Kind in groep 8 schooljaar 2019-2020 kletstopic.

15-07-2019 17:11 272 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nog een paar dagen en dan hebben wij ook eindelijk zomervakantie! Middelste dochter gaat na de vakantie naar groep 8. Bijzonder jaar met kamp, eindmusical, het kiezen van een nieuwe school en adviezen.
Bij mijn oudste dochter heb ik 2 jaar meegeschreven in het groep 8 topic van dat jaar en het brugpiepertopic van dit jaar. En dat lijkt me weer leuk.
Wie schrijft er mee?
Ik heb ze ook net uitgezwaaid voor de eerste schooldag, ben heel benieuwd hoe het zal lopen dit jaar!
Alle reacties Link kopieren
Wat een blijheid bij de kinderen om hun vriendinnetjes weer te zien. Leuk!

En ik ben ook benieuwd hoe eerste dag is. Denk dat ze doodmoe thuiskomen :)
Alle reacties Link kopieren
Gatinmijnsok schreef:
02-09-2019 08:11
En nu staan wij ook weer klaar om naar school te gaan. Voor het eerst met een continurooster, elke dag tot 2 uur. Omdat mijn meiden nooit overbleven is het even wennen.
Heerlijk! Mijn dochter kon heel slecht tegen die wissels van school-huis-school dus die is wel altijd naar de overblijf gegaan, ook op de dagen dat we niet werkten dus. Was echt blij dat ze continuerooster kregen. Wij hadden dat vroeger al en mijn oudste twee ook. Het is gewoon veel rustiger met een continuerooster.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Dochter is echt aan het puberen geslagen zeg... poeh!
Moest gisteren echt even boos worden omdat ze gewoon de kop scheef had staan. En waarom? Omdat ze voor de tweede keer die dag de vaatwasser moest doen omdat ze ‘s ochtends de helft er expres niet in had gezet. Ze weten hier dat als ze een klusje niet naar behoren doen of erover zeuren ze het nog een keer mogen doen. Ze is duidelijk even de grenzen aan het aftasten of het daadwerkelijk zo is. Ja, dame, dat is zo. :mrgreen:
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Dochters hadden er echt zin in. Mijn oudste is nog een dagje vrij en daar kijkt mijn groep 8 kind toch wel naar uit.
Wat een leuk topic en ik schrijf graag mee! Mijn dochter is bezig aan haar tweede week groep 8.
Ze heeft dezelfde juf als in groep 7 en dat maakte wel even wat verdrietige gevoelens los de eerste dag na de vakantie.
Groep 7 was een heel lastig jaar en ze voelde zich weinig gesteund dus ze telde echt de weken naar de vakantie af zodat ze van juf verlost zou worden, helaas was dat dus niet zo.
We hebben er samen over gesproken en afgesproken dat ze met een frisse open blik groep 8 in zou gaan maar dat is voor een 10 jarige toch lastiger gedaan.
Inmiddels heeft ze haar draai gevonden en is de band met deze juf momenteel een stuk beter dus ik heb er vertrouwen in dat het goed komt.
Daarbij staan alle afspraken , waardoor we vorig jaar zo’n gedoe hadden, nu op papier en zijn er regelmatig evaluatie gesprekken met de juf, MT lid & de consulent OZL (ondersteuning zieke leerlingen) en mij dus ik zie het wel positief tegemoet.

Mijn dochter is geboren met een longaandoening waardoor zij in de periode van pakweg oktober - maart weinig op school kan zijn.
Als het herfstig weer word gaat ze al snel naar halve dagen school i.p.v. hele dagen en vanuit daar word het vaak om de dag totdat ze helemaal niet meer naar school kan.
Ze volgt dan de lessen via het KPN klassecontact systeem en dat werkt niet altijd even goed helaas. Contacten met vriendinnen verwateren in die periode vaak ook al proberen we ze wel uit te nodigen bij ons thuis. Dat kan alleen als vriendinnetjes niet ziek/verkouden zijn en dat is wel een dingetje in de winter.
Aankomende winter gaat ze van november tot en met februari naar het buitenland om te overwinteren en zal ze vanuit daar de lessen volgen, contact met vriendinnen kan dan die periode ook echt alleen verlopen via FaceTime/Skype en whatss app.
Alle reacties Link kopieren
Heftig Nurse, dat heeft een flinke impact op haar leven.
Gaan jullie mee met dochter? En hoe gaat dat volgend jaar?
@gatinmijnsok: ik ga met haar mee, heb 3 maanden onbetaald verlof opgenomen. Mijn man blijft in Nederland en komt af en toe over.
Hoe we dit volgend jaar gaan doen weten we nog niet, gelukkig kan de OZL consulent ons daar goed bij adviseren en begeleiden.
Er zijn wel alternatieven voor het gebruik van KPN klassencontact. Deze staat namelijk nu vast in de klas en dat kan op het voortgezet onderwijs natuurlijk niet. Dus dan moet er een alternatief komen.. ze heeft wel al de AV1 robot mogen gebruiken. Dit is echt een robot die je zo op tilt (en zelf een klein stukje kan bewegen) maar deze had een aantal nadelen met beeld & geluid.
Alle reacties Link kopieren
@Nurse,
Heftig!
Heb je nog meer kinderen?

En is er in dat buitenland geen mogelijkheid met andere kinderen te spelen of is ze daar te ziek voor?
Alle reacties Link kopieren
Dat is wel heftig voor zo’n jong meisje zeg. Is het buitenland om uit te proberen of emigratie een optie is?

Ik werk in het VO en voor zieke leerlingen maken we eigenlijk geen gebruik van klassencontact, dat is geen doen. Meestal schakelen we dan IVIO in en komt er dan een docent bij de leerling thuis om te helpen bij de lessen. Docenten kunnen soms uitleg opnemen en er wordt veel met de ELO gewerkt en bijvoorbeeld magister of it’s learning is bijna regel in het VO tegenwoordig.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
De eerste week zit er op! Dochter heeft woensdag geoefend met fietsen. Over twee weken gaan ze op schoolkamp, op de fiets, 50 km.
Gelukkig hoeven ze niet terug te fietsen.
Alle reacties Link kopieren
Hier zit ook de eerste week erop en dat is te merken ook :D

Hadden net huilende dochter omdat de schoenen die we samen online besteld hadden niet de goede kleur waren. Hoezo moe?
lekker op tijd naar bed vandaag!
Alle reacties Link kopieren
_Aphia_ schreef:
06-09-2019 19:57
Hier zit ook de eerste week erop en dat is te merken ook :D

Hadden net huilende dochter omdat de schoenen die we samen online besteld hadden niet de goede kleur waren. Hoezo moe?
lekker op tijd naar bed vandaag!
Herkenbaar, alleen was dochter hier net gewoon boos en brutaal, omdat haar jongere zus iets deed wat niet expres was.
En die van mij wil €70 van haar eigen geld uitgeven aan de sneakers die we vorige week niet kochten (omdat ze toen voor een ander paar koos) :-?

Verder is ze alweer volledig ingeburgerd op school. De juf zei ook al dat ze helemaal haar rol als groep 8’er zit. Ze heeft nu ook een tutorkindje in groep 4, dat ze gaat helpen met lezen.
Alle reacties Link kopieren
Wat zijn ze leuk hè. :-D
Alle reacties Link kopieren
Gatinmijnsok schreef:
06-09-2019 19:18
De eerste week zit er op! Dochter heeft woensdag geoefend met fietsen. Over twee weken gaan ze op schoolkamp, op de fiets, 50 km.
Gelukkig hoeven ze niet terug te fietsen.
Nu al kamp? Dat is vroeg :) Veel plezier!
Zonder oorzaak geen gevolg
Alle reacties Link kopieren
polkat schreef:
08-09-2019 08:19
Nu al kamp? Dat is vroeg :) Veel plezier!
Ja, dat doen ze al jaren, in september op kamp. Komt de sfeer in de groep ten goede en aan het eind is het druk met afscheidsmusical. Ook leuk. Ik ga zelf wel aan het eind van het jaar op kamp met mijn groep 8.
Alle reacties Link kopieren
Wat een leuk topic, hier ook een meisje in groep acht. Ik babbel graag mee.
Wat gaat het allemaal snel, ze wordt zo groot ineens. Hier hebben ze de eerste week erop zitten en ze hebben het al over musical kiezen en zo.
Het lijkt me best een heftig jaar. Dochterlief heeft al veel vriendinnen in de brugklas, en kijkt en luistert goed naar die ervaringen om dat te gebruiken om zelf te kiezen.

Leuk om te horen hoe het bij jullie allemaal gaat, kunnen we een beetje ervaringen uitwisselen.
Gatinmijnsok schreef:
08-09-2019 17:51
Ja, dat doen ze al jaren, in september op kamp. Komt de sfeer in de groep ten goede en aan het eind is het druk met afscheidsmusical. Ook leuk. Ik ga zelf wel aan het eind van het jaar op kamp met mijn groep 8.
Wat leuk dat ze dit aan het begin van het jaar doen, kan me voorstellen dat het idd de sfeer ten goede komt. Hier gaan ze altijd aan het eind van het schooljaar en dat is eigenlijk best jammer.
Hier is de datum van de eindmusical zelfs al bekend! Daar ben ik blij mee, want zowel mijn man en ik werken op onregelmatige tijden en nu kunnen we die avond alvast blokkeren in onze agenda’s.

Het kamp is hier altijd in oktober. Ze gaan vanaf groep 3 dus dat is hier niet speciaal iets voor in groep 8. Maar vorig jaar waren de groep 8-meiden tijdens het kamp al helemaal sentimenteel, zo van “dit is het allerlaatste kamp”, en ik vermoed dat mijn oudste en haar vriendinnen/mede-drama queens daar ook wel een dingetje van gaan maken ;-D
Alle reacties Link kopieren
Die datum is hier ook bekend. Ik heb het afscheid van mijn eigen klas daar op afgestemd.
Gatinmijnsok schreef:
09-09-2019 18:28
Die datum is hier ook bekend. Ik heb het afscheid van mijn eigen klas daar op afgestemd.

Ja, daar moet je dan ook rekening mee houden, dan is het fijn om te kunnen afstemmen.

Ik heb afgelopen weekend ook alle studiedagen en halve dagen in mijn agenda gezet. Het zal wel ergens goed voor zijn, maar ik vind het werkelijk on-voor-stelbaar hoe vaak ze zomaar even tussendoor vrij zijn dit jaar :'(
suzyqfive schreef:
04-09-2019 00:15
Dat is wel heftig voor zo’n jong meisje zeg. Is het buitenland om uit te proberen of emigratie een optie is?

Ik werk in het VO en voor zieke leerlingen maken we eigenlijk geen gebruik van klassencontact, dat is geen doen. Meestal schakelen we dan IVIO in en komt er dan een docent bij de leerling thuis om te helpen bij de lessen. Docenten kunnen soms uitleg opnemen en er wordt veel met de ELO gewerkt en bijvoorbeeld magister of it’s learning is bijna regel in het VO tegenwoordig.
Nee de bedoeling is om elk jaar te overwinteren tot ze zelf oud genoeg is om te bepalen of ze wil emigreren.
Wij willen die beslissing liever niet voor haar nemen.

Dank voor je info over het VO.
Hoe vaak komt zo’n docent dan thuis?
Ze heeft nu de lessen ook al vrijwel allemaal digitaal en dat werkt heel erg prettig inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Oei, lang niet geweest hier.

Nurse: wat een verhaal zeg. Heftig allemaal. Voor iedereen in het gezin natuurlijk.

Hier nu 1,5 week bezig en het lijkt alsof ze het naar haar zin heeft. De laatste weken voor de zomervakantie was er veel meidenvenijn en daar was mijn dochter de dupe van. Goed en stevig gesprek gehad met de nieuwe juf, die het goed oppakt en ook ervaring hier mee heeft (zoooo belangrijk, juf vorig jaar herkende niks, nee juf het gebeurd ook altijd als je er niet bij bent) en het ziet er naar uit dat het iets beter gaat. Wel een wankel evenwicht.

Oh wat kunnen die meiden onderling gemeen zijn. Gatver, kan ik zo boos over worden. En álle meiden kunnen zo doen. Óók de meiden waar je het niet van verwacht en met ouders die zeggen: mijn dochter? Nee, die zou dat nooit doen. Ja ammehoela, echt wel. En anders zijn er veel meiden die meelopen en niks zeggen of doen en bang zijn. Óók dat is niet ok. En die ontkenning van ouders maakt het nog een stuk moeilijker. Oei, wat komt dan die moederleeuw naar boven met dit soort dingen. Grrrrr, wordt er nu alweer boos over. De queen bee’s zijn hier juist de meiden die versnelt zijn. Compensatiegedrag vermoed ik. Ik vind dat er op deze leeftijd in de sociale ontwikkeling heel veel verschil zit. Mijn dochter wordt binnenkort 12 (gedoubleerd) en deze meisjes zijn nog 10. Dat is echt een mega verschil.

Maar goed, adem in, adem uit 😊. Komt goed. En zo niet, dan sta ik straks bij de directeur op de stoep en ja, ook bij die ouders. Net zo lang tot dat ze een gesprek met hun dochters aangaan. Echt, al moet ik 1000x aanbellen. Mijn kind heeft ook recht op een leuk laatste jaar.

Dat ademen werkt ook niet 🤣. Maar ander onderwerp. Leuker. Het gaat best goed en daar moet ik me op focussen.
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig gaat het nu goed Zomerhoedje. Meidenvenijn is echt heel naar en heel stiekem, zo moeilijk om daar grip op te krijgen.
Ik heb nu twee zieke kinderen thuis, buikkrampen en diarree. Ik heb ze gisteren allebei eerder uit school opgehaald. Ik werd gebeld door de juf van de middelste, dus zij naar huis en later ook de jongste.
Vandaag een heel rustig dagje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven