Misdragingen in de privétijd bij een voorbeeldfunctie

23-07-2019 00:37 141 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd naar jullie mening:

Een basisschool juf die in haar vrije tijd graag extreem de bloemetjes buiten zet en dit vol trots deelt (en visualiseert d.m.v. foto’s) op social media.

Privé is privé, maar is het wel zo zwart wit?
Hoe zouden jullie hier als ouder in staan?
Ging ze stappen met jongens van 16 jaar? Was een daarvan haar eigen kind? Dronk zij alcohol? Was ze op de fiets? Was ze met de auto en moest ze de 16jarigen thuisbrengen? Dronken de 16jarigen ook alcohol? Zo ja, welke gelegenheid is dat waar ze drank aan jongeren schenken?
Waren er meer volwassenen bij?
Staan er bij toeval jongeren bij haar op de geplaatste foto, terwijl ze die mensen niet kent maar ernaast stond?

Waarom houdt het jou zo bezig dat je er een topic over opent? Ken je haar persoonlijk? Ben je boos op haar? Wil je actie ondernemen? Wat dan?

Vragen vragen vragen
Het wordt er niet echt duidelijker op.
Alle reacties Link kopieren
naatb schreef:
23-07-2019 18:37

Om wat breder in te gaan op de ‘bloemetjes buiten zetten’: laten we zeggen dat de juf uit het voorbeeld flink de bloemetjes buiten zet met jongens van 16 en jonger. Is het dan nog steeds zo zwart en wit? Wat je als lerares in het onderwijs in je privétijd doet moet geen moer uitmaken?
:rofl:

Laten we zeggen dat dit verhaal verzonnen is puur voor de lol van de discussie.


Vroeger, andere tijden enzo, waren de meeste scholieren 15/16 als ze naar Praag en Berlijn en Antwerpen gingen en zich samen met de docenten bezatten. Bij de zeilkampen zonken de boten bijkans van alle aanwezige softdrugs. Relaties met leerlingen mochten niet echt, maar kwamen uiteraard wel voor.

Het zou nu niet meer kunnen enz, en de mensen die weten wat ik gedaan heb en welke dingen ik niet per definitie veroordeel trekken soms hun wenkbrauwen op en gaan vervolgens verder met hun leven. Maar echt nog nooit heb ik door dit soort dingen twijfel gehoord over de vaardigheden van de docenten.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
-Darkside- schreef:
23-07-2019 17:43
Alcohol is niet illegaal. Coke wel.
Teveel drank ook.
Alle reacties Link kopieren
handigmetgeld schreef:
23-07-2019 17:20
Ik snap nu beter wat je bedoelt, maar zo werkt het niet in de praktijk. Het gaat er niet alleen om of iets 'strafbaar' is of niet, maar ook of je geloofwaardigheid in je baan in het geding komt.

Een dronken verslavingspsychiater, een greenpeace-medewerker die elk weekend naar dubai vliegt, een predikant die de satanskerk bezoekt of een heineken-directeur die grolsch drinkt, ze hebben echt een probleem. "Je werk houdt op bij de deur van je werk" geldt gewoon niet voor mensen die een voorbeeldfunctie hebben. Dat kun je ongezond of ongewenst vinden, maar zo werkt het wel. En dat mag ook gewoon, je mag mensen echt ontslaan om zulke redenen.

En zoals ik al aangaf, dat kan ook voor een schooljuf gelden. Niet voor sexueel wangedrag of dronkenschap, daarvoor is haar positie niet belangirjk genoeg en dat gaat weinig mensen wat aan. Maar een schooljuf met een blog 'kutkinderen en hoe je ze klein houdt'? Die kan naar huis, heel simpel. Heeft niets illegaals gedaan, maar maakt wel haar positie onhoudbaar.
Nee maar ik vind dus dat de juf die het stelselmatig over kutkinderen heeft, de greenpeaceactivist die wekelijks vliegt en de predikant die satan aanghangt iets wezenlijk anders dan een dronken psychiater of een vreemdgaande schooljuf. Die eerste 3 doen dingen die de je vraagtekens doen zetten bij de kwaliteit van hun werk, die laatste 2 niet.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
naatb schreef:
23-07-2019 18:37
Dat was ook niet de vraag.

Maar frappant dat er meteen aannames worden gedaan wanneer er een open vraagstelling wordt neergezet 🥴

Om wat breder in te gaan op de ‘bloemetjes buiten zetten’: laten we zeggen dat de juf uit het voorbeeld flink de bloemetjes buiten zet met jongens van 16 en jonger. Is het dan nog steeds zo zwart en wit? Wat je als lerares in het onderwijs in je privétijd doet moet geen moer uitmaken?

Hoe zit het met integriteit en geloofwaardigheid?
Een leerkracht heeft toch een maatschappelijke voorbeeldfunctie.

Je gaat toch ook niet in behandeling bij een diëtist die zelf 200 kilo weegt? Hoeveel kennis hij/zij dan ook heeft.
Als de juf drank of drugs voert aan jongens onder de 16 of seks met ze heeft is er wel meer aan de hand en dat weet je zelf ook best en dan had je je OP nooit zo geschreven.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Je krijgt aannamens als je zelf niet genoeg in detail gaat in het begin. Guilty you!

En inderdaad er zijn verschillen dát weet je zelf ook goed.
Wat zij doet moet idd geen moer uitmaken tenzij het strafbaar is. Het aller beste is dat zij zulke mensen als jouw niet eens dichtbij laat komen. Voor je weet wordt het verhaal erger gemaakt terwijl het niet zo is. Daar wel eens aangedacht?
Alle reacties Link kopieren
Jeetje. Ooit op een kamp van alle leerlingen de nepwapens (van die BB guns en pistolen) in beslag genomen omdat die in NL net waren verboden en daar strikt op werd gecontroleerd bij de grens het voorgaande jaar. Schoolleiding ‘thuis’ wilde weten om hoeveel stuks het dan ging en ik heb voor de leut die wapens dusdanig op een vloer verdeeld zodat het leek op zo’n inbeslagname van de politie. Van 95 leerlingen waren dat best veel ‘wapens’.
Leerling komt het lerarenhuisje binnen, ziet mij het arsenaal sorteren en maakt een foto. Plaatst de foto op Instagram met als ondertitel: “Mevrouw Lemoos, overdag een doodgewone lerares, s’nachts runt zij met Mevrouw GeeftFrans een sideline hussle #lerarenstaking #mo money #breaking bad”. Heel netjes nog.

En dan kreeg ik later echt van één ‘verontruste’ moeder serieus de vraag (via mail, dan voel je zelf ook wel aan je theewater aan dat je jezelf anders compleet belachelijk maakt als je dit face to face gaat vragen) of ik ‘dit niet beter had kunnen aanpakken daar de kinderen anders konden denken dat dit nog grappig was ook of mij niet meer durfden te vertrouwen” :facepalm:
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ik had op de middelbare school een lerares die topless voor de Playboy oid had geposeerd. Tijdschrift ging de halve school rond. We kregen een vervangende docent omdat ze ‘ziek’ was.
Het-groepje schreef:
23-07-2019 19:45
Teveel drank ook.
Nee hoor.

1. Wat is teveel?

2. Dronken worden is gewoon toegestaan.
Het-groepje schreef:
23-07-2019 19:45
Teveel drank ook.
Nee hoor.

Vervelend gedrag door dronkenschap wel. Net als te veel drinken en rijden. Dat mag niet. dronken zijn an sich is niet strafbaar.
lux- schreef:
23-07-2019 19:59
Als de juf drank of drugs voert aan jongens onder de 16 of seks met ze heeft is er wel meer aan de hand en dat weet je zelf ook best en dan had je je OP nooit zo geschreven.
Eens.
naatb schreef:
23-07-2019 18:37
Dat was ook niet de vraag.

Maar frappant dat er meteen aannames worden gedaan wanneer er een open vraagstelling wordt neergezet 🥴

Om wat breder in te gaan op de ‘bloemetjes buiten zetten’: laten we zeggen dat de juf uit het voorbeeld flink de bloemetjes buiten zet met jongens van 16 en jonger. Is het dan nog steeds zo zwart en wit? Wat je als lerares in het onderwijs in je privétijd doet moet geen moer uitmaken?

Hoe zit het met integriteit en geloofwaardigheid?
Een leerkracht heeft toch een maatschappelijke voorbeeldfunctie.

Je gaat toch ook niet in behandeling bij een diëtist die zelf 200 kilo weegt? Hoeveel kennis hij/zij dan ook heeft.
Ja, pedofiel gedrag is echt hetzelfde als obesitas :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
fluttershy schreef:
23-07-2019 02:29
Niet waar. Mijn juffen wonen op school. En nu ik al ruim 20 jaar van school ben, wonen ze daar nog, vredig lessen aan het voorbereiden.
Ja, inderdaad! Mijn leerlingen van een paar jaar terug waren zo verbaasd toen ik vertelde dat ik niet op school woonde. Ze moesten eens weten :o
naatb, wat een flauw topic. Je haalt er nu van alles bij, maar zo raar is het niet dat mensen bij de omschrijving “bloemetjes buiten zetten” aan flink stappen, feestvieren en uitgaan met drank en/of drugs denken. Dat betekent die uitdrukking namelijk. https://onzetaal.nl/taaladvies/de-bloem ... tenzetten/

Natuurlijk keurt iedereen een docent die uitgaat met kinderen van 16 af, ook als de docent zelf net 22 is. Dus dat is totaal iets anders. En ook dat is niet zwart-wit als het bijvoorbeeld met vrienden van jongere broer of zus erbij is. Maar niet een eigen leerling natuurlijk.

Ben je nou een hypothetische discussie aan het voeren, of heb je een concreet voorbeeld?

Tot slot; het voorbeeld van een diëtiste van 200 kg is totaal niet vergelijkbaar. Ik zou me daar trouwens nog best iets bij voor kunnen stellen. Het lijkt me voor iemand met overgewicht helemaal niet altijd fijn om door iemand die zelf nooit overgewicht heeft ervaren geadviseerd te worden.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 23-07-2019 22:42
12.51% gewijzigd
Ik denk dat de volgende hint morgen komt.
-Darkside- schreef:
23-07-2019 22:19
Ik denk dat de volgende hint morgen komt.
Spannend ik kan niet wachten!
-Darkside- schreef:
23-07-2019 22:19
Ik denk dat de volgende hint morgen komt.

Ik denk dat we hier gratis content voor viva/lees ook zitten aan te leveren.
Alle reacties Link kopieren
naatb schreef:
23-07-2019 18:37
Dat was ook niet de vraag.

Maar frappant dat er meteen aannames worden gedaan wanneer er een open vraagstelling wordt neergezet 🥴

Om wat breder in te gaan op de ‘bloemetjes buiten zetten’: laten we zeggen dat de juf uit het voorbeeld flink de bloemetjes buiten zet met jongens van 16 en jonger. Is het dan nog steeds zo zwart en wit? Wat je als lerares in het onderwijs in je privétijd doet moet geen moer uitmaken?

Hoe zit het met integriteit en geloofwaardigheid?
Een leerkracht heeft toch een maatschappelijke voorbeeldfunctie.

Je gaat toch ook niet in behandeling bij een diëtist die zelf 200 kilo weegt? Hoeveel kennis hij/zij dan ook heeft.
Haha, daar had ik het laatst met iemand over: ik heb het meeste gehad aan een diëtiste met overgewicht.

Maar dit terzijde.

Antwoord op je vraag in je OP: als de juf het aanlegt met jongens onder de 16 is ze gewoon strafbaar, nou ja, als ze seks met ze heeft.
Maar ik gok dat haar leerlingen haar niet zo zullen aantreffen, dus dan maakt het weinig uit verder.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
lilguinea schreef:
23-07-2019 09:56
Het hangt er wel vanaf wat ze doet denk ik... Wij hadden een basisschoollerares die nogal extreem de bloemetjes buitenzette door na schooltijd op de school boven op de (getrouwde) basisschooldirecteur te kruipen. Dat werd op ons christelijke dorpsschooltje toch niet heel erg gewaardeerd.
Toch bijzonder dat je het op de juf betrekt. Een lerares die de bloemetjes extreem buiten zet omdat zij bovenop de directeur kruipt. Het is toch allereerst de getrouwde directeur die fout zit. Maar jij betrekt het op de juf die de bloemen buiten zet. Dat is allereerst de man. Woordkeuze verraadt veel.

On topic. Als iets niet illegaal is en de kwaliteit van het werk als juf niet tekort doet dan zou het mij niet uitmaken. En heb je er ook niets over te zeggen als ouder.
frettie wijzigde dit bericht op 23-07-2019 23:17
0.36% gewijzigd
frettie ^Ik las het ook zo, en ik vind daar heel veel van, maar ik dacht, ik laat ‘m maar even gaan! Maar waarschijnlijk was het dus school en ouders die zo reageerden.
Alle reacties Link kopieren
frettie schreef:
23-07-2019 22:43
Toch bijzonder dat je het op de juf betreft. Een lerares die de bloemetjes extreem buiten zet omdat zij bovenop de directeur kruipt. Het is toch allereerst de getrouwde directeur dir fout zit. Maar jij betrekt het op de juf die de bloemen buiten zet. Day is allereerst de man. Woordkeuze verraadt veel.

On topic. Als iets niet illegaal is en de kwaliteit van het werk als juf niet tekort doet dan zou het mij niet uitmaken. En heb je er ook niets over te zeggen als ouder.
Ja, dat zei ik ook al.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
the_Wicked_Witch schreef:
23-07-2019 22:42
Ik denk dat we hier gratis content voor viva/lees ook zitten aan te leveren.
Nee hè, is t weer zover?
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
23-07-2019 20:50

ondertitel: “Mevrouw Lemoos, overdag een doodgewone lerares, s’nachts runt zij met Mevrouw GeeftFrans een sideline hussle #lerarenstaking #mo money #breaking bad”.

En dan kreeg ik later echt van één ‘verontruste’ moeder serieus de vraag (via mail, dan voel je zelf ook wel aan je theewater aan dat je jezelf anders compleet belachelijk maakt als je dit face to face gaat vragen) of ik ‘dit niet beter had kunnen aanpakken daar de kinderen anders konden denken dat dit nog grappig was ook of mij niet meer durfden te vertrouwen” :facepalm:
:rofl:
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Ik zie niet in waarom dit mij wat aan gaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven