Groep 3 topic (schooljaar 2019-2020)

30-06-2019 20:44 392 berichten
Voor iedereen die wil meeschrijven of -lezen over de bevindingen van onze kinderen, die komend schooljaar (2019-2020) naar groep 3 gaan.

Maar eerst: een hele fijne vakantie!

Om verder te gaan in schooljaar 2020-2021: kinderen/middenbouw-topic-schooljaar-20 ... #p31595231
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 02-07-2020 16:13
31.90% gewijzigd
Ja! Ik ben er!

Happy new topic!

Wat gaat de tijd hard hè, groep 3 alweer.
Maar wij hebben pas als laatste vakantie, dus nog wat schoolweekjes te gaan helaas.
Hoi, mijn zoon gaat ook volgend school jaar naar groep 3. Weer een nieuwe fase, nu nog 2 weken naar school en dan vakantie.
Mijn jongste gaat naar groep 3. Ze is al 6,5 maar heeft een lichamelijk groeiachterstand.

Gelukkig geen achterstanden op ander gebied, pienter en een redelijke grote mond.
Ze heeft zin in groep 3. Zegt ze. :-D
Alle reacties Link kopieren
Hier België dus de vakantie is hier al begonnen. Ik schrijf graaf terug mee vanaf september
Ook ik schrijf graag mee. Zoon is net paar maanden 5 en aan zijn laatste week groep 2 bezig. Heeft ontzettend veel zin in groep 3. Hij is redelijk groot voor zijn leeftijd dus hij valt echt niet op in groep 3. Eerst eens even van de lange vakantie gaan genieten. 19 augustus is de dag dat hij echt beginnen mag
Alle reacties Link kopieren
Leuk, ik schrijf ook graag mee!

Nog 2 weken school en dan vakantie. En daarna alweer groep 3, die eerste 2 schooljaren zijn echt voorbij gevlogen voor mijn gevoel
Mijn jongste van 6 gaat ook naar groep 3. Hij had dit jaar een ge-wel-dige leerkracht, die hem exact op de juiste manier wist aan te pakken (dat komt soms wat nauw bij zoon), dus ik vind het best wel spannend.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn er ook weer bij! Nog 3 weken tot de vakantie hier, maar die laatste periode overleven we ook wel! Kind heeft er vreselijk veel zin in en is nu al hard bezig om schrijfletters te oefenen in plaats van blokletters.
Alle reacties Link kopieren
Mijn jongste van 6 gaat nu ( volgens hem) eindelijk ook naar groep 3 hij heeft dikke 2 jaar bij dezelfde juf gezeten dus zal een hele overgang zijn.
Nog een week en dan luiden we hier de vakantie in.
Alle reacties Link kopieren
Leuk!
Mijn dochter gaat van groep 1 naar 3 dus het beste spannend! Ik schrijf en lees graag mee.
Ik schrijf ook weer mee. Zoon is er klaar voor, dat sowieso. Ik ben benieuwd hoe het gaat en hoop maar dat hij zich niet gaat vervelen, want hij maakt nu al sommetjes zoals 15+19 uit zijn hoofd o_o En leest een AVI 3 boek ook met gemak. Dus ik hoop dat ze hem een beetje uitdaging kunnen geven
Same here Snorriemorrie, leest nu zelfs M4 :-o gelukkig goede afspraken gemaakt dus nu het vertrouwen dat ze dat ook gaan uitvoeren.

@Route88 ook een snelle vogel dus!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook weer van de partij!! Zoon heeft er zin in, al zegt hij ook wel dat hij het niet leuk vindt dat hij dan minder mag buitenspelen. En dat snap ik wel!
Alle reacties Link kopieren
Mag ik aansluiten? Zoon wordt in augustus 6 en geeft komende week zijn feestje. Naar groep 3 gaan heeft hij veel zin in.
De juffen ken ik helemaal niet, dus ik ben benieuwd hoe het gaat. Ook spannend om te zien hoe de nieuwe klas gaat worden, die wordt gevormd uit de groep 2 kinderen van drie kleuterklassen.
Alle reacties Link kopieren
Gisteren te horen gekregen dat dezelfde juffen blijven bij deze combigroep. Blij mee, want ze zien dochter perfect zoals ze is met al haar sterke en minder sterke punten! Ze voelt zich ook enorm thuis ben hen. Ook de combinatie van groepen (2/3) blijft hetzelfde als dit jaar. Dat betekent dat er voldoende ruimte is om nog te spelen aan het begin van het jaar en het werken langzaam steeds meer plek in zal gaan nemen.
Wat fijn Starfish. Hier is nog niks bekend over de formatie van volgend jaar.

Gaan ze bij jullie scholen ook nog iets leuks doen voor de kleuters die naar groep 3 gaan? Wij hebben volgende week een "afscheidsmiddag voor de oudste kleuters" waarbij de kinderen die naar groep 3 gaan even extra in het zonnetje worden gezet. En als het goed is gaan die kleuters ook nog een middagje naar hun lokaal voor volgend jaar, met de juf die ze volgend jaar krijgen.Zodat het niet iets enorm groots en spannends is dat de hele vakantie boven hun hoofd hangt.Ik denk niet dat mijn zoon daar uberhaupt last van zal krijgen, maar ik kan me wel voorstellen dat het voor sommige kleuters wel heel fijn is.

Ik hoop wel van 1 juf dat ie die volgend jaar niet krijgt, dat vind ik echt een bitch o_o En dat niet alleen, ik vind haar ook niet lief of leuk tegen de kinderen doen. Als ze al zo doet waar ouders bij zijn, wil ik niet weten hoe ze is als er geen ouders bij zijn
Alle reacties Link kopieren
Bij ons hebben ze altijd een 'overvlieg' dag, meestal de woensdag in de laatste week voor de vakantie. Groep 8 is dan vrij en de andere klassen komen in hun nieuwe samenstelling met de nieuwe leerkracht in het nieuwe lokaal samen.

Voor mijn dochter is dat dit jaar dus niet zo spannend, maar er komen dus wel kinderen uit de huidige groep 1 bij haar in de klas die dag.
Alle reacties Link kopieren
hier hadden ze de laatste maand elke week een halve dag dat ze wisselde van klas en zo al eens konden testen.
de laatste week was er ook een heus afstudeerfeestje van de kleuterschool met een echt diploma-uitreiking, hapjes en dranken, ...
zaterdag voor de school start krijgen we meer info in hoe de klassen verdeeld worden, welke leeraar ze krijgen, ...en op de eerste dag mogen we een half uurtje mee volgen enzo
Op 1 kind na (gaat van school af) blijft de klas gelijk. Ze krijgt 2 juffen, waarvan 1 haar juf in groep 1 is geweest.

Ik vind het wel spannend, de hierboven genoemde juf is meer van klassikaal dan individueel en dochterlief is auditief niet altijd even sterk. Maar we zullen zien.

Ze heeft er zin in, al zei ze wel dat het jammer is dat er in groep 3 geen hulpjes van de juf meer zijn.
Leuke grote schrijf/meeleesgroep!

Hier wordt niks bijzonders gedaan voor de oudste kleuters die 1/2 gaan verlaten. Ze gaan vrijdag wel een uurtje kennismaken bij hun nieuwe leerkracht, samen met de nieuwe groepssamenstelling. Ben zelf benieuwd naar de dynamiek in de klas. In de huidige klas was die niet altijd heel denderend (laatste tijd ging het geloof ik wel beter) maar bij groep 3 komen nog leerlingen uit de parallelgroep dus het zal toch allemaal wel wat veranderen.

Of zoon het (buiten) spelen zal missen weet ik niet, zelf denk ik dat ie het juist wel fijn vindt dat ze wat gestructureerder gaan werken (minder geklets in de klas) maar we gaan het zien.

Jongste heeft nu al vakantie, vanmorgen laatste ochtendje bij de peuters gehad.
Ja ik vind dat ook wel spannend die nieuwe indeling. Gelukkig kan zoon het met iedereen wel goed vinden, behalve 1 jongejte maar die bljft in groep 1, dus dat is alleen maar goed voor hem.
Ik heb dat niet, dat ik het spannend vind. Niet voor mij en niet voor het kind. :-?

Kind heeft er wel veel zin in en is er klaar voor.

Ik krijg soms een beetje jeuk van een flink deel van de geposte berichten, dus ik ga niet meeschrijven verder.

Maar super veel succes voor alle vivakindjes van dit topic strakjes in groep 3!

Eerst fijne vakantie.
Nou, sterkte met je jeuk dan maar, fijn dat je dat even kwam mededelen. Dag hoor :-?
Hier doen ze niets bijzonders, kinderen gaan alleen een middagje kijken in de nieuwe groep. Ik vind het ook wel prima, de weken voor de zomervakantie zijn altijd zo druk. Zoon heeft geen zin en geen tegenzin, hij is neutraal. Hij is bang dat ze minder gaan buitenspelen (heel belangrijk voor hem) en hij kijkt niet echt uit naar de schrijflessen 🙂. Positieve is wel dat er een nieuwe jongen na de zomer in de klas komt (de jongens zijn zwaar ondervertegenwoordigd in zijn klas).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven