Peutertopic II

20-05-2019 21:38 3002 berichten
Deel 2, deel 1 zat rammetje vol.

Originele OP (met dank aan Nijntje):
Na het babytopic en het dreumestopic..

Tijd voor de eigenwijze peuters!

Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie


Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters! :love:
Alle reacties Link kopieren
Tvp, nu geen tijd om te reageren maar dan weet ik jullie weer te vinden.
nootboek schreef:
21-05-2019 14:40
Ligt ook een beetje aan t huis/trapgat denk ik. Hier genoeg ruimte waardoor je niet zomaar van de trap stuitert. Geen hekjes meerdus (jongste is 3)

In ons oude huis woonde eerst een familie met pubers, en de hekjes hingen er nog. Moeders vertelde bij de overdracht een beetje lacherig dat ze nog elke nacht werden dichtgedaan. Het trapgat was direct naast badkamerdeur. Als je dan met je slaperige hoofd een cm verkeerd stapt, lig je beneden. Wij gebruikten ze daar dus ook
Net als bij Johan Derksen dus. Nadat je gevallen was ging hij ook traphekje installeren
Alle reacties Link kopieren
:hello:
Ik reageer later even.
Hebben jullie peuters ook last van jaloezie? Mijn neefje van net 2 vind het namelijk niet fijn als zijn moeder (mijn zusje) en ik aan elkaar zitten. Wij zijn beide nogal kriebelig dus komt het weleens voor dat als we bij elkaar zijn we elkaars armen even kriebelen. Neefje moet daar niets van hebben, zodra hij in het vizier krijgt dat ik haar arm kriebel dan komt hij aangestoven, gaat mij slaan op mijn been en als ik dit negeer laat hij zich op zijn knietjes vallen om hartverscheurend te gaan huilen. Als ik stop, stopt hij ook meteen, als ik daarna weer doorga begint hij ook opnieuw. Als mijn zusje mij kriebelt vertoont hij hetzelfde gedrag maar net iets minder heftig.

De band tussen mijn zusje, neefje en ik is hecht, tot voor kort was hij 3 tot 5 dagen per week bij mij, nu 1 tot 2 dagen. Ik snap het niet, is het een fase?
Zoon is wel jaloers als de poes op schoot is. Probeert haar dan ook weg te jagen.
Soms als hij op schoot zit, zegt hij: poes kan niet op schoot, past niet.

Als ik en mn vriend elkaar knuffelen, komt zoon ook graag meeknuffelen. Wel heel lief.
Dus zulke jaloezie ken ik niet.

Ik leg (bij de poes) wel uit, dat zij ook op schoot mag en zoon weer een andere keer aan de beurt is.
Alle reacties Link kopieren
:cheer2:
Onze peuter was als dreumes wel eens jaloers. Als man en ik dan zoende, kon peuter rood aanlopen van verontwaardiging :hihi:
Alle reacties Link kopieren
.
violett wijzigde dit bericht op 14-06-2019 19:26
99.64% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Peuter is hier soms ook wel jaloers. Het 'dit is mijn mama' herken ik ook en als dreumes bij mij op schoot wil, wil peuter ineens ook. En omgekeerd ;-D
Als man en ik knuffelen, wordt dreumes boos. Peuter wil meestal juist meedoen.
Ik dacht dat "dat is mijn mama" gewoon een soort dienstmededeling was :$
GlitterCupcake schreef:
21-05-2019 21:27
Ik dacht dat "dat is mijn mama" gewoon een soort dienstmededeling was :$
Bij ons is dat het helaas ook echt. De kinderen hebben ons (lees: de ouders) namelijk strikt verdeeld na een of andere stiekeme samenzwering en zeggen dus doodleuk: papa is van mij en mama is van jou (of omgekeerd). Dit hebben die mafketels zichzelf inmiddels zo hard ingeprent dat het bijna niet lukt om je andere kind aan te kleden, tanden te poetsen, naar bed te brengen etc etc. Ik hoop zo dat deze fase snel voorbij is ;-)
ShaunTheSheep schreef:
21-05-2019 21:34
Bij ons is dat het helaas ook echt. De kinderen hebben ons (lees: de ouders) namelijk strikt verdeeld na een of andere stiekeme samenzwering en zeggen dus doodleuk: papa is van mij en mama is van jou (of omgekeerd). Dit hebben die mafketels zichzelf inmiddels zo hard ingeprent dat het bijna niet lukt om je andere kind aan te kleden, tanden te poetsen, naar bed te brengen etc etc. Ik hoop zo dat deze fase snel voorbij is ;-)


Man en ik hebben hier hard om zitten lachen :-P)

:there:
Alle reacties Link kopieren
Jaloers is peuter ook. Op alles en iedereen. Soms aandoenlijk, soms rete irritant.
Als hij gooit met iets (vaak speelgoed van zijn zus), moet hij het oprapen en terugleggen. Als hij slaat of schopt moet hij in de hoek en daarna sorry gaan zeggen tegen diegene. Als hij schreeuwt of krijst om niks mag ie dat in de gang gaan doen, want 'mama kjoppijn van, ....(eigen naam)....op gang hard jillen'. Hij is niet onder de indruk van de hoek, het oprapen, of de gang, maar het reset de boel dan wel even. Het sorry zeggen vindt hij vreselijk lastig :facepalm:.
Alle reacties Link kopieren
Nou, ik vind 't wel lastig want ten eerste heb ik dit met oudste nooit meegemaakt.. En ten tweede lijkt niks haar te boeien.. Slaan, bijten, gillen,gooien..tis niet uit woede maar uit baldadigheid oid, ze vindt het een wereldgrap...ik zet haar op de mat maar het werkt niet zeg maar ;-) vertel haar uiteraard ook dat je andere mensen geen pijn mag doen, ook moet ze haar spullen inleveren waarmee ze gooit etc etc maar ze doet 't 5 min later weer net zo hard hoor.. Kwestie van wie heeft de langste adem? ;-)
Alle reacties Link kopieren
Dan zou ik toch, als je het ook echt zat bent, een keer echt boos worden. Dwingen om je aan te kijken, wijzende vinger, stem verheffen en dan een: 'nu is het verdorie klaar, want ik word er heel boos van, dat mag niet'. Werkt hier bij peuter wel(eens). Verder is het een lange adem denk ik, ooit blijft het hangen, na een keer of 1000000
Alle reacties Link kopieren
Bedankt nog allemaal voor de tips over het slechte slapen. Helaas lijkt het steeds erger te worden. Gisteravond was ze helemaal hysterisch en weigerde ze in bed te liggen. Ze is er veel uitgeweest vannacht, heeft toen ze wel sliep elk half uur gehuild en wilde vanochtend om 5 uur naar beneden. Mijn man en ik hebben beide maar een uurtje geslapen vannacht.

Over stout zijn: als dochter stout is zet ik haar in de hoek. Dat werkte eerst heel goed, ze was onder de indruk en na even nadenken gaf ik haar een knuffel. De laatste weken werkt het niet meer en wordt ze er alleen maar bozer van.

Jaloers is ze niet, maar ik ben benieuwd hoe dat gaat zijn als de baby er straks is.
Fiona, het is misschien een gek idee maar misschien is het wat. Bij huilbaby’s nemen ze deze wel eens op in het ziekenhuis om ze te uit het patroon te halen. En dan in een nieuw patroon schuiven. Dat doen ze niet snel maar ik heb van vrienden vernomen dat hun leven daarna leefbaar werd.

Zou het kunnen helpen als jullie peuter een paar dagen en nachten elders logeert? Of dat iemand in jullie huis het op hun manier doen i.p.v. op peuters manier. Het is misschien vergezocht. Als een vriendin van mij dit zou vragen zou ik het doen.

Ik gun jou en jullie een goede nachtrust :hug:
Alle reacties Link kopieren
Ik blijf mezelf maar herhalen dat het een fase is. Er komen ook kiezen door, dus dat zal er zeker mee te maken hebben. Ze heeft gisteren gelogeerd, dus toen hebben we een klein beetje kunnen bijtanken. De komende anderhalve week gaat ze weer 2x logeren. Gelukkig willen de opa's en oma's wel bijspringen nu ik zo hoogzwanger ben.

Het duurt nu 'nog maar' een week of drie, dus ik hoop vooral dat het gewoon over is over een paar weken. Een ziekenhuisopname voelt dan wat overdreven want we hebben wel een langere periode met nachtelijke ellende gehad.

Bij het logeren gisteren is ze trouwens gewoon gaan slapen, om half 4 door het huilen naar het bed van oma verplaatst en heeft ze uitgeslapen tot 8.15 :whip:
Fiona, wat vervelend!
Bij mijn buren is, zoals Glitter ook aangeeft, de huilbaby opgenomen geweest in het ziekenhuis. Om de baby in een ander ritme te ‘duwen’ en voor de rust van de ouders. Verandering van omgeving en andere ogen kunnen soms helpen. Kan ze bijvoorbeeld een paar nachtjes naar een vriendin of tante? Ik zou dan niet naar een bekendere persoon doen als oma en ook niet iemand in huis, in de eigen omgeving, halen.

Heel zwaar dit. Sterkte!
fiona2018 schreef:
22-05-2019 08:37
Ik blijf mezelf maar herhalen dat het een fase is. Er komen ook kiezen door, dus dat zal er zeker mee te maken hebben. Ze heeft gisteren gelogeerd, dus toen hebben we een klein beetje kunnen bijtanken. De komende anderhalve week gaat ze weer 2x logeren. Gelukkig willen de opa's en oma's wel bijspringen nu ik zo hoogzwanger ben.

Het duurt nu 'nog maar' een week of drie, dus ik hoop vooral dat het gewoon over is over een paar weken. Een ziekenhuisopname voelt dan wat overdreven want we hebben wel een langere periode met nachtelijke ellende gehad.

Bij het logeren gisteren is ze trouwens gewoon gaan slapen, om half 4 door het huilen naar het bed van oma verplaatst en heeft ze uitgeslapen tot 8.15 :whip:


Oh ik bedoel niet om haar op te laten nemen maar meer dat ze misschien ook gereset kan worden als ze meerdere dagen elders verblijft of iemand anders de nachten in jullie huis doet.
Heftig fiona en dan ook nog hoogzwanger. Heb helaas geen tips voor je...
Oh Fiona wat naar voor jullie, ook voor jullie meisje. Ik sluit me aan bij Glitter, baat het niet dan schaadt het niet.
Hallo allen! :cheer:

Ik ben het met GC eens. Mijn zoontje is makkelijker gaan slapen na een logeerpartij bij opa en oma, waar wij toen ook waren. Oma mocht hem naar bed brengen en vertikte het om erbij te blijven. Van oma accepteerde peuter dat wel en daarna ook van ons.

Niet om je bang te maken Fiona, maar het lijkt me stug dat het opeens beter gaat als jullie baby is geboren. Eerder andersom. Dus ik zou zeker jullie netwerk inschakelen. Logeren zou ik denk ik niet zo snel doen als de baby geboren is, dus misschien is het nu wel handig. Maar je laat haar al logeren, dus wie weet helpt dat ook al.
Alle reacties Link kopieren
.
violett wijzigde dit bericht op 14-06-2019 20:25
99.80% gewijzigd
@Obelix: Waarschijnlijk is het toch herhaling, herhaling, herhaling mbt het slaan etc ;-) Misschien kan je toch achterhalen waarom ze het doet? Als je denkt dat ze het grappig vindt, dan dat benoemen en zeggen dat het nog grappiger is als ze op de bank slaat? Of als je toch denkt dat ze het doet vanwege aandacht, dat aangeven? En bij peuter zeg ik dat als hij boos is, hij de bank mag slaan. Hij slaat z'n broertje nog wel eens uit frustratie en dan oefenen we wat hij de volgende keer gaat doen als hij boos is.

Vanochtend gooide hij met duplo, waarschuwing, gooide nog een keer, nog een waarschuwing en daarna heb ik hem even op de trap gezet. Ik zie het niet zo zeer als straf, maar als 'uit de situatie halen'. Het is niets voor peuter om met spullen te gooien, dus ik was best verbaasd dat hij na de 1e waarschuwing niet stopte. En dan vraag ik of hij weet waar hij wel me mag gooien, en dat weet hij prima. Ik denk dat het ook veel impulscontrole is die ze nog moeten leren. Maar er is natuurlijk een grens bij anderen pijn doen.

Met gillen kan je er nog een wedstrijd van maken. Samen gillen. Of ga lekker buiten gillen als je wilt gillen. Meestal is de lol er dan toch ook wel snel vanaf ;-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven