Baby 5 maanden slaapt slecht, tips?

16-05-2019 22:01 256 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allemaal,

Inmiddels maak ik er toch maar een topic voor aan, wie weet heeft iemand wel de gouden tip.

Ons zoontje is bijna 5 maanden, en het is een fantastisch en vrolijk mannetje. Hij krijgt borstvoeding (wil vaak eten, en dit is prima: ik voed op verzoek vanaf het begin). Zoals de huidige richtlijnen aangeven zijn we sinds iets minder dan een maand geleden begonnen met kleine oefenhapjes. Hij komt aan in gewicht (hoewel de afgelopen maand iets minder dan daarvoor), en lijkt over het algemeen een tevreden en blije baby, behalve met slapen. Het slapen is nooit heel goed gegaan, maar de afgelopen weken is het echt extreem slecht. Met name 's nachts doet hij eigenlijk geen oog dicht in zijn bedje, en wij dus ook niet. Hij slaapt bij ons op de kamer trouwens, zijn bed staat naast mijn kant van het bed. Tot een paar weken geleden waren we zo ver dat hij nog wel meerdere keren per nacht wakker werd, maar zodra ik hem drinken had gegeven legde ik hem terug in bed en sliepen we allemaal weer verder tot de volgende voeding. Dit is nu nagenoeg onmogelijk: als ik dit doe dan wordt hij of direct, of na een minuut of 5 wakker en krijst hij alles bij elkaar. Zodra een van ons hem oppakt valt hij echt direct weer in slaap (bijna letterlijk). Om het hele gebeuren weer te herhalen zodra hij weer wordt neergelegd.

Ik heb hem nachten op mij laten slapen, afwisselend met mijn vriend (waarbij ik dus zelf niet sliep, aangezien dit niet veilig is). Dit is alleen natuurlijk geen oplossing voor de lange termijn. Op het consultatiebureau zeggen ze dat we hem niet op ons moeten laten slapen, maar een concrete suggestie hebben ze ook niet helaas.

Elke nacht hopen we dat het vanaf nu weer iets beter zal gaan qua slaap, maar helaas. Mijn vraag aan jullie is dus of iemand tips heeft of dit herkent? Ik som hieronder even kort op wat we al hebben geprobeerd:

-Wakker in bed leggen, dit lukt 's nachts niet omdat hij direct na het voeden of bij het oppakken in slaap valt. Als je hem verschoont wordt hij half wakker maar krijst hij het uit, raakt overstuur, en valt weer in slaap bij het oppakken. De zeldzame keren dat het ons lukt hem redelijk wakker te maken, is het meteen weer huilen geblazen zodra hij wordt neergelegd.

-Ernaast zitten, hand op het buikje of hoofdje (of niks) en ssshh zeggen. Dit lijkt overdag te werken, maar snachts heeft dit nog nooit gewerkt.

-Liedjes zingen, ernaast zitten.

-Over zijn wangetje of buikje aaien

-Even laten jengelen terwijl we ernaast zitten, dit gaat al snel over in overstuur huilen.

-Op zijn zij 'vervoeren' naar bed en dan daar pas op zijn ruggetje leggen om valreflex te voorkomen

-Lampje aanlaten

-Lampje uitdoen

-Babynoise-geluiden van app op telefoon

Het slapen gaat overdag ook niet heel goed, maar na lang proberen laat hij zich dan soms wakker weg leggen waarna hij een of twee slaapjes (45 min of 1.5u) in bed of in de wagen maakt. Dit werkt 's nachts alleen totaal niet. Waar ik bang voor ben is dat hij op de een of andere manier toch pijn heeft ofzo bij het liggen? Hoewel je zou denken dat dat dan ook overdag zou spelen..

Kortom we zijn het spoor een beetje bijster, en ik vind het zo sneu voor hem dat hij zo slecht slaapt! Los van voor onszelf natuurlijk haha, de baby is het belangrijkste. Alleen laten huilen zie ik dus ook echt niet als optie, en het liefst blijf ik gewoon borstvoeding geven. We wisselen nu af qua hem op ons laten slapen, maar dat is voor niemand zaligmakend. Heeft iemand de ultieme tip? Inmiddels zien we behoorlijk op tegen de nachten, maar als hij je dan 's ochtends toelacht met zijn lieve tandenloze mond is alles al snel goed.
bruschetta_ wijzigde dit bericht op 16-05-2019 22:07
0.01% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Heel erg bedankt allemaal! Morgen heb ik toevallig een afspraak met een slaapconsulente van het CB, ben benieuwd of zij nog tips heeft.

Voor nu slaapt hij veel in de draagzak vandaag. Hij slaapt nu alweer bijna 1.5u. Keerzijde is dat m'n borsten op knappen staan omdat hij nu stukken minder drinkt dan normaal :'). En kan niet kolven omdat hij in de zak zit. Maar goed haha we gaan merken hoe het gaat. Misschien komt hij hierdoor ook wel in een ander drinktritme terecht? Wie weet. Hoop wel dat hij genoeg binnen krijgt.
Alle reacties Link kopieren
15x per nacht drinken is natuurlijk ook wel écht heel veel. Ik weet dat kinderen bij borstvoeding vaker drinken dan bij kv, maar dit is wel erg veel. Wellicht dat hij inderdaad gewoon zo moe is, dat hij van het drinken in slaap valt, dan dus weer niet genoeg binnen heeft gekregen, weer wakker wordt enz.

Je draagzak-optie lijkt me een prima plan, waarom zou je dat niet doen? Omdat je hem daar dan aan went of zo? Als dat al zo is, lijkt dat mij sterk te verkiezen boven wennen aan chronisch te weinig slapen. Hartstikke leuk, al die mensen die roepen ‘gewoon meeveren’, en dat maakt het wel ietsje makkelijker te dragen, maar op maandenlang 15x per nacht wakker worden functioneer je gewoon niet. Dus heel logisch dat je toch zoekt naar iets om het in elk geval een beetje minder te maken.

En inderdaad, zou misschien een flesje een optie voor je zijn? Hij heeft al een hele tijd bv gekregen, dus het grootste deel van de voordelen heb je toch al. En dan is misschien wat beter slapen voor iedereen nu wel te verkiezen boven doorzetten met bv? Maar daar moet je wel voor open staan natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Bruschetta_ schreef:
06-06-2019 18:23
Heel erg bedankt allemaal! Morgen heb ik toevallig een afspraak met een slaapconsulente van het CB, ben benieuwd of zij nog tips heeft.

Voor nu slaapt hij veel in de draagzak vandaag. Hij slaapt nu alweer bijna 1.5u. Keerzijde is dat m'n borsten op knappen staan omdat hij nu stukken minder drinkt dan normaal :'). En kan niet kolven omdat hij in de zak zit. Maar goed haha we gaan merken hoe het gaat. Misschien komt hij hierdoor ook wel in een ander drinktritme terecht? Wie weet. Hoop wel dat hij genoeg binnen krijgt.
Als het goed is passen je borsten erop aan omdat hij dan meer in een keer drinkt. Is spannend, maar bij mij ging het altijd goed (wel een overbrugging waarin het soms minder soms meer is om het te reguleren). Onze dochter krijgt nu in totaal 4 voedingen op een dag, ze is 4.5 maand, en het gaat bij haar prima zo (behalve naar bed gaan, dat is een ander verhaal :facepalm: ). Wat je misschien een keer kan proberen is ‘s avonds een extra flesje flesvoeding erbij geven, of zelf kolven en dat in de vriezer doen (en dan een volledige voeding flesvoeding). Ik doe dit sinds dat onze dochter 1.5 maand is doordat ik het idee had ‘s avonds minder voeding te hebben omdat ik zelf moe was. De flesvoeding die wij hebben is aardig licht op de maag (hypoallergeen), alleen is qua hoeveelheid meer dan ze normaal zou krijgen. M’n productie liep niet naar beneden doordat ik dan kolfde. Als jullie zo iets proberen hoef je in ieder geval niet gelijk compleet te stoppen met borstvoeding :-) Hopelijk vinden jullie iets wat voor jullie werkt!
Alle reacties Link kopieren
Ik probeer trouwens niet te zeggen dat 4 voedingen het beste is, meer dat een baby met minder voedingen gewoon meer gaat drinken per voeding en dat je borsten daar als het goed is op aanpassen. Succes! Ik kan me goed voorstellen dat het echt zwaar voor jullie is.
.
anoniem_352267 wijzigde dit bericht op 25-11-2019 11:31
99.86% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal! Ik vind het zo lief dat jullie meedenken, voel me echt gehoord hier.

Helemaal mee eens dat 15 voedingen per nacht natuurlijk gekkenwerk is, zo was het eerst ook niet dit hangt echt 1 op 1 samen met dat slechte slapen.

Ik zag net dat hij z'n eerste tand krijgt! Wie weet verklaart dat nog iets. Vandaag slaapt hij voor zijn doen vrij veel (in de draagzak). Ben benieuwd hoe de nachten gaan als ik dit een paar dagen doorvoer.
Alle reacties Link kopieren
Heb je aleens gedacht aan een kinderslaapcoach?
zij kan misschien meekijken..

Hier zoon van 6.5 maand dat nog altijd wakker werd om de 3 a 4 uur en deze week ineens een ruk in de nacht maakt van 7/8/9 uur en 12 uur achter elkaar!
Zo ineens.. dus tja!
En tussen de 4 en 6 maanden is de slaap chaotisch; slaapregressie las ik laatst.
Hallo123r schreef:
06-06-2019 21:16
Maar als TO meeveert, dan drinkt de baby maar 3x per nacht:
Maar dan slaapt TO zelf nauwelijks want die baby ligt op haar. Meeveren is niet altijd een oplossing.
Alle reacties Link kopieren
Hallo123r schreef:
06-06-2019 21:16
Maar als TO meeveert, dan drinkt de baby maar 3x per nacht:
Nouja ik ben misschien een moeder-mietje maar 3 keer per nacht hou je toch ook geen maanden vol?

TO: super dat t beter gaat met de draagdoek! Je borsten wennen er wel aan en het is voor iedereen lekkerder als hij minder oververmoeid is :) tandjes kunnen heel goed de reden zijn!!
Drie keer per nacht is ook niet ideaal, maar op zich wel vol te houden (hoewel dat vast ook verschilt per persoon). In tegenstelling tot 15x... wat zullen jullie moe zijn :-(. Lekker in de draagzak laten slapen hoor, ik zou eerst proberen een beetje een ritme te krijgen, dan komt later het in het bedje slapen wel. Als hij wat beter slaapt heb je zelf ook weer wat meer energie om daarmee aan de slag te gaan.
Dat boek heb ik trouwens ook, maar het helpt hier maar matig. Ik gebruik het wel een beetje als leidraad: zo doe ik het, en ik ga verder niet op zoek naar andere tips want ik werd helemaal gek van alle tegenstrijdige adviezen en iets van een plan hebben geeft ook wat hoop. Ik hoop voor jullie dat het snel wat beter wordt!
Alle reacties Link kopieren
@Rhodondendron: Ja, dat laatste wat je nu noemt over tegenstrijdige adviezen herken ik nu heel goed. Gisteren bij een slaapconsulente van het CB geweest. Op zich wel fijn hoor, ze dacht mee en ik 'hoefde' hem van haar iig ook niet te
laten huilen gelukkig. Ze zei alleen dat thuis niet in de draagzak laten slapen het best is, omdat het anders weer een heel grote stap is naar alleen in z'n bedje liggen. Tegelijkertijd zei ze dat inderdaad eerst het slaaptekort moet worden afgebouwd door hem te laten slapen op een manier die werkt (en dat is dus iig de draagzak..). Verder moet ik een soort dagboekje bij houden met potentiële slaapsignalen en wanneer hij ze laat zien, om te kijken of er een soort patroon te ontdekken valt in wanneer ik hem op bed zou kunnen leggen. Hapjes wat uitbreiden, omdat het goed lijkt te gaan en hij elke keer nog wel meer lijkt te willen erna. Ze zei dat max 90 min wakker op deze leeftijd niet hoeft, en dat de slaapbehoefte erg verschilt per baby dus dat er ook geen minimum aantal slaap is waar hij aan zou moeten voldoen. Wat dat betreft zegt echt iedereen weer wat anders dus.

Ook nog bij een inloopspreekuur van een lactatiekundige geweest, die zag qua aanleggen etc niks geks. Wel onderschreef ze mijn idee dat we nu misschien in een ritme zitten waarbij hij 's nachts meer/efficiënter drinkt dan overdag, dat helpt qua slaap ook niet mee natuurlijk. Ze had het over een speeltje/borstvoeding ketting die je overdag kan gebruiken om z'n aandacht bij de voeding te houden, omdat hij zo snel is afgeleid. Ga ik me ook even in verdiepen.

Maar goed, we proberen dus gewoon verder! In de avond ging het boven verwachting in zijn bedje: twee keer bijna 1.5u geslapen. Op de nacht lijkt dat helaas nog niet heel veel invloed te hebben gehad, ben nu alweer een hele tijd bezig met wegleggen, hij binnen 5 min weer huilen etc. Het gaat met name 's nachts dus zo slecht.
Alle reacties Link kopieren
Bruschetta_ schreef:
08-06-2019 03:32
@Rhodondendron: Ja, dat laatste wat je nu noemt over tegenstrijdige adviezen herken ik nu heel goed. Gisteren bij een slaapconsulente van het CB geweest. Op zich wel fijn hoor, ze dacht mee en ik 'hoefde' hem van haar iig ook niet te
laten huilen gelukkig. Ze zei alleen dat thuis niet in de draagzak laten slapen het best is, omdat het anders weer een heel grote stap is naar alleen in z'n bedje liggen. Tegelijkertijd zei ze dat inderdaad eerst het slaaptekort moet worden afgebouwd door hem te laten slapen op een manier die werkt (en dat is dus iig de draagzak..). Verder moet ik een soort dagboekje bij houden met potentiële slaapsignalen en wanneer hij ze laat zien, om te kijken of er een soort patroon te ontdekken valt in wanneer ik hem op bed zou kunnen leggen. Hapjes wat uitbreiden, omdat het goed lijkt te gaan en hij elke keer nog wel meer lijkt te willen erna. Ze zei dat max 90 min wakker op deze leeftijd niet hoeft, en dat de slaapbehoefte erg verschilt per baby dus dat er ook geen minimum aantal slaap is waar hij aan zou moeten voldoen. Wat dat betreft zegt echt iedereen weer wat anders dus.

Ook nog bij een inloopspreekuur van een lactatiekundige geweest, die zag qua aanleggen etc niks geks. Wel onderschreef ze mijn idee dat we nu misschien in een ritme zitten waarbij hij 's nachts meer/efficiënter drinkt dan overdag, dat helpt qua slaap ook niet mee natuurlijk. Ze had het over een speeltje/borstvoeding ketting die je overdag kan gebruiken om z'n aandacht bij de voeding te houden, omdat hij zo snel is afgeleid. Ga ik me ook even in verdiepen.

Maar goed, we proberen dus gewoon verder! In de avond ging het boven verwachting in zijn bedje: twee keer bijna 1.5u geslapen. Op de nacht lijkt dat helaas nog niet heel veel invloed te hebben gehad, ben nu alweer een hele tijd bezig met wegleggen, hij binnen 5 min weer huilen etc. Het gaat met name 's nachts dus zo slecht.
Haha, tegenstrijdige adviezen is 1 ding, tegenstrijdige adviezen van dezélfde persoon is weer een nieuw level!

Ik denk dat de adviezen ook zo tegenstrijdig zijn, omdat er gewoon niet 1 antwoord is. Wat voor het ene kind werkt, doet bij een ander niks.
Gevoelsmatig zou ik nu ook inzetten op in elk geval een tijdje laten wennen aan fatsoenlijk slapen. Als dat in de draagzak is, jammer dan. Het is niet alsof hij nu zo lekker gewend is aan in zijn bedje slapen, dus ik zou niet zo bang zijn om dat te ‘ontwennen’.

En pas ook een beetje op jezelf. Ik weet niet of dat lukt met evt kolven etc, maar misschien is een nachtje baby of jullie elders slapen best een goed idee. Een gebroken nacht is voor een ander vaak geen enkel probleem, omdat die er op ingesteld is en weet dat het maar 1 nacht is. En babies willen nog wel eens ineens wel gaan slapen bij iemand anders (of niet, maar dan hebben jullie tenminste wat slaap).
Het is zo lastig hè, dat je gewoon niet weet wat je moet doen. En niemand weet dat, want wat bij de ene baby goed werkt hoeft bij de jouwe niet te werken.
M'n baby slaapt overigens wel beter dan jij beschrijft, maar het heeft tot een maand of vijf geduurd tot hij wel in bed wilde slapen (en wordt nog 2-8x per nacht wakker). Wat ik daarvoor een tijd geprobeerd heb is wel proberen op bed te leggen, en als dat al de hele dag niet lukt wel een slaapje in de draagzak, of als hij na 20 minuten in bed wakker werd direct door in de draagzak. Maar geen idee of dit ervoor zorgt dat hij beter of juist slechter s avonds in bed slaapt....
Alle reacties Link kopieren
Hij heeft net bijvoorbeeld 37 min in z'n bedje geslapen, maar dan denk ik eigenlijk zou je willen dat hij minstens het dubbele qua slaap doet. Maar goed misschien moet ik voor nu gewoon allang blij zijn dat hij af en toe in z'n bedje slaapt!

Met name het tweede deel van de nacht (vanaf een uur of 2/3) wil hij niet meer alleen in z'n bedje liggen. Na 5 minuten wordt hij gewoon weer huilend wakker, vannacht heb ik hem als langst 20 min kunnen laten slapen door z'n hand vast te houden terwijl hij lag. Uiteindelijk om half 6 toch maar hem weer op me laten slapen voor 1.5u.
Alle reacties Link kopieren
Wat een gewauwel allemaal, soms heb je gewoon een baby wat moeilijk doet qua slapen. Dan kun je er wel van alles op los laten, maar uiteindelijk is het gewoon uitzitten. Ooit wordt het beter.
Alle reacties Link kopieren
beetjegek schreef:
08-06-2019 10:16
Wat een gewauwel allemaal, soms heb je gewoon een baby wat moeilijk doet qua slapen. Dan kun je er wel van alles op los laten, maar uiteindelijk is het gewoon uitzitten. Ooit wordt het beter.
Dat hoop ik ook inderdaad, en ik ben het met je eens dat het soms gewoon niet anders is. Tegelijkertijd is max 2u slapen per nacht (verspreid over de hele nacht in stukjes van 10-20min per keer) echt slopend naast werk etc. Dus vandaar dat je toch van alles probeert in de hoop dat je er iets van invloed op hebt. Alle kans dat dat natuurlijk niet zo is, maar dan heb je in ieder geval nog het gevoel dat je er zelf actief aan werkt.
Alle reacties Link kopieren
Wat heftig voor jullie! Lees hier ook tips over een co sleeper, die hadden wij ook.
Wij hebben onze baby echter met 2 weken al in haar eigen kamer laten slapen, zij sliep namelijk ook bar slecht bij ons op de kamer. Ik denk dat ze steeds wakker werd van ons. Sindsdien ging het slapen stukken beter en slaapt ze nu met 10 weken nog steeds goed. Misschien heeft jouw kindje behoefte aan een rustigere plek?
Alle reacties Link kopieren
Hier baby ook veel in de draagzak laten slapen overdag. Ze was toen wel een stuk jonger, maar dit hebben we uiteindelijk langzaam uitgebouwd naar in bed slapen.

In eerste instantie alleen draagzak. Daarna proberen in slaap te wiegen en weg te leggen, lukt dat na 30-45 min niet, dan draagzak zodat ze in elk geval wel slaapt.

Nu doet ze bijna al haar slaapje in bed. Gaat nog niet van harte met slaap komen, maar dat komt hopelijk vanzelf.
Alle reacties Link kopieren
Rhododendron schreef:
08-06-2019 10:04
Het is zo lastig hè, dat je gewoon niet weet wat je moet doen. En niemand weet dat, want wat bij de ene baby goed werkt hoeft bij de jouwe niet te werken.
M'n baby slaapt overigens wel beter dan jij beschrijft, maar het heeft tot een maand of vijf geduurd tot hij wel in bed wilde slapen (en wordt nog 2-8x per nacht wakker). Wat ik daarvoor een tijd geprobeerd heb is wel proberen op bed te leggen, en als dat al de hele dag niet lukt wel een slaapje in de draagzak, of als hij na 20 minuten in bed wakker werd direct door in de draagzak. Maar geen idee of dit ervoor zorgt dat hij beter of juist slechter s avonds in bed slaapt....
Zoiets heb ik ook gedaan: elk overdag slaapje slapend weggelegd in zijn bed en zodra dit niet werkte, meteen in de draagdoek. Hier gold ook echt dat overdag goed slapen = 's avonds goed slapen. En had ik een veel blijer kind. Daarnaast vond ik de frustratie bij mijn zoon en mijzelf het niet waard om maar te blijven proberen hem in het bedje te laten slapen. Het heeft lang geduurd, maar het is goed gekomen.
Bruschetta_ schreef:
08-06-2019 10:11
Hij heeft net bijvoorbeeld 37 min in z'n bedje geslapen, maar dan denk ik eigenlijk zou je willen dat hij minstens het dubbele qua slaap doet. Maar goed misschien moet ik voor nu gewoon allang blij zijn dat hij af en toe in z'n bedje slaapt!

Met name het tweede deel van de nacht (vanaf een uur of 2/3) wil hij niet meer alleen in z'n bedje liggen. Na 5 minuten wordt hij gewoon weer huilend wakker, vannacht heb ik hem als langst 20 min kunnen laten slapen door z'n hand vast te houden terwijl hij lag. Uiteindelijk om half 6 toch maar hem weer op me laten slapen voor 1.5u.
Ik denk dat je te veel in 1x wilt. 37 min slapen in zijn bedje is een stap in de goede richting! Kleine stapjes en veel geduld vanuit jouzelf. Ik ken jou baby niet, maar hij klinkt als een baby die nabijheid wilt en wellicht ook oververmoeid is. Je kan dus echt geen wonderen overdag verwachten. En, alhoewel een slaapcyclus 45 min is, is 37 min echt prima. Komt vanzelf. Bij mijn zoon heeft het lang geduurd voordat hij consistent langer dan 30 min sliep in zijn bed overdag. Maar ook dat is goed gekomen.

Ook zou ik niet elke avond hopen dat deze nacht beter gaat. Je maakt jezelf hier gek mee! Ook niet op de klok kijken. Een forummer (ben de naam vergeten, iets met supersmollie?) heeft ooit eens (tijd geleden) een een lijst gemaakt hoe om te gaan met nachtelijk wakker worden. Iets van:
1. Niet op klok kijken
2. Het is een fase
3. ...

Sorry, besef me dat dit laatste niet echt helpt, maar ik hoop dat een andere forummer wellicht de lijst nog wel weet (echt een toplijst).
conniefeer wijzigde dit bericht op 08-06-2019 17:56
0.74% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hebbes! :yes:
Voor de borstvoedende moeders, ook wel te vertalen naar flesvoedende moeders:



Hoe overleef je de nachtvoedingen



1. KIJK NIET OP DE KLOK (die is echt cruciaal)

2. Accepteer dat het erbij hoort en realiseer je dat het overgaat

3. Maak het je zelf zo gemakkelijk mogelijk. Dwz: houd je kind dichtbij zodat je niet trappen op of af hoeft, maar zorg dat je kind letterlijk binnen handbereik is. In een bedje naast jouw bed, in een co-sleeper of in jouw bed (zie richtlijnen veilig samen slapen op borstvoeding.com).

4. Zorg dat je niet te wakker wordt, houd het licht uit en voed liggend, doe zelf nog even je oogjes toe en dommel even weg tijdens het voeden. Realiseer je dat door de vrijkomende oxytocine het inslapen voor jullie allebei makkelijker is dan normaal als je wakker wordt.

5. Afhankelijk van hoe laat je naar bed gaat, ga eventueel wat eerder.

6. Pak overdag je rust. Als je de kans hebt, ga even op bed liggen of op de bank en rust even uit. Maak het jezelf niet te druk overdag, laat het huishouden over aan je man.

7. Doe iets waar je energie van krijgt, ga sporten, zwemmen, een wandeling maken, met een vriendin naar de bios of sauna, of iets anders waar jij weer van oplaadt.

8. Zorg goed voor jezelf. Eet voldoende (zie voedingscentrum voor wat simpele richtlijnen wat je nodig hebt tijdens de bv-periode), neem een multivitamine en een visoliesupplement, drink genoeg.
Alle reacties Link kopieren
Oh, ik voel de wanhoop weer van toen mijn dochter 4-9 mnd was.

Ze was een flesweigeraar. En ik moest weer werken. Wat betekende dat ze s avonds en s nachts haar gebrek aan voeding inhaalde.

Ik voedde liggend. En dan op mans helft van het bed. Dochter in een slaapzak. Als ze weer sliep na de voeding schoof ik langzaam naar m’n eigen helft. Ik had een voedingsshirt aan en een vest, zodat ik de deken tot aan m’n middel kon trekken en het niet koud had.
Zo ging het aardig, en trok ik 5 voedingen per nacht nog enigszins.
Toen ze rond 7-8mnd de fles wel wilde (en overdag genoeg dronk) bleef ze dit ritme s nachts aanhouden.
Toen heb ik een weekje s nachts in het logeerbed geslapen. Man lag dan met dochter in bed, en elke keer als ze wakker werd troostte hij haar.
Ik had hier geen vertrouwen in, maar omdat man niet naar melk rook accepteerde ze dit toch. En zo is ze langer gaan slapen.
Daarna zaten we op nog 1-2 voedingen per nacht. Tot ze een jaar of 1 was. Ze wordt nog steeds wel wakker, maar met een aai of een speen slaapt ze wel weer.

Als baby’tje sliep ze overdag ook niet zo goed. Ze sliep vaak wel goed buiten. Dan wandelde ik even met haar en als ze in slaap viel liet ik haar met kinderwagen en al buiten staan. Muggennet erover en klaar.
Ook op kdv lieten ze haar buiten slapen, zelfs in de winter.
Nu is ze ruim 2, en wil geen middagslaapje meer. Slaapt steeds beter s nachts, maar heeft ‘gewoon’ niet zoveel slaap nodig.

Heel veel succes met je kleintje! Wissel ook de nachten eens af met je man. Of dat hij de avond doet en jij alvast in bed gaat liggen.
Wij hebben lange tijd s nachts afgewisseld wie er ‘dochter-dienst’ had. Zodat je dan wel tenminste om de nacht kon slapen. Niks gezelligs aan, maar zonder slaap waren we al helemaal niet gezellig!

Een tip nog:
Heb je wel eens paracetamol gegeven om uit te sluiten of hij pijn heeft? Deed ik soms wel als dochter echt slechter sliep. Zetpil erin en dat werkte regelmatig.
Zagen we de dag erna ineens een tand, of werd ze ziek.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou die 15x voeden op een nacht niet meer doen en minimum tijden ertussen gaan aanhouden. Denk aan in dit geval minstens 2 tot 3 uur. Dat zal zeker in het begin een drama zijn, maar probeer uit die gewoonte te komen, eventueel met behulp van je man. Huilen snachts (en overdag) dus niet meer troosten met de borst. Wel op andere manieren natuurlijk.

Laat kind niet in slaap vallen aan de borst, drinktijd is geen slaaptijd. Probeer hem wakker te houden totdat hij echt vol zit. Eventueel flesjes gaan geven met afgekolfde melk zodat je kan zien wat hij binnen heeft. Ook de langere tijd tussen de voedingen zou moeten helpen, hij heeft dan meer honger als het goed is.

Probeer kind ook goed te laten boeren na melk zodat alle lucht uit zijn lijf is en er geen melk omhoog komt zetten. Geen tips helaas hoe maar die zullen te vinden zijn.

Ook zou ik overwegen kind snachts op eigen kamer te leggen, of eerst met jullie op zijn eigen kamer. Sommige babies worden steeds wakker van geluiden van de ouders. Maar pas na doorbreking van de eet cyclus.

Sterkte moet slopend zijn voor jullie :rose:
Alle reacties Link kopieren
Dank voor je tips Zalmsnipper! Toevallig ben ik hier de afgelopen 2/3 nachten mee aan de slag gegaan: 2 tot 3 keer voeden per nacht. Slapend wegleggen doe ik nog wel, omdat dat dus echt het enige moment is dat er kans is dat hij een iets langere ruk maakt. Als ik hem niet slapend weg leg (en hij dus aan de borst in slaap valt) gebeurt dat sowieso niet.. Maar goed daar willen we uiteindelijk wel naartoe natuurlijk als hij minder oververmoeid is.
Alle reacties Link kopieren
Goed bezig meid. Wat zal jij moe zijn. Kan je soms ook even weg van dit alles?

In slaap vallen aan de borst is prima hoor, maar enkel nadat hij voldoende gedronken heeft. Dus niet na 3 slokjes. Ik wiegelde altijd aan beentjes zoon haha. Met een volle maag slapen ze beter en langer.

Ook denk ik dat je een punt hebt dat hij oververmoeid is. Goed dat je nu de 1e focus legt op zoveel mogelijk slapen, op welke manier dan ook. Want een uitgerust kind slaapt beter hoe gek het ook klinkt.
Alle reacties Link kopieren
Overigens sliep mijn zoon overdag als een roos in de auto en tijdens wandelingen buiten in de wandelwagen. Wellicht ook nog een tip om hem overdag bij te laten slapen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven