Duizenden groep 8-ers krijgen verkeerd advies

21-05-2019 15:01 168 berichten
Alle reacties Link kopieren
Duizenden kinderen in groep 8 krijgen een verkeerd schooladvies ná de eindtoets.
Zie o.a. hier:
https://www.ad.nl/binnenland/duizenden- ... ~a1b649e2/

Dit geldt voor de alternatieve toetsen zoals IEP, Route 8 etc.
De reguliere CITO-toets is wél juist.

Het kan dus gevolgen hebben voor kinderen die ten onrechte omhoog zijn bijgesteld.
Denk aan alsnog voor een andere school gekozen hebben en daar ingeschreven, vriendjes wel/niet in de klas. En wat te denken van de teleurstelling? Blij dat je het kennelijk zo goed gedaan hebt dat je zelfs een iets hoger advies krijgt dan in eerste instantie... wat een teleurstelling moet dat zijn zeg.

Er zijn vast mensen hier op het viva forum die hier mee te maken hebben.
Hoe gaat het bij jullie ? Heeft het inderdaad gevolgen voor je kind ? Ga je in gesprek met school of hoe ga je ermee om ?
Jeetje, wat slordig!
Alle reacties Link kopieren
Uiteraard is het heel slordig maar ik vermoed dat het wel meevalt met de "schade". Dit jaar geen kind in groep 8 maar vorig jaar wel. Het advies van de leerkracht is leidend en als het kind het hele jaar op bijv havo niveau heeft gepresteerd met alles zal het niet om 1 rekentoets ineens vwo krijgen. Bovendien zijn (bijna) alle brugklassen combinaties van mavo/havo of havo/vwo. Dus wordt een kind te hoog ingeschaald dan komt dat er in de brugklas ook nog wel uit. Dan is het uiteraard een teleurstelling maar daar valt wel mee te leven. Dochter had juist 1 toets heel slecht gemaakt en dat was geen enkele reden voor twijfel bij het advies.
Alle reacties Link kopieren
Het is echt heel erg vervelend voor de kinderen waar het over gaat en hun ouders. Mijn collega van groep 8 is al heel de dag bezig. En wij maar vergaderen over het enorme verschil in score tussen het volgsysteem en de eindtoets.
Alle reacties Link kopieren
wolkie schreef:
21-05-2019 15:12
Uiteraard is het heel slordig maar ik vermoed dat het wel meevalt met de "schade". Dit jaar geen kind in groep 8 maar vorig jaar wel. Het advies van de leerkracht is leidend en als het kind het hele jaar op bijv havo niveau heeft gepresteerd met alles zal het niet om 1 rekentoets ineens vwo krijgen. Bovendien zijn (bijna) alle brugklassen combinaties van mavo/havo of havo/vwo. Dus wordt een kind te hoog ingeschaald dan komt dat er in de brugklas ook nog wel uit. Dan is het uiteraard een teleurstelling maar daar valt wel mee te leven. Dochter had juist 1 toets heel slecht gemaakt en dat was geen enkele reden voor twijfel bij het advies.
In mijn geval was het wel lastig, HAVO was namelijk een andere school dan VMBO. Daardoor moest ik naar een andere school.
Alle reacties Link kopieren
Nou, eerlijk gezegd hou ik wel een beetje mijn hart vast. Mijn zoon heeft VMBO-T advies gekregen terwijl eigenlijk alle jaren verwacht werd dat het waarschijnlijk VMBO Basis (of kader) zou worden, mede door dyslexie. Nu is het wel zo dat hij de drempeltoets in november zodanig had gemaakt dat er “misschien een VMBO-T advies in zou zitten”. Afgelopen februari dus definitief VMBO T (op basis van de IEP toets) maar mede door zijn werkhouding in de klas: geïnteresseerd, durft vragen te stellen, let goed op etc.

Nu ik vanochtend dit nieuws las schrok ik toch wel even maar tegelijkertijd had ik dan toch wel een telefoontje verwacht inmiddels. Is er iemand die zelf al school heeft gebeld hierover?
Poep, wie heeft jou gescheten?
Alle reacties Link kopieren
Met de goede begeleiding, zeker van de ouders, kan een kind met dyslexie goed presteren. Neef van me is gestart op havo en heeft nu hbo afgerond.
ik geef mn bek ook maar een douw
Oh, wat toevallig. Hier twee vriendinnen met kinderen, die opeens een niveau hoger scoorden. Ouders zijn al in gesprek met andere scholen. Wat vervelend zeg.
wolkie schreef:
21-05-2019 15:12
Uiteraard is het heel slordig maar ik vermoed dat het wel meevalt met de "schade". Dit jaar geen kind in groep 8 maar vorig jaar wel. Het advies van de leerkracht is leidend en als het kind het hele jaar op bijv havo niveau heeft gepresteerd met alles zal het niet om 1 rekentoets ineens vwo krijgen. Bovendien zijn (bijna) alle brugklassen combinaties van mavo/havo of havo/vwo. Dus wordt een kind te hoog ingeschaald dan komt dat er in de brugklas ook nog wel uit. Dan is het uiteraard een teleurstelling maar daar valt wel mee te leven. Dochter had juist 1 toets heel slecht gemaakt en dat was geen enkele reden voor twijfel bij het advies.
Advies kan opgeschaald worden als een kind op de eindtoets beter scoort, dan in het volgsysteem.
Zelf heb ik geen kinderen in groep 8. Maar ik was net op school voor een (al eerder gepland) gesprek en er stond een groep 8’er te huilen in de gang vanwege de toets :|
De directeur hier heeft eerder op de dag al alle ouders gemaild met dit nieuws en kondigde aan dat betrokken ouders nog persoonlijk worden gecontacteerd. Ze zijn druk bezig met dingen uitzoeken en op een rijtje krijgen.
Heel slordig! Maar ik neem aan dat je als ouder toch niet ineens voor een niveau hoger wil gaan als je zelf (en de leerkrachten en de resultaten op school) vermoeden hebt dat het niveau x is p, enkel omdat alléén de eindtoets dat uitwijst, of wel?
En andersom ook, ik denk dat ouders en leerkrachten goed kunnen inschatten wa het niveau is, ook in het geval dat een eindtoets een lager resultaat zou geven.
Alle reacties Link kopieren
Je weet toch als ouder dat als je kind jarenlang op TL-niveau presteert, dat vwo er niet inzit?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben eigenlijk verbaasd dat iedereen blijkbaar de uitslag al heeft. Mijn dochter heeft de Ieptoets gemaakt en wij wachten nog steeds op de uitslag.
NYC schreef:
21-05-2019 15:35
Heel slordig! Maar ik neem aan dat je als ouder toch niet ineens voor een niveau hoger wil gaan als je zelf (en de leerkrachten en de resultaten op school) vermoeden hebt dat het niveau x is p, enkel omdat alléén de eindtoets dat uitwijst, of wel?
En andersom ook, ik denk dat ouders en leerkrachten goed kunnen inschatten wa het niveau is, ook in het geval dat een eindtoets een lager resultaat zou geven.

Ik ken genoeg ouders die maar wat trots waren dat hun kind hoger op de eindtoets scoorde dan het advies van school was. Een hoop ouders schatten hun kind hoger in dan werkelijk het geval is.
Alle reacties Link kopieren
Mijn middelste heeft vanmiddag een nieuwe uitdraai meegekregen. Hij had bij de route 8 toets 232 punten. De score was goed daar verandert niets aan. Bij de eerste uitdraai zat hij 1 punt van het vwo vandaan, in de nieuwe uitdraai zit hij meer richting havo.
*TanteSjaan* schreef:
21-05-2019 15:49
Ik ken genoeg ouders die maar wat trots waren dat hun kind hoger op de eindtoets scoorde dan het advies van school was. Een hoop ouders schatten hun kind hoger in dan werkelijk het geval is.
Ja, maar dat bedoel ik dus. Dan komt dit toch niet als een verrassing? Jarenlang middelmatig gescoord binnen het LV-systeem, beide ouders geen (V)WO, een advies van de leerkracht in groep 8 voor vmbo-tl en dan ineens: “jaaaaa, zie je wel, de toets zegt havo-vwo!!!” Advies móet dan dus per se omhoog want de toets is in dit geval kennelijk ineens leidend en dan nu ineens verbaasd dat er een fout is gemaakt.

Die fout is heel slordig hoor, daar niet van, en in sommige gevallen maakt het inderdaad misschien net het verschil waar iedereen over twijfelde, maar voor veel leerlingen en hun ouders moet het toch niet ineens uit de lucht komen vallen?
Alle reacties Link kopieren
Zo veel scheelt het niet maar het kan wel net het verschil zijn tussen vmbo t en Havo bijvoorbeeld.

Wij hebben de uitslag meteen na de meivakantie gekregen. De gesprekken zijn al gevoerd met ouders waarvan de kinderen positief afweken van het advies van school. En dat moet in sommige gevallen nu weer teruggedraaid worden. Erg vervelend.
Maar wat doen de meeste leerlingen (of hun ouders’ dan wanneer ze een vmbo-tl advies krijgen van de leerkracht en op de toets havo krijgen? Willen de ouders de leerlingen dan en masse naar de havo hebben? Bij voorkeur naar een havo/vwo brugklas zelfs?
Alle reacties Link kopieren
Ooooh dan ben ik bang dat het idd bij ons kind is gebeurd.
Anderzijds gaat ze toch naar het niveau waar wij en school al aan dachten.
Juf belde twee weken geleden op om te melden dat haar niveau hoger was dan dat zij dachten.. Nu weten we dus hoe dat kan waarschijnlijk.
Alle reacties Link kopieren
Dat weet ik niet NYC, maar je kunt je denk ik wel voorstellen dat het voor kinderen die wel graag naar dat hogere niveau willen erg pijnlijk is.

Daarbij vind ik dat dit soort fouten gewoon niet gemaakt mogen worden.
Het kind van mijn vriendin was een twijfelgeval qua advies. En scoorde nu ineens hoger, dus ouders waren nu wel aan het twijfelen over misschien toch niet een niveautje hoger (maar dat zou dan ook op een andere school zijn). Ik weet niet welke toets ze gemaakt hebben, maar ik zou het toch wel sneu vinden.
Bubblegum1 schreef:
21-05-2019 15:42
Ik ben eigenlijk verbaasd dat iedereen blijkbaar de uitslag al heeft. Mijn dochter heeft de Ieptoets gemaakt en wij wachten nog steeds op de uitslag.
In dit geval lijkt me dat een gelukje.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons is ook de route 8 toets gemaakt. Vrijdag uitslag gekregen en het viel mij al op dat veel adviezen hoger waren dan het eerdere advies. Mijn zoon had al VWO advies en nu score 265 dus dat zal wel hetzelfde blijven.
Maar heel vervelend voor de kinderen bij wie het niet blijkt te kloppen. Schandalig dat dit fout gegaan is. Levert de leerkrachten ook weer zoveel extra werk en gedoe op.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
21-05-2019 16:00
Maar wat doen de meeste leerlingen (of hun ouders’ dan wanneer ze een vmbo-tl advies krijgen van de leerkracht en op de toets havo krijgen? Willen de ouders de leerlingen dan en masse naar de havo hebben? Bij voorkeur naar een havo/vwo brugklas zelfs?
Als het echt overduidelijk is dat je kind op vmbo-tl past dan zou ik niet door één toets iets anders doen, maar er zijn natuurlijk genoeg twijfelgevallen. In dat geval snap ik best dat ouders na een hoge toetsscore havo overwegen, zeker als het kind zelf heel graag naar de havo wil.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Bij zo’n bericht denk ik altijd aan de makers van zo’n toets en wie er verantwoordelijk is voor de fout. Zouden er koppen rollen?

Met ouders die met scores joelen op social media heb ik geen medelijden. Heel sneu voor je kind als het nu anders uitpakt, maar ik vind het altijd ronduit belachelijk om scores en uitslagen van je kind op social media te posten.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 21-05-2019 16:30
46.37% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven