Baby 5 maanden slaapt slecht, tips?

16-05-2019 22:01 256 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allemaal,

Inmiddels maak ik er toch maar een topic voor aan, wie weet heeft iemand wel de gouden tip.

Ons zoontje is bijna 5 maanden, en het is een fantastisch en vrolijk mannetje. Hij krijgt borstvoeding (wil vaak eten, en dit is prima: ik voed op verzoek vanaf het begin). Zoals de huidige richtlijnen aangeven zijn we sinds iets minder dan een maand geleden begonnen met kleine oefenhapjes. Hij komt aan in gewicht (hoewel de afgelopen maand iets minder dan daarvoor), en lijkt over het algemeen een tevreden en blije baby, behalve met slapen. Het slapen is nooit heel goed gegaan, maar de afgelopen weken is het echt extreem slecht. Met name 's nachts doet hij eigenlijk geen oog dicht in zijn bedje, en wij dus ook niet. Hij slaapt bij ons op de kamer trouwens, zijn bed staat naast mijn kant van het bed. Tot een paar weken geleden waren we zo ver dat hij nog wel meerdere keren per nacht wakker werd, maar zodra ik hem drinken had gegeven legde ik hem terug in bed en sliepen we allemaal weer verder tot de volgende voeding. Dit is nu nagenoeg onmogelijk: als ik dit doe dan wordt hij of direct, of na een minuut of 5 wakker en krijst hij alles bij elkaar. Zodra een van ons hem oppakt valt hij echt direct weer in slaap (bijna letterlijk). Om het hele gebeuren weer te herhalen zodra hij weer wordt neergelegd.

Ik heb hem nachten op mij laten slapen, afwisselend met mijn vriend (waarbij ik dus zelf niet sliep, aangezien dit niet veilig is). Dit is alleen natuurlijk geen oplossing voor de lange termijn. Op het consultatiebureau zeggen ze dat we hem niet op ons moeten laten slapen, maar een concrete suggestie hebben ze ook niet helaas.

Elke nacht hopen we dat het vanaf nu weer iets beter zal gaan qua slaap, maar helaas. Mijn vraag aan jullie is dus of iemand tips heeft of dit herkent? Ik som hieronder even kort op wat we al hebben geprobeerd:

-Wakker in bed leggen, dit lukt 's nachts niet omdat hij direct na het voeden of bij het oppakken in slaap valt. Als je hem verschoont wordt hij half wakker maar krijst hij het uit, raakt overstuur, en valt weer in slaap bij het oppakken. De zeldzame keren dat het ons lukt hem redelijk wakker te maken, is het meteen weer huilen geblazen zodra hij wordt neergelegd.

-Ernaast zitten, hand op het buikje of hoofdje (of niks) en ssshh zeggen. Dit lijkt overdag te werken, maar snachts heeft dit nog nooit gewerkt.

-Liedjes zingen, ernaast zitten.

-Over zijn wangetje of buikje aaien

-Even laten jengelen terwijl we ernaast zitten, dit gaat al snel over in overstuur huilen.

-Op zijn zij 'vervoeren' naar bed en dan daar pas op zijn ruggetje leggen om valreflex te voorkomen

-Lampje aanlaten

-Lampje uitdoen

-Babynoise-geluiden van app op telefoon

Het slapen gaat overdag ook niet heel goed, maar na lang proberen laat hij zich dan soms wakker weg leggen waarna hij een of twee slaapjes (45 min of 1.5u) in bed of in de wagen maakt. Dit werkt 's nachts alleen totaal niet. Waar ik bang voor ben is dat hij op de een of andere manier toch pijn heeft ofzo bij het liggen? Hoewel je zou denken dat dat dan ook overdag zou spelen..

Kortom we zijn het spoor een beetje bijster, en ik vind het zo sneu voor hem dat hij zo slecht slaapt! Los van voor onszelf natuurlijk haha, de baby is het belangrijkste. Alleen laten huilen zie ik dus ook echt niet als optie, en het liefst blijf ik gewoon borstvoeding geven. We wisselen nu af qua hem op ons laten slapen, maar dat is voor niemand zaligmakend. Heeft iemand de ultieme tip? Inmiddels zien we behoorlijk op tegen de nachten, maar als hij je dan 's ochtends toelacht met zijn lieve tandenloze mond is alles al snel goed.
bruschetta_ wijzigde dit bericht op 16-05-2019 22:07
0.01% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het wakker weg leggen wordt niet bedoeld als: als het kind al in slaap valt, eerst weer wakker maken en dan pas naar bed. Dat is inderdaad wel heel zielig. Maar wat bedoeld wordt is: kind niet eerst met opzet in slaap wiegen oid en dan pas in bed leggen, maar meteen al, zodat het went aan zelf in slaap vallen. Sommige ouders zijn zo bang voor een huiltje, dat ze wachten tot een baby in hun armen in slaap valt, en dan pas in bed of box leggen. Dat is niet zo handig, want dan went een baby er aan dat in slaap vallen iets is dat je bij je ouders doet. Maar als hij gewoon al in slaap valt tijdens het voeden, dan is het zo, en dan hoef je hem niet actief wakker te gaan maken hoor.

Helaas geen gouden tip, maar wel wat herkenning. Mijn baby slaapt best goed, maar sinds de invoering van de hapjes ook een stuk onrustiger dan daarvoor. Ik ga er van uit dat dat buikje toch moet wennen aan het voedsel. Ze heeft volgens mij geen pijn, maar het geeft blijkbaar wel onrust. Het voordeel: dat zal wel overgaan zodra er wat gewenning is.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik laat haar gewoon liggen zonder te boeren. Als ze slaapt maak ik haar niet wakker.
Soms tik ik een paar keer op haar rug dan slaapt ze gewoon verder en soms komt er een boertje.

Mischien eens pyjama papje proberen dat werkten destijds voor mijn zoontje heel goed. Die deed ik voor t slapen altijd in bad en dan een flesje pyama papje. En wij hebben wel een speen.
staafmixer wijzigde dit bericht op 16-05-2019 22:59
4.09% gewijzigd
Mijn dochter valt in de avond meestal in slaap aan de borst, bij het wegleggen in haar bedje geef ik haar een speen, zo slaapt ze lekker verder.
Toen ze een aantal maanden oud was mee begonnen en het werkt nog steeds!
Gelukkig gebruiken we hem overdag nooit.
Bruschetta_ schreef:
16-05-2019 22:16
Omdat ze dan beter schijnen te slapen? Dat lees ik in ieder geval overal (zoals je begrijpt Google ik heel wat af 's nachts haha). Heb jij andere ervaringen?

@ Hierboven: bedankt voor de tip van de cosleeper! Tijdens mijn zwangerschap heb ik hier naar gekeken, en toen las ik dat dit alleen veilig is als het hekje omhoog staat maar dan komt het op hetzelfde neer als nu denk ik? (Bedje vlak naast ons bed). Is een cosleeper heel anders?
Lijkt mij wel, want er zit geen hek tussen.

Heb je al geprobeerd om je kind op zijn buik te laten slapen? De kans dat er iets gebeurd is heel klein en het meeste risico loop je de eerste nacht. Nou dan blijf je toch die nacht toekijken ;-). Onze zoon slaapt al vanaf 3 dagen oud op zijn buik. Zou willen dat ik dat bij de oudste had gedurfd. Had me waarschijnlijk veel slapeloze nachten gescheeld.
anoniem_370071 wijzigde dit bericht op 16-05-2019 23:05
18.79% gewijzigd
Google eens op 4 month sleep regression. Dan heb je iig een verklaring. En veel tips. Kort samengevat: je baby slaapt niet meer alleen in fase 3 en 4 en REM maar kent vanaf nu ook lichtere slaap fases. Vandaar dat hij dus direct wakker wordt bij wegleggen.
Het is dus eigenlijk geen regression maar vooruitgang.

Wakker wegleggen wordt geadviseerd zodat je baby leert zelf in te slapen. Ik zou je echter adviseren dit overdag te doen en niet s nachts. Pak s nachts vooral alle uren die je kan pakken.

Verder zou ik je idd een cosleeper adviseren en/of je verder te verdiepen in veilig samen slapen. Kijk oa naar McKenna.
Aangezien je kindje bijna 5 maanden is kun je eens googelen naar een hack waarmee je van een simpel ikea ledikant een cosleeper maakt. De gemiddelde cosleeper is namelijk niet groter dan een wieg en daar zal je baby nu wel snel uit gegroeid zijn.

Andere dingen die kunnen helpen:
Verzwaarde slaapzak
Een dreamfeed introduceren.
Overdag leren zelf in te te slapen en 'foute' slaap associaties 'afleren'. Hiermee doel ik bijv in slaap wiegen of aan de borst in slaap vallen. Ik vond her boek baby in een droomritme van Stephanie Lampe helpend hierbij.

Sterkte TO. Het is pittig die gebroken nachten. Kun je baby overdag als jij k vrij ik bent wel eens uitbesteden, dan kunnen jullie wat uurtjes pakken.
Alle reacties Link kopieren
@Nausicaa: klinkt logisch inderdaad van dat wakker weg leggen. Daar komen wij dus nooit aan toe omdat hij in slaap valt na het voeden.

Maar in ieder geval goed om te weten dat jullie jullie baby's 's nachts ook niet wakker weg leggen. Dan weet ik nu in ieder geval dat dat het dus niet is en dat ik dat niet meer hoef te proberen.

Soms lijkt het wel alsof hij wat last heeft van zn buik, omdat z'n huiltje dan 'kramperig' klinkt, en zijn buikje ook rommelt soms. Maar goed daar kan je ook niet veel aan doen natuurlijk, hij zal toch moeten wennen aan hapjes..

Ik denk dat ik voor de zekerheid morgen toch even de huisarts bel om zijn oren te laten nakijken, je slaat jezelf ook voor je kop als er toch iets lichamelijks aan de hand blijkt te zijn.

Even afkloppen trouwens, maar hij slaapt nu zowaar al een halfuur in zijn bedje!
Bruschetta_ schreef:
16-05-2019 23:03

Soms lijkt het wel alsof hij wat last heeft van zn buik, omdat z'n huiltje dan 'kramperig' klinkt, en zijn buikje ook rommelt soms. Maar goed daar kan je ook niet veel aan doen natuurlijk, hij zal toch moeten wennen aan hapjes..
Met 5 maanden hoeft hij daar echt nog geen buikpijn voor te hebben. Even stoppen en rust geven mag ook gewoon. Genoeg onderzoeken die aanraden juist pas bij 6 maanden te starten.

Als je buikslapen eng vindt, kun je trouwens ook eens kijken wat hij doet als je hem overdag op zijn buik laat slapen.
1-Aapje schreef:
16-05-2019 23:07
Met 5 maanden hoeft hij daar echt nog geen buikpijn voor te hebben. Even stoppen en rust geven mag ook gewoon. Genoeg onderzoeken die aanraden juist pas bij 6 maanden te starten.

Sterker nog, tot een jaar hoeft hoeven hapjes geen hoofdvoeding te zijn.
Alle reacties Link kopieren
1-Aapje schreef:
16-05-2019 23:07
Met 5 maanden hoeft hij daar echt nog geen buikpijn voor te hebben. Even stoppen en rust geven mag ook gewoon. Genoeg onderzoeken die aanraden juist pas bij 6 maanden te starten.
Hier ben ik het niet mee eens. Juist ter preventie van allergieën etc is het belangrijk om vroeg genoeg te beginnen met oefenhapjes. Geen hele maaltijden natuurlijk, maar een paar hapjes per dag.

Ik probeer overal op te reageren maar het kan zijn dat ik mensen vergeet. In ieder geval heel erg bedankt voor het meedenken en voor alle tips tot nu toe! Speentje pakt hij helaas niet (positieve kant daarvan is dan weer dat de hem het ook niet hoeven af te leren hou ik me voor). Een cosleeper zonder hekje dat omhoog staat zie ik niet zitten omdat dat als onveilig wordt bestempeld.

Over die 4 month sleep regression heb ik eerder wat gelezen inderdaad, ik zal me er eens wat meer in verdiepen!

Heb zelfs al gedacht dat hij misschien wel een tand krijgt? Hij kauwt op van alles en kwijlt als een malle, maar dat is eigenlijk al maanden zo haha.
Alle reacties Link kopieren
ik leg mijn baby altijd slapend weg, ik weet dat dat afgeraden wordt en dat interesseert me op dit moment niks, baby slaapt en ik slaap: iedereen blij. Zelf slapen oefenen we later wel.

Nu heb ik een goede slaper, maar met 5 maanden (baby is nu 6 maanden) deed hij opeens ook niet meer leuk mee. Volgens de juf op het kdv zag je dat vaker rond die leeftijd en kwam dat omdat ze zich dan verveelden. Ik geloofde het niet meteen, maar goed, advies van daar geprobeerd: nieuw speelgoed en met hem samen meer op de grond spelen (met andere woorden: baby dus met nieuwe dingen vermaken en fysiek meer uitdagen) en het werkte, hij slaapt weer zoals daarvoor. Geen idee of dat bij jouw kindje ook het probleem is, maar het zal niet schaden om het te proberen.
Bruschetta_ schreef:
16-05-2019 23:21
Hier ben ik het niet mee eens. Juist ter preventie van allergieën etc is het belangrijk om vroeg genoeg te beginnen met oefenhapjes. Geen hele maaltijden natuurlijk, maar een paar hapjes per dag.
Het advies 6 maanden uitsluitend borstvoeding is er niet voor niks lijkt me.
Maar goed dat is een andere discussie.
Als je denkt dat je zoon misschien buikpijn heeft zou je kunnen proberen om even geen hapjes te geven.
Alle reacties Link kopieren
Ik had mij verdiept in buikslapen en het idd eerst overdag geprobeerd ik vond de gevaren slecht onderzocht. Er zijn geen cijfers dat wiegendood vaker voorkomt bij buikslapen uit gedegen onderzoek. Ook helpt een earosleep bij de veiligheid. Mijn dochtertje kon haar hoofdje al goed optillen.

Voor mij was de keus snel gemaakt want dat zij goed sliep zo werd ze ook overdag blijer van. En wij ook.
En als ik echt gedacht had dat ze er gevaar door liep had ik het nooit gedaan of course dan maar niet slapen...
where ever you go, go with your heart
Bruschetta_ schreef:
16-05-2019 22:51
Ja dit dacht ik ook nog, hij slaapt in de newborn bag van Puck a baby en die richtlijnen houden we aan qua kleding. Nu is het bv 20.6 graden op onze slaapkamer en slaapt hij in een romper, truitje met lange mouwen, broekje, sokjes en dan de slaapzak zonder mouwen. Je zou haast denken dat dit echt niet te koud kan zijn toch? Z'n nek voelt ook goed aan qua warmte volgens mij..

Dat dacht ik ook altijd, en zéker bij mijn eerste hield ik me strikt aan de richtlijnen. Bij mijn tweede was ik wat makkelijker, die sliep als een roosje toen ik hem eenmaal in een dik joggingpak en sokken met een winterslaapzak met mouwen in bed mikte.
Test het anders eens uit met een extra kruik of meer laagjes kleren. Het ene kind is het andere niet hè, en dáár houden de richtlijnen dan weer geen rekening mee ;)
Alle reacties Link kopieren
the_Wicked_Witch schreef:
16-05-2019 22:47
Bij mijn kinderen was de oorzaak eigenlijk altijd dat ze het koud hadden. Kan dat het zijn?
Daar dacht ik ook aan. Bij mijn kinderen werkte een kruik in hun bed tijdens de voeding, zodat ze niet van lekker warm tegen mij aan overgeheveld werden in een afgekoeld bed.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
16-05-2019 22:52
Het wakker weg leggen wordt niet bedoeld als: als het kind al in slaap valt, eerst weer wakker maken en dan pas naar bed. Dat is inderdaad wel heel zielig. Maar wat bedoeld wordt is: kind niet eerst met opzet in slaap wiegen oid en dan pas in bed leggen, maar meteen al, zodat het went aan zelf in slaap vallen. Sommige ouders zijn zo bang voor een huiltje, dat ze wachten tot een baby in hun armen in slaap valt, en dan pas in bed of box leggen. Dat is niet zo handig, want dan went een baby er aan dat in slaap vallen iets is dat je bij je ouders doet. Maar als hij gewoon al in slaap valt tijdens het voeden, dan is het zo, en dan hoef je hem niet actief wakker te gaan maken hoor.

Helaas geen gouden tip, maar wel wat herkenning. Mijn baby slaapt best goed, maar sinds de invoering van de hapjes ook een stuk onrustiger dan daarvoor. Ik ga er van uit dat dat buikje toch moet wennen aan het voedsel. Ze heeft volgens mij geen pijn, maar het geeft blijkbaar wel onrust. Het voordeel: dat zal wel overgaan zodra er wat gewenning is.
Daar zijn voor hun geboorte al aan gewend geraakt, en voor hun achttiende leren ze het ook echt wel weer af.
Bij mijn oudste heb ik het geprobeerd, wakker in bed leggen, tot hij al hysterisch begon te brullen als hij maar bij zijn bed in de buurt kwam. Ik had veel eerder moeten besluiten hem slapend in bed te leggen. Ondertussen gaat hij bijna naar de middelbare school, en slaapt al geruime tijd zonder dat er gewieg aan te pas komt. Dat is gewoon vanzelf gegaan.
Eze schreef:
16-05-2019 23:54
Daar dacht ik ook aan. Bij mijn kinderen werkte een kruik in hun bed tijdens de voeding, zodat ze niet van lekker warm tegen mij aan overgeheveld werden in een afgekoeld bed.
Ik ging daar geregeld de mist mee in, dan was ik het weer even vergeten, sloeg ik weer aan het tobben met allerlei truukjes en echt áltijd bleek het dan weer kou te zijn. :facepalm:
Bruschetta_ schreef:
16-05-2019 23:21
Hier ben ik het niet mee eens. Juist ter preventie van allergieën etc is het belangrijk om vroeg genoeg te beginnen met oefenhapjes. Geen hele maaltijden natuurlijk, maar een paar hapjes per dag.
Heb je de onderzoeken gelezen? Die spreken van beginnen tussen 4-6 maanden. Je kan dus gewoon nog even wachten.
Bruschetta_ schreef:
16-05-2019 23:21
. Een cosleeper zonder hekje dat omhoog staat zie ik niet zitten omdat dat als onveilig wordt bestempeld.
Cosleeper is niet onveilig, helemaal niet als je bv geeft. Bij jou op de borst laten slapen wel. Zoek maar eens op veilig samen slapen.
Alle reacties Link kopieren
1-Aapje schreef:
17-05-2019 03:30
Heb je de onderzoeken gelezen? Die spreken van beginnen tussen 4-6 maanden. Je kan dus gewoon nog even wachten.
Ja heb ik gedaan. Er zaten ook dagen tussen dat hij geen hapjes kreeg, dan sliep hij even slecht. Als hij dus last van zijn buik heeft weet ik niet of dat echt met de hapjes te maken heeft of met wat anders. Ik weet natuurlijk sowieso niet of hij überhaupt last heeft van zn buik, kon hij maar praten!

Cosleeper schijnt alleen veilig te zijn als het hekje omhoog staat, en dan is het dus hetzelfde als wat we nu hebben. Zonder hekje wordt afgeraden in de richtlijn Veilig slapen en dat ga ik dus ook niet proberen.

Warmte/kou lijkt het vooralsnog ook niet te zijn helaas :( heb nu zijn mouwen aan de slaapzak geritst in de hoop dat dat wat uithaalt, tot nu toe nog geen effect..
Alle reacties Link kopieren
Met 5 maanden rolde mijn zoontje zichzelf 's nachts op zijn buik en kon hij ook al zelf terug rollen, zo gevaarlijk zal buik slapen dan niet meer zijn dat is volgens mij echt alleen de eerste maanden wanneer de nek nog niet sterk genoeg is.

Ik heb een baby die elke avond wakker op zijn eigen kamen in zijn bed wordt gelegd en zeker 10 uur door slaapt.

Overigens hebben we met 5 maanden ook al zijn bedje op de laagste stand moeten zetten omdat hij met amper 6 maanden al zelf ging staan in zijn bed.
Een cosleeper zou geen optie zijn geweest want dan zou ik veels te bang zijn dat hij eruit zou klimmen/vallen maar elke baby is anders.
Bruschetta_ schreef:
17-05-2019 03:40
Cosleeper schijnt alleen veilig te zijn als het hekje omhoog staat, en dan is het dus hetzelfde als wat we nu hebben. Zonder hekje wordt afgeraden in de richtlijn Veilig slapen en dat ga ik dus ook niet proberen.
Op jou laten slapen is nog onveiliger en doe je ook 😉
Alle reacties Link kopieren
1-Aapje schreef:
17-05-2019 06:39
Op jou laten slapen is nog onveiliger en doe je ook 😉
Dat is onveilig als je zelf slaapt, dat doe ik dus niet met hem op me. Anders zou er ook geen probleem zijn verder, dan zouden we hem gewoon tot het eind der tijden op ons laten slapen.

Heb vannacht de genoemde tips in dit topic geprobeerd, waarvoor dank! Helaas werkten ze tot nu toe geen van allen. Sinds half 2 heeft hij niet meer geslapen dan 5 min per keer, of iets langer als ik hem langer op me liet slapen. Ik ga zo de huisarts bellen om even z'n oren te laten checken, en overdag ga ik de tips van Florence proberen in te zetten met meer bezig houden. Voor verdere tips hou ik me zeker aanbevolen!
Alle reacties Link kopieren
wat hier werkte was overdag beter slapen! En overdag had ik meer zin om er energie in te stoppen dus win win win. Verder volgde ik die adviezen qua slaapzak niet op, ik heb koukleumpjes ;-D
Alle reacties Link kopieren
Hier een baby van bijna 7 maanden die sinds een maand een stuk beter slaapt. Wij waren ook ten einde raad, want ze kwam vanaf 4 maanden ongeveer elk uur voor een voeding (borstvoeding) en sliep dan dus maar heel kort tussendoor. Wij doen nu verschillende dingen anders, maar bij ons was het belangrijkste bijvoeden. Zij groeide al een tijdje niet meer zo goed (maar ook niet heel dramatisch slecht), maar omdat ze overdag soms ook ontevreden leek na de borst zijn we toch flesjes na de borstvoeding gaan aanbieden en savonds gaven we dan nog een flesje extra. Hierna is ze bijna gelijk beter gaan slapen. Wat een verademing was dat!

Zij heeft bij het in bed leggen (we hebben haar rond die tijd ook naar haar eigen kamer gedaan, ze lag in de co-sleeper) veel last van de valreflex. Wij doen daarom een lakentje om haar heen tijdens de laatste voeding en als ze dan slaapt kunnen we haar in bed leggen zonder dat ze wakker wordt (armpjes zitten strak tegen haar lijf). Hierna halen we het laken los en doen we de deken erover. Als ze snachts uit bed moet, slaan we weer het laken over haar heen, zodat ze weer met haar armen vast ligt voor het terugleggen. Had ik eerder willen bedenken! (Alhoewel ik het als tip kreeg, dus helemaal niet zelf heb bedacht :))

Ik hoop dat je een oplossing vindt, het blijft volgens mij vaak een tijdje zoeken voordat je weet wat voor jullie werkt.
- zip -
anoniem_638fbb62d66fa wijzigde dit bericht op 29-07-2019 13:09
98.54% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven