Baby 5 maanden slaapt slecht, tips?

16-05-2019 22:01 256 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allemaal,

Inmiddels maak ik er toch maar een topic voor aan, wie weet heeft iemand wel de gouden tip.

Ons zoontje is bijna 5 maanden, en het is een fantastisch en vrolijk mannetje. Hij krijgt borstvoeding (wil vaak eten, en dit is prima: ik voed op verzoek vanaf het begin). Zoals de huidige richtlijnen aangeven zijn we sinds iets minder dan een maand geleden begonnen met kleine oefenhapjes. Hij komt aan in gewicht (hoewel de afgelopen maand iets minder dan daarvoor), en lijkt over het algemeen een tevreden en blije baby, behalve met slapen. Het slapen is nooit heel goed gegaan, maar de afgelopen weken is het echt extreem slecht. Met name 's nachts doet hij eigenlijk geen oog dicht in zijn bedje, en wij dus ook niet. Hij slaapt bij ons op de kamer trouwens, zijn bed staat naast mijn kant van het bed. Tot een paar weken geleden waren we zo ver dat hij nog wel meerdere keren per nacht wakker werd, maar zodra ik hem drinken had gegeven legde ik hem terug in bed en sliepen we allemaal weer verder tot de volgende voeding. Dit is nu nagenoeg onmogelijk: als ik dit doe dan wordt hij of direct, of na een minuut of 5 wakker en krijst hij alles bij elkaar. Zodra een van ons hem oppakt valt hij echt direct weer in slaap (bijna letterlijk). Om het hele gebeuren weer te herhalen zodra hij weer wordt neergelegd.

Ik heb hem nachten op mij laten slapen, afwisselend met mijn vriend (waarbij ik dus zelf niet sliep, aangezien dit niet veilig is). Dit is alleen natuurlijk geen oplossing voor de lange termijn. Op het consultatiebureau zeggen ze dat we hem niet op ons moeten laten slapen, maar een concrete suggestie hebben ze ook niet helaas.

Elke nacht hopen we dat het vanaf nu weer iets beter zal gaan qua slaap, maar helaas. Mijn vraag aan jullie is dus of iemand tips heeft of dit herkent? Ik som hieronder even kort op wat we al hebben geprobeerd:

-Wakker in bed leggen, dit lukt 's nachts niet omdat hij direct na het voeden of bij het oppakken in slaap valt. Als je hem verschoont wordt hij half wakker maar krijst hij het uit, raakt overstuur, en valt weer in slaap bij het oppakken. De zeldzame keren dat het ons lukt hem redelijk wakker te maken, is het meteen weer huilen geblazen zodra hij wordt neergelegd.

-Ernaast zitten, hand op het buikje of hoofdje (of niks) en ssshh zeggen. Dit lijkt overdag te werken, maar snachts heeft dit nog nooit gewerkt.

-Liedjes zingen, ernaast zitten.

-Over zijn wangetje of buikje aaien

-Even laten jengelen terwijl we ernaast zitten, dit gaat al snel over in overstuur huilen.

-Op zijn zij 'vervoeren' naar bed en dan daar pas op zijn ruggetje leggen om valreflex te voorkomen

-Lampje aanlaten

-Lampje uitdoen

-Babynoise-geluiden van app op telefoon

Het slapen gaat overdag ook niet heel goed, maar na lang proberen laat hij zich dan soms wakker weg leggen waarna hij een of twee slaapjes (45 min of 1.5u) in bed of in de wagen maakt. Dit werkt 's nachts alleen totaal niet. Waar ik bang voor ben is dat hij op de een of andere manier toch pijn heeft ofzo bij het liggen? Hoewel je zou denken dat dat dan ook overdag zou spelen..

Kortom we zijn het spoor een beetje bijster, en ik vind het zo sneu voor hem dat hij zo slecht slaapt! Los van voor onszelf natuurlijk haha, de baby is het belangrijkste. Alleen laten huilen zie ik dus ook echt niet als optie, en het liefst blijf ik gewoon borstvoeding geven. We wisselen nu af qua hem op ons laten slapen, maar dat is voor niemand zaligmakend. Heeft iemand de ultieme tip? Inmiddels zien we behoorlijk op tegen de nachten, maar als hij je dan 's ochtends toelacht met zijn lieve tandenloze mond is alles al snel goed.
bruschetta_ wijzigde dit bericht op 16-05-2019 22:07
0.01% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Even een update: de nieuwe poging om van de borstassociatie af te komen lijkt boven verwachting te gaan! Na de eerste nacht heeft hij gisteren 6 uur achter elkaar geslapen, en nu zelfs 7.5u!! Zonder te huilen! Hij ging liggen en sliep in. Ik probeer nog niet te vroeg te juichen maar dit is al fantastisch, we hopen echt dat dit op deze manier blijft doorzetten. Hij krijgt nu nog een voeding en dan leg ik hem zo weer wakker weg.
Alle reacties Link kopieren
Skawa schreef:
16-05-2019 22:39
Probeer het is op zijn buik?

Mijn dochtertje sliep ook alleen op mij ( lag op buik dan) heb haar een keer toen ik t in de gaten kon houden op haar buikje in bed gelegd en ze sliep in een keer een paar uur door.

Cb was not amused evenals vele preken die ik gehad heb over wiegendood. Maar ze is nu bijna drie en slaapt nog steeds op haar buik.
Ik had een aerosleep matrasje.
je hebt het over mijn dochter, ook bijna 3 en echt exact hetzelfde verhaal ( incl earosleep)
Alle reacties Link kopieren
Bruschetta_ schreef:
24-01-2020 03:08
Even een update: de nieuwe poging om van de borstassociatie af te komen lijkt boven verwachting te gaan! Na de eerste nacht heeft hij gisteren 6 uur achter elkaar geslapen, en nu zelfs 7.5u!! Zonder te huilen! Hij ging liggen en sliep in. Ik probeer nog niet te vroeg te juichen maar dit is al fantastisch, we hopen echt dat dit op deze manier blijft doorzetten. Hij krijgt nu nog een voeding en dan leg ik hem zo weer wakker weg.

sorry hier had ik over heen gelezen! Super! Slaap lekker ;)
Alle reacties Link kopieren
Yes wat een fijne update!
Hebben jullie zelf ook een beetje kunnen slapen?
Zet 'm op hè!
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje kwam tot 6 maand ook snachts, wat ik eerder vergeten ben te vermelden was, dat ik een limiet zette op borstvtijd en dit afbouwde. Dus eerst 10 minuten per borst, de nacht erna 9 minuten per borst en dat zo afbouwen tot 3 minuten per borst, dat ging goed, daarna op eigen kamer. Had dat ergens gelezen dat ze zo op een gegeven moment zelf niet meer komen. Kan alleen geen link vinden.
Alle reacties Link kopieren
Bruschetta_ schreef:
24-01-2020 03:08
Even een update: de nieuwe poging om van de borstassociatie af te komen lijkt boven verwachting te gaan! Na de eerste nacht heeft hij gisteren 6 uur achter elkaar geslapen, en nu zelfs 7.5u!! Zonder te huilen! Hij ging liggen en sliep in. Ik probeer nog niet te vroeg te juichen maar dit is al fantastisch, we hopen echt dat dit op deze manier blijft doorzetten. Hij krijgt nu nog een voeding en dan leg ik hem zo weer wakker weg.
Jeeeeeh!!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven