Peutertopic II

20-05-2019 21:38 3002 berichten
Deel 2, deel 1 zat rammetje vol.

Originele OP (met dank aan Nijntje):
Na het babytopic en het dreumestopic..

Tijd voor de eigenwijze peuters!

Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie


Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters! :love:
maud85 schreef:
07-10-2019 21:26
Het hoeft niet perse anders hoor. Het zette me aan het denken na dat jaargesprek of we hier iets in moeten richting hem (stimuleren in sociale contacten bedoel ik) of dat het inderdaad past bij zijn leeftijd en ontwikkelingsfase. En karakter speelt natuurlijk ook mee. Hij zit lekker in z'n vel en ik heb er verder geen last van. Het lijkt me wel leuk om hem met andere kinderen te zien spelen, dat wel.
Kinderen spelen rond die leeftijd niet met mekaar maar vooral naast mekaar, de 1 maakt makkelijker contact dan de andere. Maar echt samen spelen kan nog wel wat maandjes duren. En ieder kind is hoer verschillend in!
Alle reacties Link kopieren
Sorry even een korte snelle reactie want wat hebben jullie veel geschreven. Peuter is ziek en ik moe dus ik ga lekker slapen.

Maud, heel herkenbaar en mijn dochter is bijna een jaar ouder dan jouw kind. Ze heeft het naar haar zin maar zegt geen woord. Pas sinds deze week zie ik af en toe dat ze speelt/actief communiceert met andere kinderen. Ik zou me daar echt niet druk om maken.

Later meer, slaap lekker allemaal!
Quest schreef:
07-10-2019 21:35
Kinderen spelen rond die leeftijd niet met mekaar maar vooral naast mekaar, de 1 maakt makkelijker contact dan de andere. Maar echt samen spelen kan nog wel wat maandjes duren. En ieder kind is hoer verschillend in!
Ja precies dit! Zoon vind andere kindjes wel heel leuk en als ze hem meenemen in het spel doet hij soms wel mee. Bijvoorbeeld winkeltje spelen of rondjes rennen en keihard lachen. Dat doet ie voornamelijk op kdv met kindjes die hij kent. En in de speeltuin op vakantie een keer met een vreemd jongetje. Maar die was wel al stukken ouder en nam zoon dus mee in zijn spel.

Hier is peuter ook ziek Fiona. En twee hoektanden met bijbehorende luiers. Gelukkig heeft ie wel goed geslapen. Hij heeft nu wel een pest humeur dus ik tel de uren af tot het middag slaapje...
Alle reacties Link kopieren
Ah sterkte en beterschap Fiona en teckel!!

Dochter is weer thuis en wilde gisteren echt niet haar minnie pyjama aan. Dat ging gepaard met gillen en trappelen. Samen hebben we uitgelegd dat ze het anders koud krijgt en hem aangekregen. Binnen drie seconden sliep ze dus ik denk dat ze heel moe was.
Vanmorgen was ze weer ons zonnetje.

Boodschappen doe ik meestal samen met haar en dat gaat prima. Ze krijgt dan een banaan of mandarijn en helpt mee de producten te scannen.

Gewoon winkelen doen we ook wel, meestal vind ze het prima als het niet te lang duurt en vaak drinken we tussendoor iets bij een tentje waar ze een speelhoek hebben.
Peuter vindt boodschappen, de markt en winkels als action en kruidvat meestal ook wel leuk. Hij krijgt ook altijd taakjes. Hij loopt rond met het mandje (zo'n ding op wielen), geeft spullen aan de caissière en pint. Dan voelt hij zich helemaal de bom haha.
Zoon wil ook altijd graag met het winkelmandje lopen. Ik vertel hem ook wat hij in het mandje mag doen, hij wil zo graag helpen. Zo lief.

Zijn verjaardag was geslaagd, hij is helemaal verwend. 3 jaar alweer, bizar hoor, hoe hard de tijd gaat.

Hier niet ziek, maar we zijn wel aan het snottebellen. Echt het weer.
Beterschap voor de zieken!

Zoon is sinds vorige week een beetje zijn middagslaap eruit aan het gooien 😢😭
Is hardstikke moe, maar eenmaal in bed, niet slapen.. zelfs bij de gastouder gister niet geslapen, ben benieuwd of hij vandaag op het kdv gaat slapen.
Ik ben er nog niet klaar voor 😭
(En waarom niet nog even een paar weekjes uitstellen tot ik bevallen ben...) nouja we gaan het wel zien.
Fiona beterschap voor peuter, hoop dat jullie een beetje hebben geslapen allemaal vanacht.

Pip, haha mooi he ze weten priecies wat ze wel en niet willen.en zo veranderlijk iedere keer weer, hie rnieuwe pyama gekocht nou ze was er ook niet van gediend, heb geluld als brugman en uiteindleijk aangedaan.

Sneeuwbal, fijn dat de verjaardag zo geslaagd was.
Ik wou niet weten wat ik zonde rmiddagslaap zou moeten , en zeker als je starks weer een mini erbij hebt. Ik slaap nog regelmatig mee met beiden.

Boodschappen doen ze beiden hier super graag , dochter vind het zo leuk, en vooral met iedereen lullen en de clown uithangen.

Vanacht werd peuter om 02:19 wakker, over de pies, ik ben eruit gegaan en verteld dat het nog heeel vroeg is en iedereen nog slaapt, ze had geen dorst , geen honger niet koud, na 20 minuten gekrijs in ons bed genomen, daar ging ze na 10 minuten turnen op bed, toen heb ik uitgelegd als ze hier niet gaat slapen ze terug gaat naar haar kamer, hielp niet want ze vond het een mooie tijd om eruit te gaan , beeneee beneee, nee we gaan niet naar beneden , terug in haar eigen bed, ze was woest, heb men oordoppen in gedaan en op de bank gaan liggen. Geen idee hoe lang ze door is gegaan, laatste keer dat ik op de klok keek was het 04:01 ik vond het wel best 2 uur late rmoets ik eruit.
Alle reacties Link kopieren
Action is juist een ramp hier. Paar maanden terug liet peuter nog braaf alles staan maar nu wil hij iedere auto hebben.

Middagslaapje is er hier al paar maanden af. Alleen bij kdv soms een uur als hij vroeg wakker was.
Pff vermoeiend quest!

Haha herkenbaar, alle autos willen hebben. Eerst was het alleen kijken en nu vraagt hij bij elke auto, wil ik mee naar huis nemen. Mag dat?

Snap het ook wel hoor, zoveel moois en dan mag je er niet eens mee spelen.

We gaan wel regelmatig naar de spelotheek, kan zoon daar wat uitkiezen om mee naar huis te nemen. Hij weet ook goed dat het ook weer terug moet naar de bieb.
Supermarkt moet niet te lang duren en ben al blij dat ik dat vanochtend even alleen heb kunnen doen. Natuurlijk ben ik nog wat essentieels vergeten dus mag vanmiddag nog terug. :facepalm:

In de winkels was het altijd oké, maar sinds kort is alles ' ik ook, ik ook! ' Dan is het dus niet zo gezellig als mama het terug legt en verder loopt. :biggrin:

Ik ben blij dat ze vanochtend even naar de psz is en na de lunch nog even gaat slapen. Ik ben nog steeds niet weer helemaal opgeknapt en mijn linker oor zit nog steeds dicht. Ik wordt dr een beetje gestoord van en merk dat het me veel energie kost. De afgelopen dagen in de middag dan ook meegeslapen met peuter. Vanmiddag naar de huisarts even kijken of die nog advies heeft. Het is ook heel vermoeiend in gesprekken, dus ben blij dat ik vandaag nog niet weer hoefde te werken. Man zet ook elke keer de tv zachter als ik aan het kijken ben :hihi:

Beterschap voor iedereen en de kindjes!
Jij ook beterschap lavendel, vervelend dat je nog niet opgeknapt bent.

Wij hebben het leuk gehad bij de winkels. Alles op peuter tempo dus we zijn bijna 2u weggeweest. Tussendoor plassen stampen, een gedroogde abrikoos gescoord bij de notenkraam, goed geholpen in de winkel. Hij wijst olk wel dingen aan maar meestal zeg ik zoiets al die hebben we thuis al of die mag je niet maar je mag wel uitkiezen welk fruit we nemen. Vandaag zei hij toen hij iets zag deze hebben we thuis. Hij pikt het dus wel op haha.
Op de terugweg nog een nat pak gescoord op de glijbaan. Zo lekker slapen.
Alle reacties Link kopieren
Iedereen (nogmaals) bedankt voor alle tips en opmerkingen en de herkenning! Obelix (geloof ik) ik lees me ook in in peuter hoor, alleen overkomt mij de boosheid ook net zoals bij peuter als hij zo onredelijk is ;)

De supermarkt vind zoon meestal niet erg. Hij krijg vaak een banaan te eten als hij in de winkelwagen zit of mag mee helpen met de zelfscan. Of iets vasthouden oid. En soms ook nog in de auto die net buiten de winkel staat. Zijn dag kan niet meer stuk als hij ook nog een centje krijgt zodat die auto gaat bewegen.

Beterschap voor alle zieken!
Alle reacties Link kopieren
Supermarkt en winkelen zijn hier echt leuke uitjes in de ogen van dochter. Toen ik haar laatst vroeg wat ze die dag het allerliefste wilde doen zei ze eerst "op vakantie" en op de tweede plek kwam de supermarkt. Ze gedraagt zich ook (nog) altijd voorbeeldig tijdens het shoppen.

Even een zakelijke of topic vraag. Voor mijn bedrijf welke binnenkort live gaat (yeah!) ben ik op zoek naar leuke bloggers / instagrammers. Mijn product is vooral interessant voor mensen die even echt tijd samen willen doorbrengen maar geen zin/tijd hebben dat zelf te organiseren. Mensen met jonge kinderen zijn daarmee een belangrijke doelgroep. Hebben jullie tips voor leuke bloggers die ik zou kunnen benaderen of volgen?
Envelop ik weet wel iemand, zal ik je een pb sturen ?
ben trouwens wel benieuwd :)
Alle reacties Link kopieren
Leuk! Stuur maar een pb :lol:
Alle reacties Link kopieren
Dat klinkt leuk Envelop, ik ben wel benieuwd wat voor dienst/product je gaat aanbieden. Ik lees nooit blogs en kijk geen vlogs dus kan je niet helpen verder.

Even een vraag:
Wanneer zijn jullie begonnen met de zindelijkheidstraining? Zoon plast al regelmatig op het KDV en heeft vorige week zelfs een keer gepoept, thuis plast hij ook al op de wc soms. Vanochtend toen ik hem uit bed haalde gaf hij aan dat hij moest plassen, toen heb ik hem op de wc gezet en hij plaste weer.
Op het KDV gaven ze aan dat ik het beste nu met de training kan beginnen aangezien zoon het dus aangeeft (af en toe) en hij daar ook regelmatig op de wc plast.
Hoe hebben jullie dit aangepakt?
Ik moet aan metowe denken @Envelop. Verder volg ik vooral designers, interieurbloggers, etc.

Onze peuter heeft zijn dramaknopje gevonden :-( En waar jullie peuters vast al met 1,5 riepen ‘zelluf dhoen’ doet onze peuter dat sinds een week. Daarvoor interesseerde het hem geen fluit hoe dingen op zijn bord of aan zijn kont belandde.

Maar die combinatie van drama en het gebrek aan vooraf inlichten wat hij voortaan zelf wil doen maakt het hier thuis niet gezellig. En daarbij is hij erg goed met woorden dus hij gaat ook gewoon publiekelijk uitgebreid de discussie aan. En aangezien ik daar niet van gediend ben als ik een hele zware doos moet tillen en hem veilig moet houden in een drukke straat resulteerde dat in een “EN NOU LOOP JE GODVERDOMME DOOR NAAR DIE KUT AUTO” van mij :facepalm: En omdat manlief 1x Sjeezus heeft gezegd in het verkeer kreeg ik van peuter terug “Sjeezus ik wil niet naar die kut auto! Ik wilde de deur open maken!” Aldus familie Flodder :-$

Volgende keer laat ik de zware doos tegels even bij de kassa staan en snoer ik peuter eerst vast in de auto.


Verder ben ik er achter gekomen dat ons kind een stuk schoner bleef toen we nog in een appartement woonde en alles binnen handbereik was :idee: Gelukkig bestaat er de Next ;)
Geen tips envelop, ik kijk/lees geen blogs en vlogs. Succes!

Oh lekker glitter.. ik merk ook dat zoon ineens buien heeft, erg vermoeiend. Ook wil hij van alles zelf doen, maar daar ben ik (en hij ook) wel trots op. Met uit en aankleden vooral.

Zindelijkheidstraining, wij hebben een potje staan.
Ik denk dat zoon het zou kunnen en het ook goed aanvoelt, maar hij heeft er gewoon geen zin in en vind luiers wel fijn.
Ook een beloningskaart voor hem en bied het hem ook aan. Als hij niet wil, dan niet.

Dus als jouw peuter het al een beetje doet, kan je het natuurlijk positief doorpakken!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het ook doorpakken met de zindelijkheidstraining nu, klinkt alsof het een goed moment is. Hier verder geen ervaring, dochter wilde geen luier meer aan en was vanaf dat moment zindelijk, 1x een poepongeluk en 2x met plas en dat was het, nachts gaat het ook goed.

Dat zelf doen vind ik ook leuk maar soms lastig, ben wel trots dat er ook al zoveel zelf lukt!

Hier is ze vooral erg met haar fantasie bezig, de bak yoghurt is dan een boot bijvoorbeeld waar ze met haar lepel streepjes in tekent "mama zit daar, papa daar, naam vriendje daar" etc. Ze speelt ook dat ze in de jungle is of op vakantie en wijst dan in het niks en zegt "kijk daar is een giraffe!"

Voor iedereen die het interessant vind, stuur maar een pb dan wil ik het wel vertellen. Heb er heeeeeel veel zin in!
Alle reacties Link kopieren
Aardbei-banaan schreef:
09-10-2019 10:11

Even een vraag:
Wanneer zijn jullie begonnen met de zindelijkheidstraining? Zoon plast al regelmatig op het KDV en heeft vorige week zelfs een keer gepoept, thuis plast hij ook al op de wc soms. Vanochtend toen ik hem uit bed haalde gaf hij aan dat hij moest plassen, toen heb ik hem op de wc gezet en hij plaste weer.
Op het KDV gaven ze aan dat ik het beste nu met de training kan beginnen aangezien zoon het dus aangeeft (af en toe) en hij daar ook regelmatig op de wc plast.
Hoe hebben jullie dit aangepakt?
Wij hebben vorige week zondag de luier helemaal uitgelaten. Inmiddels max 1 ongelukje per dag na 1,5 week. Alleen moet zoon meer gaan drinken en is poepen nog dingetje. Dat houdt hij op.
Alleen in de nacht nog luier maar die is ook meeste keren droog.
Alle reacties Link kopieren
Geen idee of ze in je doelgroep vallen Envelop maar ik volg op instagram:

- ikvrouwvanjou
-mamagisch
- papaisdeliefste
- beebs and moms

Ik wil wel een pb met je idee :-)
Alle reacties Link kopieren
Due, quest en aardbei jullie hebben bericht, vast bedankt voor de extra inspiratie voor bloggers!
Alle reacties Link kopieren
@Envelop: geen tips, maar succes met je nieuwe bedrijf, klinkt er leuk! Ik ben wel benieuwd naar je bedrijf, klopt dat je ergens in midden-NL zit? (mag je me PB-en als je wil!)

@Glitter: dat zal inderdaad wel even een frustrerend moment zijn geweest, maar ik moest toch even lachen :hihi: .

@zindelijkheid: nog niet mee bezig

@fantasie: leuk zeg, een yoghurtboot :biggrin: Hier nog niet zo'n actieve fantasie maar ik merk wel dat dingen blijven hangen. Hij blijft maar roepen over de aap uit de efteling (die grote in de carnaval festival), die heeft begin september indruk gemaakt. Vanochtend nog: 'aap isse niet leuk!'
happiness = reality - expectations
Alle reacties Link kopieren
Zoons fantasiewereld heeft meestal te maken met werk. Dn heeft hij het over auto's die hij op zijn werk heeft en collega's (man is service adviseur bij een garage ;-), mijn werk is te abstract nog voor zijn inlevingsvermogen)
Alle reacties Link kopieren
Dank whoops, ik woon zelf in Arnhem maar organiseer door het hele land. Wel beduidend meer in het midden dan in het hoge noorden of zuiden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven