Peutertopic II

20-05-2019 21:38 3002 berichten
Deel 2, deel 1 zat rammetje vol.

Originele OP (met dank aan Nijntje):
Na het babytopic en het dreumestopic..

Tijd voor de eigenwijze peuters!

Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie


Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters! :love:
Misschien meerdere nachten achter elkaar bij iemand anders logeren?

Zijn er hier ook ouders die in bv een oudercommissie oid zitten? Zo ja is het wat? Ben je er veel uren mee bezig?
Ik overweeg om in de oudercommissie te stappen namens de psz van mijn dochter. Het lijkt me wel interessant maar ben ook niet op zoek naar een thee kransje laten we maar zeggen.
Bij ons op het kdv/psz zijn de moeders in de oc van die Nancy’s uit de Luizenmoeder. Overal tussen willen zitten en er heel veel uren aan besteden. De enige vader in de oc doet een stuk minder.

Ik denk dat je het zo leuk kunt maken als je zelf wil :)
Alle reacties Link kopieren
Ik zit in de ouderraad, weliswaar op de basisschool van oudste, dus niet helemaal vergelijkbaar met kdv of psz denk ik. Ik stop er na dit schooljaar mee, heb het 2 jaar gedaan en vindt het een verschrikking. Dat ligt vooral aan de 'kijk mij belangrijk zijn' ouders die er ook in zitten. Die doen namelijk geen fuck, totdat ze vooraan belangrijk kunnen gaan staan doen, bij de jaarsluiting of 'de leukerd' uit kunnen hangen tijdens schoolreis of optochten door het dorp. Zonder publiek doen ze niks nada noppes, behalve kritiek leveren op wat anderen wat fout gedaan hebben.
Hier niet, maar overweeg het als ze straks naar school gaan. Behalve bij de dag van de leidster heb ik nog niks van ze gehoord.
Ik had ernaar gekeken voor bij het KDV maar dan wilden ze minimaal 2 jaar commitment. Peuter zit er geen twee jaar meer en ik wil me niet zo lang vastleggen voor het geval het niks is. Vacature heeft zich inmiddels vermeningvuldigd met 3 of zo en ze kunnen niemand vinden. Zo raar :roll:

Op school zitten ze nu ‘vol’ anders leek het me wel wat. Maar ik ben er vaak bij als overblijfhulp en schrijf me voor zo’n beetje elke andere hulp in. Vind ik echt leuk om er zo bij betrokken te zijn.
Het lijkt mij nou echt niets om in de OC te zitten, haha.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit wel in de OC van het kdv. Wij hebben voor elkaar gekregen dat het uurtarief flink omlaag ging en dat een kwalijke zaak uiteinde op hoger niveau is besproken wat heeft geleid tot een ontslag. Beide waren zonder OC niet gebeurd. Verder een hoop kleinere dingetjes. Ik vind het dus zeker wel nuttig (niet perse leuk..)
Het voedt ook heus je nieuwsgierigheid wat soms fijn is maar soms ook juist niet.

Hier is het geen thee kransje, maar gewoon 4x per jaar efficiënt vergaderen en indien inhoudelijk nodig, tussentijds Whatsapp contact. Enige wat ik echt vreselijk vind is het organiseren van dingen, zoals ouderavond en dag van de leidsters. Ik zou liever zien, zoals op scholen, dat dat gesplitst zou zijn in een MR en een OC.
Alle reacties Link kopieren
Een stiekeme tvp:

Ik zit in de OC van het kdv. Elke 2 maanden vergadering en af en toe wat regelen (2x per jaar ofzo). Ik vind het vooral fijn om daardoor goed op de hoogte te zijn en net wat meer achtergrond te horen over beslissingen. In het begin was ik echt niet zo tevreden met het kdv, dankzij dingen van de oC (toen zat ik er nog niet in) zijn er wel goeie dingen veranderd. Maar ik ben sowieso wel van het vergaderen en regelen, dat vind ik leuk ;)
Gezien er altijd maar een x aantal mensen in zo'n OC zit en die hier blijkbaar aardig vertegenwoordigd zijn, zie ik een verband ;-)

Ik hou helemaal niet van vegaderen. Iedere maand hebben we een 3 uur durend overleg met werkteam en dat vind ik verschrikkelijk. Komt ook doordat ik in een echte vrouwenorganisatie werk denk ik ;-D
Alle reacties Link kopieren
Op school zit ik wel in een commissie, maar daarmee voel ik meer verbondenheid omdat mijn kinderen daar jarenlang 5x per week naar toe gaan, en de basisschool m.i. een belangrijk stempel drukt op de verdere ontwikkeling van je kind. Bovendien hebben ze daar altijd tekort aan mensen, omdat het vooral de jonge ouders lijken te zijn die graag op een of andere manier betrokken willen zijn. Groep 1 is altijd oververtegenwoordigd en daarna zwakt het per groep af...

Op KDV en PSZ staan ouders ook te springen om ergens in een commissie te mogen. Ik dus niet. Het boeit me sec gezegd niet zo heel veel wat er gebeurt bij de organisatie waar mijn kind 2 dagen per week gaat spelen. In elk geval niet genoeg om daar een vinger in de pap te willen hebben. Ik vertrouw op de andere ouders :-)
Morgenstond_ schreef:
22-05-2019 21:56
Gezien er altijd maar een x aantal mensen in zo'n OC zit en die hier blijkbaar aardig vertegenwoordigd zijn, zie ik een verband ;-)

Ik hou helemaal niet van vegaderen. Iedere maand hebben we een 3 uur durend overleg met werkteam en dat vind ik verschrikkelijk. Komt ook doordat ik in een echte vrouwenorganisatie werk denk ik ;-D

:lol: ik zie het ook. En ik ga nu anders naar de vrouwen in de oC kijken. Misschien schrijven die van ons kdv en toekomstige Bs wel mee o_o
Alle reacties Link kopieren
Bedankt nog allemaal voor de reacties over het slapen. We laten haar inderdaad zoveel mogelijk logeren, maar meerdere nachten achter elkaar wordt wat veel voor de opa's en oma's. Als de baby er is zal ze hopelijk ook af en toe logeren, ook aangezien mijn man nachtdiensten draait. Maar ze is daar al zo gewend, daar zie ik geen problemen in.

Vannacht een redelijk goede nacht gehad. We zijn direct met dochter naar bed gegaan en ze is niet haar bed uitgekomen. Ik heb haar wel af en toe horen huilen, maar dat zullen de kiezen zijn. En ze was om 5.30 wakker, dat dan weer wel.

Ik ben vanochtend languit gevallen op het schoolplein bij de peuterspeelzaal. Op de zijkant van mijn buik, maar ik bel straks toch voor de zekerheid even de verloskundige.
Pittig zeg die nachten Fiona.
En gevallen, wat naar. Ik zou gelijk bellen, beter het zekere voor het onzekere.

Zoon weet wanneer ik vrij ben,normaal werk ik op donderdag maar wegens een ruil nu niet. Heb ik hem wel verteld. En dan is hij juist vroeg wakker, om lekker bij me in bed te liggen geloof ik.
Iemand hier ervaring met barefoot schoenen voor peuters?
o_o Wat schrikken dat je gevallen bent Fiona :hug: Hoe voel je je?

Er bestaan trouwens ook nachtnanny’s. Die passen op als jij ligt te slapen.
Alle reacties Link kopieren
Ik voel me wel redelijk, wel wat beurs. Ik heb harde buiken en krampen, maar de VK maakt zich geen zorgen. Even rustig aan vandaag, hopelijk staat dochter dat toe.

Sneeuwball, wat knap dat hij doorheeft wanneer je werkt! Dochter weigert bij me in bed te liggen als ze wakker is, ze wil dan meteen naar beneden. Ik weet niet zo goed hoe ik dat moet oplossen, want ik vind 5 uur echt te vroeg.
Zoon wil juist graag bij me in bed liggen, even knuffelen maar vooral ook omdat hij dan een filmpje op mn telefoon kan kijken. En ik nog een beetje verder kan slapen.
Misschien een idee voor jou? Kan je misschien nog iets meer uitrusten 's ochtends.
Oef schrikken fiona....

Als ze wakker is en ik ben vrij dan gaat ze ook mee naar het grote bed. Kijkt zij nog beetje tv en mama ligt nog wat te doezelen!
Alle reacties Link kopieren
.
violett wijzigde dit bericht op 14-06-2019 19:18
99.80% gewijzigd
Ik heb de OC van kinderdagverblijf overwogen, zou het voor school ook graag doen; maar voor vergaderingen enzo heb ik dan altijd een oppas nodig; dus dat vind ik eigenlijk te veel gedoe.
Ik lees voor het eerst een voordeel van leven in een klein appartement :idee: Als onze peuter om 05.00 wakker werd en onder geen beding wilde slapen óf zijn klep wilde houden dan wenste we hem veel plezier in de huiskamer :bye:

Als we dan iets hoorde dat niet pluis was deden we rock, paper, scissors om wie er uit moest om te gaan kijken :-P)
Voor de peuters die vroeg wakker zijn: Is de slaapkamer donker genoeg?
En zou zo'n peuterwekker al helpen?

Mijn peuter vertelde aan zijn tante dat hij er niet uit mocht voordat de poes geel is, "anders worden papa en mama boos". Nou zijn wij nooit daadwerkelijk boos geworden als hij er al uitkomt voordat het 'mag', maar de boodschap is in ieder geval duidelijk ;-) De volgende stap wordt dat hij zelf naar beneden gaat en wij 's avonds een bord met een broodje klaarzetten. Niet dat we daar nu veel aan hebben, want baby wordt ook vroeg wakker ;-D
Alle reacties Link kopieren
Morgenstond_ schreef:
23-05-2019 15:23
Voor de peuters die vroeg wakker zijn: Is de slaapkamer donker genoeg?
En zou zo'n peuterwekker al helpen?

Mijn peuter vertelde aan zijn tante dat hij er niet uit mocht voordat de poes geel is, "anders worden papa en mama boos". Nou zijn wij nooit daadwerkelijk boos geworden als hij er al uitkomt voordat het 'mag', maar de boodschap is in ieder geval duidelijk ;-) De volgende stap wordt dat hij zelf naar beneden gaat en wij 's avonds een bord met een broodje klaarzetten. Niet dat we daar nu veel aan hebben, want baby wordt ook vroeg wakker ;-D
Hier werkt de slaapwekker helaas niet. Ze komt er gewoon uit met de mededeling dat het niet meer donker buiten is en dus niet meer hoeft te slapen. Word ook regelmatig boos want ik vind 6 uur of vroeger echt een verschrikkelijke tijd. Mja ze wordt al bijna 3 jaar standaard (te) vroeg wakker dus ben bang dat het er gewoon inzit. Hoopte dat door einde middagslaapje het nog zou veranderen maar helaasss.
pavo07 wijzigde dit bericht op 23-05-2019 16:18
1.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Schrikken dat je gevallen bent Fiona.. gelukkig dat alles goed is met de baby!

Ik zit ook bij de oc van ons kdv. Het kost niet zoveel tijd (paar keer vergaderen en wat kleine dingen regelen), en ik voel me daardoor toch iets meer betrokken. Verder is het altijd ook wel gezellig met andere ouders.
Alle reacties Link kopieren
.
violett wijzigde dit bericht op 14-06-2019 19:19
99.81% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven