dochter (net 9 jaar) wordt dikker

17-07-2019 21:59 134 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik maak me wat zorgen om t gewicht / lijf van mijn jongste dochter. Ze is een maand geleden 9 geworden.
Sinds een half jaar wordt ze wat voller. Ze heeft nu duidelijk n buik en is dikker bij dr heupen en n beetje bij dr rug ook heeft ze borstvorming lijkt t..dat is alleen maar vet. .Ik voel nog geen schijfjes oid Haar benen en armen zijn slank maar de rest ziet er wel wat dik uit.
Ze heeft er zelf heel veel last van en kijkt er constant in de spiegel naar dus pas hebben we t aangekaart bij onze huisarts. Die stelde haar gerust; ze heeft haar gewogen en gemeten en heeft n goed BMI. Zij gaf aan dat er waarschijnlijk n groeispurt zou aankomen.
Ik heb haar gewicht en lengte (34kg en 1.34m ) ook berekend qua BMI; t is idd gezond maar echt aan de bovenkant. 1 kg zwaarder en ze is te zwaar.
Ik merk dat even niet zo goed weet wat te doen..naar haar toe geef ik aan dat dr lijf prima is en ze zich klaarmaakt voor de groei. Tegelijkertijd snap ik dat ze t niet mooi vindt .
Ze is n kind dat heel veel beweegt (zit vrijwel nooit stil)2x in de week sport en van en naar school fietst. Ze eet niet overdreven veel en krijgt gemiddeld 1 a 2x per dag een snoepje en 1 a 2x per dag limonade, de rest water.
Ik denk dat we de laatste tijd wel wat meer friet eten (1x in de week halen en 1x in de week uit de oven) maar dat is t enige wat ik kan bedenken.
Ik ben zelf al n hele tijd te zwaar maar dat komt echt door chocolade die ik laat op de avond veel at. Ben daar 3 weken geleden mee gestopt en let op calorieën en nu 4 kg afgevallen.
Als kind was ik niet zwaar, mijn man ook niet en de oudste is slank.

Dus. .hebben jullie adviezen of tips voor me? Of bemoedigende woorden. .mag ook. .:)
yeps1 wijzigde dit bericht op 17-07-2019 22:32
2.70% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mij dat ze gewoon de puberteit ingaat en het lichaam zich verder gaat ontwikkelen. Het feit dat je je die ene kilo volgens BMI zo aantrekt heeft geen enkele zin. Ze is nog in de groei, kijk het nog een tijdje aan. Als je je echt zorgen maakt kan je de friet maaltijden achterwege laten. Twee keer per week lijkt me om eerlijk te zijn wel iets teveel van het goede, maar aan de rest van haar eetpatroon ligt het waarschijnlijk niet.

Ik kan mij nog herinneren dat ik ook steviger begon te worden toen ik een jaar of 9/10 was. Na de puberteit is dat helemaal bijgetrokken.
Mijn zoon had op die leeftijd ook ineens een heel klein beetje een buikje, half jaar later schoot hij de lucht in en is de boel weer in balans. Ik ga dus mee met wat de huisarts zegt.

Maar vervelend dat je dochter er last van heeft. Ik hoop dat ze vertrouwt op haar lichaam dat ze een spurtje gaat maken.
Alle reacties Link kopieren
Zo te zien eet ze niet te veel. Niet iedereen denkt er zo over, maar elke dag een snoepje en ranja krijgen mijn kinderen ook. Mogelijk stimuleren dat ze naast dat nog wat meer fruit en groente eet (zoals snoeptomaatjes tussendoor, of reepjes paprika) zodat ze voldoende vezels binnenkrijgt.

Waarschijnlijk gaat ze straks inderdaad groeien en hoort dit erbij. Ik zou er niet te veel aandacht aan geven. Wel sneu voor haar, maar het hoort er soms bij dat je als kind wat minder goed in je vel zit.
Zijn het niet gewoon de hormonen of is ze al ongesteld? (Tja hoor dat meisjes er tegenwoordig soms wel heel vroeg bij zijn)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ruim 7 kilo afgevallen toen ik ging sporten en volledig stopte met het drinken van frisdrank. En het is niet dat ik zoveel frisdrank dronk.. meestal 1 glas per dag hooguit 2. Ik vind dat persoonlijk wel makkelijker aan te passen dan je eetpatroon. Ik mis de frisdrank ook totaal niet.
En weer een topic van een moeder die vind dat kind te dik aan het worden is.
Wat is dat tegenwoordig? De dokter vond het prima en toch open je een topic.
Accepteer je kind zoals ze is. In plaats van een topic openen.
Elena_ schreef:
17-07-2019 22:07
Ik ben ruim 7 kilo afgevallen toen ik ging sporten en volledig stopte met het drinken van frisdrank. En het is niet dat ik zoveel frisdrank dronk.. meestal 1 glas per dag hooguit 2. Ik vind dat persoonlijk wel makkelijker aan te passen dan je eetpatroon. Ik mis de frisdrank ook totaal niet.
Ben jij 9?
Daar gaan we weer, arm kind.
Wat fijn dat ze nog niet te zwaar is. Op die leeftijd, voor een groeispurt, kan het normaal zijn wat steviger te worden voordat een kind in de lengte groeit.

Hoe dan ook maak ik uit je bericht op dat je dochter ermee zit, en dat je haar wil helpen voorkomen dat het erger wordt. Ik raad je aan om te kijken naar wat jullie zoal eten en in huis halen, en ook porties in de gaten houden. Is een diëtiste een optie? Je schrijft namelijk niet veel over wat ze zoal eet.

Wat voedingstips voor nu:

Zorg voor regelmatige eetmomenten.

Schrap die friet (en sauzen) van het weekmenu, en eet ze maandelijks.

Koop geen voorverpakte snacks en maaltijden, en geef haar fruit en groente als tussendoortjes Een banaan vult bijvoorbeeld goed, en is gezond. Snoeptomaatjes zijn ook lekker. Eventueel met een Babybel kaasje voor een verzadigd gevoel. Of een klein handje noten.

Kan je vertellen wat jullie meestal voor ontbijt, lunch, en diner eten?
Elena_ schreef:
17-07-2019 22:07
Ik ben ruim 7 kilo afgevallen toen ik ging sporten en volledig stopte met het drinken van frisdrank. En het is niet dat ik zoveel frisdrank dronk.. meestal 1 glas per dag hooguit 2. Ik vind dat persoonlijk wel makkelijker aan te passen dan je eetpatroon. Ik mis de frisdrank ook totaal niet.
.
Het gaat hier over een kind van 9 dat niet eens te zwaar is!!!

Blijf hetzelfde zeggen tegen je dochter: je bent helemaal oké zoals je bent. Je lichaam zal in deze jaren veranderen en je zal ook gaan groeien. Dat hoort erbij en is helemaal niets mis mee. Zoek met haar kleding uit die ze mooi vindt. Zorg dat er ruim voldoende aandacht is voor leuke dingen, voor vrienden, voor dingen waar ze goed in is.

En beoefen zelf een positieve houding ten opzichte van jezelf en jouw lichaam (zo ook voor vader) en ook de lichamen van andere vrouwen.
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
17-07-2019 22:08
Ben jij 9?
Nee. Ik bedoel alleen dat als ze er echt last van heeft en iets wilt veranderen ze nog het beste bij de frisdrank kan beginnen. Want dat kan toch al een verschil maken. Om een kind van 9 zonder overgewicht op een dieet te zetten of het eetpatroon drastisch te veranderen lijkt me ook niet goed.
FunnyFace8 schreef:
17-07-2019 22:11
Wat fijn dat ze nog niet te zwaar is. Op die leeftijd, voor een groeispurt, kan het normaal zijn wat steviger te worden voordat een kind in de lengte groeit.

Hoe dan ook maak ik uit je bericht op dat je dochter ermee zit, en dat je haar wil helpen voorkomen dat het erger wordt. Ik raad je aan om te kijken naar wat jullie zoal eten en in huis halen, en ook porties in de gaten houden. Is een diëtiste een optie? Je schrijft namelijk niet veel over wat ze zoal eet.

Wat voedingstips voor nu:

Zorg voor regelmatige eetmomenten.

Schrap die friet (en sauzen) van het weekmenu, en eet ze maandelijks.

Koop geen voorverpakte snacks en maaltijden, en geef haar fruit en groente als tussendoortjes Een banaan vult bijvoorbeeld goed, en is gezond. Snoeptomaatjes zijn ook lekker. Eventueel met een Babybel kaasje voor een verzadigd gevoel. Of een klein handje noten.

Kan je vertellen wat jullie meestal voor ontbijt, lunch, en diner eten?
Je zet echt de verkeerde toon. Nee ze is niet te zwaar er hoeven geen tips te komen.
Sorry maar het is te gek voor woorden om tips te geven terwijl ze prima in orde is.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou minimaal 1 keer per week minder friet eten. 2 keer per week is ongezond. En leer haar water te laten drinken. Frisdrank is slecht.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou juist een beetje oppassen met een kind van 9 (dat niet te zwaar is!!!) heel bewust bezig te laten zijn met haar eetpatroon. wat worden er alweer rare 'tips' gegeven meteen.

Ze gaat straks de (pre)puberteit in en haar lichaam gaat de komende jaren heel erg veel veranderen. Misschien is dat nu dus al gewoon begonnen. De onzekerheid die daarbij komt kijken help je echt niet door een kind geen limonade meer te laten drinken en allerlei capriolen met voeding uit te gaan halen. Dan zend je juist uit dat ze inderdaad te dik is (wat ze niet is!!) en dat ze daar onzeker over moet zijn. recept voor een hoop ellende in de puberteit lijkt mij, zo'n boodschap.
Alle reacties Link kopieren
Praat dat gezonde kind een complex aan.
Goed idee :nope:
Ik vraag me vooral af hoe het komt dat ze zichzelf constant in de spiegel bekijkt.
Ben je zelf niet teveel met haar gewicht bezig, aangezien je er zelfs mee naar de huisarts gegaan bent?
Ze heeft een gezond gewicht en is in de groei. En die groei gaat met scheuten. Een beetje in de breedte, een beetje in de lengte.
Af en toe een snoepje, ranja of friet is prima voor een kind in de groei .
En twee keer per week friet ook. Ik denk eerder dat dat misschien een minder goed idee is voor de ouders ;-D
Eén van de dingen die ik graag anders had gedaan in mijn leven is nooit op jonge leeftijd beginnen met diëten.

Het schopt je hele metabolisme in de war, verstoort je relatie met eten / je lijf, zorgt ervoor dat je gaat jojo-en etc. Pas toen ik stopte met diëten, bleef mijn gewicht stabiel.

Nou ja, dat gebeurt natuurlijk niet allemaal tegelijk en ook niet door 1x een lijnpoging. Maar toch is consequent gezond eten en bewegen gewoon het allerbeste.

Ze beweegt blijkbaar al meer dan genoeg. Dus ik zou gewoon even afwachten. Hooguit het eetpatroon thuis iets aanpassen. Twee keer friet per week is wat veel en terug naar één zoet drankje per dag kan ook geen kwaad.

Maar ik zou er echt voor waken dat dochter denkt dat dit vanwege haar gewicht gebeurt.
swannie12 schreef:
17-07-2019 22:19
Praat dat gezonde kind een complex aan.
Goed idee :nope:
Nou he.. zo denk ik er ook over.
Hier moest ik 'op het matje komen' bij de schooldokter, dochter zou te zwaar zijn en dan zouden we een passend eetschema kunnen maken.

Ter info: dochter is 1.29m en 29 kilo :facepalm:
Ik heb de schooldokter afgebeld, moest lullen als een brugman.

Een kind dat niet te zwaar is moet je zeker geen complex aanpraten. Dochter hier eet gezond maar eet ook zeker snoep, friet en drinkt af en toe limonade. Ze eet echter ook graag fruit, drinkt veel water en houdt van alle soorten groenten op spruitjes na.

Als dochter een mooi gewicht heeft en gezond/ongezond op een goede manier met elkaar afwisselt, is er zeker geen reden om een probleem te creeeren wat er niet is (wat de schooldokter bij ons dus wel deed)
9 jaar, 1.34 en 34 kg is niet aan de bovenkant, maar is een bmi van 18,9 volgens mij

Edit, ligt iets anders blijkbaar

https://www.voedingscentrum.nl/professi ... isjes.aspx
anoniem_646db39a375d0 wijzigde dit bericht op 17-07-2019 22:29
47.50% gewijzigd
2019 schreef:
17-07-2019 22:15
Sorry maar het is te gek voor woorden om tips te geven terwijl ze prima in orde is.

Als TO ook wil dat ze prima in orde blijft, dan kunnen minimale tips geen kwaad natuurlijk.

Meisje is wat dikker geworden, dat kan de aanloop naar een groeispurt zijn maar kan ook een andere oorzaak hebben. Niks mis mee om een vinger aan de pols te houden om het niet nog verder te laten gaan.
Ariellle schreef:
17-07-2019 22:26
9 jaar, 1.34 en 34 kg is niet aan de bovenkant, maar is een bmi van 18,9 volgens mij
De waardes van een bmi voor een gezond gewicht zijn anders bij kinderen dan bij volwassenen.
Nvt
anoniem_63f1309a1e7d1 wijzigde dit bericht op 18-07-2019 11:25
99.42% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven