Stoppen bv, wanneer wist jij dat zeker?

18-07-2019 09:41 120 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wanneer wist je zeker dat je wilde stoppen met het geven van borstvoeding? Heb je lang getwijfeld of niet?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben gestopt toen mijn kind met 5 maanden begon te klieren en spelen tijdens de borstvoeding. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het heerlijk vond toen ik stopte! Heb je toch wat meer vrijheid.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben gestopt toen mijn zoon stopte.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben gaan afbouwen toen dochter met haar scherpe canines tot bloedens toe doorbeet.
Alle reacties Link kopieren
Tja, op een gegeven moment vond ik het gewoon wel mooi geweest, dat was na acht maanden. De behoefte om mijn lijf weer helemaal van mij te laten zijn werd op dat moment groter dan de behoefte om mijn kind nog met moedermelk te voeden. Zolang je twijfelt is het misschien nog niet zover. Maar, wanneer je ook stopt, het is sowieso even slikken en afscheid nemen. Vond het ondanks dat ik echt wilde stoppen, toch een afsluiting van iets wat nooit meer terugkomt. Ik ben wel zo'n emokip.

Ik had die gevoelens om te stoppen rond 7 maanden, en heb toen nog een paar weken alleen avond+ochtend de borst gegeven. Dat hielp ook. Langzaam afbouwen, voelde goed.
Alle reacties Link kopieren
Op het moment dat mijn zoon naar mij toe kwam en me de kleren van mijn lijf scheurde om te willen drinken. Dat was met 18 maanden.

Mijn andere zoon is heel natuurlijk gegaan doordat er bij het ouder worden een andere routine ontstond waarbij de borstvoeding wat uit beeld raakte. Dat was met 20 maanden.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Ik ben gestopt toen ik extreme nursing agitation kreeg. Ik was zwanger en zoontje was net 3. Bij de jongste hoop ik rond de 2 te stoppen. Ik ben helemaal klaar met de borstvoeding, ben toe aan rust aan mijn lijf.
Alle reacties Link kopieren
meaki schreef:
18-07-2019 09:49
Ik ben gaan afbouwen toen dochter met haar scherpe canines tot bloedens toe doorbeet.
Dit. En ja, lang getwijfeld en 4 mnd gedaan over afbouwen, want mijn zoon was nog erg jong toen dat begon (10mnd) en weigerde de fles. Maar vond het een verademing en heb het nooit gemist.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Bij de eerste was het duidelijk. Ze werd met 4 maanden heel ziek, bleek ernstige koemelkallergie te hebben en reageerde heel goed op de kunstvoeding die ik gaf. Dat ben ik toen blijven geven. Druk eraf gekolfd en binnen twee dagen was het helemaal gestopt.

Bij de jongste moest ik alles kolven vanwege reflux en het feit dat ze geen johannesbroodpitmeel wilde voor en na de voeding. De hele dag kolven en voeden was niet te doen in combinatie met een kleuter die naar school moest en aandacht nodig had, toen ben ik na twee weken kolven (dochter was toen 4 weken) gestopt. Wel steeds spijt gehad en haar ‘s avonds nog wel regelmatig aangelegd als ze zuigbehoefte had, paar keer gestopt en ook weer begonnen. Ik vond het heel moeilijk om ermee te stoppen. Maar na een paar weken toch definitief gestopt.
Na 1 week wist ik zeker dat ik niet gelukkig werd van borstvoeding
Alle reacties Link kopieren
Na 2 weken aanklooien met een kind dat de borst niet pakte en bijvoeden, was het klaar. Van het een op het andere moment: het is mooi geweest, we stoppen er mee. Zou toen nog kolven, maar daar had ik geen energie voor.

Nr 2 krijgt gelijk fv.
tinkeltje33 wijzigde dit bericht op 18-07-2019 10:03
20.30% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ben toen ik ben gaan werken al langzamerhand begonnen met afbouwen. Ik kolfde niet zoveel, dus ik ben op mijn werk twee keer gaan kolven, had dan 1 voeding voor mijn kind en liet dat door opvang en vriend aanvullen met aanmaakmelk. Op de dagen dat ik thuis was met haar gaf ik haar ook 1 keer kv.

Vervolgens merkte ik dat de laatste voeding altijd gedoe werd. Ik was moe en had niet zoveel melk meer, zij was ongeduldig en wilde sneller en meer dan ik had. Dus toen ook die naar de kunstvoeding.

Kolven op het werk is rottig, dus ik ben vrij snel terug gegaan naar 1 keer kolven en dan gooide ik de melk weeg, want voor zo'n halve voeding al dat spul de hele tijd mee sjouwen. Toen gaf ik thuis dus ook alleen nog om 7.30 - 12.00 - 19.00 en krijg ze om 3 uur en 's avonds laat kunstvoeding.

En toen was ik een week ziek en merkte ik dat ik om 12.00 uur bij de livevoeding ook niet meer genoeg had en heb ik verder afgebouwd naar 7.30 en 19.00 en toen zijn we vanaf daar maar helemaal gestopt.

Heel natuulijk en heel fijn om gewoon weer mijn lijf voor mezelf te hebben.

Hoe lang geef je borstvoeding? En waarom twijfel je?
Kinderen stopten allebei vanzelf. Ene met 2,5, andere met 13 maanden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf best lang zitten denken over hoe ik het stoppen aan zou pakken. En toen wilde zoon zelf niet meer, hij was op een week na twee-en-een-half.
Alle reacties Link kopieren
1e kon niet uit de borst drinken dus ik heb alles gekolfd en erna met een fles gegeven. 2e wel borst, maar weigerde die vanaf een half jaar.
3e ben ik zelf gestopt met 9 maanden vanwege het vervallen van het kolfrecht op het werk. Vanwege mijn onregelmatige diensten lukte het niet toch 1 of 2 voedingen te behouden helaas. Dit vond ik wel even jammer. Maar de vrijheid is wel weer lekker.
Toen er niets meer kwam, van de een op de andere dag. Het was wel een opluchting, ik wilde eigenlijk ook al niet meer maar dochter was nog zo gelukkig aan de borst...
Alle reacties Link kopieren
6 weken gedaan en wat een verademing toen het klaar was. Dieptepunt was een uitje waarbij ik super nerveus was omdat er nergens privacy was om te voeden, ik mijn borst niet in het openbaar durfde te laten zien (zoon moest per borst wel 20x aanhappen, dus een doek erover was zeer onhandig) en zoon helemaal over de rooie was (en ik dus ook). Wat een verademing om te mogen stoppen. Heb me enorm schuldig gevoeld, maar denk niet dat ik het mezelf ga opleggen om langer dan een paar weken door te gaan volgende keer.
Alle reacties Link kopieren
Beide keren voor ik aan het werk ging al afgebouwd naar overdag kunstvoeding en 2/3x borst.

Dochter was met 10 maanden zelf klaar met de ochtend voeding. En toen had ik 's avonds niet meer genoeg. Dus toen ze een week lang steeds na een uur weer wakker werd en alleen met fles verder sliep ben ik helemaal gestopt. Vond het wel jammer, maar ook wel prettig weer meer ruimte te hebben.

Nu geef ik nog steeds 2x per dag de borst. Soms twijfel ik ook. Dan vind ik het zo vermoeiend elke ochtend en avond te móeten. Maar ik geniet er ook nog van. Dus zolang zoon nog wil, wil ik het blijven geven. Tenzij ik er in ene wel helemaal klaar mee ben. Zoon is nu bijna 8 maanden.
Alle reacties Link kopieren
Bij 6 weken, 6 maanden en weer 6 weken. Ik wilde bij de eerste niet kolven op het werk, dus afbouwen bij 6 weken. De baby dacht: hé deze flesvoeding is lekker! En wilde meteen geen borst meer. Bij de tweede dacht ik: ik ga toch kolven! Maar dat is een behoorlijke investering en woog op een gegeven moment niet meer op tegen de voordelen wat mij betreft. Kind was een half jaar toen ik vakantie had, na de vakantie ben ik gestopt. Bij de derde heb ik eigenlijk pas op de 1e dag van de 6e week besloten dat ik toch niet ga kolven. Teveel gedoe met drie kids onder de vijf. En ook deze baby dacht: wat lekker deze flesvoeding, ik hoef meteen geen borst meer..

Je weet het vaak wel als je niet meer wilt. Ook al zegt je brein of je omgeving iets anders, luister naar je hart!
Nooit aan begonnen. Enkel keertje getwijfeld tijdens de zwangerschap of ik geen ontaarde moeder was want iedereen lijkt er als vanzelf zonder twijfel aan te beginnen maar heb het niet gemist (weet dus ook niet wat ik mis). Weet wel dat ik flesvoeding een fantastisch iets vind. Snel, pijnloos, te controleren wat erin gaat en iedereen die het geven kan. Voor mij persoonlijk ideaal. Baby nummer twee krijgt dus ook zonder twijfel dit keer de fles.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het puur op gevoel gedaan. Ik wilde niet dat een ander voor mij die beslissing nam. Zo heb ik bij 5 maanden bv bij de eerste een betaald lang weekend weg laten lopen omdat ik niet wilde dat daardoor de beslissing zou vallen dat ik moest stoppen (kind zou thuis blijven in dat geval).

Vanaf 6 maanden ben ik gaan afbouwen en heb nog even ochtend en avond bv gegeven en bij 8 maanden was het wel genoeg vond ik. Bij de tweede heb ik bij 5 maanden wel getwijfeld of ik moest stoppen, maar door die twijfel heb ik nog even volgehouden en ben bij 6 maanden begonnen met afbouwen. Toen was ik er gevoelsmatig ook helemaal klaar voor.
Alle reacties Link kopieren
Na twee maal drama in de eerste weken, met allergieën, ontstekingen en kapotte tepels, wist ik zeker bij nummer 3 dat ik er nooit meer aan zou beginnen. Beste beslissing ooit.
Alle reacties Link kopieren
Beide met zes maanden. Kolven was ik niet heel talentvol in en toen in weer volledig ging werken redde ik dat echt niet om dat bij te kolven. Vond het wel beide keren fantastisch om ze gevoed te hebben, maar ook fijn dat het weer klaar was. Denk als ik makkelijk had gekloft dat ik een jaar gevoed had bij beide.
Het leven is niet eerlijk
Bij de eerste twee omdat ik vaak niet genoeg had, het allemaal niet zo lukte, mijn kinderen ontevreden waren. Ongeveer met drie maanden en met zes weken al.

Bij de derde vijf maanden gevoed, ging op zich nog steeds goed, wilde fles/borst gaan combineren, maar dat ging niet goed. Tweede avond dat ik kind niet tevreden kon krijgen met de borst besloten dan maar helemaal te stoppen.
Alle reacties Link kopieren
Tweemaal na een maand of 8 gestopt. Vond het makkelijk, goed en leuk (op eerste paar weekjes met ontstekingen en kloven enzo na, maar ach alles gaat voorbij).
De combi met werk vond ik toen te veel gedoe worde.
Bij beide kinderen begon ik na een half jaar weer met werken en dan dus ongeveer twee maanden die combi.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven