Zoontje net 4 en moeilijke start school

15-06-2019 22:19 118 berichten
Alle reacties Link kopieren
Moeilijk om een titel te vinden die de lading helemaal dekt.

Maar goed mijn zoontje zit sinds 2 weken in groep 1 en het gaat niet heel goed.
Inmiddels al 2 gesprekken gehad, ib'er er ook al bij betrokken.
Het komt er op neer dat het veel te veel prikkels zijn, concentreren niet gaat, keuzes maken niet lukt. En als het dus teveel wordt dan rent hij weg of raakt helemaal overstuur.

Ik was hier al bang voor, op het kdv ging het ook niet denderend. Daar ook al hulp in geroepen, maar dat duurde allemaal zo lang voordat het op gang was en 1 observatiemoment waarin het best ok ging en daarbij was het heel moeilijk om de vinger te leggen op wat niet goed ging.

Maar goed nu op school wederom problemen, en eigenlijk is het niet te doen voor de juf met hem erbij. Nu alleen ochtenden naar school (ben alleenstaand, dus zie dat maar te regelen, los van dat ik begrijp dat het beter is) en de ochtend klassenassistent er bij. Observatie al geweest...En ook al uitgesproken dat ze zich afvragen of hij op school kan blijven.

Ik heb nu eigenlijk niet een specifieke vraag, wil vooral van me afpraten en ervaringen horen.
Alle reacties Link kopieren
Heb je dit al met de huisarts en/of het consultatiebureau besproken? Misschien dat zij meer hulp kunnen bieden.
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelend voor je zoontje dat het een lastige start voor hem is!
Zelf werk ik in het basisonderwijs en ik ben een beetje verbaasd dat de IB-er nu al ingeschakeld is. Sommige kinderen hebben gewoon wat meer tijd nodig om te wennen.
Hoe ervaar je het zelf? Wat merk je aan zijn gedrag thuis? Hoe speelt hij bijvoorbeeld met andere kinderen en gaat hij om met onbekende mensen? Hoe reageert hij op een 'nee'?
Alle reacties Link kopieren
Wow.... ik vind dit wel heel snel na 2 weken. Oké KDV ging niet echt denderend. Maar als de juf na 2 weken al zegt dat ze hem er niet bij kan hebben en er al uitgesproken is dat hij misschien niet op school kan blijven. Ging het KDV dan echt "niet denderend" of gewoon helemaal niet?
Ik vind dat ze voor hun beurt praten. Na 2 weken kun je zoiets toch niet beoordelen. Misschien moet hij gewoon wennen? Daar lijkt hij niet eens de tijd voor te krijgen.....
Binnen 2 weken? De jongen kan amper gewend zijn. Dat vind ik echt heel snel. Zie jij op andere vlakken ook wel dat hij het lastig heeft?

Wie heeft uitgesproken dat hij/zij zich afvraagt of hij op school kan blijven? Ligt er al een plan?
Het is juni. Ze moeten nog maar een maand naar school toch?
Ik zou contact zoeken met het kdv en vragen of hij daar weer even naartoe kan.
En na de zomervakantie weer beginnen.
Mijn ene kind heeft drie maanden moeten wennen.
Of heb je het vermoeden dat er meer speelt dan wennen?
Alle reacties Link kopieren
Na 2 weken al tegen een moeder zeggen dat zoontje misschien niet op school kan blijven? Riekt wel wat naar paniekzaaierij van de school.
‘t Zal wel net zo zijn als met je kinderen, die van je eigen vind je meestal ook best mooi.
Pavlovski schreef:
15-06-2019 22:30
Binnen 2 weken? De jongen kan amper gewend zijn. Dat vind ik echt heel snel. Zie jij op andere vlakken ook wel dat hij het lastig heeft?

Wie heeft uitgesproken dat hij/zij zich afvraagt of hij op school kan blijven? Ligt er al een plan?
Ik vind het ook allemaal wat gek.
Geef dat kind in 's hemelsnaam tijd om te wennen en acclimatiseren!

Ik vind 2 weken véél te snel om er al een IB'er bij te slepen, dingen al te problematiseren, al 2 gesprekken te hebben gehad en al te spreken over een andere school.

Kind is net 4.

Bovendien komt kind net binnen in een periode dat school ten einde loopt, veel feestdagen, waarschijnlijk veel schooluitstappen, misschien nog een schoolfeest, ...

Geef dat kind in 's hemelsnaam minstens tot einde schooljaar en dan zie je vanaf augustus / september wel weer hoe het dan loopt.
Is ie gelijk een paar maand ouder.
Alle reacties Link kopieren
Is er misschien een mogelijkheid dat hij in de zomermaanden ergens kan ‘oefenen’ met wat grotere groepen/iets wat meer lijkt op de schoolsituatie?
‘t Zal wel net zo zijn als met je kinderen, die van je eigen vind je meestal ook best mooi.
Jeetje mijn zoontje heeft de eerste maanden geen woord gezegd op school. Niks aan de hand. De juf gaf hem de tijd om uit zijn schulp te kruipen en nu na een half jaar hoor je hem constant kletsen. Ik weet vrij zeker dat hij geen enkele keuze heeft gemaakt in die eerste maanden. En wat betekent niet kunnen concentreren dan? Gaat hij erdoorheen praten, wiebelen, of is hij gewoon aan het dromen. En waar zou hij zich op moeten concentreren dan? Hier zijn het hooguit knutselwerkjes waar ze mee bezig zijn in groep 1.

Er kan natuurlijk best wat aan de hand zijn. Maar ik ben wel benieuwd wat voor gedrag je zoontje vertoont waardoor de leraren daar nu al op zo'n manier mee bezig zijn? Ik lees in de OP iig niks zorgwekkends voor een kleuter dat net gestart is.
Misschien is hij meer op zijn plek op speciaal onderwijs, in een rustiger omgeving waar meer een-op-een-aandacht kan worden geboden. In dat geval zou je wel snel procedures in gang moeten zetten om ervoor te zorgen dat hij na de zomervakantie daar kan beginnen. Daarvoor moet de basisschool waar je zoon nu op zit ook rapportages maken.

Mijn advies is goed in contact blijven met de school en snel de knoop doorhakken.
Pas twee weken op school en al twee gesprekken met de juf/IB-er hebben gehad?
Zich niet kunnen concentreren en twijfelen of hij wel op school kan blijven?
Gossie, wat sneu.
Ik zeg niet dat er niks aan de hand is maar ze mogen hem best wat meer tijd geven om te wennen. En daar zou ik dan ook op aandringen. Sowieso is het een wat onrustige tijd om te starten natuurlijk. Wie weet gaat het na de zomer beter.
Ik denk eerder aan een andere school zoeken, dit klinkt een beetje hysterisch allemaal.
Als je die figuren in de klas van jongste ziet (figuren is liefdevol bedoeld maar ze zijn wel raaaaaaaaar, eigen kind incluis)
Heeft hij volgend jaar dezelfde juf?
Of een andere?

Heeft juf van volgend jaar wat ervaring met kinderen die niet helemaal doorsnee zijn en wat meer opstart-tijd nodig hebben?


Want anders zou ook ik denken aan een andere school zoeken.
1 waar hij niet op zijn net 4de na 2 weken al een stempel op zijn voorhoofd heeft staan.
anoniem_376630 wijzigde dit bericht op 15-06-2019 22:45
30.02% gewijzigd
Cazandra schreef:
15-06-2019 22:40
Misschien is hij meer op zijn plek op speciaal onderwijs, in een rustiger omgeving waar meer een-op-een-aandacht kan worden geboden. In dat geval zou je wel snel procedures in gang moeten zetten om ervoor te zorgen dat hij na de zomervakantie daar kan beginnen. Daarvoor moet de basisschool waar je zoon nu op zit ook rapportages maken.

Mijn advies is goed in contact blijven met de school en snel de knoop doorhakken.

Dat gaat echt niet lukken, in zes weken.
Alle reacties Link kopieren
Het is wel heel gauw, na 2 weken al zulke uitspraken doen. Stel dat later blijkt dat hij toch beter ander onderwijs kan volgen, dan is het goed dat de IB-er al is ingeschakeld. De eisen van de verslaglegging en observaties die nodig zijn om kans te maken op een plekje op een sbo zijn enorm.
Het zou kunnen dat daarom de IB-er nu al ingezet wordt.
(Even om te nuanceren.)

Wat ging er moeilijk op het kdv? Wat gebeurt er als je zoon overstuur raakt? Gaat hij dingen vernielen, wordt hij agressief, loopt hij weg?
Kun je dat eens omschrijven? Dan is het beeld wat duidelijker om op je te reageren en mee te denken.
Alle reacties Link kopieren
Wauw wat een reacties allemaal, zal het allemaal iets beter proberen te specificeren.

Hij Is geen kind die rustig en stil in een hoekje gaat zitten. Hij wordt juist heel aanwezig in zijn gedrag. Wat gezien is en ook al op de opvang is dat als het teveel wordt hij of de klas uitrent en niet om het hoekje, maar echt de school in, of hij raakt gefrustreerd en gaat schreeuwen/hard huilen en stort zich ter aarde. Heeft 1 dag ook torens/bouwwerkjes van anders kinderen kapot gegooid.
Daarbij spreekt hij ook uit dat hij op momenten dat het teveel lijkt dat hij het allemaal niet weet of niet kan (lijkt soms ook een stopwoordje/makkelijke uitspraak die hij doet, doet hij thuis ook wel), maar je ziet ook wel de wanhoop in zijn ogen.
Hij heeft moeite met overgangen en is heel snel afgeleid en komt dan moeilijk weer terug tot de activiteit die gedaan wordt.

Het is wel een slim jongetje (vindt elke ouder, weet ik) en heeft hij veel behoefte aan lichamelijk contact.

Thuis is hij nu ook heel druk en luistert hij slecht. Vind hem fysiek niet moe.
Hij gaat nu naar de bso en zoekt daar ook zijn rustmomenten op, van de week zei hij zelf dat hij binnen wilde blijven daar, omdat hij moe was, dat vind ik dan best wel weer knap.

Ib'er is er vrij snel bij betrokken, omdat de juffen merkte dat hij veel 1 op 1 aandacht nodig heeft om de dag goed door te komen, meer dan zij kunnen geven.
Overigens is het contact met juffen en ib'er fijn hoor en brengen ze het niet vervelend.
School voelt verder ook goed, zijn broer zit er ook en dat gaat prima.
School zit er bovenop omdat ze willen waken dat het geen gevecht voor hem gaat worden en hij het plezier in school al snel verliest omdat het teveel wordt.

En eerlijk gezegd ik was er al bang voor, heb ook tijdens introgesprek aangegeven waarom ik het spannend vond.
Op de opvang liet hij hetzelfde gedrag zien, maar zij wisten er ook niet heel goed mee om te gaan mijn inziens, hij had een beetje zijn eigen regeltjes daar en kreeg uitzonderingen.

Schoolarts gaan we volgende week al heen.
Zijn vader en ik zijn wel uit elkaar gegaan toen hij bijna 3 was, dus nu ruim een jaar (ter info).
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen hadden drie maanden nodig om te wennen. Ze konden geen keuze maken om met iets te spelen, deden dat dus ook niet. Altijd huilen en achter mij aan lopen als de bel al was gegaan.
Nu kletsen ze de oren van ieders hoofd en hebben ze zoveel vriendjes!
Ik vind het eerlijk gezegd vrij apart van de juf/school om daar zo mee om te gaan. Ene kind is het andere niet! Kan de juf het niet aan ofzo? Het klinkt voor mij namelijk als heel normaal kleuter gedrag!
Alle reacties Link kopieren
Cross-post
lunchlover wijzigde dit bericht op 16-06-2019 13:07
97.55% gewijzigd
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Ik krijg een beetje het gevoel dat je hem zelf ook niet echt de kans geeft te wennen, ook omdat je bij het intakegesprek al aangeven hebt dat je je twijfels had.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp wel dat het voor een leerkracht niet mogelijk is om
achter jouw zoontje aan te gaan als hij door school rent. Dan moet ze de hele klas achterlaten, of ze moet kiezen om jouw zoon uit het oog te verliezen.
Dat is een spagaat waar juf niks mee kan.

Weet je ook wat de triggers zijn bij hem? Wanneer wordt het teveel? En wat helpt hem om weer rustig te worden?

Ben blij om te lezen dat je het prima vindt dat de IB-er is betrokken. Goed dat school meteen met jou om tafel gaat om samen te kijken wat het beste werkt voor jouw zoon.

Speelt vader nog een rol in zijn leven?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het lastig en zomaar een andere school dan zou ik ook huiverig zijn.
Ik heb op het kdv al een jaar lang gehoord dat het moeilijk is met hem, en nu weer (waar ik overigens al rekening mee hield), ondanks dat ze ook de mooie eigenschappen benoemen van hem. Ik merk dat ik mijn max een beetje bereik en zelf ook denk laat hem maar naar speciaal onderwijs gaan, want daar mag hij dan zo zijn En is hij niet de enige. Ik voel de wanhoop ook als ik weer hoor dat het moeilijk ging en dan staan de tranen weer in mijn ogen.
Alle reacties Link kopieren
goldmember schreef:
15-06-2019 23:29
Mijn kinderen hadden drie maanden nodig om te wennen. Ze konden geen keuze maken om met iets te spelen, deden dat dus ook niet. Altijd huilen en achter mij aan lopen als de bel al was gegaan.
Nu kletsen ze de oren van ieders hoofd en hebben ze zoveel vriendjes!
Ik vind het eerlijk gezegd vrij apart van de juf/school om daar zo mee om te gaan. Ene kind is het andere niet! Kan de juf het niet aan ofzo? Het klinkt voor mij namelijk als heel normaal kleuter gedrag!
Een kind dat huilt en zijn moeder mist vergt minder van een juf dan een kind dat rond rent en werkjes van anderen stuk maakt.
Alle reacties Link kopieren
Soumis schreef:
15-06-2019 23:40
Ik vind het lastig en zomaar een andere school dan zou ik ook huiverig zijn.
Ik heb op het kdv al een jaar lang gehoord dat het moeilijk is met hem, en nu weer (waar ik overigens al rekening mee hield), ondanks dat ze ook de mooie eigenschappen benoemen van hem. Ik merk dat ik mijn max een beetje bereik en zelf ook denk laat hem maar naar speciaal onderwijs gaan, want daar mag hij dan zo zijn En is hij niet de enige. Ik voel de wanhoop ook als ik weer hoor dat het moeilijk ging en dan staan de tranen weer in mijn ogen.
Heel praktisch even: springt vader ook in bij het alleen-ochtenden naar school gaan? Dat kan helpen de begrijpelijke stress bij jou te verlagen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven