Kind in groep 8 schooljaar 2019-2020 kletstopic.

15-07-2019 17:11 272 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nog een paar dagen en dan hebben wij ook eindelijk zomervakantie! Middelste dochter gaat na de vakantie naar groep 8. Bijzonder jaar met kamp, eindmusical, het kiezen van een nieuwe school en adviezen.
Bij mijn oudste dochter heb ik 2 jaar meegeschreven in het groep 8 topic van dat jaar en het brugpiepertopic van dit jaar. En dat lijkt me weer leuk.
Wie schrijft er mee?
Leuk!!! Ik schrijf hier ook mee. De jongste in groep 8 en de oudste eindexamen. Bij de middelste ook meegeschreven in de andere twee topics.

12 jaar geleden schreef ik mee in een topic toen ik zwanger was en nu zit ik alweer hier.
Alle reacties Link kopieren
Leuk. Ik wil ook wel mee schrijven. Oudste gaat volgend jaar naar groep 8. Alles is dus ook nog nieuw voor mij 😊
Alle reacties Link kopieren
Zeilboot76 schreef:
15-07-2019 18:17
Leuk!!! Ik schrijf hier ook mee. De jongste in groep 8 en de oudste eindexamen. Bij de middelste ook meegeschreven in de andere twee topics.

12 jaar geleden schreef ik mee in een topic toen ik zwanger was en nu zit ik alweer hier.
Gaat zo snel!
Alle reacties Link kopieren
Hier ook de oudste die naar groep 8 gaat. Spannend allemaal en heel leuk!
I told you walking was idiotic.
Leuk! Ik heb daar ook wel behoefte aan. Ik kom er later wel op terug waarom precies.

Mijn dochter gaat na de zomervakantie ook naar groep 8. Hoewel het bij ons zesde klas heet.
Mijn oudste gaat ook naar groep 8, dus voor ons is alles nog nieuw. Hoewel, ze zit nu in een combi 7/8, dus van de zijlijn hebben we al een hoop meegekregen.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een oudste naar groep 8, hoewel het op deze (vrije) school gewoon 6e klas heet :) (net als bij jou, Yajes, lees ik nu).

Toen ik zwanger was van mijn meisje, heb ik heel veel geschreven op dit forum. Tot en met dat ze naar de kleuterschool gingen, toen is het verwaterd.

Leuk om bij deze mijlpaal ook weer mee te schrijven! (onze vakantie zit al in week 2, dus wat dat betreft zijn we al een beetje aan het idee gewend...)
Zonder oorzaak geen gevolg
Klopt, hier ook Vrije School.
Op kamp zijn ze ook al in de vijfde klas geweest en elk jaar hebben ze al toneelperiode maar het idee dat mijn dochter straks in de hoogste klas zit, vindt ze helemaal geweldig!
Alle reacties Link kopieren
Bij mij dus de middelste, jongste gaat naar groep 5 en oudste gaat naar 2 vwo.
En wat ik zelf wel lastig vind is dat middelste een heel ander niveau heeft. Ik denk dat mavo bij haar past, ook vanwege haar dyslexie. Het verschil was voor ons altijd al te zien, maar nu gaat ze dat zelf ook zien. Best lastig, een grote zus die beter is in school, vooral nu ze pubers zijn.
Alle reacties Link kopieren
En zelf sta ik volgend jaar ook voor groep 8, hele overstap van de groep 3 die ik nu heb. Ik sta volgend jaar dus aan beide kanten.
Alle reacties Link kopieren
yajes schreef:
15-07-2019 19:02
Klopt, hier ook Vrije School.
Op kamp zijn ze ook al in de vijfde klas geweest en elk jaar hebben ze al toneelperiode maar het idee dat mijn dochter straks in de hoogste klas zit, vindt ze helemaal geweldig!
Check :) Toch is de 6e wel speciaal. Ze doen bij de jaarfeesten allerlei afsluitende rituelen, je gaat inderdaad bij de andere scholen op bezoek en het kamp duurt een week in plaats van "maar" 2 nachten. Maar eerst krijgt ze haar eigen kamer. Hoort ook bij puberen: het was jaren leuk om samen met broertje van jaar jonger een kamer te delen. Nu gaan ze ieder voor zich. Dus vandaag haar kamer geschilderd. Woensdag die van jongste. En dan lekker in je eigen kamer puberen :D
Zonder oorzaak geen gevolg
Alle reacties Link kopieren
Polkat, vindt ze zelf die nieuwe kamer ook leuk?

Dochter is vorig jaar 3 dagen op kamp geweest en in groep 8 gaat ze ook 5 dagen. En ze gaat al in de derde week van volgend schooljaar!
Alle reacties Link kopieren
Mag ik meeschrijven? Mijn beide dochters gaan naar groep 8. ‘t Is geen tweeling maar jongste heeft groepen 1/2 wat sneller doorlopen, vandaar. Na de zomervakantie gaan ze al vrij snel op kamp. De musical komt natuurlijk nog, en iets van een afscheidsgala. Maar het spannendst vinden ze de definitieve keuze voor een middelbare school. Hebben jullie al een (voorlopige, want nog geen definitief advies) keuze gemaakt?
Hier gaan ze elk jaar vanaf groep 3 op schoolkamp. Het groep 8 kamp is wel wat specialer omdat ze leuke uitjes hebben en er geen ouders meegaan. Qua definitief advies verwacht ik mavo, terwijl ze VWO (kwam uit iq test) aankan. Echter is ze zo dyslectisch als een deur waardoor ze de aandacht hard nodig heeft voor de dyslexie.
Als alles goed is dus volgend jaar eindmusical en diploma uitreiking. Afscheid van de basisschool na ruim 14 jaar. Ik kijk er naar uit.
Alle reacties Link kopieren
Hier gaan ze ook al vanaf groep 3 op kamp. Één nachtje en de bovenbouw gaat twee nachten. Maar groep 8 blijft bijzonder.

Hier ook een dyslectische dame maar ze heeft super goed Havo als voorlopig advies. Is ze helemaal blij mee want dat is precies wat ze wilde.
Alle reacties Link kopieren
Hier nog geen voorlopig advies, dat komt pas in oktober, erg laat vind ik.
En meer dyslecten dus hier. Haar werkhouding is prima, maar als ik zie wat dochter dit jaar in haar havo-vwo brugklas moest leren aan woordjes en grammatica voor Frans, dat lukt middelste echt niet.
Alle reacties Link kopieren
polkat schreef:
15-07-2019 19:24
Check :) Toch is de 6e wel speciaal. Ze doen bij de jaarfeesten allerlei afsluitende rituelen, je gaat inderdaad bij de andere scholen op bezoek en het kamp duurt een week in plaats van "maar" 2 nachten. Maar eerst krijgt ze haar eigen kamer. Hoort ook bij puberen: het was jaren leuk om samen met broertje van jaar jonger een kamer te delen. Nu gaan ze ieder voor zich. Dus vandaag haar kamer geschilderd. Woensdag die van jongste. En dan lekker in je eigen kamer puberen :D
Herkenbaar toen oudste 3 jaar geleden naar brugklas Ging kregen hij en broer ook een eigen kamer ipv 1 slaapkamer samen en 1 speel kamer,
Nu gaat jongste naar groep 8, maar die Kent de middelbare al omdat hij wel eens mee ging naar mentor gesprek van broer en Dan de school kon bekijken .
Mijn ervaring is dat groep 8 vooral hwrhaling is van 7, en vanaf januari cito en leuke dingen doen
Oudste wou perse met jantje en pietje in dexelfde havo brugklas na 2 weken had hij Nieuwe vrienden en heb ik jantje en pietje van basis school nooit meer gezien
Alle reacties Link kopieren
sandy1974 schreef:
15-07-2019 20:32
Herkenbaar toen oudste 3 jaar geleden naar brugklas Ging kregen hij en broer ook een eigen kamer ipv 1 slaapkamer samen en 1 speel kamer,
Nu gaat jongste naar groep 8, maar die Kent de middelbare al omdat hij wel eens mee ging naar mentor gesprek van broer en Dan de school kon bekijken .
Mijn ervaring is dat groep 8 vooral hwrhaling is van 7, en vanaf januari cito en leuke dingen doen
Oudste wou perse met jantje en pietje in dexelfde havo brugklas na 2 weken had hij Nieuwe vrienden en heb ik jantje en pietje van basis school nooit meer gezien
Eerste helft groep 8 is het toch echt nog nieuwe leerstof, daarna niet meer dat klopt.
Alle reacties Link kopieren
Hier gaat mijn middelste naar groep 8.
Ze is bijna 11.

Haar broer (19) en zus (18) gingen haar al voor. Broer heeft eerst VWO gedaan maar heeft uiteindelijk een TL diploma gehaald (hoogbegaafde ADD’er met dyslectie en DCD :bonk: ) is toen naar het mbo gegaan en besloot na 2 maanden dat ie een tussenjaar nam. Dat gaat nu zijn 3e jaar in :facepalm: .
Zus kreeg een TL/Havo advies van de basisschool maar werd op basis van een verknalde eindcito op vmbo basis geplaatst. Kon na de 2e naar de havo maar is op TL gebleven en heeft daar netjes haar diploma gehaald. Is toen verpleegkunde gaan doen maar kwam er dit jaar in het tweede jaar achter bij de stage dat het toch niet haar ding is en begint na de zomer aan de opleiding apothekersassistent.

Dochter heeft als voorlopig advies vmbo-kader, wellicht TL wanneer ze de lijn vasthoudt waar ze nu op zit. Ze kwam namelijk met een enorme achterstand in groep 7. Ze is na groep 6, waar ze niet zo lekker in de groep lag en waar ze eigenlijk op niveau groep 5 zat, geswitcht naar de andere locatie en een andere klas en is daar enorm opgebloeid. Heeft haar achterstand bijna helemaal weggewerkt. Ook zij heeft ADD.

Zelf ben ik docent in het VO. Hoewel ik nu in de ziektewet zit.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Mijn dochter is ook enorm dyslectisch. En daarbij heeft zij ADD.
Hierdoor in het begin een enorme achterstand want het was zoeken hoe zij nu moest leren.
Dankzij een daadkrachtige juf (zo blij dat de meeste leraren op de Vrije School alle zes jaar meegaan) en doorzettingsvermogen van mijn dochter, zit mijn dochter met begrijpend lezen op vwo niveau en rekenen inmiddels ook op havo/vwo niveau.
Maar alles op het gebied van spelling en lezen is echt knudde. Dus wat voor niveau het nu uiteindelijk zal worden?🤔
Alle reacties Link kopieren
Rekenen en begrijpend lezen doet mijn dochter ook op hoger niveau, maar die talen zullen een struikelblok worden.
gatinmijnsok wijzigde dit bericht op 15-07-2019 22:24
3.54% gewijzigd
Daar ben ik ook bang voor. Ze is absoluut niet taalgevoelig.
En ik wil natuurlijk ook niet dat ze op haar tenen moet lopen.

Als mijn dochter naar de middelbare Vrije school gaat, heeft ze de eerste drie jaren brugklas. Mavo, havo en vwo bij elkaar. Dan zou ze wel de tijd kunnen nemen om te kijken naar welk niveau het daadwerkelijk gaat.
Alle reacties Link kopieren
Wat een zorgen lees ik ook al hier zeg. Wij hebben het geluk dat het bij onze dochter in evenwicht is: ze kan goed leren en ze doet het ook graag. Dus dat VWO advies zal wel blijven denk ik. Lijkt me niet leuk als je je kind zo ziet worstelen of op je tenen lopen.

Onze vrije school gaan de leraren niet 6 jaar mee (gelukkig.. je zal maar een leraar treffen die je niet ligt), maar ca 2 a 3 jaar. Onze dochter kon afgelopen jaar niet echt goed overweg met de juf, maar met behulp van schoolmaatschappelijk werk denk ik dat we een evenwicht hebben gevonden. Ze gaat nu wel met frisse tegenzin naar school, maar de echte onwil is er vanaf volgens mij.

De kamer is gisteren geschilderd. Vandaag moet ik werken, maar morgen kamer van broer schilderen en dan vrijdag verhuizen. Ze is wel al helemaal in haar nopjes met de kleuren (echte meid: roze met geel :lol: )
Zonder oorzaak geen gevolg
Leuk, een nieuwe kamer!! Mijn dochter is uit de roze fase. Alles moest blauw een paar jaar geleden.

Het is bij ons ook niet standaard dat elke leerkracht 6 jaar mee gaat, sommige inderdaad ook 3 jaar.
Het kan een nadeel zijn maar in geval van mijn dochter echt een voordeel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven