Vriendin van dochter mag niet bij ons

12-07-2019 20:29 150 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een jaar geleden is er een nieuw meisje bij m'n dochter in de klas gekomen.
Mijn dochter en zij raakten bevriend en ze zijn nu echt dikke vriendinnen.
Ze spreken vaak na schooltijd af maar dan buiten. Of ze videobellen in de avond. Het meisje mag namelijk niet bij ons thuis komen. De reden daarvan weet ik niet.
Het meisje is 1,5 jaar geleden uit Marokko in Nederland komen wonen alleen met haar vader. (Moeder heeft ze nooit gekend)
Haar vader werkt heel veel en komt meestal pas om 22 u s avonds thuis. Dus dan is ze altijd alleen thuis.
Ze is hartstikke welkom om bij ons thuis mee te eten en zo wat minder alleen te zitten. Maar haar vader wil het niet.
Ik krijg de reden hiervoor niet boven water, vader nog nooit gezien (zelfs de afscheidsavond groep 8 was het meisje alleen...), heb wel z'n nummer maar z'n Nederlands is slecht.
Ik heb een beetje met haar te doen en probeer te begrijpen waarom ze zo binnen gehouden wordt.
Het meisje is mijn verantwoordelijkheid niet maar we hebben hier in huis denk ik wat meer gezelligheid te bieden dus vind het een beetje jammer dat ze alleen thuis is zoveel.
Is dit een gevalletje 'niet mee bemoeien' ?
Alle reacties Link kopieren
Torment schreef:
12-07-2019 22:32
Dan ga ik morgen ook bellen voor al die kinderen van ouders waarvan ik het ook niet eens ben met hoe ze hun kinderen opvoeden, maar simpelweg niet anders kunnen door omstandigheden.
Echt, waar bemoei je je mee op enkel deze info.
Ik zou zeggen hersenspinsels ipv info. Want topicstarter verzint van alles maar heeft de man nooit zelf gesproken.
Maar inderdaad.. Als we hierom gaan bellen, dan ga ik als eerst bellen voor al die kinderen die dagelijks snoep, koek, sap en ongezond eten krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Manta schreef:
12-07-2019 22:07
Hoe oud ben je dan?
Ik ben 22, zij is 25. Maar ze woont nog thuis, dus de regels van haar vader zijn wet.

Het punt dat ik vooral probeerde te maken met dat voorbeeld, is dat zelfs zij op die leeftijd heel erg beperkt wordt in het naar buiten gaan, omgaan met anderen, etc. Dus als kind...
helena_z wijzigde dit bericht op 12-07-2019 22:41
34.20% gewijzigd
leeg
Niet mee bemoeien. Die familie laat over een paar jaar een geschikte kandidaat uit Marokko komen, zodat ze getrouwd en wel aan kinderen kan beginnen, waarvan de meisjes een identiek leven tegemoet zullen gaan.
47084 schreef:
12-07-2019 22:40
Niet mee bemoeien. Die familie laat over een paar jaar een geschikte kandidaat uit Marokko komen, zodat ze getrouwd en wel aan kinderen kan beginnen, waarvan de meisjes een identiek leven tegemoet zullen gaan.
Of zij gaat op haar 16de terug naar ginder.

Met als voordeel dat ze kan koken en haar plan kan trekken.



Of ze vraagt volgend jaar zelf of ze niet terug naar haar familie ginder mag na een hele zomer alleen te hebben gezeten.
anoniem_387728 wijzigde dit bericht op 12-07-2019 22:43
22.16% gewijzigd
Nijntje030 schreef:
12-07-2019 22:39
Ik zou zeggen hersenspinsels ipv info. Want topicstarter verzint van alles maar heeft de man nooit zelf gesproken.
Maar inderdaad.. Als we hierom gaan bellen, dan ga ik als eerst bellen voor al die kinderen die dagelijks snoep, koek, sap en ongezond eten krijgen.
Dat bedoel ik.
Wie weet is die man een doodgoeie vader en krijgt dat kind alle liefde van de wereld en aandacht zodra hij wel thuis is.
Alsof dat meisje erop zit te wachten dat veilig thuis zich meldt en haar vertrouwde leven op zijn kop gooit.
Marnamai schreef:
12-07-2019 22:41
Of zij gaat op haar 16de terug naar ginder.

Met als voordeel dat ze kan koken en haar plan kan trekken.
Echt,wat een vooroordelen weer.
Wat een achterlijk topic is dit geworden.
Torment schreef:
12-07-2019 22:43
Echt,wat een vooroordelen weer.
Wat een achterlijk topic is dit geworden.
Nou inderdaad.
Ik ben weg hier, teveel vooroordelen.
Alle reacties Link kopieren
Nijntje030 schreef:
12-07-2019 22:23
Nergens staat hoe oud dat meisje is? En verwaarlozing? Wat een flauwekul. Ik denk eerder een verschil in cultuur. In sommige culturen is het normaal om op je 10e al je eigen taken en verantwoordelijkheden te hebben, te kunnen koken en voor je jongere broertjes en zusjes te kunnen zorgen. Als je dat niet normaal vindt, dan is dat waarschijnlijk in jouw optiek niet normaal. Dat zegt meer iets ove rje eigen waarden, normen en overtuigingen dan wat de ultieme waarheid is. Maar er is niet een waarheid en de wereld bestaat ook niet alleen uit Nederland. Dus om nou te stellen dat zij verwaarloosd wordt? En op basis waarvan kan je dit stellen? hoe weet topicstarter zo goed dat zij helemaal alleen is, is topicstarter er altijd bij? Zolang je er niet bij bent, zijn het alleen maar vermoedens en viavia-verhalen. Kortom, allemaal meningen en oordelen. Ik zou zeggen, vraag het zelf aan de beste man als je zo nieuwsgierig bent. Hij eet jou vast niet op.
Eens.
Belachelijk voorstel om een instantie te bellen terwijl je die vader nog nooit gesproken hebt en alleen maar via-via verhalen hebt.

En we hebben het over een kind van een jaar of 12/13 he, niet iemand van 8. Bij ons in de straat woont een gereformeerd gezin met heel veel kinderen. Als je ziet wat een taken en verantwoordelijkheden die oudsten (ook circa 12) hebben, nou daar valt echt dat beetje couscous koken bij in het niet.

En waarom zou een kind van die leeftijd niet alleen kunnen blijven als pa/ma werkt? Voor de BSO zijn ze wel te oud als ze na de vakantie naar de middelbare gaan, en niet iedereen heeft buren/vrienden/familie waar het kind dan terecht kan.
mater_matuta wijzigde dit bericht op 12-07-2019 22:55
0.53% gewijzigd
Kumiko schreef:
12-07-2019 21:22
Absoluut niet mijn bedoeling.
Ik denk dat het meisje nergens mag spelen, dus niet alleen bij to.
Ik snap helemaal wat je bedoeld hoor. Ik denk dat hij haar wil beschermen en de enige manier waarop hij dat kan doen in deze voor hem vreemde cultuur is zo.
Mijn dochter had vroeger een Marokkaanse vriendin die in de buurt woonde.
Vriendinnetje mocht ook nooit ergens spelen, buiten wel of bij haar thuis.
Wat later leerden wij de ouders kennen en gingen er wel eens thee drinken of kregen wat lekkers te eten.
Ze zijn ook een paar keer bij ons geweest en vanaf toen mocht hun dochter wel bij ons spelen.
Eerst een uurtje en later gewoon de hele middag ofzo.

Denk dat de vader of ouders misschien eerst willen weten wat voor vlees ze in de kuip hebben voordat hun dochter ergens komt.
Even een indruk, komt het veilig, warm over, zoiets.
Alle reacties Link kopieren
Torment schreef:
12-07-2019 22:42
Dat bedoel ik.
Wie weet is die man een doodgoeie vader en krijgt dat kind alle liefde van de wereld en aandacht zodra hij wel thuis is.
Alsof dat meisje erop zit te wachten dat veilig thuis zich meldt en haar vertrouwde leven op zijn kop gooit.
Echt, wat is je beeld van die instantie? Wie zegt dat hij geen doodgoeie vader is (in intentie in ieder geval), of dat veilig thuis zich "meldt en haar vertrouwde leven op zijn kop gooit"?

Het is geen club die je belt en dat ze dan de volgende ochtend de vader uit de ouderlijke macht zetten en het kind uit huis plaasen hoor. Je kan ook gewoon vragen hoe je bijvoorbeeld het handigst zo'n gesprek aangaat, of vragen of je je terecht zorgen maakt of dat het gewoon een andere opvoeding is.
47084 schreef:
12-07-2019 21:19
als je als alleenstaande moeder een man uitnodigt, dan loop je het risico dat dat gezien wordt als een uitnodiging tot onfatsoenlijk gedrag. Nooit doen. Ik neem aan dat zijn nieuwe vrouw geen Nederlands spreekt, dus daar zal je ook weinig mee opschieten.
Ik zou er verder niet te veel moeite in steken. Vader heeft absoluut geen aandacht voor de vrijetijdsbesteding van zijn dochter, wil alleen dat ze óf thuis óf op school is. Meer mogelijkheden zijn er niet. Als dadelijk die tweede vrouw hier is, zal zij de controle hebben.
Het is een moeilijke cultuur, en hoe meer je er van weet, hoe groter de bezwaren tegen wat daar allemaal gebeurd.
Ohja, dom van mij :facepalm:
Waar ik op doelde is dit
Donna1971 schreef:
12-07-2019 22:55
Mijn dochter had vroeger een Marokkaanse vriendin die in de buurt woonde.
Vriendinnetje mocht ook nooit ergens spelen, buiten wel of bij haar thuis.
Wat later leerden wij de ouders kennen en gingen er wel eens thee drinken of kregen wat lekkers te eten.
Ze zijn ook een paar keer bij ons geweest en vanaf toen mocht hun dochter wel bij ons spelen.
Eerst een uurtje en later gewoon de hele middag ofzo.

Denk dat de vader of ouders misschien eerst willen weten wat voor vlees ze in de kuip hebben voordat hun dochter ergens komt.
Even een indruk, komt het veilig, warm over, zoiets.
Maar hoe doe je dat dan als alleenstaande moeder met een alleenstaande vader zonder dat je het verkeerd doet...
Afwachten tot de 2e vrouw komt dan maar inderdaad. Dan kan je met haar overleggen (met meisje als tolk)
Alle reacties Link kopieren
Met meisje als tolk? Haar vader in zijn eigen huis laten vertellen wat een hem wildvreemde vrouw van zijn opvoeding vindt, en dat mag dochter dan vertalen?
Denk dat je haar daar vele malen meer mee schaadt dan met het feit dat ze het s avonds bij videobellen moet houden (wat ook gewoon contact is. Volgens mij doen jongeren tegenwoordig biet anders dan op hun gsm hangen.)
mater_matuta schreef:
12-07-2019 23:07
Met meisje als tolk? Haar vader in zijn eigen huis laten vertellen wat een hem wildvreemde vrouw van zijn opvoeding vindt, en dat mag dochter dan vertalen?
Denk dat je haar daar vele malen meer mee schaadt dan met het feit dat ze het s avonds bij videobellen moet houden (wat ook gewoon contact is. Volgens mij doen jongeren tegenwoordig biet anders dan op hun gsm hangen.)
Neeeheeee. Lees even wat ik schrijf, dat schrijf ik allemaal NIET.
Dat gezellige praatje maken waardoor ze weten wat voor vlees ze in de kuip hebben of dochter uitnodigen om te komen spelen of hen op de thee vragen, wat je dus allemaal niet kan doen met hem omdat dat verkeerd overkomt en wat je dus moet bewaren tot de nieuwe vrouw er is, die nog geen Nederlands zal spreken. Dat uitnodigen om te spelen laten tolken door de dochter.
Alle reacties Link kopieren
Ah okee Anne, dan heb ik je verkeerd begrepen. Excuus.
aaaanne schreef:
12-07-2019 23:11
Neeeheeee. Lees even wat ik schrijf, dat schrijf ik allemaal NIET.
Dat gezellige praatje maken waardoor ze weten wat voor vlees ze in de kuip hebben of dochter uitnodigen om te komen spelen of hen op de thee vragen, wat je dus allemaal niet kan doen met hem omdat dat verkeerd overkomt en wat je dus moet bewaren tot de nieuwe vrouw er is, die nog geen Nederlands zal spreken. Dat uitnodigen om te spelen laten tolken door de dochter.
Man in kwestie kan ook nog altijd op een Nederlandstalige botsen én verliefd worden.

Zolang ze maar wat Engels, Frans, Arabisch of Berbers kan om met hem te kunnen communiceren ...


Als ie echt een andere Marokkaanse vrouw had gewild had hij die in Marokko wel gevonden voor ie verhuisde.
mater_matuta schreef:
12-07-2019 23:13
Ah okee Anne, dan heb ik je verkeerd begrepen. Excuus.
:high5:
Marnamai schreef:
12-07-2019 23:14
Man in kwestie kan ook nog altijd op een Nederlandstalige botsen én verliefd worden.

Zolang ze maar wat Engels, Frans, Arabisch of Berbers kan om met hem te kunnen communiceren ...


Als ie echt een andere Marokkaanse vrouw had gewild had hij die in Marokko wel gevonden voor ie verhuisde.
Nee, hij heeft al een tweede vrouw gevonden:
Hangmat schreef:
12-07-2019 21:07
[....]
In de herfst komt vaders nieuwe vrouw naar nl. Ik hoop dat dat een verbetering voor haar zal zijn.
Of het kan net een verslechtering zijn voor kind als zij dan gezellig een nieuw gezinnetje beginnen - incluis minstens een kind of 2 - en oudste kind wel het hele huishouden kan draaien én als babysit voor de kinderen kan fungeren.


Waardoor ze dus helemaal niet meer buiten mag, want ze moet ofwel op school zitten, ofwel met huishouden en stiefbroers / -zussen bezig zijn.


Of stiefmoeder is de boze stiefmoeder uit Sneeuwwitje.
Die niets moet weten van haar stiefkind.


Ik zou die nieuwe vrouw nu niet direct als "de verlos-ster" zien :-).
Het kan eventueel misschien meevallen, maar het kan net zo goed héél hard tegenvallen.


Als ze bovendien uit Marokko komt, brengt ze gewoon die waarden en cultuur mee.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
12-07-2019 22:29
Wat is het alternatief?

Kind maar terug naar familie in Marokko sturen?
(Want ik gok dat ze daar nog wel een oma of een paar tantes heeft zitten.)


Daar moet ze waarschijnlijk even hard aan de bak in 't huishouden.


Ik vind het niet gek dat een 12-jarige alleen thuis is als pa / ma aan 't werk is.
En "kookt eten voor het gezin" is "voor pa en zichzelf".

Die 2 aardappels (of een zakje rijst of couscous) en dat lapje vlees in de pan met wat groenten is nu niet zo'n monnikenwerk.



Waarschijnlijk binnenkort ook nog gezeur over dat om 10 uur eten veel te laat is voor een puber van 12 en dat kind in bed moet liggen dan?
Ik vind het een vorm van kindermishandeling als je een kind iedere dag zo aan haar lot overlaat. Het gaat om een meisje dat nog op de basisschool zit. Ik had al lang een melding gemaakt.
Hangmat schreef:
12-07-2019 21:07
Ja, maar vader is dan dus nooit thuis.
Maar maandag mag ze daar blijven eten en haal ik haar op dus dan zal ik die vader wel eindelijk in levende lijve zien neem ik aan.

Ze schijnt s avonds zelf te koken en eet dan na 22 u met haar vader.

In de herfst komt vaders nieuwe vrouw naar nl. Ik hoop dat dat een verbetering voor haar zal zijn.
Ik wil niet bevooroordeeld zijn, maar zou dit niet de reden kunnen zijn? Wie maakt er eten voor vader wanneer dochter bij jullie eet.
calvijn1 schreef:
12-07-2019 21:14
Zou het kunnen dat vader weet dat jij een alleenstaande vrouw bent en jou daarom ziet als een slecht voorbeeld voor zijn dochter?
Poeh....wat een hoop aannames in dit topic. Misschien is Hangmat wel samen met een vrouw ;-) Geen man hebben, hoeft niet te zeggen alleenstaand.

En Hangmat weet niet wat de reden van de vader is; dat het niet mag. Sterker nog, wie weet mag het wel van vader maar denkt zijn dochter dat het wel niet zou mogen, durft ze het niet te vragen, van alles kan.
Ik vond de tip om iemand te vragen die Marokkaans spreekt met de vader te spreken/te bellen de beste. Dan weet je hoe het zit.
Alle reacties Link kopieren
Wat lief van je Hangmat dat je je om dat meisje bekommert. Ik zou echt zoeken naar een manier om een keer met die vader in contact te komen. Op school zullen ze hem toch wel een keer gesproken hebben? Mag het meisje bijvoorbeeld wel mee op schoolreisje? En naar een feestje waar meerdere kinderen komen?
Ik weet niet of het perse zorgelijk is hoe haar vader met haar omgaat, maar als ze echt altijd maar alleen thuis zit lijkt me dat wel heel zielig!
Beter een half motto....
Alle reacties Link kopieren
Zooo veel reacties, veel meningen...
Er wordt ook flink op los gefantaseerd lees ik.
Wat ik er verder over kwijt wil; ik veroordeel die vader helemaal niet. Hij zal z'n redenen wel hebben waarom hij zoveel en zo laat moet werken.
Het is gewoon dat m'n hart een beetje uitgaat naar zo'n kind van 12 dat al die uren alleen thuis is. Ik heb twee dochters van 12 en 13. Ik ben meestal gewoon thuis voor ze en ik weet dat ze dat fijn vinden.
Zal wel perceptie zijn, vast.
Ik ben niet van plan enige instantie in te schakelen.
Alle reacties Link kopieren
Hi Hangmat, lief dat je zo begaan bent met het meisje.

Even mijn eigen ervaring; mijn ouders lieten ons ook nooit zomaar bij vrienden spelen, vaak ging daar tijd overheen totdat ze de persoon en zij ouders kenden. Ik schat dat zoiets ook het geval is net de vader van het meisje

Nu ben ik zelf moeder en ik merk dat ik hetzelfde doe. Mijn kids vragen heel vaak om bij een bepaalde vriendin te spelen en slapen. Ik ga daar eerlijk gezegd zelf ook heel voorzichtig mee om. Het niet kennen vd ouders vh betreffend kind speelt hierbij een grote rol. En de ouder ( moeder in dit geval) is niet erg toegankelijk.

Als jouw dochter daar gaat eten/spelen probeer dan een praatje aan te knopen met de vader. En geef het gewoon tijd.

Bottomline, sommige ouders hebben even tijd nodig en kijken eerst de kat uit de boom.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven