Steeds vroeger wakker!

16-05-2019 09:49 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai,
Onze zoon is nu 8,5 maand en steeds vroeger wakker! Waar we eerst ruimschoots 8 uur half 9 halen wordt hij nu standaard tussen half 6 en 6 uur wakker. Eerst (nu zo’n 8 weken viel hij nog wel weer in slaap, nu ook niet meer! Zelfs niet na een klein flesje) het hoeft echt niet weer zo laat te worden. Maar laten we is proberen het weer op half 7 a 7 uur te krijgen.
Als het een fase,sprong zou zijn had het toch al wel iets beter moeten zijn.

Hij is een erg goede slaper, we horen hem ‘s nachts nooit, leggen hem weg en hij gaat braaf slapen!

Slaapt in de ochtend een uur tot 1,5 uur en tussen de middag nog 2 a 2,5 uur!

Hebben jullie tips/ideeën/adviezen
War hebben wij al geprobeerd:
- later naar bed
- gewone fles i.p.v. papfles (elke ochtend poepluier)
- kleinere fles (altijd goed gevulde plasluiers in de ochtend, wellicht dat dat de oorzaak was)
- grotere luiers om het goed op te vangen
- raam open en dicht

We halen hem nooit voor 7 uur uit bed! Puur om te proberen dat hij weer in slaap valt! Maar dat werkt niet! Ook als we 7 uur starten hebben we gedurende de dag ook wat meer ritme!

Zou hij overdag teveel slapen?

Ik hoop dat er wat tips/tricks bij zitten die we zouden kunnen proberen!
Alle reacties Link kopieren
Hier precies hetzelfde. Sliep standaard tot 7 uur, nu ineens 6 uur of half 6, wordt elke dag vroeger. Ik denk dat het puur door de zon komt. Ze heeft een verduisterend gordijn maar er komt nog een streepje licht langs dus dan weet ze gewoon dat het dag is denk ik. Aangezien jij dus ook een eind van de zomer baby hebt, is dit precies de eerste keer dat ze hier last van hebben...

Hier nemen we haar ‘s ochtends vaak tussenin, dan slaapt ze nog wel even verder. Ben er geen fan van, maar om half 6 ben ik zelf gewoon nog moe 😉
Gewoon mee gaan in ritme kind. Helaas betekend dat je een tijdje vroeg op bent.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring is dat dat gewoon soms wisselt bij jonge kinderen.
Ik denk dat je 'gewoon' al blij mag zijn dat jullie tot nu toe zoveel geluk hebben gehad met zo'n goede en lange slaper!
Het is jammer dat dat dan nu even anders is, maar het is gewoon even niet anders denk ik dan.
Ik ben niet anders gewend dan op deze tijd op te staan, bij beide kinderen.
Als ik geluk heb is het een keer 6.30. (en dan wordt de jongste van bijna 2 ook nog een paar keer per nacht even wakker)
En ik moet er wel uit als zij wakker wordt, want die gaat echt niet tot 7.00 rustig in haar bedje blijven liggen :-D (enal zou dat wel zo zijn, 1,5 uur wakker in bed laten liggen vind ik zelf ook wat lang)
Hij slaapt overdag ook nog erg veel lees ik, zou 1 slaapje midden op de dag misschien wat helpen?
En anders denk ik niet dat je teveel tijd moet besteden aan 'trucjes', het is gewoon (even) niet anders. Hij slaapt de hele nacht rustig door, dus als je een beetje op tijd naar bed gaat krijg je ook genoeg slaap.
Alle reacties Link kopieren
dochter van kennissen werd standaard om 5 uur wakker. desperaat werden ze, tot aan aardstraal-gekkies toe, om hun huis te zuiveren.
Heeft zeker 1,5 jaar geduurd (sorry) en daarna sliep ze tot 7 uur
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
16-05-2019 10:31
dochter van kennissen werd standaard om 5 uur wakker. desperaat werden ze, tot aan aardstraal-gekkies toe, om hun huis te zuiveren.
Heeft zeker 1,5 jaar geduurd (sorry) en daarna sliep ze tot 7 uur
Hier met de oudste én de jongste zo'n poeriode gehad. Zat vaak al om 5.00 in de woonkamer, en moest daarna ook nog door naar werk.
Idd, erg klote en vermoeiend, maar ja, het was niet anders.
Dus ik legde de focus op vroeg naar bed, afwisselen met man, en proberen de dag toch positief te beginnen.
Wachten tot hij een puber is, dan komt ie tot de middag zijn bed niet uit!
Het is een faaaaasssee. Sterkte ermee!
Mijn oudste is 12 en mijn jongste 6. Helaas zijn ze altijd vroeg wakker geworden. 5-6 uur was heel normaal. Nu nog zijn ze elke dag, ook in de weekend belachelijk vroeg wakker.

Is nooit anders geweest. Van alles geprobeerd die eerste paar jaar. Anders voeden, andere bedtijden, slaapjes verschuiven... Niks hielp. Bij de 2e heb ik me gewoon neergeld bij het ritme van de baby- dreumes. Scheelde zoveel gedoe.

Nu hoef ik er niet meer voor uit. :-D
Alle reacties Link kopieren
Tja, voor kleine kinderen is dat vaak een heel normale tijd. Hier werd het met oudste iets beter toen ze 3 was en smiddags niet meer sliep. Maar 6.30 is nog steeds een normale tijd voor haar.
Met peuter ben ik ook vaak voor dag en dauw al beneden, zo rond 5.15/5.30, bij hoge uitzondering slaapt ook hij tot 6.30.
Alle reacties Link kopieren
Accepteer het, hier al 5,5 jaar regelmatig beneden om 4:30 uur.

Wat wel leuk is is als bekenden zeuren dat ze al om 6 uur of 6:30 op moesten staan. Je bent altijd de winnaar ;)
Alle reacties Link kopieren
Zoon was/is ook altijd vroeg wakker. Hij is nu bijna 3 en hij is meestal tussen 5.00 en 5.30 wakker. Toen hij baby was hebben we zijn slaapkamer veel donkerder gemaakt, dat hielp een beetje. Mijn tip is eigenlijk: accepteer het. In sommige fasen slaapt hij wat langer.

Ik las overigens een tijdje terug ergens dat kleine kinderen het natuurlijk ritme volgen in slapen en wakker worden. En dus wakker worden zodra het licht wordt. Tegenwoordig houden we de gordijnen dicht, waardoor we het kunstmatig langer donker houden. En ‘s avonds doen we het licht aan, waarmee we de dag verlengen. Het hoort dus eigenlijk gewoon bij.
Tja, dat is niet fijn maar wel herkenbaar. Ook hier periodes dat ze standaard tussen vijf en zes wakker werden.
Nu zitten we meestal tussen zes en half zeven maar de kinderen zijn inmiddels drie en vijf. Vooral de oudste blijft met periodes heel vroeg wakker worden terwijl hij best een uurtje extra slaap kan gebruiken. Later naar bed resulteert alleen maar in een kortere nacht en de volgende dag een chagerijnig kind.
Enige voordeer als ze ouder worden: ze kunnen nu zelf beneden een filmpje aanzetten op de ipad zodat wij nog even kunnen blijven liggen.

Overigens wel heerlijk dat jullie baby zo goed slaapt, op deze leeftijd werd onze jongste nog 2-4 keer per nacht wakker en was er om 6:00 minimaal 1 kind klaarwakker.
Alles is een fase: the good, the bad and the ugly.
Alle reacties Link kopieren
Onze 9 maanden oude dochter wordt ook steeds eerder wakker en ik had zelf ook het idee dat het met het licht te maken had.
Ik hoor dat ze wakker is omdat ze begint te babbelen en jeuzelen maar ik kan haar gewoon laten liggen tot kwart voor 7.
Ze vermaakt zich wel even en soms valt ze toch weer in slaap en moet ik haar wakker maken.

Heb meer last van de kat die merkt dat er iemand wakker is en luidkeels om eten begint te zeuren.
Alle reacties Link kopieren
Tja dat is kinderen hebben. Sterkte.
Alle reacties Link kopieren
Haha allemaal heel herkenbaar dus.
Ja we zijn zeker blij dat hij zo ontzettend goed slaapt
Maargoed je weet maar nooit misschien had/heeft iemand wel een goeie tip!
We gaan maar gewoon door zoals het nu gaat!
Alle reacties Link kopieren
Leg je erbij neer en ga op tijd naar bed. Wij hadden dit ook de 1e 2 jaar: zoon werd max om 6u waķker. Meestal was het om 5u feest. Na een hoop gemopper waren wij er inmiddels aan gewend en ineens slaapt ie nu tot half 7 / 7u. Heerlijk!
Kinderen bepalen toch wel hun eigen ritme en gaan door fases. Zoek een manier om ermee om te gaan, niet om het te beïnvloeden. Heeft zelden zin. Sterkte :-)
Alle reacties Link kopieren
Beginnen jullie kindjes meteen te huilen als ze wakker worden? Anders betekend wakker toch niet dat ze direct uit bed moeten?
Alle reacties Link kopieren
Hij is om half zes wakker en jullie halen hem nooit voor zeven uur uit bed? Wat doet hij in die anderhalf uur dan? Zit hij dan rustig in z’n eentje te spelen?!

Voor de rest ben ik het eens met de anderen: waarschijnlijk krijg je zijn ritme niet veranderd. Bij je in bed nemen (als je dat wil) zou ik overigens wel de moeite waard vinden om te proberen.
Alle reacties Link kopieren
rosepudding schreef:
16-05-2019 12:42
Beginnen jullie kindjes meteen te huilen als ze wakker worden? Anders betekend wakker toch niet dat ze direct uit bed moeten?
Onze oudste hield het nog geen minuut in z’n eentje vol. Onze jongste houdt het een minuut of tien vol. Maar die is nu 2, geen 8 maanden.
Oja, heel herkenbaar. Mijn jongste zoon was vanaf dat hij anderhalf was elke ochtend rond vijf uur half zes springlevend. Dit heeft wel een jaar of drie geduurd.

In het topic "tijd tussen voeding rekken 's nachts", werd ik neergezet als een oude seniel. Ik was blijkbaar gewoon vergeten dat mijn kinderen nachts huilden, in plaats van dat ze toch echt al met twee weken doorsliepen.
Nou neem van mij aan, die vroege ochtende weet ik mij nog feilloos te herinneren hoor! Je vergeet het negatieve echt niet.

Nu komt de baby van toen in het weekend op dit tijdstip thuis. Heb je weer heeeele ander zorgen. :proud:

Volhouden is het enige wat telt. Het gaat echt wel over. Succes.
Alle reacties Link kopieren
Je schrijft nergens hoe laat je hem naar bed doet. Hoe graag sommige moeders dat ook schijnen te willen, een baby slaapt gewoon niet langer dan een x aantal uur. Als beeb fris en fruitig wakker wordt en niet meer slaapt doe hem dan wat later naar bed. En als het honger is geef wel die pap fles.
Alle reacties Link kopieren
Dit wil je niet horen, maar waarschijnlijk is dit (voor nu althans) gewoon het ritme van je baby. Die van mij was ook maandenlang zo vroeg wakker, mijn vriend werd er zwaar geïrriteerd van, ik ben meer van het accepteren, je doet er toch niks aan. Het is balen hoor, absoluut! Maar zo'n ritme verandert nog tig keer, dus dikke kans dat je baby over een tijdje weer langer slaapt. Het enige wat ik doe tijdens zo'n fase, is een fles melk proberen en bij ons in bed. Soms slaapt ze dan weer in, soms is en blijft ze wakker. Nou ja, dan maar knuffelen in bed, of toch opstaan en koffie zetten.
Alle reacties Link kopieren
FroggyP schreef:
16-05-2019 12:43
Hij is om half zes wakker en jullie halen hem nooit voor zeven uur uit bed? Wat doet hij in die anderhalf uur dan? Zit hij dan rustig in z’n eentje te spelen?!

Voor de rest ben ik het eens met de anderen: waarschijnlijk krijg je zijn ritme niet veranderd. Bij je in bed nemen (als je dat wil) zou ik overigens wel de moeite waard vinden om te proberen.
Jaa hij speelt dan rustig, brabbelt tegen z’n knuffel, ligt rustig naar t plafond te kijken!
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
16-05-2019 13:06
Je schrijft nergens hoe laat je hem naar bed doet. Hoe graag sommige moeders dat ook schijnen te willen, een baby slaapt gewoon niet langer dan een x aantal uur. Als beeb fris en fruitig wakker wordt en niet meer slaapt doe hem dan wat later naar bed. En als het honger is geef wel die pap fles.
We zijn in het begin begonnen met 19.00 uur naar bed altijd vroeg wakker, hele tijd 20.00 uur naar bed gebracht bleef zelfde tijd wakker worden en Soma nog vroeger! Papfles krijgt hij nu ook gewoon weer hoor! Maargoed je gaat dingen proberen hè !

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven