Meer houden van je tweede kind?

24-06-2019 09:06 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik heb 2 mooie kindjes een meisje van bijna 4 en een jongen van 6weken.

Ik schaam me er best voor om dit te vertellen maar zit er heel erg mee en aan bekenden durf ik het helemaal niet te vertellen.

Sinds mijn zoontje geboren is heb ik het gevoel dat ik meer houd van hem dan van mijn oudste kind. Nu vind ik de babytijd veel leuker dan als ze ouder zijn, dat was bij mijn oudste ookal zo. Maar alsnog, ik erger me heel snel aan mijn oudste nu. Ik heb er gewoon geen geduld meer voor en daar komt bij dat ze sinds de komst van haar broertje zich ook anders is gaan gedragen (wat ik aan ene kant ook begrijp) ze heeft totaal geen geduld (alles moet wann zij erom vraagt) als er iets niet gaat zoals zij wil krijgt ze een huilbui die niet te stoppen is of stampvoet en gilt ze.
Als ze op haar kop krijgt van mij of iets stuk heeft gemaakt dan zegt ze: ik vind het leuk om dingen stuk te maken of ik vind het leuk als jullie boos op me zijn.

Nu vermoed ik dat het ermee te maken heeft om op negatieve manier aandacht te vragen omdat de gezinssituatie veranderd is en ze nu minder aandacht krijgt als eerst.

Ik vind dit erg lastig. Ik geef bv aan mijn kleinste dus ben daar veel tijd aan kwijt, maar probeer wel weg te gaan met haar en haar 1 op 1 aandacht te geven, maar elke keer iets leuks doen word beloont met een huilbui als ze weer naar huis moet.

Mijn man vind het juist leuker als ze ouder zijn en niet zo van die babytijd, dus hij houd zich meestal bezig met onze dochter maar hij werkt 6dagen en is van 7 tot 5 uur savonds weg van huis, waardoor hij misschien 2/3uur bij de kinderen is want daarna gaan ze naar bed. En dan gaat hij geregeld savonds nog ff weg (naar zn broer of een eind fietsen)

Ik vind het erg lastig, ik reageer nu op mijn dochter soms heel kortaf en word sneller boos op haar. Voel me hier zo schuldig over en vooral ook omdat ik voor mijn gevoel nu juist blij ben als ze alleen buiten speelt of naar de gastouder kan, dat voelt meer als een opluchting. Ben elke dag gewoon blij als het avond is en even rust heb en de dag met de kindjes en huishouden weer 'overleefd' en aan het eind vd week als mijn man een dag thuis is zodat hij zich kan bezighouden met onze dochter.

Heeft nog iemand dit gehad of iemand tips wat ik kan doen?

En ja ik voel me hier echt een slechte moeder door en onwijs schuldig.
divamommy94 wijzigde dit bericht op 24-06-2019 09:08
1.05% gewijzigd
You don't have to change a thing, the world can change his heart! Don't judge if you don't know the story!
Alle reacties Link kopieren
Ik vond Nummer1 vrij lastig in de kraamtijd. Niet dat ik minder van haar hield, maar ik vond dat ze even pas op de plaats moest maken
Nummer2 had me eventjes meer nodig

Is het niet zoiets?
Alle reacties Link kopieren
Ik vond nummer 2 lastiger, nummer 1 was natuurlijk zelfstandiger. Ik vroeg me toen af of dat goed zou komen. En ja dat kwam goed. Wat bleef was dat soms de een makkelijker is in een bepaalde periode en dan de ander weer, maar dat maakt voor het houden van dus niet uit voor mij.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
24-06-2019 09:08
Ik vond Nummer1 vrij lastig in de kraamtijd. Niet dat ik minder van haar hield, maar ik vond dat ze even pas op de plaats moest maken
Nummer2 had me eventjes meer nodig

Is het niet zoiets?
Ja dat is idd zo. Plus dat ik dan het gevoel heb dat ik faal als moeder, omdat ik haar minder aandacht kan geven. En alles draaiende houden kids, huishouden vind ik ook erg lastig nog
You don't have to change a thing, the world can change his heart! Don't judge if you don't know the story!
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is het een natuurlijk/hormonaal iets. De jongste is compleet afhankelijk van jou nu en de oudste niet. Geef het even de tijd, ga niet twijfelen aan jezelf en het trekt wel weer recht. Ga iig niet snauwen tegen dochter, want ik denk dat ze dan alleen maar meer moet wennen aan de nieuwe situatie.

Ik vind persoonlijk dat je er wel heel veel alleen voor staat. Je man is amper thuis.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
DivaMommy94 schreef:
24-06-2019 09:11
Ja dat is idd zo. Plus dat ik dan het gevoel heb dat ik faal als moeder, omdat ik haar minder aandacht kan geven. En alles draaiende houden kids, huishouden vind ik ook erg lastig nog
het is ook wel veel hoor, de kraamtijd met een 2e kind
Probeer je verwachtingen bij te stellen. Kan nr1 wat vaker uitlogeren oid? Iets wat jou ruimte geeft en leuk is?
Nee joh, dat heeft helemaal niet te maken met minder van je dochter houden. Je dochter is nu misschien "moeilijker" Maar dat is toch ook normaal. Je zoontje is nog Maar 6 weken oud. Hij krijgt ook nog wel driftbuien en huilbuien hoor, dat is een feit.
Je bent nu gewoon erg druk met 2 kleine kinderen. Gelukkig is je man al om 5 uur thuis!! Je Staat er dus nooit alleen voor rond etenstijd en naar bed breng tijd.
Geniet van je kinderen en kom uit die negatieve Modus.
Maleficent schreef:
24-06-2019 09:12
Volgens mij is het een natuurlijk/hormonaal iets. De jongste is compleet afhankelijk van jou nu en de oudste niet. Geef het even de tijd, ga niet twijfelen aan jezelf en het trekt wel weer recht. Ga iig niet snauwen tegen dochter, want ik denk dat ze dan alleen maar meer moet wennen aan de nieuwe situatie.

Ik vind persoonlijk dat je er wel heel veel alleen voor staat. Je man is amper thuis.
Man komt 6 dagen per week al om 17 uur naar huis!! Dus TO heeft altijd haar man thuis tijdens het spitsuur met de Kids. Ik vind niet dat ze er veel alleen voor Staat. Ik vind juist dat ze veel hulp heeft.
Alle reacties Link kopieren
Waarom werkt je man 6 dagen terwijl we in Nederland een 5 daagse werkweek hebben?

Laat hem actiever meedraaien in het gezin. Huur anders een schoonmaakster in. Zodat je genoeg tijd hebt voor de jongste en de oudste.

Als de boel je boven het hoofd groeit is het geen wonder dat je geirritertd raakt en het gevoel krijgt dat je minder van haar houdt.

Maar dat voelt je oudste wel aan en dat verdient ze niet. Dus zorg voor meer hulp. Of kap met die tijdsverslindende borstvoeding.

De gezondheidsvoordelen die borstvoeding oplevert wegen in de verste verte niet op tegen her nadelige effect wat kortaf en geïrriteerd reageren tegen je dochter met haar psyche kan doen.
sugarmiss wijzigde dit bericht op 24-06-2019 09:22
51.24% gewijzigd
Troela70 schreef:
24-06-2019 09:15
Man komt 6 dagen per week al om 17 uur naar huis!! Dus TO heeft altijd haar man thuis tijdens het spitsuur met de Kids. Ik vind niet dat ze er veel alleen voor Staat. Ik vind juist dat ze veel hulp heeft.
Koekkoek.
Alle reacties Link kopieren
Troela70 schreef:
24-06-2019 09:15
Man komt 6 dagen per week al om 17 uur naar huis!! Dus TO heeft altijd haar man thuis tijdens het spitsuur met de Kids. Ik vind niet dat ze er veel alleen voor Staat. Ik vind juist dat ze veel hulp heeft.
Maar het gaat niet om jou, het gaat om TO en haar kinderen
en als TO het nu zwaar vindt, dan is dat gewoon zo. Daar verandert jouw waardeoordeel niks aan
Alle reacties Link kopieren
Wat Lilalinda zegt herken ik wel. Het is gewoon lastig om 2 kinderen onverdeelde aandacht te geven en de oudste kan voor je gevoel wel even wachten of zelf spelen, terwijl je zo’n klein baby’tje niets kan uitleggen en je die ook niet continu wil laten krijsen.

Ik geniet heel erg van de momenten die ik even een-op-een heb met baby, maar probeer ook juist tijd te maken voor oudste.

Hetzelfde geldt overigens voor mijn man, die ook gewoon ‘zijn deel’ doet. Bij jou is dat natuurlijk wel heel scheef, dat wist je van te voren, maar nu tijdens verlofwel extremer dan wanneer je werkt natuurlijk. Als je verlof voorbij is, hoeveel dagen werk je dan? En hoeveel dagen heb je ze nu allebei thuis? Misschien kan oudste een keer naar opa/oma oid, of baby een paar uurtjes, zodat er echt even tijd voor oudste is?

Ik zou trouwens persoonlijk überhaupt niet gekozen hebben voor 2 kinderen als de zorg volledig op jou neerkomt, behalve dan die ene dag in de week. Maar goed, dat hebben jullie zelf zo besloten, dus dan zal je er het beste van moeten maken.
lilalinda schreef:
24-06-2019 09:18
Maar het gaat niet om jou, het gaat om TO en haar kinderen
en als TO het nu zwaar vindt, dan is dat gewoon zo. Daar verandert jouw waardeoordeel niks aan
Nee natuurlijk niet, dat snap ik ook wel.
Maar het helpt missschien wel om haar eigen situatie minder negatief te zien. En dat ze het gewoon hardstikke druk heeft, dat is logisch met 2 kleine kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Troela70 schreef:
24-06-2019 09:21
. En dat ze het gewoon hardstikke druk heeft, dat is logisch met 2 kleine kinderen.
ze dat dan, ipv beweren dat ze het niet druk mag vinden
lilalinda schreef:
24-06-2019 09:22
ze dat dan, ipv beweren dat ze het niet druk mag vinden
beweren dat ze het niet druk mag vinden? Huh waar lees je dat?
Ik heb geschreven dat het fijn is, dat haar man al om 17 uur thuis is wat zo is en dat is iets anders dan beweren dat ze het niet druk mag vinden.
Ik weet uit ervaring dat juist die tijd het meeste stress geeft met twee nog zo kleine kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me voorstellen dat zes dagen overdag er alleen voor staan je nu boven het hoofd groeit, laat man op zijn minst ouderschapsverlof opnemen nu. Zorg er hoe dan ook voor dat je iets verandert waardoor je je in elk geval beter in kunt houden want vaak zo kortaf doen tegen je dochter is wel schadelijk en zorgt er alleen maar voor dat jij degene bent die haar voor jou vervelende gedrag in stand houdt.
Alle reacties Link kopieren
Troela70 schreef:
24-06-2019 09:15
Man komt 6 dagen per week al om 17 uur naar huis!! Dus TO heeft altijd haar man thuis tijdens het spitsuur met de Kids. Ik vind niet dat ze er veel alleen voor Staat. Ik vind juist dat ze veel hulp heeft.
Hulp bij de zorg van zijn eigen kinderen? Je vindt dit geen scheve verhouding?

Sorry hoor, maar ik zie het zo voor me: hij komt om 5u thuis, dan moet hij nog even eerst tot zichzelf komen of even douchen ofzo. Om 17.30 kan ze inderdaad even ‘rustig koken’, dan om 18.00 samen eten. Speelt hij met de oudste/houdt de baby vast, terwijl zij opruimt. Dan kan een van de twee met de baby zitten terwijl de ander de oudste naar bed doet en daarna gaat hij ff lekker iets voor zichzelf doen, terwijl zij weer met baby zit... maar ze heeft tenminste wel 6 dagen in de week 3 uur per dag haar man thuis, zodat ze even rustig andere huishoudelijke taken kan doen :facepalm:
Ik zie het Meer zo: Hij komt om 17 uur thuis, samen even koffie drinken en over de dag praten. Dan kan ook de Vader koken. Ja en dan kan inderdaad een van de twee met de Baby zitten terwijl de ander de oudste naar bed doet. Dat is toch al een hele rust! Om rustig met de oudste nog een verhaalt je te kunnen lezen en ieder Kind krijgt zo 1 op 1 aandacht.
En wie zegt dat Vader dan iets voor zichzelf alleen gaat doen?
Vader kan ook de zorg voor de Baby op zich nehmen en TO gaat even naar een vriendin op de koffie of in een schuimbad.
Ik denk niet dat je meer van je tweede houdt. Hij is gewoon nog piepjong en volledige afhankelijk van je. Je dochter heeft logischerwijs moeite met de nieuwe situatie en is daarom teveel voor je. Misschien kun je proberen je wat meer in je dochter te verplaatsen? Iemand zei me ooit dat een baby broertje/zusje kan voelen als dat je man ineens met een tweede vrouw thuiskomt.
Een "indringer" met wie je de aandacht moet delen.

Probeer haar mee te laten helpen met de baby (badje, luier aangeven etc) en je kunt bv een boekje met haar lezen terwijl je de baby voedt. Ook denk ik dat je man best wat meer thuis mag zijn. Waarom werkt hij 6 dagen?
Alle reacties Link kopieren
Ga er maar van uit dat dit hormonaal is, dat je baby je gewoon harder nodig heeft.

Focus je op hoeveel de oudste al kan, ik herinner me hoe blij ik was dat oudste zelf in auto kon gaan zitten/kleren aantrekken/iets halen of brengen.

Juist met zo'n afhankelijke baby is het heerlijk dat je oudste al wat ouder is, en complimenteer haar hier ook voor!
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Alle reacties Link kopieren
Flomo schreef:
24-06-2019 09:20
Wat Lilalinda zegt herken ik wel. Het is gewoon lastig om 2 kinderen onverdeelde aandacht te geven en de oudste kan voor je gevoel wel even wachten of zelf spelen, terwijl je zo’n klein baby’tje niets kan uitleggen en je die ook niet continu wil laten krijsen.

Ik geniet heel erg van de momenten die ik even een-op-een heb met baby, maar probeer ook juist tijd te maken voor oudste.

Hetzelfde geldt overigens voor mijn man, die ook gewoon ‘zijn deel’ doet. Bij jou is dat natuurlijk wel heel scheef, dat wist je van te voren, maar nu tijdens verlofwel extremer dan wanneer je werkt natuurlijk. Als je verlof voorbij is, hoeveel dagen werk je dan? En hoeveel dagen heb je ze nu allebei thuis? Misschien kan oudste een keer naar opa/oma oid, of baby een paar uurtjes, zodat er echt even tijd voor oudste is?

Ik zou trouwens persoonlijk überhaupt niet gekozen hebben voor 2 kinderen als de zorg volledig op jou neerkomt, behalve dan die ene dag in de week. Maar goed, dat hebben jullie zelf zo besloten, dus dan zal je er het beste van moeten maken.
Ik werk na verlof 4ochtenden waarvan 2 van 5.00 tot 12.00 en 2 van 8.00 tot 12.00. En dan werk ik nog om en om de weekenden.

En ik ben zeker wel blij dat mijn man tijdens spitsuur savonds thuis is. En huishouden doen we ookwel eens samen maar weet zelf ook dat ik soms teveel hooi op mn vork neem.
You don't have to change a thing, the world can change his heart! Don't judge if you don't know the story!
Alle reacties Link kopieren
Troela70 schreef:
24-06-2019 09:25
beweren dat ze het niet druk mag vinden? Huh waar lees je dat?
Ik heb geschreven dat het fijn is, dat haar man al om 17 uur thuis is wat zo is en dat is iets anders dan beweren dat ze het niet druk mag vinden.
Ik weet uit ervaring dat juist die tijd het meeste stress geeft met twee nog zo kleine kinderen.
Daar ben ik zeker ook blij mee dat hij thuis is tijdens spitsuur
You don't have to change a thing, the world can change his heart! Don't judge if you don't know the story!
Alle reacties Link kopieren
Troela70 schreef:
24-06-2019 09:33

En wie zegt dat Vader dan iets voor zichzelf alleen gaat doen?
Dat staat in de openingspost
Dat vader vaak ook nog even naar zijn broer gaat of gaat fietsen.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
ten eerste hormonen.. die zorgen ervoor dat je baby eerst komt.. dus dat gaat vanzelf over.. Als baby op bed ligt dan lekker met je 4 jarige iets leuks doen, hoeft niets groots te zijn.. ik ging ook naar speeltuin met baby en oudste.. baby in wagen en oudste lekker spelen.

Je 4-jarige gaat straks naar school.

huishouden.. je man meer laten doen of hulp inhuren.. simpel..
Alle reacties Link kopieren
En man tijd voor zichzelf.. jij ook.. DUs kolf , zorg voor voedingen in de vriezer/koelkast en ga zelf ook eens op pad.. Als man de ruimte krijgt voor eigen tijd, jij ook.. Zó werkt het !

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven