Gastouder raakt 5 jarige dochter 2 keer kwijt op 1 dag

25-06-2019 13:38 137 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goede dag,

Na hier met mijn man en buurvrouw over te hebben gesproken en vele dagen te hebben nagedacht weet ik nog steeds niet hoe wij moeten handelen na een voorval bij onze gastouder. Hopelijk kunnen wat moeders/vaders/verzorgers mij helpen met deze gedachtes en mogelijk zelfs wat nu te doen.
De situatie is als volgt:

Onze dochter van 5 gaat al enige tijd naar een gastvrouw bij ons in de buurt. Een zeer lieve wat oudere dame (ik gok ergens in de 50) waar je echt een soort thuis komt bij oma gevoel krijgt. Het ging een hele tijd zeer goed tot het eerste incident waarbij zij buiten besloot verstoppertje te spelen met onze dochter(toen 4) en haar kwijt was geraakt. Nu is onze dochter zeer goed in verstoppen dus namen wij het haar niet al te kwalijk en ook onze dochter niet (gezien die dacht dat het een spel was zoals zij ook met ons en de buurtkinderen speelt). Een paar gesprekken met onze dochter om eenzelfde situatie te voorkomen leek maanden lang te helpen. Afgelopen woensdag bleek anders: Mijn dochter was samen met haar beste vriend(ons buurjongetje en een opvangkind van onze gastouder) weg gerend van de gastouder. Eerst vanaf haar eigen school helemaal tot aan het huis van de gastouder(inclusief oversteken en bij verkeer) en daarna weer bij de school van een ander opvangkind. De gastouder geeft de schuld aan mijn dochter en gaf haar zelfs de schuld dat zij haar buurjongetje ook in gevaar had gebracht (door samen met hem weg te rennen). Nu snap ik dat zij boos is, maar in mijn ogen is de gastouder de volwassene die de veiligheid van mijn kind hoort te garanderen. De situatie is voor mij ook heel apart, gezien mijn dochter dit nog nooit heeft gedaan bij mij, mijn man, school of de vorige opvang. Wij houden beiden zeer veel van hardlopen en doen dit graag samen, maar zij blijft altijd in de buurt. Soms met naar school brengen rent ze iets te ver maar stopt en wacht altijd netjes als ik haar terug roep. Ook steekt zij bij mij nooit zomaar over en wacht altijd netjes bij de rand op mij. Ik vind het niet alleen erg naar dat dit dus al drie keer is gebeurd bij een gastvrouw, maar ik vind het ook erg naar dat zij een kind van 5 de schuld geeft in plaats van naar zichzelf te kijken en haar eigen rol hier in te herkennen.

Mijn vraag is dus eigenlijk: Is dit misschien bij iemand anders ook gebeurd? Wat heeft u besloten te doen richting kind en/of gastvrouw? En puur voor mijzelf : Wat kan ik verwachten van de gastvrouw op dit gebied? Ikzelf zou achter haar aanrennen, maar kan ik dit ook verwachten van een gastvrouw?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eerder boos worden op dochter. Het maakt niet uit met wie ze is als ze zo weg gaat rennen houdt niemand haar tegen.
Koop een tuigje, kan ze je dochter kort houden.
Alle reacties Link kopieren
ik zou heel op je dochter worden. 5 jarigen horen te weten dat ze niet zo maar weg mogen rennen.
Hoelang blijven gesprekken bij een vijfjarige hangen denk je?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het ook bij mijn kind zoeken. Als die gastouder nog een baby in kinderwagen erbij had had ze ook niet onmiddellijk een sprint kunnen inzetten. Net zomin als dat ik direct achter een vijfjarige de sprint had kunnen inzetten met een baby/dreumes op mij/bij mij.

Met vijf jaar had ik de verwachting dat mijn kind luisterde naar begeleiders/groepsleidster/oma/tante/enz. En als je niet kunt luisteren verplicht aan de hand.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Precies. Schuld van dochter dit. Fijn voor jou dat je dit niet kent van dochter, maar ik ken er wel een paar die echt niet tegen te houden zijn. Dit moet je gewoon keihard afleren.
Alle reacties Link kopieren
Jouw kind van 5 rent (bewust) weg, steekt over en weet ik veel wat nog meer. Maar je wilt alle schuld bij je gastouder leggen?
Ik heb een dochter van 5, die snapt prima dat ze niet weg moet lopen en niet over mag steken. Waarom weet de jouwe dat niet? En wat moet die gastouder eraan doen?
De volwassene is ten allen tijde verantwoordelijk wat mij betreft.

Dus ja, als je dochter echt zo'n eind wegrent, dan rent ze er maar achter.


Ideaal is het niet dat kind wegrent, maar ze is een kind en het is dus niet zo gek dat ze het doet.
Als ik met mijn nichtjes op stap ben calculeer ik gewoon in dat ze mogelijk niet luisteren en hun eigen zin doen.
En dat ik erachter aan moet.


Zeker als het voor de 3de keer voorkomt zou het einde samenwerking zijn en gaat kind maar naar BSO.



Heb overigens ook lang gebabysit en bij alles onder de 8 jaar calculeerde ik dat gewoon in.
En daar rende ik dus maar achter als het gebeurde.
Vanaf een jaar of 8 ging ik er vanuit dat ze op kalme wegen hun verstand gebruikten als ze wegrenden.
anoniem_376630 wijzigde dit bericht op 25-06-2019 16:26
36.10% gewijzigd
Het lijkt wel een kat en muis spelletje
Ik zou mijn kind aanspreken. Ze is oud genoeg om een afspraak te kunnen maken om niet weg te rennen bij de volwassen begeleider. En oud genoeg om zich daar aan te houden en om er dus op aangesproken te worden als ze dat niet doet.

Gastouders hebben doorgaans meer kinderen bij zich en kan er niet achteraan als er nog jongere kinderen bij zijn.

Maak die afspraak met je kind samen met de gastouder en val die gastouder ook niet af. Ze heeft wel voor jouw kind te zorgen en het is fijn als dat in goed vertrouwen en support kan.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vanochtend nog een pittig gesprek
En nee, ik heb geen makkelijk en supergehoorzaam kind.

Tijd voor een pittig gesprek met dochter en daarna met gastouder hoe...
Nee precies andersom: gesprek met gastouder hoe dit te voorkomen en daarna een pittig gesprek met dochter over gevolgen en consequenties als zij de regels breekt..
little_angel89 wijzigde dit bericht op 25-06-2019 16:40
22.74% gewijzigd
little_angel89 schreef:
25-06-2019 16:27
Ik heb vanochtend nog een pittig gesprek gehad met dochter nadat ik haar gister bij de gastouder in het zwembad gegooid heb... En reken maar dat dat gesprek indruk heeft gemaakt. Dochter is overigens 2. En reken maar dat ze wegblijft van dat bad nu.
En nee, ik heb geen makkelijk en supergehoorzaam kind.

Tijd voor een pittig gesprek met dochter en daarna met gastouder hoe...
Nee precies andersom: gesprek met gastouder hoe dit te voorkomen en daarna een pittig gesprek met dochter over gevolgen en consequenties als zij de regels breekt..
Je gooit je kind van twee in een zwembad om te zorgen dat ze daar niet ingaat? Bijzondere aanpak, wel.
Alle reacties Link kopieren
Ze is je gastouder aan het uitdagen en grenzen aan het opzoeken lijkt het. Hoe gaat gastouder daar mee om? En doet ze dit ook op andere vlakken?

Ik denk dat er niemand schuld heeft. Gastouder kan er niet zomaar achteraan hollen als ze meer kinderen heeft en dochter weet heus wel dat ze iets doet wat niet mag, maar kan het gevaar niet overzien.

Dit soort dingen gebeuren. Streng toespreken en door.
Hallo?!
Alle reacties Link kopieren
little_angel89 schreef:
25-06-2019 16:27
Ik heb vanochtend nog een pittig gesprek gehad met dochter nadat ik haar gister bij de gastouder in het zwembad gegooid heb... En reken maar dat dat gesprek indruk heeft gemaakt. Dochter is overigens 2. En reken maar dat ze wegblijft van dat bad nu.
En nee, ik heb geen makkelijk en supergehoorzaam kind.

Joh, jij spoort niet.
Zulke dingen doen bij een peuter van 2!!!
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
25-06-2019 16:29
Je gooit je kind van twee in een zwembad om te zorgen dat ze daar niet ingaat? Bijzondere aanpak, wel.
Na een aantal keer waarschuwen niet er in te klimmen... Extra setje voor de schrik... Nee hoor heeft ze niks aan over gehouden.
little_angel89 schreef:
25-06-2019 16:31
Na een aantal keer waarschuwen niet er in te klimmen... Extra setje voor de schrik... Nee hoor heeft ze niks aan over gehouden.
Dat kun je nu nog helemaal niet weten. Dit vind ik wel echt zielig. Twee en vijf is nogal een wereld van verschil. Niet dat je een kind van vijf in het zwembad moet gooien.... Ik denk dat 'niet je kind in een zwembad gooien' een goeie stelregel is.
Alle reacties Link kopieren
Een kind van 5 rent bewust vanuit school naar het huis. 5 jaar dan beseffen ze dat echt. Ik vind het heel vervelend van je dochter en grote kans dat de gastouder straks niet meer op je kind wil passen. Wat is de volgende stap? Wegrennen van school? Dat je kind het bij jou nooit doet wil niet zeggen bij een ander ook niet. Zeg nooit mijn kind doet dat niet. Hoor je zo vaak terwijl kinderen buiten huis soms echt vervelend zijn.
5 jaar. Nu kun je nog opvoeden. Ik zou heel duidelijk maken dat je dit niet wil hebben. Je kan echt wel afspraken maken met een 5 jarige. Is toch veel te gevaarlijk?
Waarom praat je je kind goed?
Ik verwacht dat een gastouder een natuurlijk overwicht heeft op de kinderen en dat ze naar haar luisteren. Heeft ze dat niet vind ik haar niet geschikt voor de opvang van mijn kind. Daarnaast vind ik het ook belangrijk dat er een klik is tussen het kinder en de gastouder.
Dus ja ik vind haar aan te rekenen op het moment ze met het aantal kinderen een kind niet kan handelen. Of ze moet aangeven dat het niet lukt met je kind er bij en jij een andere opvang gaat zoeken of zij zoekt naar een oplossing. Maar je behoort overzicht te hebben en in te grijpen waar nodig.
little_angel89 schreef:
25-06-2019 16:27
Ik heb vanochtend nog een pittig gesprek gehad met dochter nadat ik haar gister bij de gastouder in het zwembad gegooid heb... En reken maar dat dat gesprek indruk heeft gemaakt. Dochter is overigens 2. En reken maar dat ze wegblijft van dat bad nu.
En nee, ik heb geen makkelijk en supergehoorzaam kind.

Tijd voor een pittig gesprek met dochter en daarna met gastouder hoe...
Nee precies andersom: gesprek met gastouder hoe dit te voorkomen en daarna een pittig gesprek met dochter over gevolgen en consequenties als zij de regels breekt..
Dus als we deze doortrekken moet te je je kind onder een auto duwen en dan een goed gesprekje voeren TO.
Alle reacties Link kopieren
little_angel89 schreef:
25-06-2019 16:31
Na een aantal keer waarschuwen niet er in te klimmen... Extra setje voor de schrik... Nee hoor heeft ze niks aan over gehouden.
Als het voor je kind van 2 zo makkelijk is om bij dat zwembad te komen, zou ik eerder een ander gastgezin zoeken.
Te onveilig.
Alle reacties Link kopieren
little_angel89 schreef:
25-06-2019 16:31
Na een aantal keer waarschuwen niet er in te klimmen... Extra setje voor de schrik... Nee hoor heeft ze niks aan over gehouden.
Ben jij wel goed??
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
25-06-2019 16:33
Dat kun je nu nog helemaal niet weten. Dit vind ik wel echt zielig. Twee en vijf is nogal een wereld van verschil. Niet dat je een kind van vijf in het zwembad moet gooien.... Ik denk dat 'niet je kind in een zwembad gooien' een goeie stelregel is.
Nogmaals, ze heeft er niks aan over gehouden. Echt helemaal niks.
En staat tekst helaas een heel stuk platter dan dat je er naast had gestaan.
En dat was het laatste wat ik er over zeg.

2 en 5 is een verschil, maar wat die 5 jarige uithaalt, zou de mijne nu al doen. Ik heb ze laten ervaren (niet leuk) en uitgelegd. En doel bereikt, ze klimt niet meer op dat zwembad
Alle reacties Link kopieren
little_angel89 schreef:
25-06-2019 16:27
Ik heb vanochtend nog een pittig gesprek gehad met dochter nadat ik haar gister bij de gastouder in het zwembad gegooid heb... En reken maar dat dat gesprek indruk heeft gemaakt. Dochter is overigens 2. En reken maar dat ze wegblijft van dat bad nu.
En nee, ik heb geen makkelijk en supergehoorzaam kind.

Tijd voor een pittig gesprek met dochter en daarna met gastouder hoe...
Nee precies andersom: gesprek met gastouder hoe dit te voorkomen en daarna een pittig gesprek met dochter over gevolgen en consequenties als zij de regels breekt..
Ik zeg het niet snel, maar dan spoor je toch niet als je dit met een 2 (!!!) jarige doet?!
Het is beter om een kaars aan te steken, dan de duisternis te vervloeken.
~ In loving memory of AnnA.
little_angel89 schreef:
25-06-2019 16:36
Nogmaals, ze heeft er niks aan over gehouden. Echt helemaal niks.
En staat tekst helaas een heel stuk platter dan dat je er naast had gestaan.
En dat was het laatste wat ik er over zeg.

2 en 5 is een verschil, maar wat die 5 jarige uithaalt, zou de mijne nu al doen. Ik heb ze laten ervaren (niet leuk) en uitgelegd. En doel bereikt, ze klimt niet meer op dat zwembad
Je had beter een goed drijfvest kunnen regelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven