Zwemmen zonder diploma's

12-07-2019 11:18 120 berichten
Mijn jongste gaat komend weekend op kamp.
Daar gaan ze ook zwemmen.
Met 15 kleuters en 4 maan leiding.
Zoontje heeft geen enkel diploma, is niet de enige zonder diploma's.
Hij krijgt zijn bandjes met buikband om.
Maar toch ....
Ben ik de enige die dit onverantwoord vindt?
Ik zit te denken om mee te gaan, maar dat wil de leiding eerst overleggen.
Ik ben verder zeker geen overbezorgde moeder maar kinderen zonder diploma's geef ik liever niet aan een ander mee.
ava75 schreef:
12-07-2019 12:24
Sneu voor je dochter.

Jij hebt blijkbaar nog nooit een verdrinking meegemaakt.

Ik wel. Helaas. Toen ik en jaar op 8 was, een kindje in onze straat van 2 jaar oud is verdronken in het zwembadje in hun tuin in 10 cm water.
Kindje was naar buiten geglipt terwijl de moeder even niet oplette en wilde het badje in, met alle gevolgen van dien.

Ik vergeet het nooit meer en ben nu héél erg voorzichtig als het met water en kinderen te maken heeft.
Een zwemdiploma zegt ook niet alles, zeker als ze nog nooit in een subtropisch zwembad zijn geweest.
Wat weet je van verdrinken? Het ziet er anders uit dan in films hoor!
Je kan dit verhaal/artikel over verdrinking niet vaak genoeg delen. Verdrinken valt bijna niet op en verdrinken ziet er niet uit als verdrinken wat wij in gedachte hebben.
Iedereen zou dit moeten lezen, zeker als je kinderen hebt en vaak naar het zwembad gaat. Iemand kan zowat verdrinken zonder dat je er erg in hebt helaas!
Lees aub! https://mariovittone.com/2010/05/154/

En let ook op "droog verdrinken"

Zie ook dit youtube filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=uqOP7OTUHp8
"drowning is very easy to miss"
"70% of preschoolers who drown are in the care of one or both parents"
anoniem_65201c43b20be wijzigde dit bericht op 12-07-2019 12:37
6.44% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Fae_ schreef:
12-07-2019 11:54
Heel onverantwoord, mijn kind zou niet meegaan. Ik vind kleuters op kamp sowieso bijzonder.

Ik ga niet eens alleen met mijn twee kinderen zwemmen, dan kom ik al handen en ogen tekort.
Precies. Dit deed ik pas toen de oudste een zwemdiploma had.

Over het algemeen ben ik vrij makkelijk, maar dit zou ik echt niet doen. Hier hebben ze aan het eind van de vakantie een speelweek. Je moet opgeven of je kind een zwemdiploma heeft. Kinderen die geen zwemdiploma hebben mogen dus niet mee naar het bos waar ook gezwommen wordt. En dat gaat dan nog niet eens om kleuters. Die gaan sowieso niet mee op de bosactiviteit, ook al hebben ze wel een zwemdiploma.
Alle reacties Link kopieren
ava75 schreef:
12-07-2019 12:24
Sneu voor je dochter.
Ja diep triest. Ze komt veel tekort hoor.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
12-07-2019 11:39
Heel verstandig! Wat inderdaad, een ongeluk zit in een klein hoekje. Ik heb helaas een verdrinkingsgeval van dichtbij meegemaakt (via mijn werk) en die knul was 8 jaar.
Wat ongelooflijk naar. Ja, deze berichten zijn voor mij en veel collega's (onderwijs) de reden dat we niet gaan zwemmen. En dan zie je dat de leeftijd vaak nog zo hoog is, niet eens kleuters. Eng...
Alle reacties Link kopieren
Los van of het van de ouders wel mag (van mij zou het ab-so-luut niet mogen!), welk zwembad laat dit toe?!
To zegt dat het een streng bad is. Als ze zo'n groep toelaten vind ik ze helemaal niet streng. Maximaal 2 kinderen zonder diploma met 1 volwassene! Dit moet je als zwembad ook niet willen lijkt mij...
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
12-07-2019 12:35
Je kan dit verhaal/artikel over verdrinking niet vaak genoeg delen.
Dit is een filmpje van een jongen die verdrinkt in het zwembad. Het lijkt verdacht veel op spelen.

https://youtu.be/zuZIfy4aBEY

Deze jongen heeft het uiteindelijk overleefd, gelukkig.

Er is nog zo’n filmpje van een kind dat het niet overleefde. Die leek onderwater van de ene kant van het zwembad naar de andere te zwemmen en weer terug. Heel rustig, geen spelen of paniek of wat dan ook. Dat kind zwom echter niet, maar dreef levenloos door het water, en overleefde dat dus niet.
Alle reacties Link kopieren
apestaartje30 schreef:
12-07-2019 12:38
Wat ongelooflijk naar. Ja, deze berichten zijn voor mij en veel collega's (onderwijs) de reden dat we niet gaan zwemmen. En dan zie je dat de leeftijd vaak nog zo hoog is, niet eens kleuters. Eng...
Schoolzwemmen is op zich juist heel goed, maar zwembad en onderwijzers moeten daarvoor wel een heel duidelijk protocol met elkaar afspreken.
Zou ik echt echt echt niet akkoord vinden!
Geef mijn kind zonder diploma niet aan ander mee en ander kind zonder diploma neem ik niet mee. En dan nog...zelfs met diploma is het pittig!
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
12-07-2019 12:52
Schoolzwemmen is op zich juist heel goed, maar zwembad en onderwijzers moeten daarvoor wel een heel duidelijk protocol met elkaar afspreken.
Bedoel je het schoolzwemmen voor een diploma? Want daar ben ik het volledig mee eens.
Ik doelde op schoolreisjes of met groep 8 op kamp bijvoorbeeld.
Nummer*Zoveel schreef:
12-07-2019 12:50
Dit is een filmpje van een jongen die verdrinkt in het zwembad. Het lijkt verdacht veel op spelen.

https://youtu.be/zuZIfy4aBEY

Deze jongen heeft het uiteindelijk overleefd, gelukkig.

Er is nog zo’n filmpje van een kind dat het niet overleefde. Die leek onderwater van de ene kant van het zwembad naar de andere te zwemmen en weer terug. Heel rustig, geen spelen of paniek of wat dan ook. Dat kind zwom echter niet, maar dreef levenloos door het water, en overleefde dat dus niet.

Inderdaad. Dat is het hele enge van verdrinken, je merkt het vaak niet eens op, zeker niet als je niet weet waar je op moet letten.
De meeste mensen zullen dus ook niet reageren. Heel eng!
Uit het artikel wat ik hierboven heb gepost:
"consider this: It is the number two cause of accidental death in children, age 15 and under (just behind vehicle accidents) – of the approximately 750 children who will drown next year, about 375 of them will do so within 25 yards of a parent or other adult. In ten percent of those drownings, the adult will actually watch them do it, having no idea it is happening. Drowning does not look like drowning."

En dan gaan zwemmen met 15 kleuters en 4 begeleiders? Echt compleet onverantwoord, en het zwembad zou dat ook zeker niet mogen toelaten!
anoniem_65201c43b20be wijzigde dit bericht op 12-07-2019 13:03
20.53% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Kleuters op kamp snap ik sowieso al niet heel erg, maar met zijn allen zwemmen met zo weinig begeleiding zou ik echt niet willen. Op die leeftijd zal er waarschijnlijk nog geen enkel kind zijn met een diploma en dan nog, ze zijn nog zo klein.

Daarnaast zou ik me afvragen of er daar in dat kamp niet meer dingen gebeuren die onverantwoord zijn.
Nummer*Zoveel schreef:
12-07-2019 11:28
Ook als ze “al 6” zijn kunnen ze nog verdrinken.
En ook in een laagje water van 10 cm diepte!
Als ervaren Beverleiding: echt niet dat wij met de kinderen gingen zwemmen! Nou waren wij misschien wel heel voorzichtig, want een van de ouders had als meester meegemaakt dat er een kind verdronk tijdens het schoolzwemmen, en we kregen allemaal mee hoe heftig dat was. Maar ook daarvoor deden we het al echt niet. Juist op die leeftijd kunnen ze alle kanten op schieten, en afspraken gewoon vergeten omdat ze zo in hun spel opgaan. Dat wilden we absoluut niet combineren met een zwembad. Bij de welpen is gaan zwemmen vroeg genoeg, dan hebben ze (op een uitzondering na, en daarover maakten we apart afspraken met de ouders) een zwemdiploma, en kunnen ze zich beter redden. Al was ik toen al elke keer blij als we ze weer allemaal heel dat zwembad uit hadden. Maar ik verbaas me dus echt dat er leidingteams zijn die denken dat gaan zwemmen met die leeftijdsgroep ok is :nope: Ik zou heel duidelijk maken dat je niet wilt dat je kind gaat zwemmen, TO. En wat mij betreft wijs je ze even op mijn reactie.

Medeleiding, mochten jullie dit lezen: gaan zwemmen met bevers, zeker met zo'n grote groep, waarvan een groot deel zonder zwemdiploma's, en een minimaal leidingteam, is echt heel erg onverantwoord. Gelukkig is het tot nu toe goed gegaan, maar echt, dit is een ontzettend slecht idee!
Alle reacties Link kopieren
Zitten ze in een afgesloten pierebad? Heeft ie al wel zwemles?

Zo ja, lekker laten gaan. Bovendien zijn ze met meer begeleiders dan dat er zweminstructeurs bij de gemiddelde zwemles zijn. Hij heeft een goed zwembeveiligingsmiddel aan.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
12-07-2019 12:50
Dit is een filmpje van een jongen die verdrinkt in het zwembad. Het lijkt verdacht veel op spelen.

https://youtu.be/zuZIfy4aBEY

Deze jongen heeft het uiteindelijk overleefd, gelukkig.

Er is nog zo’n filmpje van een kind dat het niet overleefde. Die leek onderwater van de ene kant van het zwembad naar de andere te zwemmen en weer terug. Heel rustig, geen spelen of paniek of wat dan ook. Dat kind zwom echter niet, maar dreef levenloos door het water, en overleefde dat dus niet.
Vreselijk, iedereen zwemt er langs en niemand heeft door dat hij aan het verdrinken is. Ik zou het zelf misschien ook niet gezien hebben hoor. Maar vreselijk om naar te kijken
Alle reacties Link kopieren
Zelf ben ik jarenlang leiding bij scouting geweest van dezelfde leeftijdsgroep, maar no way dat ik met die kleintjes ging zwemmen! Leeftijdsgroep hoger wel. Maar zelfs dat vond ik altijd wel een dingetje.
suykerspin wijzigde dit bericht op 12-07-2019 13:29
3.09% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
apestaartje30 schreef:
12-07-2019 12:55
Bedoel je het schoolzwemmen voor een diploma? Want daar ben ik het volledig mee eens.
Ik doelde op schoolreisjes of met groep 8 op kamp bijvoorbeeld.
Ja, en eens met niet op uitjes.
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
12-07-2019 13:12
Zitten ze in een afgesloten pierebad? Heeft ie al wel zwemles?

Zo ja, lekker laten gaan. Bovendien zijn ze met meer begeleiders dan dat er zweminstructeurs bij de gemiddelde zwemles zijn. Hij heeft een goed zwembeveiligingsmiddel aan.
Ik denk dat het goed is als jij deze leest:

https://pzz.to/click?uid=13240&referrer ... ouders.pdf
Alle reacties Link kopieren
apestaartje30 schreef:
12-07-2019 11:37
Mijn dochter gaat met vijftig kinderen op kamp. De laatste dag gaan ze naar een subtropisch zwembad. Mijn dochter is negen en heeft nét haar A en B (laat begonnen ivm kosten). Ze heeft nog niet de ervaring van een subtropisch zwembad. Daarnaast ken ik de kinderen: druk! Er hoeft maar één iemand voor de gein op haar te springen......

Nee ze mag mee maar niet zwemmen. Ik haal haar dan op. Overbezorgde moeder? Heb ik schijt aan. Een kleuter zou ik al helemáál niet laten gaan.

Goede keus! Zou ik ook doen.. zelf ooit bijna verdronken in een wildwaterbaan van een bekende vakantieparkenketen. Angst zit er nog in..

Mbt tot TO; ik zou mn kind dus niet laten zwemmen. Te weinig toezicht imo, daarbij geen diploma..
Hier is sws de afspraak met een dergelijk uitje/kamp dat ze minimaal A en B moeten hebben..
Nouschi schreef:
12-07-2019 11:32
Met 4 /5 jaar al op kamp? En dat zwemmen is een onzalig plan natuurlijk.
Vind ik ook wat.

Op de meeste kampen moet je 6 zijn en een A diploma hebben als ze zwemmen als aktiviteit aanbieden. Tenminste toen ik aan het zoeken was paar jaar terug.
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
12-07-2019 13:12
Zitten ze in een afgesloten pierebad? Heeft ie al wel zwemles?

Zo ja, lekker laten gaan. Bovendien zijn ze met meer begeleiders dan dat er zweminstructeurs bij de gemiddelde zwemles zijn. Hij heeft een goed zwembeveiligingsmiddel aan.
Bij een gemiddelde zwemles, zijn er alleen de kinderen die les hebben, geen afleiding van andere zwemmers in de buurt. Vraag me ook af hoeveel van de gemiddelde kleuters die net hun diploma hebben, weten watz e moeten doen als ze onverwacht in het zwembad worden gegooid.. ben bang dat veel kleuters ook nog denken dat de regels bij zwemles niet meer gelden als je geen zwemles hebt.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Nanny_Gytha_Ogg schreef:
12-07-2019 13:11
Als ervaren Beverleiding: echt niet dat wij met de kinderen gingen zwemmen! Nou waren wij misschien wel heel voorzichtig, want een van de ouders had als meester meegemaakt dat er een kind verdronk tijdens het schoolzwemmen, en we kregen allemaal mee hoe heftig dat was. Maar ook daarvoor deden we het al echt niet. Juist op die leeftijd kunnen ze alle kanten op schieten, en afspraken gewoon vergeten omdat ze zo in hun spel opgaan. Dat wilden we absoluut niet combineren met een zwembad. Bij de welpen is gaan zwemmen vroeg genoeg, dan hebben ze (op een uitzondering na, en daarover maakten we apart afspraken met de ouders) een zwemdiploma, en kunnen ze zich beter redden. Al was ik toen al elke keer blij als we ze weer allemaal heel dat zwembad uit hadden. Maar ik verbaas me dus echt dat er leidingteams zijn die denken dat gaan zwemmen met die leeftijdsgroep ok is :nope: Ik zou heel duidelijk maken dat je niet wilt dat je kind gaat zwemmen, TO. En wat mij betreft wijs je ze even op mijn reactie.

Medeleiding, mochten jullie dit lezen: gaan zwemmen met bevers, zeker met zo'n grote groep, waarvan een groot deel zonder zwemdiploma's, en een minimaal leidingteam, is echt heel erg onverantwoord. Gelukkig is het tot nu toe goed gegaan, maar echt, dit is een ontzettend slecht idee!
Ik had je reactie nog niet gelezen, maar precies dit dus!
LAgirl82 schreef:
12-07-2019 12:23
Kinderen kunnen ook verdrinken in het pierebad. En bij 5 kinderen is er dus maar 1 begeleider? Onverantwoord!
Zoals ik zei, gaat het dan om kinderen tussen de 4 en 12 jaar. Als er vijf kinderen in dat zwembad zitten zijn er zeker drie of vier met een diploma. Als het alleen kleuters of kinderen zonder diploma zijn, zijn er ook meer begeleiders bij aanwezig en dan vaak niet alleen op de kant.
Alle reacties Link kopieren
Bladiebladiebla2016 schreef:
12-07-2019 11:57
Al hadden ze allemaal een A diploma zou ik het met zo weinig begeleiding al niet goed vinden. Ze verliezen er zo een uit het oog. Al is het water ondiep. Er hoeft niet veel te gebeuren waardoor een kind in paniek raakt.

Een kenmerk van verdrinken bij kinderen is juist dat ze NIET in paniek raken, maar gewoon rustig en roerloos blijven liggen. Dat kan zelfs nog met de ogen open en het bovenste gedeelte van het hoofd boven water uit. Die gaan compleet in relax-mode, waardoor veel mensen niet doorhebben / herkennen dat ze verdrinken (meeste mensen verwachten druk spetterende, in paniek kinderen).

Levensgevaarlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven