Kinderen
alle pijlers
Zal ik mijn dochters huiswerk maken?
maandag 17 juni 2019 15:24
Hallo iedereen,
Ik heb advies nodig. Mijn dochter (15) moet voor Engels opdrachten maken uit een werkboek. Als ze dit niet af heeft krijgt ze geen bonuspunten op haar toets. Dit heeft ze hard nodig want Engels gaat niet zo goed. Het zijn 50 opdrachten en ze zijn redelijk makkelijk (hiermee bedoel ik dat ik ze ook begrijp) en mijn dochter heeft er nog maar 3 af en het moet vrijdag ingeleverd worden. Ik weet nu al dat het echt een strijd wordt om het haar te laten maken. En ik denk dat als ik het zelf doe het binnen 3 uur af kan zijn.
Zal ik mijn dochters opdrachten gewoon maken zodat zij de bonuspunten op de toets krijgt?
Ik heb advies nodig. Mijn dochter (15) moet voor Engels opdrachten maken uit een werkboek. Als ze dit niet af heeft krijgt ze geen bonuspunten op haar toets. Dit heeft ze hard nodig want Engels gaat niet zo goed. Het zijn 50 opdrachten en ze zijn redelijk makkelijk (hiermee bedoel ik dat ik ze ook begrijp) en mijn dochter heeft er nog maar 3 af en het moet vrijdag ingeleverd worden. Ik weet nu al dat het echt een strijd wordt om het haar te laten maken. En ik denk dat als ik het zelf doe het binnen 3 uur af kan zijn.
Zal ik mijn dochters opdrachten gewoon maken zodat zij de bonuspunten op de toets krijgt?
The Sky is the limit
maandag 17 juni 2019 18:14
Wat ik zou doen, zou er voor mij van afhangen waarom ze er niet aan begint.
Heb wel es opdrachten gemaakt voor mijn kind omdat ze totaal onzinnig waren, veel tijd kosten voor kind en ik het zo gedaan had. Wel op voorwaarde dat kind ondertussen ander schoolwerk deed en dat controleerde ik ook.
Als ze slecht is in het vak, is er misschien sowieso een drempel om te beginnen. Dan kan je misschien helpen door het inderdaad samen te doen. Die opdrachten helpen misschien sowieso met het voorbereiden van de toets ? Dan is het niet slim als jij het doet, want dan heeft ze waarschijnlijk niets aan die bonuspunt.
Wil ze helemaal niks, dan zou het voor mij tijd worden voor of sancties, bijvoorbeeld telefoon inleveren totdat ze kan laten zien dat ze x opdrachten heeft gedaan, of omkopen. Laatste is pedagogisch waarschijnlijk niet correct, maar werkte hier wel en het kwartje dat je voor jezelf naar school gaat viel hier in ieder geval op tijd.
Heb wel es opdrachten gemaakt voor mijn kind omdat ze totaal onzinnig waren, veel tijd kosten voor kind en ik het zo gedaan had. Wel op voorwaarde dat kind ondertussen ander schoolwerk deed en dat controleerde ik ook.
Als ze slecht is in het vak, is er misschien sowieso een drempel om te beginnen. Dan kan je misschien helpen door het inderdaad samen te doen. Die opdrachten helpen misschien sowieso met het voorbereiden van de toets ? Dan is het niet slim als jij het doet, want dan heeft ze waarschijnlijk niets aan die bonuspunt.
Wil ze helemaal niks, dan zou het voor mij tijd worden voor of sancties, bijvoorbeeld telefoon inleveren totdat ze kan laten zien dat ze x opdrachten heeft gedaan, of omkopen. Laatste is pedagogisch waarschijnlijk niet correct, maar werkte hier wel en het kwartje dat je voor jezelf naar school gaat viel hier in ieder geval op tijd.
maandag 17 juni 2019 18:28
Ik ben er eigenlijk al vroeg mee begonnen bedenk ik me nu. Oudste vond dat je veters moest kunnen strikken als je naar school ging. Ik vond het niet zo nodig, maar prima, oefen dan maar. Het concept oefenen werd nog niet helemaal begrepen, dus kind werd chagrijniger en chagrijniger. Heb uiteindelijk gezegd, als je het morgen kan dan krijg je zoveel, overmorgen zoveel etc. Binnen een dag was het onder de knie haha.Lady*Voldemort schreef: ↑17-06-2019 18:18Omkopen heb ik ook wel gedaan, bij zoon. Voor een acht kreeg hij een euro, voor een negen twee euro en voor een tien drie euro. Reken maar dat ie aan het werk ging, want extrinsieke motivatie is ook motivatie .
maandag 17 juni 2019 18:30
Haha, hier werkte dat ook best goed, en als het werkt werkt het. We gaan dus bij een 8 of hoger sushi halen. Later is daarbij de voorwaarde gekomen dat ik niet in dezelfde week ook een onvoldoende in SOM wil zien, en het telt ook niet voor techniek en tekenen.Lady*Voldemort schreef: ↑17-06-2019 18:18Omkopen heb ik ook wel gedaan, bij zoon. Voor een acht kreeg hij een euro, voor een negen twee euro en voor een tien drie euro. Reken maar dat ie aan het werk ging, want extrinsieke motivatie is ook motivatie .
maandag 17 juni 2019 18:31
Beetje flauwe reactie, het is gewoon lastig om pubers aan het werk te krijgen, ook al willen ze zelf uiteindelijk ook graag over, hoe ze het moeten aanpakken snappen ze soms gewoon niet en dus gooien ze het bijltje er dan liever bij neer. Heeft naar mijn idee ook te maken met hoe het schoolsysteem is ingericht, met soms rare opdrachten moeten maken waar ik ook absoluut de zin niet van zie, al helemaal niet als ik zie hoe ruim de kaders zijn van de opdracht.
maandag 17 juni 2019 18:39
ach ja de school heeft het weer gedaan.Ariellle schreef: ↑17-06-2019 18:31Beetje flauwe reactie, het is gewoon lastig om pubers aan het werk te krijgen, ook al willen ze zelf uiteindelijk ook graag over, hoe ze het moeten aanpakken snappen ze soms gewoon niet en dus gooien ze het bijltje er dan liever bij neer. Heeft naar mijn idee ook te maken met hoe het schoolsysteem is ingericht, met soms rare opdrachten moeten maken waar ik ook absoluut de zin niet van zie, al helemaal niet als ik zie hoe ruim de kaders zijn van de opdracht.
als jij je pubers niet aan het werk krijgt kijk je beter eens kritisch naar jezelf.
verder maakt het totaal niet uit of die puber een jaartje extra doet of een niveautje lager examen doen. De puber zelf vindt dat niet zo’n punt maar het is vooral moeder die niet onder wil doen voor de andere moeders met hun pubers die wel luisteren.
maandag 17 juni 2019 18:40
Wauw....
Als docent hoor je dit ook nog wel eens onder de leerlingen. "Ik ga die opdrachten echt niet doen hoor, mijn moeder maakt die wel voor mij"....
En dan vervolgens na school lekker met vrienden afspreken..
Ik dacht altijd dat deze leerlingen een grapje maakte
Niet dus, zulke ouders bestaan blijkbaar
En wat heb je je dochter hiermee geleerd?
Ben jij een slaaf van je kinderen?
Wie is er nu eigenlijk de ouder?
Ga je later ook voor haar werken?
Vreemd dit....
Als docent hoor je dit ook nog wel eens onder de leerlingen. "Ik ga die opdrachten echt niet doen hoor, mijn moeder maakt die wel voor mij"....
En dan vervolgens na school lekker met vrienden afspreken..
Ik dacht altijd dat deze leerlingen een grapje maakte
Niet dus, zulke ouders bestaan blijkbaar
En wat heb je je dochter hiermee geleerd?
Ben jij een slaaf van je kinderen?
Wie is er nu eigenlijk de ouder?
Ga je later ook voor haar werken?
Vreemd dit....
maandag 17 juni 2019 18:44
Schreef net dat mijn aanpak werkte en uiteindelijk het kwartje viel en dus niet meer nodig was, dus het aan het werk krijgen werkte met deze methodes.S-Meds schreef: ↑17-06-2019 18:39ach ja de school heeft het weer gedaan.
als jij je pubers niet aan het werk krijgt kijk je beter eens kritisch naar jezelf.
verder maakt het totaal niet uit of die puber een jaartje extra doet of een niveautje lager examen doen. De puber zelf vindt dat niet zo’n punt maar het is vooral moeder die niet onder wil doen voor de andere moeders met hun pubers die wel luisteren.
Maakt overigens pubers over het algemeen wel degelijk uit om te blijven zitten of om naar een andere school te gaan. Niet omdat ze over het algemeen op langere termijn denken, maar o.a. omdat ze graag met vrienden in de klas willen blijven en het zelf vaak toch als falen ervaren.
maandag 17 juni 2019 18:51
Mijn opa was ooit zó verontwaardigd over de straf die mijn moeder had gekregen, dat hij de strafregels zelf heeft geschreven. En ondertekend.-Bladora- schreef: ↑17-06-2019 17:46Ik moest ooit eens strafregels schrijven, dit was in de tijd dat thuis een scanner hebben nog niet zo normaal was als nu. Mijn vader heeft me toen 3 regeltjes laten schrijven, die ingescand en op willekeurige volgorde van die woorden weer zinnen gemaakt, en dat weer 300 keer (zoveel waren het er denk ik) gekopieerd en geprint op schrijfblok papier. Trots dat hij was dat de leraar dit accepteerde .
Omdat ik er stoer over deed (was een erg vervelende puber) kwam de leraar er toch achter en de keer daarop dat ik straf had moest ik alle Franse werkwoorden vervoegen . Ook weer in de tijd dat je dit niet even makkelijk kon googelen. Nou daar was ik mooi klaar mee. En toen ik het eindelijk af had verscheurde de leraar mijn krabbels voor mijn ogen.
Maar m’n ouders deden m’n huiswerk niet voor me. Dat lijkt me ook niet goed. Ze boden wel hulp uiteraard, en ondanks dat ik zo’n opstandige puber was, waardeerde ik dat wel en ging dat zonder ruzie. Jammer dat het bij jullie op ruzie uitloopt.
maandag 17 juni 2019 19:05
En wat is het volgende wat je voor haar gaat doen?
Haar Boekverslagen maken, op de vervolgstudie haar projecten uitwerken en daarna haar sollicitatiebrieven schrijven?
Heb ooit een stagiaire gehad waarvan haar moeder het laatste deed, ze viel snel door de mand want het verschil in correct Nederlands tussen de brief en haar werk was te groot. En ook de assertiveit die uit de brief sprak had zij totaal niet. Na enige tijd eens gevraagd hoe die verschillen zo groot konden zijn en toen gaf ze toe dat haar moeder de brief had geschreven.
Haar Boekverslagen maken, op de vervolgstudie haar projecten uitwerken en daarna haar sollicitatiebrieven schrijven?
Heb ooit een stagiaire gehad waarvan haar moeder het laatste deed, ze viel snel door de mand want het verschil in correct Nederlands tussen de brief en haar werk was te groot. En ook de assertiveit die uit de brief sprak had zij totaal niet. Na enige tijd eens gevraagd hoe die verschillen zo groot konden zijn en toen gaf ze toe dat haar moeder de brief had geschreven.
Seriously?
maandag 17 juni 2019 19:17
MeredithGrey schreef: ↑17-06-2019 19:05En wat is het volgende wat je voor haar gaat doen?
Haar Boekverslagen maken, op de vervolgstudie haar projecten uitwerken en daarna haar sollicitatiebrieven schrijven?
Heb ooit een stagiaire gehad waarvan haar moeder het laatste deed, ze viel snel door de mand want het verschil in correct Nederlands tussen de brief en haar werk was te groot. En ook de assertiveit die uit de brief sprak had zij totaal niet. Na enige tijd eens gevraagd hoe die verschillen zo groot konden zijn en toen gaf ze toe dat haar moeder de brief had geschreven.
Overtreffende trap van een curlingmoeder!!
maandag 17 juni 2019 19:25
Informatie op een creatieve manier weergeven is een goede oefening voor het toepassen van de stof. Hoofd- en bijzaken scheiden, in eigen woorden zetten, abstract denken zijn allemaal vaardigheden die je kunt trainen met dat soort opdrachten.Belg007 schreef: ↑17-06-2019 17:36Dit dus ook.
Kan iemand mij het nut uitleggen van een moodboard voor een 14- à 15-jarige die in een algemene richting zit?
Dat je zoiets doet / probeert op een kunst-school kan ik nog snappen.
Voor studenten die écht specifiek die richting hebben gekozen.
Waarbij dan een aantal andere vakken vervallen zodat je er ook écht tijd voor hebt.
Verbale en beeldende informatie wordt door de hersenen niet op dezelfde manier verwerkt. Door stof zowel verbaal als beeldend aan te bieden en te laten verwerken, vergroot je de mogelijkheid dat de stof onthouden en begrepen wordt.
What a nuanced anxiety
maandag 17 juni 2019 19:26
Bij een jonge puber vind ik wat (of veel, indien nodig) helpen helemaal niet erg, ook niet als je ze daarmee behoedt voor blijven zitten en afstromen. Die hersens en planningsvaardigheden moeten nog ontwikkelen, en misschien het besef van het nut ook nog landen. Als ik het allemaal had losgelaten zat ze nu op een timmerschooltje, er zat werkelijk geen greintje discipline en werkhouding in. Het helpen had ik gerust volgehouden tot 4 mavo, maar gelukkig wordt ze ouder en wijzer en gaat nu toch zelf wat doen.
anoniem_228429 wijzigde dit bericht op 17-06-2019 19:28
3.53% gewijzigd
maandag 17 juni 2019 19:31
maandag 17 juni 2019 19:33
Dat is precies wat ik bedoel. Heeft niks te maken met dat je je kinderen op een bepaald niveau wil hebben of wat andere mensen er van denken, dat boeit mij allemaal niet. Maar je moet ze soms een beetje op weg helpen, gewoon omdat ze het zelf nog niet goed kunnen.MinkeDeWit schreef: ↑17-06-2019 19:26Bij een jonge puber vind ik wat (of veel, indien nodig) helpen helemaal niet erg, ook niet als je ze daarmee behoedt voor blijven zitten en afstromen. Die hersens en planningsvaardigheden moeten nog ontwikkelen, en misschien het besef van het nut ook nog landen. Als ik het allemaal had losgelaten zat ze nu op een timmerschooltje, er zat werkelijk geen greintje discipline en werkhouding in. Het helpen had ik gerust volgehouden tot 4 mavo, maar gelukkig wordt ze ouder en wijzer en gaat nu toch zelf wat doen.
maandag 17 juni 2019 19:35
Nou, jij stelt de opvoeding van je dochter al een tijdje uit, kennelijk. Sterker nog: je maakt het jezelf liever makkelijk door haar huiswerk te doen dan haar op te voeden. Dus ik gok zomaar dat ze deze eigenschap van jou heeft overgenomen.ElleWoodzx schreef: ↑17-06-2019 15:50Dit hadden we al het weekend afgesproken. Maar ze heeft er nog niks voor gedaan. ugh....
Ik snap het ook niet. Mijn zoon, ex-man en ik stellen nauwelijks dingen uit, maar zij wel.
maandag 17 juni 2019 19:37
Tenzij het je sowieso totaal niet ligt. Meegemaakt met kind dat die voor tekenen (verplicht vak in de brugklas) uren (per week) bezig was met allerlei opdrachten die heel veel tijd kostten en kind voor geen meter boeiden. Niks van geleerd, hooguit aversie opgebouwd.tyche schreef: ↑17-06-2019 19:25Informatie op een creatieve manier weergeven is een goede oefening voor het toepassen van de stof. Hoofd- en bijzaken scheiden, in eigen woorden zetten, abstract denken zijn allemaal vaardigheden die je kunt trainen met dat soort opdrachten.
Verbale en beeldende informatie wordt door de hersenen niet op dezelfde manier verwerkt. Door stof zowel verbaal als beeldend aan te bieden en te laten verwerken, vergroot je de mogelijkheid dat de stof onthouden en begrepen wordt.
maandag 17 juni 2019 19:40
Tja dat geldt wel vaker voor vakken op school, je bent meestal niet in alles goed. Dat hoort er gewoon bij, niet alles is leuk in het leven en soms moet je gewoon doen wat je moet doen.Ariellle schreef: ↑17-06-2019 19:37Tenzij het je sowieso totaal niet ligt. Meegemaakt met kind dat die voor tekenen (verplicht vak in de brugklas) uren (per week) bezig was met allerlei opdrachten die heel veel tijd kostten en kind voor geen meter boeiden. Niks van geleerd, hooguit aversie opgebouwd.