Zadel op fietsstang vanaf welke leeftijd?

12-07-2019 11:17 126 berichten
Dochter is net drie geworden en daarmee het voorzitje officieel ontgroeid. Manlief vindt de achteropstoeltjes lelijk (ik ook feitelijk, maar soit) en wil daarom overgaan op een fietsstangzadel: zo'n los zadeltje op de stang met voetsteuntjes maar zonder ruggensteun of riempjes.

[EDIT/ter verheldering: hij gaat er daarbij van uit dat een fietsstangzadel even veilig is als een fietsstoeltje. Want: fietsstoeltje achterop betekent dat hij zijn been over de stang moet zien te manoeuvreren, wat hem weer niet safe lijkt bij op/afstappen en zeker bij noodstops. En als beide opties even veilig zijn, heeft hij om esthetische redenen liever een fietsstangzadel.]

Ik weet nog zo net niet of zo'n fietsstangzadel even veilig is. Drie jaar lijkt me jong. Dochter doet het motorisch prima en is (voor een peuter) ook best gezeglijk op de cruciale momenten, maar ze is natuurlijk wel een peuter met bijbehorende aandachtsspanne en "oh hee daar vliegt een vogel"-omdraaigedrag.

Online lees ik dat zo'n fietsstangzadel geschikt zou zijn 'vanaf 3 a 4 jaar'. Maar 3 of 4 jaar is natuurlijk nog best een verschil.

Het verschilt ongetwijfeld ook van kind tot kind. Desondanks benieuwd naar wat ervaringen van anderen.

Vanaf welke leeftijd gebruikten jullie zo'n fietsstangzadeltje en was dat met succes?

Vanaf welke leeftijd gebruik je een fietsstangzadel?

Totaal aantal stemmen: 64

Vanaf 3 jaar (11%)
Vanaf 4 jaar (3%)
Vanaf 5 jaar (11%)
Ouder dan 5 jaar (13%)
Niet, want het lijkt mee uberhaupt niet veilig (52%)
Niet, om een andere reden (11%)
anoniem_641d67bddedae wijzigde dit bericht op 12-07-2019 13:00
21.04% gewijzigd
Ik heb dat met autogordels. Die vloeken vaak ontzettend met mijn outfit.
Wies80 schreef:
12-07-2019 12:05
Tuurlijk, als ik het echt niet wil komt het ding er niet in. Maar op dit moment heb ik alleen twijfels en zoek ik extra info, zodat ik een keuze kan maken.

Volgens deze: https://www.veiligheid.nl/kinderveiligh ... p-de-stang kan het prima. Ik zou het er met mijn kinderen niet op gewaagd hebben qua wiebelen ;-)
COtweepuntnul schreef:
12-07-2019 11:55
Dat doe je maar één keer fout hoor ;-D


Ik heb dezelfde kdv-ophaalmomenten als een vader van een andere groep op ons kdv. Die vent presteert het om minstens elke maand zijn kind een rotschop te geven als hij zijn been omhoog zwaait om op te stappen. Kind duikt ook al automatisch weg en heeft sinds een tijdje een helmpje.

Ik blijf toch elke keer kijken of hij het weer flikt :popcorn:
Ik zou het niet aandurven. Als je een noodstop maakt (wat mij nog weleens gebeurd wegens niet oplettende andere weggebruikers) vliegt je kind zo over je stuur heen. Bescherming bij een val is ook minimaal en mijn kinderen wiebelen op die leeftijd nog alle kanten op.
COtweepuntnul schreef:
12-07-2019 11:55
Dat doe je maar één keer fout hoor ;-D
Hij vreest geloof ik niet zozeer voor het onthoofdingsscenario, het lijkt hem geloof ik vooral onstabiel om zijn been bij het op- en afstappen voorlangs over zijn stang te moeten tillen. Niet geheel ten onrechte trouwens: zijn evenwichtsgevoel is ook wat suboptimaal. En het is natuurlijk ook een wat rare move.

Hij gaat er dus idd vanuit dat een stoeltje achterop om die reden net zo veilig is als een fietsstangzitje
anoniem_641d67bddedae wijzigde dit bericht op 12-07-2019 12:18
0.93% gewijzigd
foutje / dubbelpost
GlitterCupcake schreef:
12-07-2019 12:10
Ik heb dezelfde kdv-ophaalmomenten als een vader van een andere groep op ons kdv. Die vent presteert het om minstens elke maand zijn kind een rotschop te geven als hij zijn been omhoog zwaait om op te stappen. Kind duikt ook al automatisch weg en heeft sinds een tijdje een helmpje.

Ik blijf toch elke keer kijken of hij het weer flikt :popcorn:
Hahaha

Dank. Als mijn man dit leest krijg ik hem nooit meer aan een achteropstoeltje :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Nou ik vind het voor een kind van 3 niet heel veilig. En als je een keuze hebt zou ik inderdaad een stoeltje achterop doen. Yepp heeft toch best leuke? Ik heb gewoon goedkope van Polisport en mijn man ook want het boeit ons niet zo. Maar je hebt genoeg keuze.
Echt, wat een gemiep. Als ie niet goed kan fietsen dan kunnen jullie beter een fietskar of bakfiets kopen. Dat is vele malen veiliger dan welk fietsstoeltje dan ook. En hij kan ook een damesfiets aanschaffen.

Kind heeft neem ik aan een helm op bij papa met zn suboptimale evenwichtsgevoel?

Ik zou er snel klaar mee zijn geweest met dat gepiep, maar dat merk je al denk ik :mrgreen:
anoniem_370114 wijzigde dit bericht op 12-07-2019 12:35
13.82% gewijzigd
Ik heb er een gehad en vond het erg handig. Tot er een beentje van het steuntje afglee en tussen het voorwiel kwam, toen been gebroken en nooit meer gebruikt.
Volgnes mij zijn ze officieel niet als ‘veilig’ gekeurd.
Alle reacties Link kopieren
Lelijkheid is totaal geen argument.

Vraag eens aan je man wat hij van dat argument vindt, als je dochter gaat puberen en geen helm op een scooter wilt dragen omdat dat lelijk is, misschien snapt hij dan dat veiligheid voorop staat.
Caaf-Dracula schreef:
12-07-2019 11:24
Veiligheid voorop dus peuter achterop in een fietszitje. Dat 'manlief' het niet wil omdat het lelijk is, is een kul argument.
Dat zeg ik niet he. Het is niet dat hij een fietsstoeltje achterop 'niet wil', maar dat hij voor een fietsstangzitje wil gaan, omdat dit in zijn optiek minder lelijk is. En even veilig. Dat het even veilig is, daar twijfel ik dus aan

Ik heb dit maar even toegevoegd aan de openingspost, aangezien dit kennelijk tot verwarring leidt
anoniem_641d67bddedae wijzigde dit bericht op 12-07-2019 13:04
10.17% gewijzigd
JuliaChild schreef:
12-07-2019 12:00
Ik heb 2 jaar geleden voor mijn dochter (toen 5) het zadeltje op mijn fiets laten zetten, zij was in het verkeer nog niet vaardig genoeg om zelf naar school te fietsen.
Mijn jongste zat toen achterop.
Inmiddels fietst mijn dochter zelf op haar fiets naar school en vond mijn jongste het zadeltje voorop erg interessant. En hij zit daar nu eigenlijk standaard op.
We zijn op kleine stukjes gaan oefenen (tussen de 2 schoollocaties van de oudste 2 bijvoorbeeld) en nu zit hij daar gewoon al we op de fiets weg gaan. Hij weet duidelijk de regels, voeten moeten op de beugeltjes met het klitteband erover, hij mag niet extreem wiebelen of aan het stuur trekken. Doet hij dat wel dan stop ik en zet ik hem achterop.

Ook mag hij niet voor als hij erg moe is en er een kans is dat hij in slaap valt, want dat kan voor echt niet, achter zit hij dan in het gordeltje en heb ik mijn handen vrij voor het verkeer.

Het kan dus prima, maar ik maak duidelijke afspraken met mijn zoon (echt verbaasd dat hij het ook accepteerd, blijkbaar is het zadeltje voor leuker dan zijn eigen ideeen :) )
Hoe oud is je zoon nu @JuliaChild?
Wies80 schreef:
12-07-2019 13:04
Hoe oud is je zoon nu @JuliaChild?
Hij is in maart 3 geworden
wilma36 schreef:
12-07-2019 12:00
Ik heb gestemd op kan vanaf 3 jaar. Maar dat is idd wel afhankelijk van je kind. Mijn man heeft een Sparta Papazone en daar zit standaard zo'n zadeltje op. Kind zit daarop vanaf 2,5 jaar. Jongste zat tot ruim 3 ook nog wel voorop in het fietsstoeltje. Kind wilde niet naar achteren en ik geef hem geen ongelijk. Op een gegeven moment moest hij wel.

Als ze nog past in het voorzitje zou ik haar nog even laten zitten
Ja ik denk dat we dat sowieso gaan doen (zo lang mogelijk in fietsstoeltje). Maar dit stoeltje gaat tot 3 jaar of 15 kilo en die gewichtsgrens komt ook al dichterbij, dus ergens de komende maanden zullen we de knoop toch moeten gaan doorhakken vermoed ik
JuliaChild schreef:
12-07-2019 13:05
Hij is in maart 3 geworden
Ha dus inderdaad ongeveer dezelfde leeftijd. Dank
COtweepuntnul schreef:
12-07-2019 12:06
Het is echt veel onveiliger dan een goedgekeurd fietszitje. Ik vraag me zelfs af of het officieel wel mag.
Heb je een bron?
Want dit soort info vond ik dus niet.
Alleen websites waarop staat dat het kan 'vanaf drie a vier jaar', als (volwaardig) alternatief voor een fietsstoeltje. En op die info gaat man dus af
Alle reacties Link kopieren
-
rabida wijzigde dit bericht op 11-11-2019 00:38
0.00% gewijzigd
COtweepuntnul schreef:
12-07-2019 12:09
https://www.veiligheid.nl/kinderveiligh ... p-de-stang

Dit zegt veiligheid.nl erover.
Ja exact, dat is precies de bron waarop hij zich baseert. "Een zadeltje op de stang is een prima alternatief voor rustige kinderen vanaf 3-4 jaar tot ongeveer 6-7 jaar."
Prima alternatief. Dat klinkt alsof het gelijkwaardig is in veiligheid.
Wies80 schreef:
12-07-2019 13:11
Heb je een bron?
Want dit soort info vond ik dus niet.
Alleen websites waarop staat dat het kan 'vanaf drie a vier jaar', als (volwaardig) alternatief voor een fietsstoeltje. En op die info gaat man dus af
NEN norm 14344 moet ie onder vallen.
Dank voor alle reacties.

De meesten gebruiken zo'n fietsstangzadel dus vanaf een latere leeftijd of niet, ivm zorgen over de veiligheid.

Wel wonderlijk dat online zo weinig info is te vinden over de onveiligheid van die zadeltjes. Ik vind iig geen enkele website waarop onomwonden staat dat ze onveiliger zijn dan fietsstoeltjes. Misschien zoek ik op de verkeerde zoekterm?
COtweepuntnul schreef:
12-07-2019 13:15
NEN norm 14344 moet ie onder vallen.
Ha dank je! Daar heb ik wat aan
Alle reacties Link kopieren
Wies80 schreef:
12-07-2019 13:26
Dank voor alle reacties.

De meesten gebruiken zo'n fietsstangzadel dus vanaf een latere leeftijd of niet, ivm zorgen over de veiligheid.

Wel wonderlijk dat online zo weinig info is te vinden over de onveiligheid van die zadeltjes. Ik vind iig geen enkele website waarop onomwonden staat dat ze onveiliger zijn dan fietsstoeltjes. Misschien zoek ik op de verkeerde zoekterm?
Op fietsersbond.nl staat: een kleuter kan ook op een kinderzadel op de stang mee. Is knus, maar minder veilig dan in een zitje.

Verder staat er geen info of disclaimer op, maar misschien dat je ze kan mailen hoe ze aan die wijsheid komen?

https://www.fietsersbond.nl/nieuws/10-v ... -de-fiets/
Alle reacties Link kopieren
Wies80 schreef:
12-07-2019 13:27
Ha dank je! Daar heb ik wat aan
Daar voldoen ze niet aan, want geen armleuningen/zijkanten. En dus 'mag' je een kind onder de 8 officieel niet op die manier vervoeren.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
x
anoniem_199354 wijzigde dit bericht op 12-07-2019 13:46
Reden: dubbell
0.00% gewijzigd
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven