Kind in groep 8 schooljaar 2019-2020 kletstopic.

15-07-2019 17:11 272 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nog een paar dagen en dan hebben wij ook eindelijk zomervakantie! Middelste dochter gaat na de vakantie naar groep 8. Bijzonder jaar met kamp, eindmusical, het kiezen van een nieuwe school en adviezen.
Bij mijn oudste dochter heb ik 2 jaar meegeschreven in het groep 8 topic van dat jaar en het brugpiepertopic van dit jaar. En dat lijkt me weer leuk.
Wie schrijft er mee?
Alle reacties Link kopieren
yajes schreef:
15-07-2019 22:16
Mijn dochter is ook enorm dyslectisch. En daarbij heeft zij ADD.
Hierdoor in het begin een enorme achterstand want het was zoeken hoe zij nu moest leren.
Dankzij een daadkrachtige juf (zo blij dat de meeste leraren op de Vrije School alle zes jaar meegaan) en doorzettingsvermogen van mijn dochter, zit mijn dochter met begrijpend lezen op vwo niveau en rekenen inmiddels ook op havo/vwo niveau.
Maar alles op het gebied van spelling en lezen is echt knudde. Dus wat voor niveau het nu uiteindelijk zal worden?🤔
Ik heb erg dyslectische leerlingen op het vwo gehad, dat kan dus prima. Begrijpend lezen en rekenen zijn veruit het belangrijkste. Enige lastige is de talen. Mijn zoon kreeg halverwege klas twee dispensatie voor Frans. Niet eerder omdat ze op zijn school Frans met AIM deden (dat is met gebaren dus nog maar heel weinig op schrift).
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste twee zaten op een montessorischool, daar heb je drie jaar dezelfde leerkracht, in principe.
Ik heb, toen ik er zelf zat, vijf jaar dezelfde leerkracht gehad. Maar ze was ook de directrice dus hadden we naast haar ook altijd nog een andere leerkracht en die was wel elk jaar anders.
Helaas ging deze school fuseren met een gewone school en hebben we besloten de jongste drie niet naar die school te doen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Dat over dispensatie had ik ook gelezen.
Met de bezoeken van de middelbare scholen wil ik ook zeker vragen hoe zij dit oppakken.
Alle reacties Link kopieren
Hallo
Ik schrijf ook graag mee. Ben ooit begonnen met schrijven toen ik zwanger was van de oudste. Nu gaat hij dus al naar groep 8. Mijn kinderen moeten nog 3 dagen naar school, maar doen echt haast niets meer op school. Vooral veel films kijken, buiten spelen etc.
Morgen komt groep 8 langs, die gaan de school verlaten en gaan langs alle klassen om snoep uit te delen. Elk kind gaan ze langs, dus ze krijgen weer veel snoep.

Entreetoets hebben ze hier gehad, mijn zoon is wel een slimme jongen, maar had geen vwo advies verwacht. Maar met de cito scoorde hij 50% vwo, en het beste is tussen de 30 en 70% schijnbaar. Prima score dus. Voor havo/vwo advies was het 86% en voor havo 96%
Duidelijk dus, echter geeft de leraar hem een havo/vwo advies omdat hij begrijpend lezen wat lager scoort. Hij had nu een 7.5 op zijn rapport. Geen vwo cijfer dus.
Maar goed, lastigste is dat wij in ons dorp geen havo/vwo klas hebben. Dus het wordt of havo of vwo. Dat wordt volgend jaar de keuze. De schoolkeuze is al wel gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
hé wat leuk.

Mijn jongste dochter zit volgend jaar in groep 8.
De oudste 2 doen volgend jaar examen dus een spannend jaar voor ons.

Mijn dochter heeft veel zin in groep 8.
Qua middelbare school zijn we er nog niet uit, ook omdat het schooladvies er nog niet is.
Ze willen eerst alle onderzoeken afwachten.
Mijn jongste heeft veel moeite met concentreren, ook spelling blijft heel lastig en dat terwijl lezen wel gaat.
Mijn andere dochters hebben dyslexie en ook bij hen was het lezen prima op niveau alleen met spelling vallen ze door de mand, het zit dus echt in de familie.

Ik verwacht bij de jongste een vmbo advies ook omdat haar inzet nogal te wensen over laat.
Ze is altijd alles kwijt, vergeet dat ze toetsen heeft dus haalt dan weer een onvoldoende wat ze dan een week later weer ophaalt door er een voldoende tegenover te zetten.
Ze is nogal een chaoot, dus ben ook benieuwd wat er uit de onderzoeken gaat komen.

Ook al is het mijn jongste, toch wel weer spannend hoor.
Ons kleine meisje wordt groot
Ik schrijf ook graag mee.. Dochter van 11 begint half augustus in groep 8. Ze is een herfstkind en heeft een jaar langer gekleuterd. Ze heeft een voorlopig Vwo advies. In februari hebben we scholen bezocht. Eentje was sterk favoriet bij haar. Benieuwd of dat zo blijft.
Eerst genieten van de vakantie!!!
Alle reacties Link kopieren
Mag ik mee schrijven?

Mijn oudste gaat naar groep 8
Alle reacties Link kopieren
Gezellig! Schrijf lekker mee.
Ik zie er best wel tegen op dat dochter straks elke dag op de fiets naar school gaat en dan verder dan de 900 meter dat t nu is. Ze kan prima fietsen maar we wonen best in een drukke stad en zie al van alles gebeuren met stadsbussen en vrachtwagen..
Zeepje-uit-de-zee schreef:
17-07-2019 17:35
Ik zie er best wel tegen op dat dochter straks elke dag op de fiets naar school gaat en dan verder dan de 900 meter dat t nu is. Ze kan prima fietsen maar we wonen best in een drukke stad en zie al van alles gebeuren met stadsbussen en vrachtwagen..

Ja, hier precies hetzelfde verhaal. Maar ik ben begonnen met het loslaatproces, want ze fietst sinds kort zelfstandig van en naar de sportvereniging met een teamgenoot. Dat is deels dezelfde (drukke hectische) route, maar dan buiten de spits. Met het verkeersdiploma vers op zak zijn ze nu nog heel erg braaf in het verkeer en kunnen zo wat verkeersinzicht opdoen.
Alle reacties Link kopieren
Zeepje-uit-de-zee schreef:
17-07-2019 17:35
Ik zie er best wel tegen op dat dochter straks elke dag op de fiets naar school gaat en dan verder dan de 900 meter dat t nu is. Ze kan prima fietsen maar we wonen best in een drukke stad en zie al van alles gebeuren met stadsbussen en vrachtwagen..
Wij wonen ook in een stad (Groningen). Mijn oudste dochter moest er dwars doorheen als ze naar school ging en als ze bij haar vader was ook nog 10km weiland.
Ze is 1,5jr geleden van achteren aangereden (toen 16) door een scooter op het fietspad op een rustig stuk dus tsja... een ongeluk kan overal gebeuren maar daar kan je maar beter niet over nadenken ;)
Veel ouders vinden die eerste weken spannender dan hun brugger. Na de herfstvakantie gaat dat wel beter.

Toen ik op een VO school in een groot dorp werkte kwam de politie daar verkeerseducatie geven en ze zeiden daar dat kinderen op die landwegen het beste met zijn tweeën naast elkaar kunnen fietsen. Dan moet een auto namelijk sowieso afremmen en worden ze niet zo hard voorbij gereden. Zo gebeuren er minder ongelukken.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het ook best even spannend met de oudste hoor. Ze fietst elke dag 9 kilometer in haar eentje, ze gaat buiten onze woonplaats naar school. Eerste dag verdwaald onderweg, we hadden wel de route een paar keer gereden maar ja.
Maar daar denk ik nu niet eens meer over na.
Middelste fietst ook elke zaterdag ongeveer 2/3 van de route naar school als ze naar scouting gaat. Dan fietst ze samen met haar zus en nichtje. Dus dat fietsen komt wel goed.
Alle reacties Link kopieren
Dat scheelt dan toch wel bij de tweede. :-D
Alle reacties Link kopieren
Hier hebben we binnen 4 km keuze uit ik geloof wel 6 scholen.... Ze fietst nu ook al ca. 4 km en gaat volgend jaar al alleen, dus dat probleem kan ik afstrepen van mijn lijstje :)

Ik ben heel benieuwd hoe we volgend jaar gaan meegroeien naar een nieuwe fase. Het is wel fijn dat je al wat fases achter de rug hebt als moeder, zodat je weet dat je hier ook wel weer je weg in gaat vinden. Als ik er zo tegenaan kijk lijkt het me echt een dikke brok verandering. Maar goed, alles met kleine stapjes ;-)
Zonder oorzaak geen gevolg
Alle reacties Link kopieren
Hier inmiddels ook vakantie.

Het voorlopige schooladvies ook al binnen.
Dochter was best teleurgesteld over haar schooladvies, ze heeft VMBO kader.
Gisteren haar opgepept, er zijn zulke leuke scholen.
Ze is een ramp met haar huiswerk en aan inzet ontbreekt het dus dit advies valt niet uit de lucht voor mij.

Fietsen is ze al gewend ze fietst al een kleine 7 km naar haar school en als ik werk fietst ze dit ook al alleen.
Als ze uit school komt is ze even voor een half uurtje alleen voordat ik thuis kom.
Ze heeft zulke stappen qua zelfstandigheid gemaakt het afgelopen jaar.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben nu ook vakantie! Ik moet zelf nog wel schoonmaken op school, maar zonder leerlingen. Werkhouding van dochter is heel erg goed. Daar zal het hier niet aan liggen.
Alle reacties Link kopieren
Hier voorlopig respectievelijk havo en havo/vwo voor mijn dochters. Ze weten al vrij zeker naar welke middelbare ze willen. Qua fietsafstand maak ik me geen zorgen. Ze fietsen nu al zelfstandig een groot deel van de stad door.

Ik vind het wel een heel onwerkelijk idee dat ze over een jaar basisschoolleerling-af zijn!
slappewas schreef:
19-07-2019 07:36
Ze heeft zulke stappen qua zelfstandigheid gemaakt het afgelopen jaar.

Ja, hier ook. Het is echt een heel ander kind dan aan het begin van groep 7.

De schoolkeuze gaat hier nog lastig voor haar worden. De keuze is in onze stad gewoon heel erg groot. Vorig jaar al 8 scholen bekeken bij de open dagen (overweldigend) en dan nog hebben we niet alle in aanmerking komende scholen gehad.
Mijn kind gaat ook naar groep 8. Ze heeft helemaal geen zin in het VO. Gezien de beroepen van haar ouders is het kiezen van een middelbare school net wat anders bij ons thuis: we weten echt veel te veel details van alle scholen in de regio.
Normaal gaan kinderen naar de school in het dorp, zij zou nog wel eens voor iets anders kunnen gaan. Het is een bijzonder kind :proud:
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
19-07-2019 20:36
Mijn kind gaat ook naar groep 8. Ze heeft helemaal geen zin in het VO. Gezien de beroepen van haar ouders is het kiezen van een middelbare school net wat anders bij ons thuis: we weten echt veel te veel details van alle scholen in de regio.
Normaal gaan kinderen naar de school in het dorp, zij zou nog wel eens voor iets anders kunnen gaan. Het is een bijzonder kind :proud:
Mijn oudste is heel bewust ook als enige van haar klas (en daarmee school) naar een school een stukje verderop gegaan. En dat is heel goed bevallen.
Betty_Slocombe schreef:
19-07-2019 20:36
Mijn kind gaat ook naar groep 8. Ze heeft helemaal geen zin in het VO. Gezien de beroepen van haar ouders is het kiezen van een middelbare school net wat anders bij ons thuis: we weten echt veel te veel details van alle scholen in de regio.
Normaal gaan kinderen naar de school in het dorp, zij zou nog wel eens voor iets anders kunnen gaan. Het is een bijzonder kind :proud:

Ik wou dat ik dergelijke inside informatie had. Wij tasten totaal in het duister. Ik ken maar weinig mensen die hier kinderen op middelbare scholen hebben en die zitten precies op de twee scholen die mijn kind niet overweegt: de vrijeschool en het gymnasium.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk zelf in het basisonderwijs, maar in ons bestuur dus ook vo scholen en daardoor weet ik wel iets.
Verder veel vrienden van ons die al kinderen op het vo hadden.
Hier gaat de jongste naar groep 8. Oudste 2 gaan al naar VO. Ze krijgen hier geen voorlopig advies maar we denken aan Havo/VWO. Slim kind, doet plus en levelwerk.
Hij heeft er zelf al heel veel zin, wil eigenlijk nu al haha!
Geen spanning voor zaken als fietsen etc, ze zijn hier al aardig zelfstandig.
Ik ben er zelf wel aan toe om de basisschool afbreken sluiten eigenlijk 😎
Alle reacties Link kopieren
Hier gaat oudste zoon naar groep 8. Hij heeft een voorlopig havo advies maar wil zelf heel graag vwo doen. Hij rekent ver boven gemiddeld maar zijn taalgevoel ontbreekt volledig. Wat mij betreft kan hij beter eerst havo doen en daarna eventueel alsnog vwo.
Zijn jullie vorig jaar al bij middelbare scholen wezen kijken? In hoeverre laten jullie je kind vrij om zelf een keuze te maken?
Ik vind het lastig. Wij zijn tot nu toe bij 2 (van de 5) scholen wezen kijken. Bij de ene school werden cola en gebakjes uitgedeeld en werden er dansjes op het podium gedaan terwijl ik verwacht dat de andere school veel meer bij zoon en zijn ambities past. Zoon neigt echter naar de cola en gebakjes school.
Alle reacties Link kopieren
perzikboom6 schreef:
20-07-2019 13:42
Zijn jullie vorig jaar al bij middelbare scholen wezen kijken? In hoeverre laten jullie je kind vrij om zelf een keuze te maken?
Ik vind het lastig. Wij zijn tot nu toe bij 2 (van de 5) scholen wezen kijken. Bij de ene school werden cola en gebakjes uitgedeeld en werden er dansjes op het podium gedaan terwijl ik verwacht dat de andere school veel meer bij zoon en zijn ambities past. Zoon neigt echter naar de cola en gebakjes school.
Cola en gebakjes om leerlingen te lokken? o_o

Ik heb een voorselectie gemaakt (er valt hier in de stad veel te kiezen). Op één school is regelmatig ellende met messentrekken, grote gevechten en filmpjes van pesterijen die op social media geplaatst worden. Een dikke nee dus. En een andere school is vrij nieuw en heeft de kwaliteit van het onderwijs nog niet op orde. Van de scholen die we bezocht hebben sprong er voor ons als ouders meteen eentje uit. We hebben onze mening voor ons gehouden maar dochters riepen allebei meteen “dit is ‘m!” Op de volgende open avond zijn we nog eens teruggegaan. Daarna hebben ze er wat proeflessen gevolgd. Nog steeeds enthousiast. Dus bij ons lijkt het vrij soepel te gaan. Zou ik een school echt ongeschikt vinden dan zou ik denk ik wel een veto uitspreken... Hoewel ik het ook belangrijk vind dat de kinderen zich thuis voelen op een school. Lastig, lijkt me.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven