Verbouwen met peuter + 2 poezen

21-05-2019 10:33 88 berichten
Wij hebben een huis op het oog en de kans wordt steeds groter dat we het kunnen kopen. We hebben nu nog een appartementje in een binnenstad. 1 slaapkamer voor ons allemaal, man, ik, peuter en de twee binnen poezen hebben ook hun mandje. Vol en druk.

Het huis wat we waarschijnlijk willen kopen moet gemoderniseerd worden. Elektra er uit, keuken verplaatsen, muur doorbreken + nog een muur voorzien van tuindeuren, vloer vernieuwen en hal + trap opknappen. De eerste etage hoeft gek genoeg alleen cosmetisch aangepakt te worden en de badkamer is nieuw. Als dit huis het niet wordt, wordt het ws een andere woning waar wat aan moet gebeuren.

Onze huidige woning heeft nog niet eens een verkopende makelaar maar al wel ‘blinde’ biedingen o_o of hoe je dat ook noemt. Dit omdat het nieuwtje snel verspreid was en een makelaar alvast wat begon rond te vragen. De bieders bieden flink maar lijken er dan wel deze zomer al in te willen wonen. De markt is heet en we willen verkopen voordat deze afkoelt.

Nou had ik gedacht dat we het huidige huis vlot verkopen, in het nieuwe huis trekken en dan de begane grond laten verbouwen. Tijdelijk ergens anders wonen willen we niet. Ik ben dan thuis met peuter en de poezen. Man werkt op kantoor. We maken de 1ste etage in orde en leven daar. Fantastisch zal het niet zijn maar hé we wonen nu ook op 50m2 in een drukke stad. Alleen hebben we nu wel een keuken en geen stof. En een aannemer zal vast een uitdaging zijn om te vinden.

Mijn man ziet dat niet zo rooskleurig in. Ik zie altijd beren op de weg meer als hamsters en hij als mammoeten.

Dus wat is de realiteit? Steek van wal, pis azijn en kom met tips! :) Is verbouwen met kinderen een hel of was jij blij dat je het toch gedaan hebt?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben bijna een jaar boven gewoond, keuken was wel bijna klaar. Dit was zonder kind. Maar het was wel te doen. Zeker in de zomer lijkt me dat te doen. Lekker veel naar buiten.

Als je een combimagnetron en een gourmetstel hebt kom je overigens wel een heel end zonder keuken.
Alle reacties Link kopieren
Aannemers hebben het druk. Is dus in de eerste plaats al een uitdaging een aannemer te vinden die rond de bouwvak tijd heeft zo'n grote klus in te plannen.

Zou dan in ieder geval zorgen dat je de bovenverdieping wel helemaal klaar hebt (dus ook elektriciteit vervangen e.d.) voordat je dit plan gaat uitvoeren. Mochten werkzaamheden dan wat langer duren (wat meestal het geval is), kun je iig redelijk uit de voeten.
Toen onze zoon 2 was hebben wij een verbouwing gedaan wat 3 maanden duurde. Het was wel een hele mooie zomer toen dus we leefden veel buiten. Het ging prima. Elektrische kookplaten zijn ook handig als je geen keuken hebt.
Ergens anders wonen wil je niet.
Is wat langer in jullie huidige woning blijven ook geen optie? Als het zo hard gaat met de verkoop, valt een latere overdracht vast te onderhandelen.

Mij lijkt met een klein kind in een (lange) verbouwing wonen een kleine ramp. Vooral het feit dat je geen keuken hebt en overal stof zal hebben.
anoniem_382756 wijzigde dit bericht op 21-05-2019 10:49
1.83% gewijzigd
Ik zou het niet doen.

Wij hebben verbouwd terwijl we nog in oude huis woonden en dat was ideaal.

Jij kan als verkoper juist dit soort voorwaarden uit onderhandelen omdat er zoveel vraag is. Neem de tijd!
Alle reacties Link kopieren
Als de bovenverdieping klaar is, dan lijkt het wonen an sich mij het probleem niet. Ik denk wel dat je goed moet weten hoe lang de verbouwing gaat duren. 6 weken of 6 maanden maakt flink verschil.

En bouwvakkers kunnen niet altijd rekening houden met middagslaapjes ed.
every journey starts with a single step
Op dit moment is het nog steeds een verkopersmarkt. Vergeet niet dat overdrachtsdatum ook een onderhandelingspunt is. Ik zou dus voor die kopers gaan die akkoord gaan met een overdracht wat verder in de toekomst, zodat je de grote dingen kunt doen voor je gaat verhuizen. Ik vond in mijn eentje met twee poezen twee weken zonder keuken al best een uitdaging.

In de meeste steden zijn mensen nog steeds blij dat ze iets hebben, en een half jaar moeten wachten is mss vervelend voor je kopers, maar als het alternatief een half jaar langer zoeken naar een geschikte woning is, gaan ze echt wel akkoord.
Alle reacties Link kopieren
Levertijd van veel zaken (keuken, kozijnen, deuren, trappen enz.) is rond de zomerperiode ook vaak veel langer. Is wel iets om rekening mee te houden.
Ik heb 1,5 maand met mijn gezin in de woonkamer gewoond (ja, bed stond er ook), terwijl de rest van het huis opgeknapt werd. Het is kamperen met muren, meer hoef je er niet van te verwachten. Bij ons was het herfst en dus nat, na een maand waren we er zo ontzettend klaar mee dat die laatste weken echt heel zwaar waren. Zorg dus dat boven ook écht klaar is als je er in trekt, zodat je genoeg ruimte hebt en niet met elkaar in dezelfde ruimte hoeft te bivakkeren.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb iets dergelijks gedaan zonder kinderen en zonder poezen. Ik vond het een hel en ga dat nooit meer doen. Wij woonden ook boven maar al het zand, gruis, stof etc. ligt echt door je hele huis. Mocht ik ooit weer in een dergelijke positie zitten, dan zou ik tijdelijk ergens anders gaan wonen.
Met een kind zou ik hier niet aan beginnen, zeker niet als je peuter een ganse dag thuis is.
Verbouwingen duren veelal langer en zijn vaak kostelijker dan vooraf gepland en onderschat niet welke zaken aan het licht kunnen komen eenmaal men begint te breken.
Alle elektriciteit vernieuwen maar bovenverdieping heeft enkel een likje verf nodig? :-?

Als je dit toch doet zou ik zeker eens bekijken of het mogelijk is om een caravan of woonunit te plaatsen, en mocht je hiervoor geen budget hebben is het misschien mogelijk om tijdelijk bij familie in te wonen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond een eenvoudige verbouwing al vervelend met peuters en poezen. Alleen al iets simpele als je poes beneden houden als je muren net vers gestuuct of geverfd zijn of je beton net bij gestort.. voor ons al een uitdaging maar voor peuter helemaal.

Verder was alles vies, wilde peuter constant kijken/mee, liepen mannen in en uit en leidde de herrie overdag aardig af.
En dan verbouwden wij nog op zolder. Als het beneden is waar peuter ook komt, zou je ook extra alert moeten zijn op het opbergen van materiaal.

Vanuit jouw positie zou ik het nooit doen. Als je al blinde bieders hebt, heb jij de touwtjes in handen. Ik zou de overdracht pas plannen voor als je het af denkt te hebben.
Inderdaad, onderschat het stof en herrie niet, bij een verbouwing. Niet prettig of gezond om daar in te wonen hoor.
Voor katten kan het heel veel stress opleveren en ze kunnen weglopen en zoekraken. Voor hen evt, pension zoeken, maar dat is ook niet altijd een lolletje voor een kat....
Ik zou het niet willen. Een huis waar verbouwd wordt is een gevaarlijke omgeving voor een peuter en dat betekent dus dat je continu je kind in je eigen huis in de gaten moet houden.

Ik zou allereerst er een latere oplevering voor je huidige huis uit proberen te onderhandelen (als de vraag zo groot is, zou dat moeten lukken) en als dat niet lukt, zou ik een vakantiehuisje in de buurt regelen. In de zomer op de camping is voor een peuter veel leuker, dan in een stoffige woning, die verbouwd wordt.

Houd er ook rekening mee dat eenvoudige dingen als verven en behangen met een peuter in de buurt heel lastig zijn.
anoniem_380947 wijzigde dit bericht op 21-05-2019 11:14
0.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn in de buurt op een camping gaan zitten met onze eigen caravan.
ik geef mn bek ook maar een douw
:-D Ik had een poll moeten maken! Bedankt voor de inzichten tot zo ver.

Over de 1ste etage: die is als nieuw. Er zit zelfs een spiksplinternieuwe vlizotrap naar zolder en een nieuwe badkamer met inloopdouche in.
Is de elektra op de bovenverdieping al vernieuwd of moet daar ook nog gefreesd worden? Ik vind je wel dapper, dat je het überhaupt overweegt: het zou voor mij een absolute no-brainer zijn.
Beter.Laat schreef:
21-05-2019 11:07
Inderdaad, onderschat het stof en herrie niet, bij een verbouwing. Niet prettig of gezond om daar in te wonen hoor.
Voor katten kan het heel veel stress opleveren en ze kunnen weglopen en zoekraken. Voor hen evt, pension zoeken, maar dat is ook niet altijd een lolletje voor een kat....

Over de poezen maak ik mij het meeste zorgen. Met peuter kan ik de hort op maar de poezen zitten daar dan op de 1ste etage. Die is wel net zo groot als de ruimte die we nu hebben maar idd het stof en herrie.
Alecta schreef:
21-05-2019 11:17
Is de elektra op de bovenverdieping al vernieuwd of moet daar ook nog gefreesd worden? Ik vind je wel dapper, dat je het überhaupt overweegt: het zou voor mij een absolute no-brainer zijn.


Sommige mensen noemen het dapper, anderen achteloos :-P)

Elektra op de 1ste etage is klaar. Op het vervangen van een lelijk behang na en de vloer aanpassen op onze smaak, is er niks meer te doen.
Alle reacties Link kopieren
GlitterCupcake schreef:
21-05-2019 11:14
Over de 1ste etage: die is als nieuw. Er zit zelfs een spiksplinternieuwe vlizotrap naar zolder en een nieuwe badkamer met inloopdouche in.
Echt navragen wat ze daar met de elektriciteit hebben gedaan! Als het beneden niet goed is en het is boven niet vernieuwd voor de renovatie aan, dan de elektra boven ook vernieuwen, hoe mooi het ook renoveerd is.
Nou, ik zit in bijna dezelfde situatie... alleen een paar maanden verder en kan ik niet meer terug! :-)

Hier 2 kinderen (waarvan 1 peuter) en 1 poes.
Huis is al verkocht en overdrachtsdatum zit er snel aan te komen.
Het nieuwe huis is zowel boven als beneden nog een bouwput. Keuken en badkamer functioneren op dit moment... maar er is nog geen heet water... Hopelijk lukt dat wel zeer snel na de verhuizing.

We gaan met z'n 4-en + poes in de schuur bivakkeren.
Ik heb er eigenlijk wel zin in!
Maar ja... ik moet het nog ondervinden.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou op zoek gaan naar iemand die nu huurt en flexibel is qua datum en mikken op het najaar. Ja je zit wat langer met dubbele lasten, maar het hele gebeuren is al stressvol genoeg zonder dat je met al het stof en gedoe zit
groenebroek schreef:
21-05-2019 11:22
Echt navragen wat ze daar met de elektriciteit hebben gedaan! Als het beneden niet goed is en het is boven niet vernieuwd voor de renovatie aan, dan de elektra boven ook vernieuwen, hoe mooi het ook renoveerd is.

We gaan het laten checken :)
Ik zou proberen zoveel mogelijk te laten doen voordat je er in trekt.
Een goede aannemer vinden met wie je duidelijke afspraken kunt maken (iemand die met vaste onderaannemers werkt is heel handig!) ga je moeilijk vinden op korte termijn. Aannemers die nu niks te doen hebben zijn waarschijnlijk geen aanrader.
Misschien kan nu niet direct alles gedaan worden voordat jullie er in gaan wonen, maar je kunt bv kijken naar wat al wel kan en wat handig is.
Wij hebben ons huis verbouwd (laten verbouwen) terwijl we er in woonden met kinderen. Het is op zich te doen, maar dat is grotendeels afhankelijk van je eigen instelling en van de aannemer.
En heb je mensen in je omgeving die een beetje kunnen bijspringen; bijvoorbeeld je was doen, af en toe koken, een keer logeren. Allemaal best handig.
En realiseer je dat er elke dag van half 8 tot half 5 gewerkt wordt incl lawaai en idd geen rekening gehouden wordt met slaapjes. Onze peuter sliep trouwens overal doorheen haha
Van poezen heb ik minder verstand, dus hoe die in n verbouwing zitten dat weet ik niet.
Succes en als je meer wilt weten, let me know!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven