Alternatief voor telefoon, tablet en laptop puber

11-07-2019 19:29 138 berichten
Mijn puberdochter (bijna 11) brengt veel tijd door achter een schermpje.
Eerder gemaakte afspraken samen met haar zijn alleen na het ontbijt en na school een half uurtje op haar telefoon, verder af en toe whatsapp beantwoorden of op social media/tiktok. Daarnaast max 1,5 uur gamen op de laptop. Televisie kijken hebben we geen afspraken over, een film of serie kijken mag bijvoorbeeld gewoon en valt niet binnen de 1,5 uur gamen.
Nu komt het voor dat ze vanaf haar telefoon switcht naar de laptop, na de 1,5 uur weer over gaat naar de televisie, tijdens het film kijken haar telefoon checkt etc.
Ze gaat dan in mijn ogen van schermpje naar schermpje en daar heb ik moeite mee. Af en toe zo’n dag vind ik geen probleem maar ik zie toch graag dat ze zich ook nog zonder schermpje kan vermaken.

Voorheen speelde ze regelmatig met haar paardenmanege van de Schleich maar dat vind ze nu te kinderachtig.
Verder houdt ze van tekenen & schilderen (waarvoor alles aanwezig incl speciale verschillende potloden, schildersezel, kwasten etc) maar daar vermaakt ze zich ook vaak maar een uurtje mee.
Doen we regelmatig een spelletje, hebben we een jacuzzi, trampoline, buiten hang/schommelstoel (vind ze fijn om in te lezen) , rekstok, basket en allerlei ander buitenspeelgoed.

Naar mijn idee (en dat van haar) genoeg aanwezig om zich mee te vermaken maar wellicht is er iets heel leuks waar we niet aan denken en wat we als alternatief voor schermpjes kunnen gebruiken?

Gezien de vele reacties met veroordelingen :
Dagjes uit (vaak incl hotelovernachting), lunchen buiten de deur, shoppen etc doen we al regelmatig (wekelijks/maandelijks) en we gaan iedere 6 weken op vakantie.
Mijn dochter heeft een chronische ziekte waardoor we zo vaak afreizen naar de zon, in de winterperiode gaat ze niet naar school en combineren we het onderwijs op afstand met educatieve uitjes en als ze een goede dag heeft en het weer mee zit benutten we zo’n dag vaak door te gewoon daarvan te genieten en een bezoek aan strand, een dierentuin, pretpark, lunchen in de stad oid.
Ze gaat dus al veel vaker dan gemiddeld dagjes uit en op vakantie. Daarnaast heeft ze een bucketlist die we afwerken.
Over aandacht en uitjes/activiteiten etc niets te klagen en ik ben ook niet op zoek naar tips die daarmee te maken hebben.

Ik ben echt op zoek naar leuke dingen die ze in huis/tuin kan doen als afwisseling op de schermpjes of moet ik ‘mee gaan met de tijd’ en niet zo’n probleem maken van het schermpjes gebruik?
anoniem_642c8c4e86442 wijzigde dit bericht op 12-07-2019 08:20
Reden: Vraag en situatie verduidelijkt na reacties
76.50% gewijzigd
Laat dat kind op vakantie lekker wel schermen. Ga ook zelf lekker veel doen met haar.

Zoek tekenworkshops of andere workhops waar ze heen kan gaan.

En kamp is misschien wel leuk.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp niet zo goed dat je haar op de voor haar zo belangrijke eerste vakantie ‘chilldag’ niet gewoon even haar gang kon laten gaan, het het weekend even aan had gekeken en dan zondag eens even een paar afspraken maakt.
Wat jij doet is er eigenlijk gelijk er bovenop zitten..
Niet zo handig misschien, dan zet je gelijk een negatieve toon.

Gaan jullie nog op vakantie? Leuke dagjes uit enzo.
anoniem_354426 wijzigde dit bericht op 11-07-2019 19:39
3.47% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Leuk begin van de vakantie voor het kind een moeder die schreeuwt vanaf morgen komende 6 weken strikte afspraken.

Laat het lekker effe op schermpjes zitten, het heeft net vakantie!

Kan ze verder afspreken met vriendinnetjes in de vakantie?

Idd een kamp ook een goed idee.

Neem haar me uit naar leuke activiteiten.
#doeslief
Alle reacties Link kopieren
Klinkt alsof jij een gezellige vakantie gaat regelen voor je kind. :nooo:
Nurse_6891 schreef:
11-07-2019 19:29

Na het eten dacht madame direct even de afstandsbediening van de televisie te kunnen claimen en toen ik vertelde dat ze mooi even het journaal er op kon zetten voor mij werd dat beloond met een diepe zucht, gevolgd door een ‘laat me toch eens met rust’ terwijl ze de trap op stampte richting slaapkamer.
Ik kon het niet laten om haar nog even na te roepen dat we vanaf morgen strikte afspraken gaan maken over gebruik van schermpjes voor de komende 6 weken.
Kind heeft vakantie, laat haar.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Zijn er geen jeugdkampen bij jullie in de buurt? Je hebt er ook die alleen dagactiviteiten doen zodat deelnemers thuis slapen.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Ik lees graag tips want mijn dochters vermaken zich ook slecht zonder telefoon. Deze leeftijd is natuurlijk wel vervelend, kan ik me nog goed herinneren van vroeger.
Alle reacties Link kopieren
Hoezo noem je je dochter madame? Dat vind ik echt zo denigrerend. Ik heb medelij met dat meisje, laat haar toch lekker haar gang gaan.
Wie wat wil die moet wat.
Alle reacties Link kopieren
Misschien dat je je eens kan verdiepen in haar activiteiten en waarom ze dat zo belangrijk vindt. Als kind wou ik een wit jasje maar ik kon alleen maar de khakikleur krijgen van mijn ouders. Maar het was mij niet om mooi- niet mooi te doen maar om hetzelfde te dragen als de rest want dan was je hip en hoorde je erbij. En dat drong niet tot ze door. Dus stap even uit je volwassen denkwereld en in de kindwereld en probeer je in te leven. :proud:
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Het is vakantie, waarom moet je zo streng zijn in hoe ze haar vrije tijd besteed? Wees blij dat ze niet 10-20x roept dat ze zich verveeld. Ben in ieder geval blij dat mijn moeder mijn broertje en mij vrij lieten. Dat hield dus in dat we soms de hele dag voor een beeldscherm zaten of met de spelcomputer bezig waren, weer eens al mijn disney films kijken… etc. Ik las ook wel eens de hele dag een boek of was de hele dag buiten in de tuin bezig maar de meeste tijd was echt wel achter een beeldscherm.

Moeder had geen tijd en zijn om ons 6-8 weken lang iedere dag te entertainen. En we konden ook weer niet iedere dag naar het zwembad of naar het park om daar de hele dag in de speeltuin te hangen of bezig te zijn met vliegeren en andere buiten activiteiten zoals badminton.
Alle reacties Link kopieren
Laat haar lekker even op de schermpjes kijken. Ze heeft net vakantie. Ik zou hier als jouw dochter zijnde heel opstandig van worden.
Alle reacties Link kopieren
Hier 2 jongens van 10 en 12 die ook erg graag op een scherm zitten.
Ze hebben vakantie, ik maak me er niet zo druk om. Regelmatig doen we een spelletje, of ik tennis even met ze op straat, ze gaan mee naar de bieb, wat boodschappen doen en dan een ijsje eten. Rest van de tijd laat ik ze lekker. Volgende week gaan we 3 weken op vakantie waar ze dat scherm niet zo zullen missen want zat andere leuke dingen te doen en te zien.
Broodjekroket2 schreef:
11-07-2019 19:42
Ik lees graag tips want mijn dochters vermaken zich ook slecht zonder telefoon. Deze leeftijd is natuurlijk wel vervelend, kan ik me nog goed herinneren van vroeger.

Telefoonverslaafde van 12 hier.

Maar gaat op een soort dagkamp, hutten timmeren en fikkie steken en lekker met leeftijdgenoten hangen in de zelfgemaakte forten. Is gesponsort door gemeente.
Zonder telefoon. :-D

Ze gaat zwemmen met vriendinnen. bioscoop, veel tekenen. Hangen op plein, beetje met buurmeisje de zusjes plagen.

In onze bieb en cultuurhuizen hebben allerlei workshops voor weinig, dus daar wil ze een paar van doen. Picknicken met zus of vriendin op gras achter het huis. Of in de tuin met tent spelen, hangen en boekjes lezen. Spelletjes spelen iemand van gezin. Heel veel en vaak ook. :roll:

En gamen, telefoon loeren, nog meer telefoon loeren, Niki Tutorials kijken en dan zelf gezicht ondersmeren met vriendin. Films kijken op laptop.

Maar echt spelen met speelgoed? Nee. En zeker in de vakantie veel scherm in vergelijking met schoolweek.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 11-07-2019 19:54
2.99% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Heb je al eens gevraagd of er dingen zijn die zij graag wilt doen in de vakantie?
Mijn ouders vonden het met slecht weer nooit zo erg, al had ik geen telefoon op die leeftijd.
Als het mooi weer was ging ik vaak naar buiten met vriendinnen of we zaten bij elkaar thuis.

Juist nu is het belangrijk om haar niet van je af te duwen. Maak regels, bijvoorbeeld de telefoon niet mee naar bed. Maar ik zou er niet te strikt mee zijn (ouders geven kinderen nu eenmaal die telefoon).

Ga lekker een dagje shoppen samen, of ergens lunchen. Speel een spelletje met dr of vraag of je met dit weer met haar mee mag kijken hoe ze zo'n filmpje maakt. Ga naar de bioscoop.
Ik zou me (niet lullig bedoeld) alleen ook snel vervelen.
Alle reacties Link kopieren
Dus jij als volwassen ouder kunt zelf geen leuke alternatieve activiteiten i.p.v. schermtijd bedenken, maar je verwacht wel van jouw 11-jarige dochter dat zij nu blij haar vakantie in gaat met de belofte dat schermtijd wordt beperkt en zonder dat daar leuke alternatieven tegenover staan? Wat ontzettend sneu voor dat meiske!

Je had natuurlijk weken geleden al eens aan haar kunnen vragen wat zij in de vakantie allemaal zou willen doen, om daar vervolgens samen al plannen makend met veel enthousiasme naar uit te kijken. Dat had je überhaupt die hele schermdiscussie nooit hoeven voeren. Echt een gemiste kans in de opvoeding dus!

Maar goed, ik zou daar dus alsnog zsm mee beginnen. In plaats van zelf allerlei activiteiten te bedenken die de puber ongetwijfeld allemaal stom vindt, vraag haar eens wat ze wil doen. En ondersteun haar daarin. Ga mee, regel dat ze samen met een vriendin kan gaan, enz. Gun die meid een leuke vakantie na zo hard werken.
RaveMeisje schreef:
11-07-2019 19:43
Hoezo noem je je dochter madame? Dat vind ik echt zo denigrerend. Ik heb medelij met dat meisje, laat haar toch lekker haar gang gaan.
:HA: medelijden echt? Je kent het hele gezin niet en je hebt al een oordeel klaar.
anoniem_380666 wijzigde dit bericht op 11-07-2019 19:54
12.55% gewijzigd
Jeetje wat een veroordelende reacties.. die zag ik niet aankomen.
Ze mag absoluut op een schermpje hoor, begrijp me niet verkeerd. Normaliter mag ze 1,5 uur per dag gamen achter de laptop en heeft ze na het ontbijt vaak een kwartiertje/half uur om haar telefoon te gebruiken, evenals voordat ze s’avonds gaat lezen voor het slapen gaan.
Daarbuiten heb ik gewoon liever niet dat ze de hele dag naar schermpjes tuurt, af en toe even appjes lezen/beantwoorden of op social media kijken vind ik prima maar al met al zit ze dan dus al snel aan zo’n 4-5 uur per dag en meer vind ik echt veel te veel.
Naast dat ze er niet socialer en gezelliger op wordt is het ook niet bevordelijk voor bijvoorbeeld haar ogen.
Ik denk toch serieus niet dat ik buitensporig streng ben.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is een jaar jonger. Ze mag pas na 18u iets digitaals doen, voor die tijd doet ze vanalles, daar bemoei ik me niet mee. Zolang het maar iets analoogs is.
Nurse_6891 schreef:
11-07-2019 19:53
Jeetje wat een veroordelende reacties.. die zag ik niet aankomen.
Ze mag absoluut op een schermpje hoor, begrijp me niet verkeerd. Normaliter mag ze 1,5 uur per dag gamen achter de laptop en heeft ze na het ontbijt vaak een kwartiertje/half uur om haar telefoon te gebruiken, evenals voordat ze s’avonds gaat lezen voor het slapen gaan.
Daarbuiten heb ik gewoon liever niet dat ze de hele dag naar schermpjes tuurt, af en toe even appjes lezen/beantwoorden of op social media kijken vind ik prima maar al met al zit ze dan dus al snel aan zo’n 4-5 uur per dag en meer vind ik echt veel te veel.
Naast dat ze er niet socialer en gezelliger op wordt is het ook niet bevordelijk voor bijvoorbeeld haar ogen.
Ik denk toch serieus niet dat ik buitensporig streng ben.
Vast.
Alle reacties Link kopieren
O, en hier mogen ze ook in de weken dat we niet op vakantie zijn allebei een dagje weg kiezen: denk aan dagje Amsterdam met diverse musea; dagje pretpark, dagje dierentuin.
Nurse_6891 schreef:
11-07-2019 19:53
Jeetje wat een veroordelende reacties.. die zag ik niet aankomen.
Ze mag absoluut op een schermpje hoor, begrijp me niet verkeerd. Normaliter mag ze 1,5 uur per dag gamen achter de laptop en heeft ze na het ontbijt vaak een kwartiertje/half uur om haar telefoon te gebruiken, evenals voordat ze s’avonds gaat lezen voor het slapen gaan.
Daarbuiten heb ik gewoon liever niet dat ze de hele dag naar schermpjes tuurt, af en toe even appjes lezen/beantwoorden of op social media kijken vind ik prima maar al met al zit ze dan dus al snel aan zo’n 4-5 uur per dag en meer vind ik echt veel te veel.
Naast dat ze er niet socialer en gezelliger op wordt is het ook niet bevordelijk voor bijvoorbeeld haar ogen.
Ik denk toch serieus niet dat ik buitensporig streng ben.
De vakantie is nauwelijks begonnen en je springt haar nu al op de nek, dat betekent dat ze net een paar uur van haar vakantie heeft kunnen genieten en vanaf morgen onder de duim van mams zit. Zo kom je over in je openingspost en ja, dan is het ook niet zo gek dat je er tegengas voor terugkrijgt.
anoniem_64c64bf305ae7 wijzigde dit bericht op 11-07-2019 19:59
0.13% gewijzigd
Tickel schreef:
11-07-2019 19:39
Zijn er geen jeugdkampen bij jullie in de buurt? Je hebt er ook die alleen dagactiviteiten doen zodat deelnemers thuis slapen.
Mijn dochter kan vanwege haar slechte gezondheid niet naar uitjes, kampen oid waar geen mensen aanwezig zijn die medicatie kunnen toedienen of weten hoe ze kunnen handelen een risico situatie.

Ik ben ook niet op zoek naar activiteiten, dagjes weg oid. Die dingen doen we al vaker dan gemiddeld en daar staan er ook nog genoeg van op de planning.
Het gaat me echt om speelgoed oid waarmee kinderen van haar leeftijd zich thuis vermaken.
Nurse_6891 schreef:
11-07-2019 19:29
Ik kon het niet laten om haar nog even na te roepen dat we vanaf morgen strikte afspraken gaan maken over gebruik van schermpjes voor de komende 6 weken.

En wat is jouw excuus? Puberteit ben je hopelijk al voorbij?
Het ene kind zit lekker achter zijn ps4 of gaat voetballen, de andere ligt te Netflixen en de andere speelt lekker buiten, met vriendinnen, knutselt en tekent op de ramen. Ik laat ze vooral hun gang gaan!!
.
anoniem_380666 wijzigde dit bericht op 11-07-2019 20:26
97.53% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven