Kind algehele ontwikkelingsachterstand. Non verbaal

23-06-2019 21:41 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deze week hebben wij de diagnose van ons 4 jarige zoontje te horen gekregen: een algehele ontwikkelingsachterstand met een iq van 59.
We zagem zelf ook wel dat hij langzamer was hij kan bv simpele opdrachten als pak je jas nog niet uitvoeren. Wijzen en handes klappen ook nog steeds niet
Ook spraak is nog bijna niet om gang gekomen.
Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft en hoe de toekomst eruit ziet. Gaan zulke kindjes nog praten? Kunnen ze uiteindelijk(speciaal) onderwijs krijgen. Ik heb ontzettend veel vragen en ik maak me zorgen over zn toekomst.
Kunnen ze dat al betrouwbaar testen bij zo’n jong kind? Hoe het uiteindelijk gaat verlopen kun je niet voorspellen, maar ik weet van een collega dat haar kind op het MKD met aansluitend school/dagopvang grote vorderingen heeft gemaakt.
Accepteer je kind zoals het is en zorg dat het passend onderwijs krijgt. Een stralend gelukkig kind is alles wat je je kunt wensen als ouder. Ik heb ook tijdelijk speciaal onderwijs gehad.
Qua IQ test zal je kind vast geen 130 meer scoren, maar zo jong zit er misschien nog marge in. Alleen weet ik dus niet hoe het met huidige testen zit. In elk geval toen ik 5 jaar was. Ik zou een normale intelligentie hebben, maar heb met 2 vingers in de neus vanaf groep 3 de basisschool en het vwo afgemaakt.
Mensen met een IQ van 59 kunnen gewoon leren praten, maar ik ken jouw kindje niet, ik weet niet wat er allemaal aan de hand is. Check in elk geval ook of het kind goed hoort.
Alle reacties Link kopieren
Alleen een IQ zegt zo weinig over je zoon. Gehoorproblemen kunnen bijvoorbeeld communicatie in de weg zitten, maar je schrijft niet of dit al getest is. (niet dat ik zeg dat dat dit zo is, maar om je een idee te geven dat IQ alleen zo weinig zegt) Zo zijn er meer zaken van invloed op de leerbaarheid.

Speciaal onderwijs kan in verschillende "uitstroomprofielen". Voordat een kindje wordt vrijgesteld van leerplicht moet er echt wel iets heel ernstigs aan de hand zijn, denk aan meervoudige beperkingen. Op het speciaal onderwijs is heel veel mogelijk en kan er ook nog heel erg veel ontwikkeld worden.
Alle reacties Link kopieren
Zorg eerst maar eens dat je logopedie krijgt. Als de taalproductie niet op gang komt wordt je vanzelf door verwezen naar o.a. een Audiologisch centrum voor verder onderzoek. Als blijkt dat de ontwikkeling ver achterblijft t.o.v. leeftijdsgenoten en als speciaal onderwijs nodig is, dan wordt je kind verwezen. Echter met de wet passend onderwijs is het een stuk moeilijker om hier terecht te komen.

Een IQ van 59 nu wilt niet zeggen dat je kind zich niet kan ontwikkelen, laat staan te zeggen waar hij/zij uit gaat komen. Zo'n test is en blijft een moment opname en staar je er niet blind op. Zijn/haar kwaliteiten/vaardigheden zijn meer dan dan het IQ alleen.
Met een IQ van 59 en zonder verdere noemenswaardige problemen kan hij gewoon leren lezen, schrijven, rekenen en arbeidsvaardigheden leren en naar een (vorm van) arbeid uitstromen.
Zoek een school voor hem die voor jullie ook fijn voelt en die jullie vertrouwen geeft.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
23-06-2019 23:02
Kunnen ze dat al betrouwbaar testen bij zo’n jong kind? Hoe het uiteindelijk gaat verlopen.
Ja er bestaan non verbale iq testen.
Alle reacties Link kopieren
Met een IQ van minder dan 70 ben je zwakbegaafd.

Met een iq van 59 ben je licht verstandelijk beperkt.

De ondergrens voor het plaatsen op een SBO school is een iq van 60.
Dus plaatsen op een SBO school zou misschien net kunnen

En anders wordt het cluster 3.

Dus Orisa ik vind je wel erg optimistisch.
Alle reacties Link kopieren
IQ 59 is wel echt heel laag, dat is een vorm van zwakbegaafdheid. Maar het kindje is nog jong! Ik denk dat er nog wel wat marge in zit.
sugarmiss schreef:
24-06-2019 09:49
Met een IQ van minder dan 70 ben je zwakbegaafd.

Met een iq van 59 ben je licht verstandelijk beperkt.

De ondergrens voor het plaatsen op een SBO school is een iq van 60.
Dus plaatsen op een SBO school zou misschien net kunnen

En anders wordt het cluster 3.

Dus Orisa ik vind je wel erg optimistisch.
Hoezo?
Alle reacties Link kopieren
Orișa schreef:
24-06-2019 11:04
Hoezo?
Serieus vraag jij je dit af?

In je eerste reactie suggereer je dat kind gewoon gaat lezen en schrijven. Met een iq van 59 zal dat zeer moeilijk worden
Frankly my dear, I don"t give a damn
calvijn1 schreef:
24-06-2019 11:30
Serieus vraag jij je dit af?

In je eerste reactie suggereer je dat kind gewoon gaat lezen en schrijven. Met een iq van 59 zal dat zeer moeilijk worden
Ik zeg toch nergens dat het makkelijk zal gaan?
Mijn leerlingen met een IQ tussen de 45 en 65 lezen tussen E3/M4 en M6. Ze kunnen allemaal de basis aan rekenen, klokkijken, leren arbeidsvaardigheden en komen op werkplekken variërend van arbeidsmatige dagbesteding tot beschut werken.

Wat ik bedoel te zeggen is dat het helemaal niet vanzelfsprekend is dat het kind van TO zijn dagen voortaan kleiend zal doorbrengen (om het maar even cru te zeggen). 59 is echt niet extreem laag.
Alle reacties Link kopieren
Orișa schreef:
24-06-2019 11:36
Ik zeg toch nergens dat het makkelijk zal gaan?
Mijn leerlingen met een IQ tussen de 45 en 65 lezen tussen E3/M4 en M6. Ze kunnen allemaal de basis aan rekenen, klokkijken, leren arbeidsvaardigheden en komen op werkplekken variërend van arbeidsmatige dagbesteding tot beschut werken.

Wat ik bedoel te zeggen is dat het helemaal niet vanzelfsprekend is dat het kind van TO zijn dagen voortaan kleiend zal doorbrengen (om het maar even cru te zeggen). 59 is echt niet extreem laag.
Het iq van mijn leerlingen is niet eens goed meetbaar. Lager dan 40
Als ze al een beetje kunnen lezen is dat met picto's
Frankly my dear, I don"t give a damn
calvijn1 schreef:
24-06-2019 11:44
Het iq van mijn leerlingen is niet eens goed meetbaar. Lager dan 40
Als ze al een beetje kunnen lezen is dat met picto's
Lager dan 40 is toch wat anders dan 59.
Alle reacties Link kopieren
Orișa schreef:
24-06-2019 11:44
Lager dan 40 is toch wat anders dan 59.
Ja klopt, daar ging ik een beetje mis ;-)
Frankly my dear, I don"t give a damn
calvijn1 schreef:
24-06-2019 12:57
Ja klopt, daar ging ik een beetje mis ;-)
Nah geeft niet toch?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in het sbo ook leerlingen gehad met een IQ van 56 en die ontwikkelden allemaal heel anders, maar lezen deden ze allemaal wel. Maar er is nu nog niets van te zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties. Het gehoor is al getest logopedie krijgt hij al een aantal jaar. En momenteel zit hij op een kdc. Ik vind het lastig omdat alles zo onzeker is. Over 2 jaar wordt hij weer getest ze zeiden ook dat het mogelijk is dat hij wel verder ontwikkeld maar dat het iq dan lager wordt? En ze hadden het over vrijstelling van de leerplicht mocht hij 5 zijn en nog niet toe zijn aan onderwijs.
En op onze vragen als wat voor onderwijs zou passend zijn hebben ze helaas geen antwoord
Alle reacties Link kopieren
Orișa schreef:
23-06-2019 23:34
Met een IQ van 59 en zonder verdere noemenswaardige problemen kan hij gewoon leren lezen, schrijven, rekenen en arbeidsvaardigheden leren en naar een (vorm van) arbeid uitstromen.
Zoek een school voor hem die voor jullie ook fijn voelt en die jullie vertrouwen geeft.

Ja een iq van 59 en een algehele ontwikkelingsachterstand..
Alle reacties Link kopieren
calvijn1 schreef:
24-06-2019 11:44
Het iq van mijn leerlingen is niet eens goed meetbaar. Lager dan 40
Als ze al een beetje kunnen lezen is dat met picto's

Waarom is het iq bij jou leerlingen niet goed meetbaar? Bij mijn zoon wordt indd ook gebruikt gemaakt van picto's
Alle reacties Link kopieren
Gatinmijnsok schreef:
24-06-2019 13:01
Ik heb in het sbo ook leerlingen gehad met een IQ van 56 en die ontwikkelden allemaal heel anders, maar lezen deden ze allemaal wel. Maar er is nu nog niets van te zeggen.
En hadden die kindjes ook een algehele ontwikkelingsachterstand?
Bubbla2015l4 schreef:
25-06-2019 07:00
Bedankt voor alle reacties. Het gehoor is al getest logopedie krijgt hij al een aantal jaar. En momenteel zit hij op een kdc. Ik vind het lastig omdat alles zo onzeker is. Over 2 jaar wordt hij weer getest ze zeiden ook dat het mogelijk is dat hij wel verder ontwikkeld maar dat het iq dan lager wordt? En ze hadden het over vrijstelling van de leerplicht mocht hij 5 zijn en nog niet toe zijn aan onderwijs.
En op onze vragen als wat voor onderwijs zou passend zijn hebben ze helaas geen antwoord
Spelen er verder geen andere diagnoses bij zijn beeld? Als hij vijf wordt heb je recht op onderwijs, daar mag je gebruik van maken. Uiteindelijk zal hij toch doorstromen, scholen hebben de leerlingen liever zo jong mogelijk. Belangrijk om de komende tijd aan voorschoolse vaardigheden te werken op het KDC. Taalbegrip, zelfstandig een werkje maken, sociale vaardigheden, communicatie (eventueel met een ondersteunend comm. middel) leren inzetten etc. Qua school hangt het ook af van je regio en wat het aanbod daar is. Je mag je kind overal aanmelden als ouder (ook op regulier onderwijs) het kan wel zijn dat een school aangeeft dat het niet passend is. Waardoor je kind alsnog moet wisselen van school, dat zou niet fijn zijn. Ik denk dat je moet denken aan of een SBO school (speciaal basis onderwijs) of het SO (speciaal onderwijs). Bekijk eens welke scholen er in jullie buurt zijn en ga daar kijken. Wat lijkt je passend voor je kind. Waar zie je hem tussen zitten. Regulier heeft ongeveer klassen van grofweg 25-35 kinderen, SBO 15 a 20, SO 8 a 12. Succes met de zoektocht.
Regulier voor een kind met een IQ van 59 is meer dan zielig. Waarom zou je zoiets je kind aan doen?
Ik neem aan dat het kdc wel een idee heeft wat het best passend is. Sowieso moet er voor speciaal onderwijs een indicatie aangevraagd worden.
Alle reacties Link kopieren
Wat een rotnieuws... Heel verdrietig.

Wij kregen ook zo'n soort uitslag toen onze zoon bijna 4 was. Hij praatte toen een klein beetje, maar wat hij zei was nauwelijks te verstaan. Hij is nu 8 en zijn spraak is heel erg vooruitgegaan, maar hij is nog steeds erg moeilijk te verstaan voor mensen die hem niet goed kennen.
Hij heeft twee jaar op een mytylschool gezeten en kreeg daar fysiotherapie, ergotherapie en logopedie. Nu zit hij alweer twee jaar op een zmlk-school en dat is heel fijn voor hem. Hij is zich afgelopen jaar weer wat gaan ontwikkelen omdat hij daar zo goed op zijn plek zit. Zijn IQ is nog wel wat gedaald - in vergelijking met leeftijdsgenoten loopt hij natuurlijk steeds verder achter - maar dat verandert niets aan hoe of wie hij is. Hij zal waarschijnlijk niet leren lezen, schrijven en rekenen, maar ze bieden het wel aan op school.

Ga op scholen kijken die een optie zijn voor je zoon, dan voel je waarschijnlijk wel of hij daar past. Wij zijn heel erg tevreden over het speciaal onderwijs. Goed contact met de juffen en zij kijken heel goed naar wat ons kind nodig heeft om iets te leren.

Heel veel sterkte en zorg goed voor jezelf. Het is een behoorlijke klap die je krijgt. Zo voelde het voor mij destijds in elk geval.

En nog een tip: Er zijn op facebook verschillende besloten groepen. Je zou je bijvoorbeeld kunnen aanmelden bij 'ouders van een kind met een verstandelijke beperking en autisme'. Ook al is er (nog) geen autisme vastgesteld, er zitten in die groep veel kinderen die niet praten of heel laat zijn gaan praten.
Alle reacties Link kopieren
Bubbla2015l4 schreef:
25-06-2019 07:00
Bedankt voor alle reacties. Het gehoor is al getest logopedie krijgt hij al een aantal jaar. En momenteel zit hij op een kdc. Ik vind het lastig omdat alles zo onzeker is. Over 2 jaar wordt hij weer getest ze zeiden ook dat het mogelijk is dat hij wel verder ontwikkeld maar dat het iq dan lager wordt? En ze hadden het over vrijstelling van de leerplicht mocht hij 5 zijn en nog niet toe zijn aan onderwijs.
En op onze vragen als wat voor onderwijs zou passend zijn hebben ze helaas geen antwoord

Nu al praten over vrijstelling van leerplicht vind ik (te) voorbarig. Ook op zijn 5e. Ga eens kijken bij een SO of een SBO. Ik heb kinderen echt zien opbloeien op dergelijke scholen. En nee, dan gingen ze niet naar regulier, maar waren ze wel leerbaar (op eigen niveau), gelukkig op school en werden er hele handige en praktische vaardigheden aangeleerd. Vrijstelling van leerplicht is meteen de deur dicht. En krijg die deur maar weer open! Ik zou daar nooit voor kiezen voordat andere trajecten zijn geprobeerd, of als een (meervoudige) beperking zo ernstig is dat er geen andere keus is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven