Hoe zouden jullie dit aanpakken?

23-06-2019 22:56 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat ik hier in mijn ogen geen kant wil kiezen, vraag ik mij af hoe jullie dit zouden aanpakken. Mijn broer leest mee. Omdat hij niet weet hoe hij dit moet aanpakken en zijn vriendin niet tussen de band met zijn ex en kinderen niet wilt komen.

Mijn broer is gescheiden zo een 3 jaar geleden. Geen vechtscheiding. Relatie met elkaar gewoon normaal oppervlakkige vriendschap.
Broer heeft met zijn ex 2 dochters. 9 en 13 jaar.
Broer heeft sinds 2 jaar een nieuwe relatie met een lieve leuke en zorgzame vrouw.

Ex vrouw van mij broer, noem haar even S.
S. Heeft sinds een jaar een vriend, noem hem even D.
D. heeft een zoon van 5 uit een eerdere relatie. Deze is er alleen 1 weekend in de 14 dagen.
S. is een vriendin van mij van vroeger.

Vrijdag na school haalt moeder ze op en blijven zij daar tot maandag ochtend als de S ze naar school brengt.
1 x per maand zijn ze een weekend bij hun vader naast dat ze doordeweeks ook bij hun vader zijn.
3 weekenden bij hun moeder. De rest bij hun vader.

Sinds een aantal maanden, willen zijn dochters niet graag meer naar hun moeder. Ze maken geen drama of misdraging, maar het gaat met een diepe zucht en tegenzin. Als hij het zijn dochters vraagt, geven zij aan liever niet meer naar hun moeder toe te willen.
De reden:
Geen warmte/gezelligheid. Doen ook niks, behalve thuis zitten.
S en nieuwe vriend maken vaak ruzie. Ook terwijl de kinderen het kunnen horen. Sneren naar elkaar onder het eten.
Mijn nichtjes hangen vooral buiten in de buurt rond. Hebben geen zin om daar binnen te zitten. Laatste keer tot half 10 op een zondag avond!
Als het zoontje van de vriend er is, zeggen zij dat zij zich vreemd voelen.
Weinig aandacht van hun moeder. En nihil van de nieuwe vriend van hun moeder.

Mijn broer wil dat zij contact houden met hun moeder, maar wil niet dat zij daar met tegenzin heen gaan.
De meiden zijn vrolijk, hebben het beide erg naar hun zin bij hun vader en zijn vriendin.

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Ik weet het niet, en wil daarom geen verkeerde advies geven. En absoluut niet er tussen in komen te zitten. S. vraagt mij namelijk ook vaak om op te passen en dat wil ik ook kunnen blijven doen!
anoniem_386032 wijzigde dit bericht op 23-06-2019 23:56
Reden: Verduidelijking
5.66% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Klopt je beschrijving van de omgangsregeling wel? Je zegt nu dat ze doordeweeks bij moeder zijn, en dat klopt niet met de rest van je verhaal. Ik neem aan dat daar vader moet staan.

Als ik het goed begrijp zijn de meiden dus drie weekenden per maand bij hun moeder?

Edit: Als ik jou was zou ik me er inderdaad lekker buiten houden, juist omdat je ook een vriendin van S. bent. Deze meiden zijn oud genoeg om bij hun moeder aan te geven dat ze het op deze manier niet leuk vinden om daar te zijn, en als ze daar geen gehoor vinden zijn er anderen die daarin kunnen bemiddelen.
lariba wijzigde dit bericht op 23-06-2019 23:10
36.89% gewijzigd
Ze zijn van vrijdag tot maandag bij moeder Lariba, even goed lezen ;-) (op 1 weekend in de maand na)
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat jullie aan tafel kunnen zitten en met z'n drieën uitpraten. Misschien is het een oplossing? Als jullie denken dat het geen zin heeft bespreek het alleen met de moeder en kids. Dat de moeder bv alleen met de kinderen iets leuks doet.
Vader het gesprek laten aangaan met wat hij opvangt van zijn kinderen.

Dat de kinderen de ruzies zat zijn en de sfeer niet helemaal leuk vinden.
Of ze het ruziën dus wil uitlaten tot maandag of alleszins niet / zo min mogelijk waar de kinderen bij zijn.


En of ze zeker die 9-jarige in de gaten wil houden dat die niet de hele dag buiten rond hangt.



Ik zou eerst beginnen met een zacht gesprek.

Voorstellen à la "ze mogen ook meer hier blijven" zou ik laten voor latere gesprekken, moest het niet beteren.


Hou er ook rekening mee dat kinderen af en toe wispelturig kunnen zijn en dat je niet weet hoe ze zich tegenover moeder gedragen.
Of wat ze bij moeder over vader vertellen.



Ik zou overigens alle "nieuwe partners" uit het gesprek houden.
Natuurlijk wel vertellen over dat kinderen de ruzies opvangen.

Maar niet het gesprek met 3 of 4 personen gaan voeren.
Gewoon de 2 ouders van de kinderen.

En face to face, niet over de app of over telefoon.
anoniem_376630 wijzigde dit bericht op 23-06-2019 23:15
30.49% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
23-06-2019 23:07
Ze zijn van vrijdag tot maandag bij moeder Lariba, even goed lezen ;-) (op 1 weekend in de maand na)
Ik heb inderdaad te snel gelezen, zie ik nu.
lariba wijzigde dit bericht op 23-06-2019 23:14
17.85% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lariba schreef:
23-06-2019 23:04
Klopt je beschrijving van de omgangsregeling wel? Je zegt nu dat ze doordeweeks bij moeder zijn, en dat klopt niet met de rest van je verhaal. Ik neem aan dat daar vader moet staan.

Als ik het goed begrijp zijn de meiden dus drie weekenden per maand bij hun moeder?

Edit: Als ik jou was zou ik me er inderdaad lekker buiten houden, juist omdat je ook een vriendin van S. bent. Deze meiden zijn oud genoeg om bij hun moeder aan te geven dat ze het op deze manier niet leuk vinden om daar te zijn, en als ze daar geen gehoor vinden zijn er anderen die daarin kunnen bemiddelen.
het staat er goed hoor, van vrijdag tot maandag
Alle reacties Link kopieren
Met z'n drieën bedoel ik eigenlijk je broer zijn ex + vriend :)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou me er zoveel mogelijk buiten houden TO. Sowieso is het een zaak tussen ouders
hebben ze een regeling op papier staan? Dan verander je sowieso niet zo een twee drie de gang van zaken natuurlijk.

Moet je broer niet gewoon beginnen dit aan te kaarten bij zijn expartner? Dat dit speelt?
Dat de kinderen overigens niks hebben met hun stiefbroer is spijtig, maar zou ik voor nu maar zien als een fixed fact.

Ze kennen elkaar nauwelijks en hij komt nog veel minder dan zij bij zijn vader en zijn stiefmoeder.
En elke keer als ie komt zijn "die andere kinderen" er.

Bovendien is hij ook nog es een stuk jonger.

Voor een stuk logisch te verklaren dat ze hem op dat moment meer aandacht geven.



Is het een optie om het "vrije weekend" (weekend bij hun vader) te veranderen naar een weekend dat stiefbroer bij hen is?

Zo zien de 3 kinderen elkaar maar 1 keer per maand en hebben stiefpa en mam die 5-jarige 1 weekend "alleen".
Alle reacties Link kopieren
Broer en S. hebben al een paar keer om de tafel gezeten. Ze zijn eerlijk naar elkaar. S. belooft dat ze meer tijd en aandacht aan hun dochters zal besteden, dit gaat 1 a 2 x goed en dan is het weer zoals altijd. Dochters geloven ook niet meer in die verandering, geven zij aan bij hun vader.

Het lijkt mij niet mijn plaats om bij zo een gesprek aanwezig te zijn.
Broer (zit naast mij) zegt dat hij dat liever ook niet heeft. Maar dat hij het niet leuk vindt voor zijn dochters dat zij daar met tegenzin zitten. En dat ze op straat "zwerven " om niet binnen te hoeven zitten.
Alle reacties Link kopieren
Lillylillylilly schreef:
23-06-2019 23:19
Broer en S. hebben al een paar keer om de tafel gezeten. Ze zijn eerlijk naar elkaar. S. belooft dat ze meer tijd en aandacht aan hun dochters zal besteden, dit gaat 1 a 2 x goed en dan is het weer zoals altijd. Dochters geloven ook niet meer in die verandering, geven zij aan bij hun vader.

Het lijkt mij niet mijn plaats om bij zo een gesprek aanwezig te zijn.
Broer (zit naast mij) zegt dat hij dat liever ook niet heeft. Maar dat hij het niet leuk vindt voor zijn dochters dat zij daar met tegenzin zitten. En dat ze op straat "zwerven " om niet binnen te hoeven zitten.
wat een sneu verhaal zeg..
Ik weet overigens niet in hoeverre het psychologisch verantwoord is ...

Een deel Viva'ers zal mij wel afschieten.


Maar is het een optie dat kind 1 (de oudste) bij het gesprek tussen mam en pap betrokken wordt?

Dat zij zelf tegen haar moeder - gesteund door haar vader - vertelt hoe ze zich voelt bij mam thuis?
En als er geen blijvend resultaat is dat geregeld herhaalt of andere suggesties / aanpassingen vertelt?


Zo komt mam straks niet voor verrassingen te staan als ze op haar 14 of 15 minder wil komen.



Als je broer de omgang herzien zou willen zien en het voor de rechtbank trekt kan zij immers wel gehoord worden.
anoniem_376630 wijzigde dit bericht op 23-06-2019 23:25
14.55% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Belg007 schreef:
23-06-2019 23:18
Dat de kinderen overigens niks hebben met hun stiefbroer is spijtig, maar zou ik voor nu maar zien als een fixed fact.

Ze kennen elkaar nauwelijks en hij komt nog veel minder dan zij bij zijn vader en zijn stiefmoeder.
En elke keer als ie komt zijn "die andere kinderen" er.

Bovendien is hij ook no

Voor een stuk logisch te verklaren dat ze hem op dat moment meer aandacht geven.



Is het een optie om het "vrije weekend" (weekend bij hun vader) te veranderen naar een weekend dat stiefbroer bij hen is?

Zo zien de 3 kinderen elkaar maar 1 keer per maand en hebben stiefpa en mam die 5-jarige 1 weekend "alleen".

Ook als hun nieuwe broertje er niet is, is er ook weinig aandacht voor de meiden.
Alle reacties Link kopieren
Oudste van 13 heeft weleens aangegeven bij moeder dat zij zich niet prettig voelt bij haar thuis. Niks mee gedaan en weekend erop was het weer bonje tussen S en haar vriend.
Dus heeft zij niet echt idee dat er geluisterd wordt.


Broer zegt dat de oudste heeft gezegd tegen hem, dat zij mama niet wilt kwetsen door te zeggen dat zij daar niet meer heen wilt.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind je slecht leesbaar. Zijn de kids nu 3x per maand een weekend bij hun pa? En de rest van de tijd bij hun ma?
hanke321 schreef:
23-06-2019 23:30
Ik vind je slecht leesbaar. Zijn de kids nu 3x per maand een weekend bij hun pa? En de rest van de tijd bij hun ma?
Nee andersom.
Kan jij als vriendin trouwens eens geen "vriendinnenbabbel" over mannen doen :-) (avondje uit, avondje bij haar of jouw thuis, avondje tutten onder vrouwen, ...)?

Wie weet komt ze zelf wel met dat haar huidige relatie die een goed jaar oud is maar half deugd.
Kan je er misschien op ingaan met de vraag waarom dat ze er dan in blijft zitten.


Want nu is het gewoon hopen dat ze die kerel zo snel mogelijk dropt.
Of dat 1 van de 2 zo snel mogelijk een ander tegenkomt.


En dan nog liefst binnen de 3 jaar, want eens de jongste 12 is ... blijven die kinderen niet meer naar mam gaan.
anoniem_376630 wijzigde dit bericht op 23-06-2019 23:34
20.12% gewijzigd
Helaas kan je broer er niks mee. Hooguit nog eens aangeven.
Alle reacties Link kopieren
Belg007 schreef:
23-06-2019 23:32
Kan jij als vriendin trouwens eens geen "vriendinnenbabbel" over mannen doen :-) (avondje uit, avondje bij haar of jouw thuis, avondje tutten onder vrouwen, ...)?

Wie weet komt ze zelf wel met dat haar huidige relatie die een goed jaar oud is maar half deugd.
Kan je er misschien op ingaan met de vraag waarom dat ze er dan in blijft zitten.


Want nu is het gewoon hopen dat ze die kerel zo snel mogelijk dropt.
Of dat 1 van de 2 zo snel mogelijk een ander tegenkomt.


En dan nog liefst binnen de 3 jaar, want eens de jongste 12 is ... blijven die kinderen niet meer naar mam gaan.
Kan ik zeker weleens doen. Alleen is hij er altijd... ik ga nu niet heel goed meer met haar om. 2 x per maand pas ik op zaterdag bij haar op. Ik weet dat zij door haar baan dood op is in het weekend.
Alle reacties Link kopieren
Ik moest echt 5x lezen voor ik zag wat je bedoelde... :nut:

Mijn brein maakt er meteen de midweek maandag tot vrijdag van. Zeker omdat je daarna het woord weekend gebruikte...
Maar nu zie ik dat de meiden 3x vr, za, zo én ma bij moeder zijn.
Lillylillylilly schreef:
23-06-2019 23:38
Kan ik zeker weleens doen. Alleen is hij er altijd... ik ga nu niet heel goed meer met haar om. 2 x per maand pas ik op zaterdag bij haar op. Ik weet dat zij door haar baan dood op is in het weekend.
Dus ze heeft een fulltime baan, is doodop in 't weekend en dan komen nog es "de kinderen" (zowel die van haar als de zijne).
Waar ze dus nauwelijks tijd en energie voor heeft / wil hebben.


Is het een optie dat je broer alsnog aankaart dat de kinderen maar 2 weekends per maand bij haar komen omdat het blijkbaar allemaal wat veel is?

Of wel op 3 keer houden, maar bijvoorbeeld maar van vrijdag-avond / zaterdagochtend tot zondagmiddag?
hanke321 schreef:
23-06-2019 23:41
Ik moest echt 5x lezen voor ik zag wat je bedoelde... :nut:

Mijn brein maakt er meteen de midweek maandag tot vrijdag van. Zeker omdat je daarna het woord weekend gebruikte...
Maar nu zie ik dat de meiden 3x vr, za, zo én ma bij moeder zijn.
Waarbij maandag waarschijnlijk nauwelijks meetelt omdat ze overdag naar school moeten en waarschijnlijk 's avonds bij pa landen.
(Of vergis ik mij en blijven ze maandag op dinsdag nog bij mam slapen?)

Maar ze op zondagavond wel geregeld te laat in hun bed liggen omdat moeder er nauwelijks naar omkijkt.
Alle reacties Link kopieren
hanke321 schreef:
23-06-2019 23:41
Ik moest echt 5x lezen voor ik zag wat je bedoelde... :nut:

Mijn brein maakt er meteen de midweek maandag tot vrijdag van. Zeker omdat je daarna het woord weekend gebruikte...
Maar nu zie ik dat de meiden 3x vr, za, zo én ma bij moeder zijn.
Oh niet door dat ik het zo onduidelijk schreef.
Vrijdag na school naar moeder. Maandag brengt zij ze naar school en worden dan opgehaald door broer.
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik (broer) neem t over. Misschien makkelijker dan alles door te hoeven geven.

Waar het mij om gaat is dat ik mijn dochters niet met tegenzin daar heen wil sturen.
Ik ga een gesprek met mijn ex aan. Ik weet niet of ik hier in mijn dochters er in wil betrekken. Of dat goed is, de oudste wil niet haar moeder kwetsen. Ook niet als ik haar steun.

Ook vind ik het pijnlijk om het tegen ex te zeggen dat de kinderen niet meer daar willen zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven