De druk om kinderen te krijgen

10-07-2019 17:32 83 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hee iedereen,

Ik ben eind twintig en ik voel al in mijn omgeving (met name mijn ouders) dat er al een lichtelijk druk op mij gelegd wordt om kinderen te krijgen en een familie te starten. Ik heb nog geen eens een vriend en vanwege recente gebeurtenissen weet ik ook nog niet of ik echt hetero ben. Ik wil wel kinderen uiteindelijk denk ik.
Ik vroeg mij af zijn er meer vrouwen van eind twintig/begin dertig die het zelfde voelen van hun omgeving? En hoe ga je daar mee om? Want ik weet mijzelf nog geen eens een houding te geven als mensen erover beginnen.
Wat wordt er dan gezegd?

Je laat je druk opleggen zo te horen.
Alle reacties Link kopieren
Schouders over ophalen en zeggen dat ze de eerste zijn die het horen als er iets te melden is. Of trek je agenda te voorschijn en vraag welke dagen zij vrij hebben om op het toekomstige kind te passen omdat je alleenstaande moeder wil worden, maar dat eerst geregeld wil hebben.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Hoe verwachten die mensen in jouw omgeving dan dat jij kinderen gaat krijgen? Zonder partner lijkt me dat vrij lastig, tenzij ze van jou verwachten dat je zonder condooms aan ons gaat beginnen?

Ik heb altijd gezegd tegen mijn omgeving (niet mijn ouders, die weten wel beter) dat als ze mij zo graag met kleine kinderen willen zien, ze een cursus Photoshop moeten volgen. Niet omdat ik geen kinderen zou willen, maar er is meer nodig dan alleen een functionerende baarmoeder.
Adem in, adem uit, en herhaal indien nodig ;)
Alle reacties Link kopieren
WakeUpje schreef:
10-07-2019 17:37
Wat wordt er dan gezegd?

Je laat je druk opleggen zo te horen.
Mijn vader zegt dan uit het niets dat 27 de ideale leeftijd is voor een vrouw om een kind te baren. En mijn moeder zegt als ik met haar afspreek dat kleinkinderen zo leuk zijn. En een aantal vriendinnen van mij willen ook graag kinderen en sturen mij dan plaatjes van baby kleren en zo via de app. Al dat soort dingen.
Waar bemoei jij je mee? Waar bemoei jij je mee?

Nee ik wil geen ettertjes op dit moment. Ik hou mijn ecologische voetprint graag klein. Ik hoef geen partner, neukertjes prima maar dat gezorg voor iemand is niet aan mij besteed, geen behoefte aan. :roll:

Bedenk een duidelijk duidelijk antwoord. En neee... dat hoeft niet per se een antwoord te zijn die waar... maar eentje die heel duidelijk aangeeft wat je van de vraag vindt. :lol:

Verder geen reet van aantrekken. Groot deel van de ( oudere) mensen zijn nu eenmaal kortzichtig en verwachten van anderen dingen omdat zij ze ook zo hebben gedaan. Hoort er helaas bij, lekker laten lullen.
"Daar denk ik nu nog niet over na."
"Dat is iets voor later."
"Ik wil eerst een relatie."
"Dat gaat je niets aan."
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
10-07-2019 17:41
Waar bemoei jij je mee? Waar bemoei jij je mee?

Nee ik wil geen ettertjes op dit moment. Ik hou mijn ecologische voetprint graag klein. Ik hoef geen partner, neukertjes prima maar dat gezorg voor iemand is niet aan mij besteed, geen behoefte aan. :roll:

Bedenk een duidelijk duidelijk antwoord. En neee... dat hoeft niet per se een antwoord te zijn die waar... maar eentje die heel duidelijk aangeeft wat je van de vraag vindt. :lol:

Verder geen reet van aantrekken. Groot deel van de ( oudere) mensen zijn nu eenmaal kortzichtig en verwachten van anderen dingen omdat zij ze ook zo hebben gedaan. Hoort er helaas bij, lekker laten lullen.
Ik probeer het van mij af te zetten, maar op zo'n moment sla ik soort van dicht. Daarnaast kunnen mijn ouders erg goed doordrammen en als ik iets tegen ze zeg dan is het net of tegen een muur aan praat. Het ergste is dat ze mijn vorige vriend helemaal niks vonden en toen hebben ze mij juist gewaarschuwd niet zwanger van hem te worden. ugh....
Alle reacties Link kopieren
Hoe belangrijk is de mening van anderen voor je?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
10-07-2019 17:45
Hoe belangrijk is de mening van anderen voor je?
van ouders en vrienden is het wel belangrijk voor mij, niet dat ik mij laat overhalen, maar ik wordt er wel onzeker van.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind deze vraag vergelijkbaar met de vraag die ons regelmatig gesteld werd over wanneer er een 2e.... Mijn standaard antwoord was: als ze bij de AH in de bonus zijn....
Alle reacties Link kopieren
Ik heb die druk niet gevoeld, maar ik laat me sowieso weinig opleggen. Kom nou, het is mijn leven, ik bepaal hoe het loopt. Ik zou tegen iedereen zeggen dat een open gesprek hierover ok is (als dat inderdaad zo is), maar dat zulk gehint stupide is en dat je van mensen verwacht dat ze je beter kennen en niet zulke suffe spelletjes spelen. In een echt gesprek kun je dan ook echt je overwegingen bespreken en dat kan best helpend zijn. Als je dat niet wil, of met bepaalde mensen niet wil, dan zou ik aangeven dat je het zult laten weten als het zo ver is. Na 3 keer herhalen op elke vervolgopmerking geven mensen het echt wel op. Laat je niet verleiden tot discussies die je niet wil en leg de druk terug bij de persoon zelf. Als het om kleinkinderen gaat bijvoorbeeld vraag je of jij hun leegte moet oplossen. Het mag best bot als mensen jouw grenzen hierin niet respecteren.
Herkenbaar. Mijn ouders zeurden ook een aantal jaar wanneer ik aan kinderen begin. Inmiddels zijn ze in gaan zien dat kinderen er (voorlopig) niet komen en zijn ze gestopt met vragen en opmerkingen maken.
Alle reacties Link kopieren
Ja maar wat denk je dat je ouders verwachten dan?
Dat je zwanger raakt van een ONS?
Of dat je maar gewoon met iemand bent, alleen om je te kunnen voortplanten?
Of dat je een donor zoekt en alleenstaande moeder wordt?

Zitten je ouders misschien in de fase dat veel van hun eigen vrienden opa/oma worden? Niet dat daarom hun gedrag oké is, maar het zou misschien iets verklaren.

En die vriendinnen, zijn die zelf ook zwanger dan? Hoezo sturen ze je foto’s van babyspullen? Is het niet voor henzelf bedoeld en willen ze hun enthousiasme misschien met je delen?

Kan het zijn, ik zeg niet dat het zo is, dat jij zélf heel erg hier mee bezig bent, en daarom alles als mogelijke signalen oppikt, terwijl dat niet zo bedoeld is?

Kijk, dat er bij een stelletje op een bepaald moment heel erg gehint wordt over kinderen krijgen , vind ik nog steeds aso trouwens, maar dat overkomt volgens mij haast iedereen.
Maar bij een alleenstaande, die ook nog eens hartstikke jong is, vind ik dat echt heel gek.
Alle reacties Link kopieren
Jouw probleem is niet je omgeving maar wat hun gedrag met jou doet. Als het je niet lukt om daar een gevatte opmerking op te bedenken, een duidelijk gesprek over te voeren of het langs je af te laten glijden is het misschien nuttig om daar wat hulp bij te vragen. Het is voor nu, maar ook voor de rest van je leven heel gezond om te leren zonder schuldgevoel je eigen koers te varen. Daar kan een therapeut bij helpen als dat je niet zelf lukt.
Het leven is niet eerlijk
Alle reacties Link kopieren
Ik voel de druk niet , maar ik begin het wel vermoeiend dat mensen er van uit gaan dat je een kinderwens hebt.

Vriend en ik zijn al jaren samen, wonen in een mooi koophuis, allebei goede baan en beiden 33 jaar. Sommigen vinden het onbegrijpelijk dat we nog niet begonnen zijn of überhaupt niet willen beginnen aan kinderen.

Afhankelijk van de persoon, zeggen we soms dat we ons leven niet willen verpesten. Dat we veel te veel waarde hechten aan slaap, rust, vrijheid, geld en het milieu ;)
Kweek wat meer ruggengraat en geef aan dat je het gepush vervelend vind.
Vreselijk als ouders hun kinderen druk op leggen om kinderen te krijgen. Dan kijk je dus helemaal niet naar het kind zelf, maar naar wat jij als ouder wilt. Daarmee mis je wel echt de essentie van het ouderschap als je het mij vraagt.
Alle reacties Link kopieren
Erg dat ze je zo onder druk zetten terwijl je zelfs geen relatie hebt. Even goed kan je geen kinderen krijgen hebben ze daar al eens bij stilgestaan?
En als je een relatie met die mevrouw krijgt dan duurt kinderen krijgen helemaal wat langer.
Alle reacties Link kopieren
Vind het erg egoïstisch van ze om jou hún kinderwens op te leggen.
Het is jouw leven. Kennelijk missen zij zelf iets in hun eigen leven, wat ze richting jou projecteren. Het heeft niets met jou te maken. Ze bemoeien zich daarnaast met zaken die hen helemaal niets aan gaan. Dus maak dat vooral duidelijk aan ze.
Alle reacties Link kopieren
Roelanje schreef:
10-07-2019 17:58
Jouw probleem is niet je omgeving maar wat hun gedrag met jou doet. Als het je niet lukt om daar een gevatte opmerking op te bedenken, een duidelijk gesprek over te voeren of het langs je af te laten glijden is het misschien nuttig om daar wat hulp bij te vragen. Het is voor nu, maar ook voor de rest van je leven heel gezond om te leren zonder schuldgevoel je eigen koers te varen. Daar kan een therapeut bij helpen als dat je niet zelf lukt.
Je maakt het wel heel zwaar en complex door het aanhalen van schuldgevoelens en therapeuten.
Haar omgeving heeft gedragsproblemen, niet zij. Je vraagt ook niet aan anderen of ze morgen een rode onderbroek met witte stippen op hun hoofd willen zetten omdat het een ander goed uitkomt. Gewoon even de adviezen hier ter hand nemen en ballen krijgen;)
Heel herkenbaar. Sommige mensen kunnen maar niet snappen dat niet iedereen dezelfde weg volgt in het leven. Als je afwijkt van school - opleiding - vaste baan - samenwonen/trouwen - kinderen, dan krijgen ze stress.
Maar doe echt vooral wat je zelf wil. Dan snappen ze het maar niet.
Dit topic doet me denken aan een topic waarin gevraagd werd of je terug zou willen in de tijd. Meerdere forummers schreven dat ze terug zouden willen naar hun eindexamen en dan zouden doen wat ze zelf wilden in plaats van dat wat anderen van hun verwachtten.
Dat vond ik triest om te lezen.
Alle reacties Link kopieren
piepp schreef:
10-07-2019 17:55
Ja maar wat denk je dat je ouders verwachten dan?
Dat je zwanger raakt van een ONS?
Of dat je maar gewoon met iemand bent, alleen om je te kunnen voortplanten?
Of dat je een donor zoekt en alleenstaande moeder wordt?

Zitten je ouders misschien in de fase dat veel van hun eigen vrienden opa/oma worden? Niet dat daarom hun gedrag oké is, maar het zou misschien iets verklaren.

En die vriendinnen, zijn die zelf ook zwanger dan? Hoezo sturen ze je foto’s van babyspullen? Is het niet voor henzelf bedoeld en willen ze hun enthousiasme misschien met je delen?

Kan het zijn, ik zeg niet dat het zo is, dat jij zélf heel erg hier mee bezig bent, en daarom alles als mogelijke signalen oppikt, terwijl dat niet zo bedoeld is?

Kijk, dat er bij een stelletje op een bepaald moment heel erg gehint wordt over kinderen krijgen , vind ik nog steeds aso trouwens, maar dat overkomt volgens mij haast iedereen.
Maar bij een alleenstaande, die ook nog eens hartstikke jong is, vind ik dat echt heel gek.
Ze willen graag dat ik aan mijn huisje, boompje, beestje begin en ze vinden dat ik nu wel die leeftijd krijgt om er aan te beginnen en ik zie in mijn omgeving dat dit ook gebeurt als het om mijn vriendinnen gaat. En ja het klopt veel van hun vrienden zijn al opa en oma. Dus het valt wel op dat ze nog geen kleinkinderen hebben.
En ik trek het mij wel een beetje aan want het voelt net of ik iets fout doe.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven