigen manier. En nee ik sliep niet slecht na de geboorte, want in de kraamweek sliep hij al door.

Slaapkamerdeur was gewoon dicht, want ik slaap met een dichte deur. Hier ging hij tegenaan slaan en ik reageerde niet gelijk, omdat ik al 3 uur bezig waw met hem, dus uit woede ging hij smijten.

En als je hem bij je neemt en verder slaapt heb je misschien en geen 3 uur gedoe en geen boos/bang/moeilijk kind. Of laat de deuren open? Misschien helpt dat al een beetje qua angst op dit moment.

Maakt het jezelf en hem gewoon wat makkelijker.

De toon van je berichtje komt vast door slaapgebrek dus daar zal ik dan maar niet over zeuren. ;-)
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 14-05-2019 10:19
5.12% gewijzigd
Voltooid schreef:
14-05-2019 10:07
Vind het zo grappig hoe sommige overkomen in hun berichten, zo denigrerend. Ik ben ook gewoon een moeder die zoekt naar een oplossing en tips, ieder op zn eigen manier. En nee ik sliep niet slecht na de geboorte, want in de kraamweek sliep hij al door.

Slaapkamerdeur was gewoon dicht, want ik slaap met een dichte deur. Hier ging hij tegenaan slaan en ik reageerde niet gelijk, omdat ik al 3 uur bezig waw met hem, dus uit woede ging hij smijten.

Stel je niet zo aan, ze vraagt iets.
Alle reacties Link kopieren
Voltooid schreef:
14-05-2019 10:08
Ik heb al bij hem gezeten, gelezen e,d. helpt niet, oogjes gaan niet dicht.
tja, het kan even duren
Hij moet even wennen aan, dat mama er echt is, tot hij slaapt. Hij zal het nog niet helemaal geloven, dus proberen wakker te blijven, om je te 'betrappen' op toch weggaan
Voltooid schreef:
14-05-2019 10:07
Slaapkamerdeur was gewoon dicht, want ik slaap met een dichte deur. Hier ging hij tegenaan slaan en ik reageerde niet gelijk, omdat ik al 3 uur bezig waw met hem, dus uit woede ging hij smijten.
Een kind van 3,5 kan toch gewoon een deur openen of heb je de klink omhoog staan?
Alle reacties Link kopieren
Voltooid schreef:
14-05-2019 10:07


Slaapkamerdeur was gewoon dicht, want ik slaap met een dichte deur.
Mijn jongste puber (15) vindt het nog steeds fijn, als we allemaal de deur op een kiertje hebben (en die blijft 'alleen' thuis (met oudste) als wij een weekend weggaan.
Toch geeft deur op een kiertje ene gerust gevoel. Ik vind het prima
lilalinda schreef:
14-05-2019 10:20
Mijn jongste puber (15) vindt het nog steeds fijn, als we allemaal de deur op een kiertje hebben (en die blijft 'alleen' thuis (met oudste) als wij een weekend weggaan.
Toch geeft deur op een kiertje ene gerust gevoel. Ik vind het prima
Mijn kinderen zitten in de bovenbouw van de basisschool en we slapen nog steeds allemaal met de deuren open.
Rosalind schreef:
14-05-2019 10:23
Mijn kinderen zitten in de bovenbouw van de basisschool en we slapen nog steeds allemaal met de deuren open.

Hier ook. Ik hoor niks met de deur dicht.
Alle reacties Link kopieren
Voltooid schreef:
14-05-2019 09:43
Met machtsspel bedoel ik, als we voor zijn bed staan en ik zeg "ga maar in bed", hij me aankijkt met een blik en zegt "Nee", "ik ga niet in bed"...
En al is het een machtsstrijd: een kind krijgt op die leeftijd steeds meer in de gaten dat ie een eigen ik en een eigen wil heeft en gaat daarmee experimenteren. Is heel normaal en heel gezond.
Laat hem maar 'winnen', dan is ie tevreden en gaat het het snelst weer over.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Thanks voor de reacties. :heart:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven