Peutertopic II

20-05-2019 21:38 3002 berichten
Deel 2, deel 1 zat rammetje vol.

Originele OP (met dank aan Nijntje):
Na het babytopic en het dreumestopic..

Tijd voor de eigenwijze peuters!

Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie


Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters! :love:
:cheer2:
:cheer2:
Yes, ik volg weer!

Eerste vraag meteen: Tot wanneer laat je de traphekjes staan?

Is het een better safe than sorry? Ik merk dat peuter steeds beter luistert en niet meer zomaar de trap op gaat, maar ja je weet maar nooit... Zijn er moeders die het hekje niet meer hebben?
Verder kletsen!

Ik heb het traphekje nog. Heb alleen geen traphekje naar boven, de trap zit toch in de gang.
Ik vind het een veilig idee, vooral nog 's nachts als zoon ineens uit bed zou komen, dat hij dan in het donker niet naar beneden gaat. De trap is ook recht tegenover zijn kamer.

En met baby op komst, zullen die hekjes nog wel even blijven staan.
Mijn oudste van 6 is een slaapwandelaar, dus wij hebben het hekje voorlopig nog wel!
Nog twee maanden tot de 2e verjaardag, ik volg!
Alle reacties Link kopieren
Hee hier zijn jullie! Ik volg ook weer.
Traphekje heb ik nog boven, vooral voor nachtelijke, slaapdronken, wandelingen. Overdag is het nooit meer dicht, want peuter kan prima traplopen. En hij kan nog veel beter klimmen, dus ik vind eroverheen klimmen gevaarlijker dan traplopen. Al is hij ook weleens head first van de trap geflikflakt en heb ik toen het hekje weer een week of 2 consequent dicht gehad.
Wij hebben geen trappen maar zou het hekje nu wel nog hebben, als we trappen hadden gehad.

En dan niet van beneden naar boven maar van boven naar beneden. Als peuter daar dan rondrent kan ie niet naar beneden kletteren :idee:

We hadden wel een hekje om dreumes/peuter uit de badkamer te houden. Maar dat was na zijn 2de niet meer nodig.
Peuter was gisteravond zo stout dat ik hem zonder fratsen in bed heb gestopt. Ik dacht dat een nachtje slapen goed zou doen.

Werd ie vanmorgen zo chagrijnig wakker dat alleen papa tegen hem mocht praten :-| Alleen papa mocht zijn luier doen en brood smeren. Man is nu werken. Ik ben benieuwd wat de dag gaat brengen ;-)
Oei, succes vandaag glitter.

Peuter onthoud hier ook alles wat er voor het slapen gebeurd/gezegd wordt. Als ik hem iets toezeg voor de volgende dag, is dat ook ongeveer het eerste waar hij 's ochtends mee komt.

We zijn van het weekend naar Blijdorp geweest, zoon keek zijn ogen uit! Vond het prachtig. Noemt nu nog alle dieren op die hij gezien heeft. En daar alle dieren die hij nog wilde zien :)
Als ze 3 worden, moeten ze gaan betalen dus kan het iedereen nog aanraden om te gaan. Zoon is nu 2,5 en maakt het al zoveel bewuster mee als toen we op zijn 2e verjaardag gingen.
Ik volg ook alvast dochter wordt 2 over 2 maanden. Is echt al meer peuter dan dreumes.

Traphekjes hier niet echt nodig, maar met baby onderweg laten we ze mooi hangen.
Alle reacties Link kopieren
Hier nooit traphekjes gehad :facepalm:
(en ik schaam me eigenlijk) maar het is bij beiden altijd goed gegaan..maarja, dat is geen excuus.

Jongste is sinds vorige week ook officieel een peuter.. Ze had longontsteking dus ze vond haar verjaardag niet echt geslaagd. Vind wel dat de 2e heel erg veel harder/sneller gaat dan de oudste.

Hoe doen jullie het met 'straffen'? Jongste heeft nogal de neiging dingen te gooien, zus te slaan of ander baldadig gedrag.. Onze 'nee' en uit de situatie halen lijken bijzonder lachwekkend te zijn..

En glitter, wat 'n grappig kind heb jij! (en wat schrijf je er leuk over!)
Oh ben benieuwd Glitter!

Obelix, dat lijkt me ook lastig. Als zoon het hier erg bont maakt moet ie op het krukje zitten. Hij is daar erg van onder de indruk, dus kan je niet helpen.
Peuter heeft een officiële baaldag. Hij loopt te mopperen, stampen en zegt telkens dat hij niet boos óf blij is :-[

Ik heb NPO3 opgezet en ga zelf lekker opruimen :bye:
Hahaha goed idee glitter! Afhankelijk van de geluiden die ze ochtends bij wakker worden maakt kan ik vaak ook al wel inschatten wat dr humeur die dag gaat zijn!

Wij hebben dus juist alleen beneden aan de trap een hekje staan. De klink van haar slaapkamerdeur staat omhoog en is 's nachts dicht. Ik denk dat ik vandaag het hekje weg haal om te kijken hoe het gaat. Man is ook paar nachtjes weg dus kan ik het uitproberen want die ziet overal gevaar en zou haar liever in een luchtbubbel zetten geloof ik. :facepalm:

Corrigeren: laatste schopte ze de hond van een vriendin en daar ben ik heel kort mee. Ik pak dr bij de kin en laat haar me aan kijken en laat haar weten dat dat niet mag. Vaak wordt ze dan verdrietig en wil ze meteen getroost worden maar ik laat dat dan even gebeuren. Paar minuten later knuffel ik haar dan.
Maaarrrrr soms blijft ze inderdaad lachen en dan zorg ik er wel voor dat ze weet dat ik het meen door haar langer vast te houden. Zodra ik dan een expressie verandering zie weet ik dat de boodschap is overgekomen.
Tot nu toe heb ik wel het gevoel dat we maar weinig moeten corrigeren. In de winkel of onderweg de ene dag wat vaker dan de andere keer over de schouder gooien als ze zich weer ter aarde stort omdat ........ nou ja dat weet ze zelf volgens mij niet eens altijd. :lol: Maar dat vind ik ook niet echt peuter gedrag.

Ze kan soms wel uit dr plaat gaan zoals gisteren. Nieuwe laarsjes passen nou bijna hysterisch dat dr 'oude' laarsjes dan even uit moeten! :facepalm:
Ow en vanochtend haar eerst kledingkeuze moment gehad. Ik had een stapel shirts vast en zei pak die met het konijn maar (degene die ze meteen kon pakken) Nee zegt ze en pakt een shirt midden uit de stapel. Oké wat jij wil :proud: and so it begins.
Alle reacties Link kopieren
Ah hier zijn jullie :bye:.

@Obelix: gefeliciteerd met je peuter! Is ze weer helemaal fit?

@Glitter: pittig zeg, ik zou ook even lekker de tv aan zetten :$ . Hier heeft peuter wel vaker dat hij niet wil dat een van ons hem uit bed pakt of naar bed brengt. Niet eens alleen als hij chagrijnig is. Bij het naar bed gaan word ik soms zijn kamer uit gebonjoured, 'nee papa verhaaltje lezen'. En bij opstaan gaat hij juist weer liggen als man zijn kamer op komt, 'nee mama uit'.
happiness = reality - expectations
Wij hebben nog traphekje boven. Hij kan opzich prima naar boven, maar is naar beneden al keer gekukeld toen hekje perongeluk open was. En tegen de tijd dat ie weg kan, zal baby wel kruipen dus hier blijft ie voorlopig nog zitten.

Hier gaat zoon naar de hoek. Maar eigenlijk sta ik daar niet helemaal achter dus ga denk ik de aankijkmethide maar eens proberen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn peuter van 2,5 mag vrij door het huis bewegen, ook op de trap. Dus traphekje gaat niet meer dicht (hebben we nog wel voor als dochter straks oud genoeg is).
Alle reacties Link kopieren
Als peuter gooit, dan kun je het inleveren. Als hij baldadig doet leid ik af met een grapje of vertel wat hij wel mag doen. Als hij zeurt ga ik in op wat hij vraagt (maar niet perse met 'ja') en als hij fysiek pijn doet (expres) dan moet hij even tegen de muur zitten en daarna nabespreken wat er nou gebeurde en wat hij voortaan kan doen.

Bij kleuter is daar aan toegevoegd dat als het meermaals is voortgekomen dat hij straf heeft gehad, dat we dan daarna samen even een time out nemen. Dan dreigen we in negatieve modus te raken samen en moeten we even uit elkaar om weer te resetten. Dat betekent dat kleuter verplicht een kwartier naar zijn kamer moet maar daar wel lekker mag spelen.
Peuter heeft nog steeds een pesthumeur. Ik ga zo maar eens een poging doen om hem te laten lunchen.

Straf: hier krijgt peuter 2 opties, in de hoek of stoppen met gooien/zaniken/rammen. Hij kiest altijd stoppen. Als hij plots iets stouts doet gaat ie in de hoek. Daarna even een gesprekje met wat er nou mis ging. Maar gelukkig komt dit niet vaak voor allemaal :)
Alle reacties Link kopieren
.
violett wijzigde dit bericht op 14-06-2019 20:28
99.83% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ligt ook een beetje aan t huis/trapgat denk ik. Hier genoeg ruimte waardoor je niet zomaar van de trap stuitert. Geen hekjes meerdus (jongste is 3)

In ons oude huis woonde eerst een familie met pubers, en de hekjes hingen er nog. Moeders vertelde bij de overdracht een beetje lacherig dat ze nog elke nacht werden dichtgedaan. Het trapgat was direct naast badkamerdeur. Als je dan met je slaperige hoofd een cm verkeerd stapt, lig je beneden. Wij gebruikten ze daar dus ook
nootboek wijzigde dit bericht op 21-05-2019 14:50
1.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Jeej, happy new topic!
Ik las het oude vooral mee, misschien weleens gereageerd, maar niet vaak. Zoon is hier net 3.

We hebben nog wel traphekjes. 1 boven aan de trap, en 1 onderaan de trap naar zolder. Inmiddels kan zoon prima zelf naar boven klimmen, maar naar beneden blijf ik doodeng vinden. Gaat staan stunten op de trap, wil per se de leuning vasthouden (of het traphekje dichtdoen, wat dat betreft zou ie beter wegkunnen).
Maar goed, gezien het gestunt en net een nieuw ‘groot’ bed waar ie nogal eens uitkomt s nachts, houden we ze nog maar even.

Straf: bij slaan of herhaaldelijk ‘kleine stoute dingen’ (en na meerdere waarschuwingen) moet zoon even op het matje bij de achterdeur om na te denken. Daarna gesprekje en een knuffel.

Andere vraag: Hebben jullie ervaring met zon slaaptrainer/wekker? Werkt dat een beetje bij peuters van 3? Of ben ik te laat om zoiets te introduceren?
Alle reacties Link kopieren
Met baby en peuter in huis lukt het me niet altijd meer om snel te reageren.
Baby is alweer 4 maanden en we gaan beginnen met hapjes, mocht hij er nog niets aan vinden of last van krijgen dan wacht ik nog paar weken.

Voor de oudste hoeft het traphekje niet echt meer (bijna 3) maar laten hem wel hangen voor de jongste.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven