Kind in groep 8 schooljaar 2019-2020 kletstopic.

15-07-2019 17:11 272 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nog een paar dagen en dan hebben wij ook eindelijk zomervakantie! Middelste dochter gaat na de vakantie naar groep 8. Bijzonder jaar met kamp, eindmusical, het kiezen van een nieuwe school en adviezen.
Bij mijn oudste dochter heb ik 2 jaar meegeschreven in het groep 8 topic van dat jaar en het brugpiepertopic van dit jaar. En dat lijkt me weer leuk.
Wie schrijft er mee?
Dochterlief is gisteren begonnen! Ze had er enorm veel zin in maar na 1 dag school is haar enthousiasme wel weer gedaald haha.
Ik vind het een bijzonder jaar. Ik kan mij nog zo goed voorstellen dat ze voor het eerst naar school ging en nu is ze het oudste meisje van de school.

Zijn bij jullie de scholen ook begonnen?
Alle reacties Link kopieren
Nee, wij hebben nog twee weken, we wonen in regio midden.
Nee, wij zitten nog midden in de vakantie! School lijkt hier nog heel ver weg.
Mijn oudste zei vorige week wel dat ze er zin in had, maar ze is in haar hoofd vooral bezig met het kamp waar ze volgende week nog naartoe gaat.
Alle reacties Link kopieren
Dochter heeft er wel al heel veel zin in, klaar voor groep 8.
Alle reacties Link kopieren
mardejo schreef:
29-07-2019 16:14
@Suzyq5: jij schrijft over een systeem waarbij voor het vak Frans het eerste jaar weinig/niet geschreven hoeft te worden. Welke VO school in Groninge biedt dat? (Voor onze zeer ernstige dyslect, waarvoor ik echt niet weet wat een geschikte school is). Je mag me een PB sturen als je wil.

Ik zie meerderen hier schrijven over hun zwaar dyslectische kinderen met een prima IQ binnen TL. Worden zulke slimme kinderen blij in een TL klas? Hier ook een slimme, nieuwsgierige zoon, waarvan ik vooral wil dat hij gelukkig wordt en niet op z'n tenen hoeft te lopen. Niveau maakt me niet uit, hij volgt vast zijn eigen route en komt op zijn manier op de plek waar hij past. Het is zeker niet dat ik TL te min zou vinden, maar ik vraag me zo af of hij daar -los van die rottige talen en enorme automatiseringsproblemen- genoeg uitdaging en interessante lesstof krijgt aangeboden. Hebben jullie daar ervaring mee?

Sorry als ik dit topic te veel kaap met mijn vraag, dan start ik er zelf een topic over.
Sorry! Zie je bericht nu pas!
Dat is het Kamerlingh Onnes. Weet niet of ze het nog doen want het is inmiddels zeven jaar geleden dat zoon in de eerste klas zat.
We hebben hem daar wel van school gehaald omdat de begeleiding van zijn problematiek niet al te best was en ze zijn inmiddels ook door de inspectie op de vingers getikt twee jaar geleden. Wat betekent dat leerlingen die er nu komen wel betere begeleiding zullen krijgen ;)
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Hier deze week nog vrij. Ze hebben nog spijker en spel deze week, voor haar de laatste keer.

Ze heeft er wel weer zin in. En al een heel plan gemaakt om school goed te kunnen doen. Ze wil op maandag naar huiswerkbegeleiding op het wijkcentrum en ze gaat op woensdag langer op school blijven om nieuwsbegrip te doen.

En het puberen is lekker begonnen. Mijn vader zei (ook leraar): je mag dan wel een puber zijn, je hoeft je nog niet zo te gedragen :rofl:
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook regio midden dus nog even vakantie voordat groep 8 begint.

Mijn dochter heeft er al onwijs veel zin in! En heeft zelf allemaal 'back-to-schoolspulletjes gekocht van haar zakgeld. Pennen met geurtjes en potloden met veertjes, gummetjes en glanzende nietmachine, en highlight markers in pastel tinten :D

Ik ben heel benieuwd hoe volgend jaar gaat zijn, en of ze al gaat puberen.

Qua middelbare school weten we wel welke we willen, maar helaas loting dus onzeker of die het ook wordt. Naast dat de school inhoudelijk en qua sfeer het beste bij haar past, is het ook een fijne fietsafstand en kan ze 95% van de route met haar vriendinnetjes fietsen die dit jaar al naar de middelbare gaan, al is dat een andere school. Fingers crossed dat ze ingeloot wordt dus :thumbsup:

Iets heel anders maarre, wat voor soort kapsels hebben jullie dochters?
De mijne draagt het liefst haar haar los, maar laast had ze een halve staart en omdat iemand tegen haar zei dat ze er echt als een tiener uitzag (had ook lange sweater met kort broekje eronder aan) merk ik dat ze nu graag ''tienerkapsels'' wil.
Ze vroeg ook of ze haar haar zou mogen kleuren op de middelbare school, want dat is volgens haar wat pubers doen.
Alle reacties Link kopieren
Los of staart of vlecht, scrunchies zijn blijkbaar weer in.
Alle reacties Link kopieren
Scrunchie?

Even opzoeken wat dat is :-D
Alle reacties Link kopieren
O zo'n ding, die droeg ik idd ook 25 jaar geleden
Een froezel noemden wij dat geloof ik.

Ik word oud.

Zouden heuptasjes ooit weer hip worden?
Alle reacties Link kopieren
_Aphia_ schreef:
20-08-2019 17:16
O zo'n ding, die droeg ik idd ook 25 jaar geleden
Een froezel noemden wij dat geloof ik.

Ik word oud.

Zouden heuptasjes ooit weer hip worden?
Ik hoop het niet. :-D
Wij noemden scrunchies wokkels.
Alle reacties Link kopieren
Hier is de school alweer bezig. Ik moet zeggen, dochter had niet veel zin maar ze vindt het best wel leuk. Hopelijk blijft dat zo....

Haar is hier altijd los, behalve bij paardrijden. Ze vindt opsteken gewoon niet fijn.
Zonder oorzaak geen gevolg
Heerlijk dat sommige nog vakantie hebben!!

haha wij noemden die haardingen frutsels. Dochter heeft schouderlang haar. Soms vast maar vaak in een knot.

Heuptasjes zijn erg hot hier weer. Maar worden niet meer op de heupen maar over de schouder gedragen..
Hier nog lekker vakantie en op vakantie. De jongste is wel toe aan het laatste schooljaar. Ze krijgen een nieuw lokaal met allemaal nieuwe spullen. Erg leuk.

Qua kleding is het al op en top een puber (oudere siblings) en haar haar varieert van een hele korte bob tot haar over haar schouders. Het haar is heel erg zwaar en warm in de zomer, waardoor rond die tijd meestal de schaar er in gaat.

Schoolspullen hebben we verzameld bij de Auchan en de Carrefour. Vinden ze altijd leuker dan in Nederland schoolspullen zoeken. Iets hebben wat de ander niet heeft.
Alle reacties Link kopieren
Haar: als ze naar school gaan moet ze een staart in met haarlak want er is steeds een in de klas die de luizen niet goed behandeld en dan heeft dochter ze ook steeds als ze haar haar (het liefst) los heeft.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Hier ook nog 2 weken vakantie, heerlijk voor haar want ze is nog lang niet klaar met afspreken en logeerpartijtjes.

Mijn dochter heeft wel echt super veel zin in school. De 6e klas (groep 8) vindt ze toch wel heel erg bijzonder.

Mijn dochter had altijd heel lang haar, hoe langer hoe beter. Vond zij, ik niet. Haar haar zit tussen krullend en steil haar in en met dat hele lange haar, zag dat best onverzorgd uit. Zeker omdat ze het altijd los draagt, behalve met sporten.
Paar weken geleden heeft ze het wat korter en in lagen laten knippen. Nu valt het echt heel mooi en heeft ze aan de onderkant mooie krullen. Kind blij, ik blij.

Schoolspullen gaan we ook nog halen want ze heeft nu o.a. ook een passer en een geo-driehoek nodig.
Alle reacties Link kopieren
Dochter heeft een nieuwe broodtrommel, volgend jaar gaan ze over op een 5 gelijke dagen rooster. Eenagenda en nieuwe gymkleding verder heeft ze niets nodig.
Voor de vakantie speelde ze veel met de jongste van 8, in de vakantie ineens met de oudste van 13, bijna 14. Compleet puber.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees graag mee. Dochter gaat nu officieel naar groep 7, maar er zijn twijfels bij de leerkrachten of ze eventueel eerder van school af kan. Ze heeft voor de zomer de eind groep 7 cito’s nagenoeg foutloos gemaakt. De vraag is of ze haar dus nog 2 jaar kunnen vermaken op de basisschool.
(Mijn moederhart zegt; houd haar lekker nog 2 jaar op school en geef haar de tijd. Mijn onderwijshoofd twijfelt nog. Ze moet wel dingen blijven leren)
Maar we zullen hoe dan ook gaan oriënteren op VO scholen.
Haar advies wordt waarschijnlijk VWO. En bij ons in de stad betekent dat je een lijst met 12 favorieten scholen moet maken, die je op moet geven voor de loting.
Alle reacties Link kopieren
Snouth, misschien kunnen jullie overwegen om haar wel groep 8 mee te laten doen en groep 7 over te slaan. Of zijn er nog specifieke groep 7 dingen die ze dan mist. Groep 8 is toch wel een bijzonder iets. Echt de afsluiting van een periode, maar ik kan mij ook voorstellen dat jullie haar liever dit jaar nog bij haar oude groep willen houden.
Onze jongste is 2 keer versneld en gaat nu met 6 jaar naar groep 5. (Dat klinkt heftiger dan dat het is. In de praktijk past het bij hem en zou het totaal idioot zijn om hem tussen een groep 3 klas te plaatsen)

Hier nog een week vakantie. De kinderen moeten allebei een agenda, verder horen we ongetwijfeld pas in de eerste week dat er allerlei spullen moeten worden aangeschaft (23-rings multomap, zeker niet de 4rings variant dat soort dingen)
Oudste begint behoorlijk te puberen. Ik hou mijn hart vast. Zelf was ik vroeger een verschrikkelijke puber. Zou ik dat nu allemaal terug krijgen?
Alle reacties Link kopieren
Perzikboom :hihi: ik hoop dat het puberen je bespaard zal blijven!

Dochter heeft geen schoolspullen nodig voorlopig. Hoewel ik wel verwacht dat er een passer en zo moeten komen. hoe kunnen ze anders meetkunde doen? Maar goed, dat horen we dan wel.

Ze is vandaag voor de tweede keer ongesteld. Nu dus op school. Ze vind er gelukkig niets van, behalve de buikpijn dan. Het is zoals het is en het hoort bij het vrouw worden/zijn. Fijn vind ik dat. mijn grote meisje :heart:
Zonder oorzaak geen gevolg
Alle reacties Link kopieren
Versnellen doen ze op onze school niet. Vorig jaar zou dochter wel (eindelijk..) naar een plus-groep gaan. Maar vanwege lerarentekort was juf in de klas nodig. Ik hoop dat het dit jaar wel doorgaat, want ze verveelde zich 3 keer in de rondte op school vorig jaar.

6 jaar en dan tussen een bende in de 9-jaars crisis..... Ik hoop dat hij het aankan! maar als ik jou zo hoor, Perzikboom, komt dat wel goed.
Zonder oorzaak geen gevolg
Onze dochter is ook versneld. Zij vindt het zelf echt heel fijn in deze klas en heeft veel aansluiting. Ik ben zelf geen voor- of tegenstander van versnellen, maar ik heb gezien hoe goed het haar gedaan heeft. Het is soms lastig (bijvoorbeeld nu iedereen in de klas een telefoon heeft en zij eigenlijk ook een moet, maar ik haar daar nog iets te jong voor vind), maar ze gaat bijna altijd met plezier naar school en dat is echt een enorme verbetering.
Cognitief heeft het weinig geholpen. Ze vond het drie weken lastig (is gedurende het schooljaar gewisseld) en daarna was alles weer makkelijk. Maar goed, dat zal voorlopig zo blijven, ik schat dat ze ergens op de middelbare school op haar snufferd gaat.
(Haar jongere zus heeft dan weer een leerprobleem, dus we zijn van alles voorzien hier)
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een versnelde dochter. Die gaat nu naar groep 7 en is net 9. Maar zit al een aantal jaar in deze klas en past er helemaal tussen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Leuk al die reacties op mijn haarvraag, dank!
Alle reacties Link kopieren
En nu staan wij ook weer klaar om naar school te gaan. Voor het eerst met een continurooster, elke dag tot 2 uur. Omdat mijn meiden nooit overbleven is het even wennen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven