Dochter eet de voorraadkast leeg

25-06-2019 20:54 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter (18) is de laatste maanden zeer veel aangekomen en eet tijdens episodes de hele voorraadkast leeg. We helpen haar door gezond te koken en kleine porties te eten gedurende de dag maar het blijft maar gebeuren. We hebben al eens spullen achter slot en grendel gedaan maar we hebben nog meer kinderen en voor hen was het erg onprettig. Ze zocht ook steeds de sleutel of ging zelf eten kopen. Hoe kan ik haar helpen? Voor een behandeling zijn haar problemen (nog) niet ernstig genoeg volgens de huisarts, we moeten het eerst zelf proberen op te lossen. Ik zit met de handen in het haar!
Naar een andere huisarts gaan. Zelf contact leggen met een eerstelijnspsycholoog. Kijken op Proud2Bme.
Wat vindt ze er zelf van?
Alle reacties Link kopieren
Is ze verdrietig? Is er iets anders aan de hand waardoor ze heil zoekt in eten? Last van hormonen?

Verder: professional erbij voor het echt uit de hand loopt maar als ouder kun jij (samen met je dochter) zelf wel.beslissen wanneer die grens bereikt is
Alle reacties Link kopieren
Met 18 jaar moet ze dit toch zelf gaan regulieren en zelf hulp vragen?
Een slot op de kast vind ik meer iets voor een kind van 12. Ze heeft zelf geld, dan koopt ze daar wel van, als je het thuis achter slot doet.

Waarom denkt ze zelf dat ze dit doet? Wat voor oplossingen heeft ze zelf? Is naar een dietiste gaan een oplossing?

Ik zou echt de verantwoordelijkheid bij haar (gaan) leggen en er ook geen opmerkingen meer over maken. Niet van 'goh, je wordt dik', niet 'dat jurkje kun je niet aan met zo'n dikke kont' of 'zou je dat wel doen, een korte broek'. Gewoon er neutraal in blijven staan.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
En verder misschien na het eten een stuk met haar gaan wandelen.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Alleen het nodige in huis hebben, geen hele voorraadkast volstouwen met lekkers. Als ze alles zelf moet betalen neemt het misschien wel af?? Wat zegt ze er zelf over?
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
Ga erover praten want dit gebeurd echt niet zomaar. Ik heb er ook veel last van (gehad). Tijdens depressie in 2 jaar tijd 50 kg aangekomen en niemand heeft de moeite genomen om te vragen of het wel goed met me ging. Voor mij was het troosteten toen ik in de depressie zat (tot 2017) maar als tiener verveelde ik me gewoon altijd en dan ging ik eten als ik thuis kwam. Vriendinnen had ik wel op school, maar buiten school zag ik die nauwelijks. Dus na school snaaien en slapen tot het tijd was om avond te eten. Dan huiswerk maken en dan weer naar beneden voor de avond snack. Op mijn 18e woog ik dus al 100 kg. Depressie kwam in alle hevigheid een paar jaar later en nu weeg ik 130 kg.

Dus ga vooral op een rustig moment het gesprek aan. Niet over dat ze zoveel is aangekomen, maar dat je eens wilt weten hoe het écht met haar gaat. Of ze ergens mee zit. Als dat zo is, kun je misschien al de link leggen met het eten en hulp zoeken voor het onderliggende probleem.

Ik heb uiteindelijk zelf professionele hulp gezocht. Geestelijk gaat het weer goed, en binnenkort ga ik een traject in voor het gewicht :)
Een slot op de voorraadkast vind ik persoonlijk wel erg ver gaan. Nog even een bevestiging van het feit dat zij een probleem heeft waar iedereen van afweet of derden naar kunnen vragen.
Ik zou willen weten wat al dat eten voor geestelijke leegte opvult.
Alle reacties Link kopieren
Neem de tip van catcats ter harte.

Een andere mogelijkheid is dat je te karig kookt en je dochter dus na de maaltijd nog honger heeft.

Dan ga je daarna snaaien. Dat is dan nogal logisch.
Alle reacties Link kopieren
Wat is zeer veel (aangekomen)? Verder kan het geen kwaad om geen ongezonde zooi in huis te halen, ook voor je andere kinderen niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg een raar gevoel bij deze openingspost. Je praat alsof ze geestelijk gehandicapt is, TO. Waarom ontbreekt elke vorm van gesprek?
Alle reacties Link kopieren
je dochter moet zelf naar huisarts, huisarts kan jullie hooguit tips geven hoe jullie met haar kunnen omgaan.
Ze is volwassen.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik 18 was had ik ook eetbuien. Mijn moeder kocht zakken rauwkost...en dat heeft wel geholpen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
26-06-2019 08:12
Toen ik 18 was had ik ook eetbuien. Mijn moeder kocht zakken rauwkost...en dat heeft wel geholpen.
Mijn pubers eten ons ook arm! Maar worden niet dik, dus ergens zit nog een rem.

Ik heb inderdaad een koelkast vol wortels, kersen, druiven, komkommer. En waterijsjes
En dan nog gaan er ook chips door hoor (met dipsaus) :) .
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon koopt gewoon zelf pakken koeken, dus niets in huis halen is volgens mij niet echt de oplossing.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
26-06-2019 08:42
Mijn zoon koopt gewoon zelf pakken koeken, dus niets in huis halen is volgens mij niet echt de oplossing.
ook dat ja
of een zak stokbroodjes met een pakje roomkaas/kruidenboter voor in het park
Ik heb soms ook van die dagen dat ik de hele dag een bodemloze put lijk omdat ik de hele dag trek/honger heb. Ik probeer het dan wel te doseren maar dan nog eet ik meer dan normaal. Ik heb het meestal als ik een paar dagen minder heb gegeten.

Kleine porties zeg je. Hoeveel keer per dag is dat en waar bestaan die uit? Als het vooral bestaat uit dingen die niet vullen dan snap ik dat ze nog honger/trek heeft.
Wat vindt je dochter er zelf van? Wat zegt ze er zelf over?

Een valkuil hierbij is om te ‘gezond’ (weinig/karig) te gaan eten als reactie op het aankomen. Eetpatroon stabiliseren is het belangrijkst en dus ‘normaal’ gaan eten. En dus vooral voldoende en niet te streng. Dus nu ook niet met als doel af te vallen.

En dan aandacht voor die drang om door te blijven te eten of eetbuien te hebben. Veel informatie (ook wat betreft normale eetlijsten) en een forum kan je vinden op Proud2bme.nl en laagdrempelige hulp bij Stichting JIJ, Ixta Noa en Leontienhuis. Even kijken wat er in jouw regio zit.
Wat voor problemen heb je het dan over? Een slot op de voorraadkast bij een 18-jarige is natuurlijk vrij idioot.
Je hebt echt de voorraadkast op slot? Dochter kan ook zelf naar de super gaan en eten kopen.
Wat een sneu gedoe de voorraadkast op slot.
Alle reacties Link kopieren
Het is belangrijk om dit niet alleen te zien als een fysiek probleem, dus niet alleen richten op gezond eten en afvallen, want dan kan het doorschieten naar veel te weinig eten en nog steeds een laag zelfbeeld. Focus op het psychologisch welzijn van je dochter, dus niet op haar gewicht.

Lees bijvoorbeeld de tips in dit artikel, gaat ook over ouders met een een kind dat te veel eet:

https://www.proud2bme.nl/Artikelen_voor ... nis_heeft

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven