Stoppen met borstvoeding, maar baby weigert fles

03-07-2019 11:55 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allemaal,

Normaal ben ik meer een meelezer, maar nu toch even een account aangemaakt om ervaringen van andere ouders te horen.

Ik geef inmiddels bijna 11 maanden borstvoeding, en zou graag willen stoppen. Ik blijf gewicht verliezen, en loop er tegenaan dat ik amper een avond weg kan omdat kind dan honger houdt zonder borstvoeding en niet wil slapen.

Echter, kind weigert dus structureel de fles, terwijl we echt al alles hebben geprobeerd en nog steeds proberen. Ik heb weinig hoop dat het ooit nog gaat lukken met de fles...

Zijn er hier ouders van een kind die de fles weigerde? Hoe zijn jullie uiteindelijk gestopt met de borstvoeding? Vooral de nachten lijken me moeilijk zonder mogelijkheid voor een fles of borst, na het stoppen met dat laatste.

Ik ben benieuwd naar ervaringen!
Alle reacties Link kopieren
Hier ook meerdere pogingen nodig gehad, iemand anders laten geven, andere spenen, afgekolfde melk.
Uiteindelijk wel gelukt met afgekolfde melk. Dan is de smaak al hetzelfde...
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon weigerde de fles. Ik ben toen een dag weggegaan en heb mijn man met zoon thuisgelaten. Hij heeft iedere keer als zoon honger leek te hebben de fles aangeboden, heel rustig en liefdevol, zonder stress en aan het eind van de dag dronk hij uit de fles. Het hielp dat er geen alternatief was: ze moesten wel.
anoniem_377206 wijzigde dit bericht op 03-07-2019 12:11
0.16% gewijzigd
Dochter is 7 maanden en weigert ineens ook de fles. Geen tips, maar lees mee.
Alle reacties Link kopieren
11 maanden is een prima leeftijd om ze uit een bekertje te leren drinken. Wij hadden ook een flesweigeraar. Vanaf 9 maanden gestopt met bv en toen uit een bekertje. Soms tuitbeker, soms gewone beker (ligt eraan wie het gaf). Kinderen hebben geen fles meer nodig als ze een jaar zijn :)
Zonder oorzaak geen gevolg
Wij zijn met 8 maanden begonnen met een tuitbeker en zodra ze zelfstandig kon zitten met een open oefenbeker.
Omdat we haar wel met een lepel pap konden voeren, en mijn productie enorm terugliep toen ze meer vast voedsel at, ben ik met 9 maanden gestopt met bv.
Pandax schreef:
03-07-2019 12:07
Mijn zoon weigerde de fles. Ik ben toen een dag weggegaan en heb mijn man met zoon thuisgelaten. Hij heeft iedere keer als zoon honger leek te hebben de fles aangebonden, heel rustig en liefdevol, zonder stress en aan het eind van de dag dronk hij uit de fles. Het hielp dat er geen alternatief was: ze moesten wel.
Vind dat ook wel weer makkelijk gezegd hoor. Mijn zoontje drinkt bijster slecht en duwt dingen structureel zijn mond uit. Ik vind het niet erg om nog borstvoeding te geven, maar zou ook niet weten hoe hij voldoende moet drinken als ik het niet meer zou doen. Op dagen dat ik werk drinkt hij overdag heel slecht.
Alle reacties Link kopieren
Morgenstond_ schreef:
03-07-2019 12:12
Vind dat ook wel weer makkelijk gezegd hoor. Mijn zoontje drinkt bijster slecht en duwt dingen structureel zijn mond uit. Ik vind het niet erg om nog borstvoeding te geven, maar zou ook niet weten hoe hij voldoende moet drinken als ik het niet meer zou doen. Op dagen dat ik werk drinkt hij overdag heel slecht.

Het is geen universele waarheid, het is de oplossing die bij mij werkte. Je kunt ermee doen wat je wil.
Pandax schreef:
03-07-2019 12:14
Het is geen universele waarheid, het is de oplossing die bij mij werkte. Je kunt ermee doen wat je wil.
Ja, dat snap ik. Maar een andere baby die geen alternatief heeft doet het misschien niet. Dus je kan nooit weten of het heeft geholpen dat er geen alternatief was of dat je baby er sowieso aan toe was.

@TO: Met het warme weer zou ik er zelf huiverig voor zijn te stoppen als je niet weet of baby op een andere manier voldoende vocht binnen krijgt. Ik weet uit ervaring helaas hoeveel je soms moet eten om op gewicht te blijven, en dat doe ik dus ook. 4 boterhammen bij ontbijt en 6 bij de lunch en daaromheen natuurlijk tussendoortjes en 's avonds avondeten.
Alle reacties Link kopieren
Morgenstond_ schreef:
03-07-2019 12:17
Ja, dat snap ik. Maar een andere baby die geen alternatief heeft doet het misschien niet. Dus je kan nooit weten of het heeft geholpen dat er geen alternatief was of dat je baby er sowieso aan toe was.

Nee, een andere baby doet het misschien niet. Jij hebt het geprobeerd, liet je baby bij zijn vader met fles en rust en jouw baby deed het niet. Heel naar. Maar misschien doet TO's baby het wel, daarom vertelde ik mijn ervaring.

En borstvoeding blijven geven is ook een prima optie. Niet een optimale wellicht, als je dat liever niet doet, maar soms moet je gaan voor een werkbare keuze in plaats van voor de beste keuze.
Alle reacties Link kopieren
Onze jongste weigerde bijna een jaar lang. Ook op het KDV (dus dronk 's nachts bij...)
Dodelijk vermoeiend.

Op 1 of andere manier besloot ze van ene moment op andere toch flessen te gaan leegdrinken
Alle reacties Link kopieren
Met elf maanden drinkt je kind vast niet alleen bv toch?

Als hij/zij ook water uit een beker drinkt zou je melk ook aan kunnen bieden in een beker of oefenbeker van munchkin.

En meer vast voedsel?
Misschien een extra schaaltje volle yoghurt voor t slapen
where ever you go, go with your heart
Morgenstond_ schreef:
03-07-2019 12:12
Vind dat ook wel weer makkelijk gezegd hoor. Mijn zoontje drinkt bijster slecht en duwt dingen structureel zijn mond uit. Ik vind het niet erg om nog borstvoeding te geven, maar zou ook niet weten hoe hij voldoende moet drinken als ik het niet meer zou doen. Op dagen dat ik werk drinkt hij overdag heel slecht.
Maar TO vraagt toch om ervaringen? Dit is de ervaring van een ander.

To: wordt er al gedronken uit een bekertje? En hoeveel eet ze er buitenom?
Pandax schreef:
03-07-2019 12:22
Nee, een andere baby doet het misschien niet. Jij hebt het geprobeerd, liet je baby bij zijn vader met fles en rust en jouw baby deed het niet. Heel naar. Maar misschien doet TO's baby het wel, daarom vertelde ik mijn ervaring.

En borstvoeding blijven geven is ook een prima optie. Niet een optimale wellicht, als je dat liever niet doet, maar soms moet je gaan voor een werkbare keuze in plaats van voor de beste keuze.
Ja, misschien lees ik het te kritisch. Ik reageerde met name op het stuk "Het hielp dat er geen alternatief was: ze moesten wel." Dat impliceert voor mij dat er een grote kans is dat het gaat lukken bij TO, als er geen alternatief is. Daar zou ik zeker met dit weer gewoon niet vanuit durven gaan. Daarom mijn reactie. Misschien wel vertekent door mijn eigen ervaring.
Alle reacties Link kopieren
polkat schreef:
03-07-2019 12:09
11 maanden is een prima leeftijd om ze uit een bekertje te leren drinken. Wij hadden ook een flesweigeraar. Vanaf 9 maanden gestopt met bv en toen uit een bekertje. Soms tuitbeker, soms gewone beker (ligt eraan wie het gaf). Kinderen hebben geen fles meer nodig als ze een jaar zijn :)
Idd!
De fles zou ik niet meer proberen. Je kind mag al leren drinken uit een bekertje. En je kind krijgt voldoende normale voeding binnen dat hij zonder die ene voeding ook wel kan slapen? Kortom, ik zou vooral je kind er aan laten wennen dat je borstvoeding mindert en hier consequent in zijn.
Wat je nog zou kunnen proberen TO:

- Pap geven in de ochtend en bij lunch. Zeker als je baby bijna 1 is kan dat straks gemakkelijk met koemelk. Mijn baby wilde dat een paar dagen wel
- Soep geven; evt brood daarin dopen en het op die manier geven
- Je kan ook brood/koek in ander drinken dopen
- Fruit met veel vocht geven
- Misschien wil je baby wel waterijs
- Yoghurt verdunnen met water en dat laten drinken
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben alles geprobeerd maar niks werkte. Vanaf 10 maanden liet ik hem uiteindelijk maar zoveel mogelijk met de pot mee-eten, sinds hij 14 maanden is krijgt hij helemaal geen borst of fles meer. Hij houdt nog steeds niet van melk.

Hij dronk geen fles met afgekolfde melk, koud of warm, ingevroren of niet, kunstvoeding, hij dronk geen melk uit een beker of tuitbeker of rietjesbeker of 360 cup, alle spenen hebben we geprobeerd en maandenlang is hij op kdv en op mijn man’s parttimedag (ik werk nl. 4 dagen) alle flesvoeding blijven weigeren. Ook al was er niks anders voorhanden.

Hij bliefde het gewoon niet. We gaven hem pap, dat lustte hij wel. Van een lepeltje, vanaf 4.5 maand. Want toen stopte hij van de ene op de andere dag met flessen drinken. En hij dronk ‘s nachts bij dus ik heb een jaar zo ongeveer niet geslapen.
lux- wijzigde dit bericht op 03-07-2019 13:09
20.00% gewijzigd
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
polkat schreef:
03-07-2019 12:09
11 maanden is een prima leeftijd om ze uit een bekertje te leren drinken.
Helemaal mee eens.
Alle reacties Link kopieren
WitteStip schreef:
03-07-2019 11:55
Beste allemaal,

Normaal ben ik meer een meelezer, maar nu toch even een account aangemaakt om ervaringen van andere ouders te horen.

Ik geef inmiddels bijna 11 maanden borstvoeding, en zou graag willen stoppen. Ik blijf gewicht verliezen, en loop er tegenaan dat ik amper een avond weg kan omdat kind dan honger houdt zonder borstvoeding en niet wil slapen.

Echter, kind weigert dus structureel de fles, terwijl we echt al alles hebben geprobeerd en nog steeds proberen. Ik heb weinig hoop dat het ooit nog gaat lukken met de fles...

Zijn er hier ouders van een kind die de fles weigerde? Hoe zijn jullie uiteindelijk gestopt met de borstvoeding? Vooral de nachten lijken me moeilijk zonder mogelijkheid voor een fles of borst, na het stoppen met dat laatste.

Ik ben benieuwd naar ervaringen!
Hey!

Mijn zoon is nu bijna 13 maanden en heeft altijd de fles geweigerd. We hebben het hard geprobeerd, maar hij deed het gewoon niet. Op een gegeven moment opgegeven en maar gewoon de borst gegeven en veel geoefend met ander voedsel. Sinds echt 2 weken ofzo eet hij een beetje brood. Ik zou geen moeite meer verspillen aan een fles, maar een harde tuitbeker aanbieden of zo'n 360 graden beker. Mijn zoon drinkt uit beiden (ook uit een open beker, maar dat is nog moeilijk voor hem zelf te doen) en 's avonds en soms 's nachts de borst.

Is het misschien mogelijk dat je kindje 's avonds geen honger heeft, maar dat het een gewoonte is geworden om aan de borst in slaap te vallen? Dat was het voor mijn zoon zo tot zijn 7e maand zo. Toen besloten we het roer om te gooien, omdat ik niet verder kon zo.

Toen hij 11 maanden was zag ik nog niet dat het ook zo kon gaan. Nu durf ik gewoon weg te gaan 's avonds en 's nachts, want zijn vader kan hem nu ook gewoon troosten. Hij weet dat er geen melk uit zijn borsten komt ;). Als ik hem ''gewoon'' probeer te troosten gaat dat wat moeilijker en krijgt hij de borst.

Toen hij daar aan gewend was om niet de hele avond aan me borst te hangen ging het een stuk beter met het slapen.

Is lastig dit he!
Alle reacties Link kopieren
Begin met een bekertje maar dan eerst met een wat dikkere substantie zoals yoghurt, dat leert wat makkelijker drinken.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Dat is zo vervelend en herkenbaar.. Onze jongste was ook een flesweigeraar, ze is nu drie, en heeft nooit uit een fles gedronken. Van een bekertje of een nepborst met een slangetje werd ze ook woest. Ik heb het uiteindelijk maar gelaten en wat was ik blij toen ze ineens rond haar 1e verjaardag uit en beker wilde drinken
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet meer de fles aanleren en kind gewoon uit een beker laten drinken. Als je het trouwens nog een maand volhoudt dan heeft de kleine in principe geen borstvoeding of kunstvoeding/opvolgmelk meer nodig. Gewone zuivel voldoet dan (300 ml per dag) en voor de dorst water. Misschien scheelt dat stress bij het stoppen, het moet dan niet meer :)
Alle reacties Link kopieren
Een rietjesbeker gaat goed, alleen heeft kind daarbij een voorkeur voor diksap of water ipv melk. Er worden echt maar kleine beetjes melk gedronken, maar ik ben niet bang dat kind uitdroogt op het kdv omdat diksap en water dus goed gaan.

Hoe deden jullie het dan met de nachten? Hier wil kind niet slapen zonder borst, kennelijk is de avondmaaltijd niet afdoende. Zelfs met borst is er een nachtvoeding, waarvan ik ook niet zou weten hoe we die moeten oplossen zonder borst of fles?
TO, die nachtvoedingen hoeven helemaal niet om honger te gaan. Je kan je kindje misschien leren om zonder borst in slaap te vallen, maar daar kan wel wat huilen bij komen kijken. Ik begin er nog niet aan ;-D
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
03-07-2019 13:04
Wij hebben alles geprobeerd maar niks werkte. Vanaf 10 maanden liet ik hem uiteindelijk maar zoveel mogelijk met de pot mee-eten, sinds hij 14 maanden is krijgt hij helemaal geen borst of fles meer. Hij houdt nog steeds niet van melk.

Hij dronk geen fles met afgekolfde melk, koud of warm, ingevroren of niet, kunstvoeding, hij dronk geen melk uit een beker of tuitbeker of rietjesbeker of 360 cup, alle spenen hebben we geprobeerd en maandenlang is hij op kdv en op mijn man’s parttimedag (ik werk nl. 4 dagen) alle flesvoeding blijven weigeren. Ook al was er niks anders voorhanden.

Hij bliefde het gewoon niet. We gaven hem pap, dat lustte hij wel. Van een lepeltje, vanaf 4.5 maand. Want toen stopte hij van de ene op de andere dag met flessen drinken. En hij dronk ‘s nachts bij dus ik heb een jaar zo ongeveer niet geslapen.

We kunnen elkaar de hand schudden qua hardcore flesweigeraar! Bij ons duurde het tot 16 maanden tot we een alternatief vonden... Toen kreeg ik mijn vrijheid pas weer terug.

Uiteindelijk zijn we wel nog langer doorgegaan met borstvoeden. Zoonlief is nog steeds geen geweldige drinker. We moeten m altijd aansporen te drinken. Op warme dagen vind ik het vaak wel spannend.
Doei Pippi Langkous!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven