Vliegreis en waterpokken... help

21-05-2019 19:13 228 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Wij hadden gepland komende vrijdag naar Spanje te vliegen. Alleen nu heeft mijn zoontje van anderhalf maandag waterpokken gekregen het leek mee te vallen maar vandaag, dinsdag, heeft hij er al weer een stuk meer. Hij heeft (nog) geen koorts en is vrolijk. Mijn dochter van 4 heeft nog steeds geen waterpokken gehad en ik hoop vurig dat zij ze van haar broertje mee pikt. Tot nu toe echter niets te zien.

Vandaag las ik echter dat je met een kind met waterpokken niet mag vliegen zonder een artsverklaring. De huisarts gesproken en die geeft aan dat ze pas een verklaring afgeven wanneer alle waterpokken zijn ingedroogd.

Nu heb ik een paar vragen, als eerste aan alle ouders met ervaring met waterpokken: “Hoe lang duurde dit bij jullie? Enige kans dat vrijdag zijn waterpokken zijn ingedroogd? (Dag 5)”

Andere vraag; wie heeft er ooit gevlogen met kinderen met waterpokken? Wordt er werkelijk gevraagd om een doktersverklaring? Zouden ze je werkelijk tegen houden daar? Ik ben er per toeval achter gekomen dat je niet mag vliegen met waterpokken anders waren we sowieso vrijdag gewoon naar Schiphol gegaan.


Ik ben er ook wel verbaasd over omdat kinderen wel gewoon naar school of het kinderdagverblijf mogen met waterpokken zolang ze niet ziek zijn natuurlijk.


Tips en adviezen om de pokken sneller te doorlopen/ uitdrogen zijn ook erg welkom.


Groet Carolien
Helaas, ze gaan ook echt vervelend doen. Je gaat niet mogen vliegen. Tenminste je kind niet.

En in het vliegtuig zitten ook ouderen, zieken, zwangeren enz. Allemaal mensen die als jouw kind mag vliegen dat misschien niet zonder risico kunnen. Dus zouden ze ze allemaal moeten informeren en zorgen voor een gratis vlucht indien nodig.

En het is makkelijker en goedkoper om de oorzaak te weren dan allerlei andere anderen te gaan informeren en omboeken ect.

Beetje verder denken dan je eigen belang.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 21-05-2019 19:23
5.45% gewijzigd
Smeren met trekzalf, dat hielp hier een beetje. Maar dat gaat geen dagen schelen.
Alle reacties Link kopieren
Ja, ze zullen om een doktersverklaring vragen. Je wordt geweigerd als je kind nog open blaasjes heeft.

Dag 5 is snel, maar t zou kunnen. Het zou wel mazzel zijn.

Heb je een annuleringsverzekering?
In een vliegtuig zit je een paar uur samengepropt met heel veel mensen. Lekker dan als ze besmettelijke ziektes toelaten. Er zitten wellicht ouderen aan boord die deze ziekte als kind niet gehad hebben. Dacht dat je kind hier anno nu tegen kon vaccineren.
redbulletje schreef:
21-05-2019 19:18
In een vliegtuig zit je een paar uur samengepropt met heel veel mensen. Lekker dan als ze besmettelijke ziektes toelaten. Er zitten wellicht ouderen aan boord die deze ziekte als kind niet gehad hebben. Dacht dat je kind hier anno nu tegen kon vaccineren.
Is geen vrij aangeboden vaccinatie. Je moet er actief om vragen.

En er zullen ook zat personeel en passagiers uit andere landen rondhuppelen op de 2 heen en 2 terugvluchten die dat sowieso niet hebben ( gekregen).
Alle reacties Link kopieren
Met al het nieuws over mazelen denk ik dat je weinig kans hebt dat het niemand opvalt dat je kind onder de rode vlekken/bulten/pokken? Zit.
Deze info over waterpokken is prima op internet op te zoeken. Op de site van het RIVM bijvoorbeeld. Daar kun je info vinden over incubatietijd, ziekteduurtijd etc.

Verder vind ik het niet erg sociaal als je met waterpokken op het vliegtuig stapt.
Het virus kan voor sommige mensen levensgevaarlijk zijn. En die mensen kunnen er wél voor kiezen op kinderopvang en scholen te mijden, maar ze kunnen moeilijk nóoit met het vliegtuig reizen...
Jij trekt dus met de waterpokken aan het kortste eind en ja, ze gaan inderdaad erg streng controleren. Ik kende iemand die het niet wist en die is geweerd...
Lucifer2018 schreef:
21-05-2019 19:19
Is geen vrij aangeboden vaccinatie.
Maar hij bestaat wel en is voor iedereen gewoon te halen net als de diverse reisvaccinaties.
Niet alles hoeft gratis te zijn.
Ik vond het persoonlijk de vervelendste kinderziekte die ik zelf heb gehad. Snap dus niet dat mensen hun kinderen daar niet voor willen behoeden. En dan ook nog een vol vliegtuig er mee op willen zadelen...
Balen maar het is niet anders. Kun je de reis nog annuleren? Ik zou in ieder geval niet gaan vliegen want je wilt toch niemand aansteken. Een ander kind is wellicht niet eens zo erg maar ik heb gehoord dat waterpokken bij een volwassene gevaarlijk kan zijn en gordelroos is ook geen pretje.
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 21-05-2019 19:26
0.69% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Roe-de-kangaroe schreef:
21-05-2019 19:22
Met al het nieuws over mazelen denk ik dat je weinig kans hebt dat het niemand opvalt dat je kind onder de rode vlekken/bulten/pokken? Zit.
Ja daar heb je zeker een punt. Denk dat ze met het oog daar op inderdaad graag een doktersverklaring hebben dat het “maar” waterpokken is. En dat de besmettingsperiode voorbij is.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb destijds waterpokkenschuim van Kidsclin gebruikt, daarmee was het vrij snel weg. Ik weet niet hoeveel minder snel het was gegaan als ik dat niet had gebruikt, maar je kunt het proberen.

Inderdaad word je er wel uitgepikt. Ik weet nog dat mijn dochter op de terugreis vanaf Mallorca erg veel muggenbulten had en toen werd er ook naar gevraagd. Inderdaad is het voor sommige mensen een risico, dus logisch dat je er niet mee mag vliegen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
CaatjeZ schreef:
21-05-2019 19:26
Ja daar heb je zeker een punt. Denk dat ze met het oog daar op inderdaad graag een doktersverklaring hebben dat het “maar” waterpokken is. En dat de besmettingsperiode voorbij is.
Maar je andere kind zit nu midden in de incubatieperiode omdat die wordt blootgesteld thuis dus die uitbraak zit er nog aan te komen.
Alle reacties Link kopieren
Overigens is de incubatietijd van waterpokken twee tot drie weken, als je dochter ze daar krijgt, kun je niet terugvliegen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
CaatjeZ schreef:
21-05-2019 19:26
Ja daar heb je zeker een punt. Denk dat ze met het oog daar op inderdaad graag een doktersverklaring hebben dat het “maar” waterpokken is. En dat de besmettingsperiode voorbij is.
Nee hoor, niet “maar” waterpokken om mazelen uit te sluiten. waterpokken kan oa aangeboren afwijkingen bij ongeboren kinderen veroorzaken dus je mag gewoon niet vliegen met waterpokken. Is spijtig maar lijkt me een gevalletje reis/annuleringsverzekering inschakelen en misschien dan nog ergens met de auto naar toe.
En stel je mag nu met je zoontje vliegen en je dochter krijgt net 2 dagen voor je terug vliegt de waterpokken met die besmettelijke blaasjes. Hoe ben je dan van plan thuis te komen aangezien je dochter dan zeker niet zou mogen vliegen (teveel risico voor anderen aan boord)
Alle reacties Link kopieren
Ahh wat rot voor je to :(
Zouden jullie op vakantie gaan? Echt heel erg balen. Extra zuur dat je zoontje nergens last van heeft. (In de zin van: dat is dus geen reden om niet te gaan). Hoop dat de pokjes goed en snel indrogen en dat jullie alsnog kunnen gaan. :heart:
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
21-05-2019 19:16
Helaas, ze gaan ook echt vervelend doen. Je gaat niet mogen vliegen. Tenminste je kind niet.

En in het vliegtuig zitten ook ouderen, zieken, zwangeren enz. Allemaal mensen die als jouw kind mag vliegen dat misschien niet zonder risico kunnen. Dus zouden ze ze allemaal moeten informeren en zorgen voor een gratis vlucht indien nodig.

En het is makkelijker en goedkoper om de oorzaak te weren dan allerlei andere anderen te gaan informeren en omboeken ect.

Beetje verder denken dan je eigen belang.

Niet asociaal bedoeld, gewoon oprecht verbaast. Ik zie genoeg ouders met kinderen met waterpokken in koffiezaakjes, winkels en andere openbare ruimten. Scholen en kinderdagverblijven maken er ook geen probleem van, het voelt alsof er een soort quarantaineverplichting rondom waterpokken hangt waarvan ik niets wist en die nergens anders geld. Als je nog nooit de waterpokken hebt gehad loop je zo ongeveer overal gevaar denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Nee je zult echt niet mogen vliegen helaas en aangezien je dochter ze waarschijnlijk ook nog gaat krijgen heb je voor de terugreis ook een probleem.
Ken mensen die echt 1.5 later thuis waren daardoor.
Alle reacties Link kopieren
CaatjeZ schreef:
21-05-2019 19:35
Niet asociaal bedoeld, gewoon oprecht verbaast. Ik zie genoeg ouders met kinderen met waterpokken in koffiezaakjes, winkels en andere openbare ruimten. Scholen en kinderdagverblijven maken er ook geen probleem van, het voelt alsof er een soort quarantaineverplichting rondom waterpokken hangt waarvan ik niets wist en die nergens anders geld. Als je nog nooit de waterpokken hebt gehad loop je zo ongeveer overal gevaar denk ik.
al die voorbeelden zijn ruimten die geventileerd worden en een stuk groter dan de ruimte van een vliegtuig. Dat is een afgesloten ruimte waardoor anderen een veel groter risico lopen op besmetting.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Waterpokken voor volwassen kan heel naar verlopen, en in een vliegtuig pik je alles mee. Gewoon niet doen, dus. Heb je een reisverzekering of annuleringsverzekering? Of kun je eventueel met de auto naar de plek van bestemming?
Scholen zijn een broedplaats van ziektes en daar kiezen ouders voor,of althans zij zijn er op ingesteld. Mensen zonder kinderen zitten niet te wachten op ziektes die door andermans kinderen verspreid worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou annuleren.
Je kind mag niet vliegen, en dat moet je ook niet willen. Voor mensen met een verlaagde weerstand, of mensen die nog nooit waterpokken gehad hebben, is het een erg vervelende ziekte die nare gevolgen kan hebben.
En: zeer grote kans dat jouw dochter ze ook gaat krijgen, en dan mag je straks niet terugvliegen, lijkt me nog vervelender dan niet op vakantie kunnen gaan.

En tip: bad met havermout. Was hier het meest effectief tegen de waterpokken.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet gaan, zou het eerlijk gezegd asociaal vinden om wel te gaan vliegen met een kindje met waterpokken, en een kind wat het hoogstwaarschijnlijk ook nog krijgt.
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
Alle reacties Link kopieren
Ik heb als hoogzwangere de waterpokken gehad (opgelopen via onze toen 1 jarige dochter) en het was vreselijk. Nog nooit zo ziek geweest. Ik snap wel dat ze besmette kinderen in zo'n kleine ruimte weigeren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven