Ervaringen? 3 kinderen met wat meer leeftijdsverschil

23-07-2019 14:09 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man hebben het er samen over of wij nog een 3e kindje willen. Ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen die de keuze hebben gemaakt voor een 3e, maar ook naar de redenen om niet voor een 3e te kiezen (voor zover je het voor het kiezen hebt).
In het kort onze situatie:

Zoon 6 jaar, ontzettende lieverd, maar speelt niet makkelijk alleen dus vraagt veel aandacht van ons.
Dochter 3 jaar, is overdag een heel makkelijk kind maar begint nu pas beter te slapen, waardoor we al 3 jaar op onze reserves lopen en nu beginnen bij te trekken.

Ik ben bijna 37 en man is 2 jaar jonger.

We zitten nu in de fase dat we op korte termijn een beslissing willen maken of we willen gaan kijken of een 3e kindje ons gegund is. Meestal denk ik dat we het moeten doen, maar er zijn ook momenten dat het geduld met onze 2 op is en ik er niet aan moet denken om er nog een bij te hebben.

Wat zijn jullie overwegingen geweest? Hoe ervaar je het nu? Als je er nu opnieuw voor stond, wat zou je dan beslissen? Wat vindt je de moeilijke momenten met 3? En is het grotere leeftijdsverschil een pluspunt of nadeel?

Ik ben heel benieuwd naar jullie antwoorden en ervaringen.
Alle reacties Link kopieren
Grotere leeftijdsverschillen vind ik superfijn.
Mijn jongste is net 6 maanden, middelste 8 jaar en oudste 12 jaar.
Alle reacties Link kopieren
Hier een zoon van net 8 en een dochter van 18 maanden. Broer was 6,5 toen zus kwam, en dat was erg relaxt. Vooral omdat hij al naar school ging en al veel dingen zelf kon. Er is ook, voor zover ik zie, weinig strijd omdat ze in een heel andere levensfase zitten. Een nadeel vind ik nu wel dat er veel activiteiten afvallen als we iets met het hele gezin willen ondernemen. Zag laatst een gezin mountainbiken, dat gaat dus bij ons niet. Bios of zwembad zitten er al helemaal niet in als er slechts 1 ouder bij is. Maar goed, daar zijn oplossingen voor te verzinnen!
Alle reacties Link kopieren
Jullie lopen al drie jaar op jullie reserves. Wat voor reden kun je dan voor een derde kind bedenken?!
Je bent 37. Ik zou zeggen: tel je zegeningen.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee, ik heb zelf nog maar 1 kind maar we willen bewust een iets groter leeftijdsverschil tussen de eerste en tweede hebben. En misschien willen we daarna nog een derde.

Zelf heb ik 6 jaar verschil met mijn broertje en ik weet dat mijn moeder het heeft ervaren als een pluspunt. Ze was helemaal bijgekomen van oa de slapeloze nachten met mij toen mij broertje kwam. Ik was ook oud genoeg om te begrijpen dat ik niet altijd meteen de aandacht kon hebben en hielp mijn moeder vaak met m'n broertje. Ik ging naar school waardoor ze het grootste deel van de dag alleen mijn broertje had. Niet onbelangrijk is overigens dat je geld bespaart op kinderopvang als jouw oudere kinderen al naar school gaan wanneer een derde komt, mocht je gebruik maken van kinderopvang.
Alle reacties Link kopieren
Maar zo groot is het leeftijdsverschil niet bij to.
Alle reacties Link kopieren
Lizzy75 schreef:
23-07-2019 14:26
Jullie lopen al drie jaar op jullie reserves. Wat voor reden kun je dan voor een derde kind bedenken?!
Je bent 37. Ik zou zeggen: tel je zegeningen.
Precies!
Ik begrijp er niks van.
Wij hebben 3 kinderen waarvan de oudste 10 jaar is, de middelste 7 jaar en de jongste is 3 jaar.
Ondanks dat ze niet gekozen hebben voor dit leeftijdsverschil en ik de kinderen liever korter op elkaar wilde hebben Zijn we toch blij met hoe het nu is.
Maar ik raakte niet eerder zwanger en heb een aantal miskramen gehad.

Maar goed, zo groot vind ik het leeftijdsverschil ook niet bij ons en ook niet bij TO.
We wilde heel graag 3 of 4 kinderen, nu is het bij 3 gebleven, maar voor ons was het dus wel altijd duidelijk dat we nog wel heel graag een derde wilde mocht dat lukken.
Lizzy75 schreef:
23-07-2019 14:26
Jullie lopen al drie jaar op jullie reserves. Wat voor reden kun je dan voor een derde kind bedenken?!
Je bent 37. Ik zou zeggen: tel je zegeningen.
Dit eigelijk...
Alle reacties Link kopieren
Lizzy75 schreef:
23-07-2019 14:26
Jullie lopen al drie jaar op jullie reserves. Wat voor reden kun je dan voor een derde kind bedenken?!
Je bent 37. Ik zou zeggen: tel je zegeningen.
De vermoeidheid is tijdelijk. Een kind voor altijd.
Het slaaptekort heeft er ook voor gezorgd dat mijn gevoel een 3e te willen, steeds minder aanwezig was, maar nu ik me langzaamaan wat uitgeruster voel komt het idee dat er altijd nog wel heeft gezeten, weer omhoog. En qua leeftijd is het natuurlijk ook een beetje nu of nooit.
dat waren voor ons de redenen om het bij 2 te houden.
Alle reacties Link kopieren
Man en ik wilden 1 kind, kregen een tweeling... hou je daar ook rekening mee?
Alle reacties Link kopieren
mendy schreef:
23-07-2019 14:53
De vermoeidheid is tijdelijk. Een kind voor altijd.
Het slaaptekort heeft er ook voor gezorgd dat mijn gevoel een 3e te willen, steeds minder aanwezig was, maar nu ik me langzaamaan wat uitgeruster voel komt het idee dat er altijd nog wel heeft gezeten, weer omhoog. En qua leeftijd is het natuurlijk ook een beetje nu of nooit.
Eens, en daarom kwam die derde er bij ons ook - waarbij we er wel vooraf al vanuit gingen dat die derde ook weer zonder uit-knop ter wereld zou komen. Dat was ook zo. Hij sliep nóg later door dan de andere twee. Redden jullie het dan ook nog?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben er 3. Nu alledrie tieners/jong volwassen (20, 18, 14) en nog thuis wonend. Alledrie geen makkelijke babies, maar dat is voor ons nooit een reden geweest om geen 3 kinderen te nemen. Wat je zegt, dat is tijdelijk. Ik vind 3 gewoon leuk, de kers op de taart en er is altijd wat te doen. Ik heb mezelf altijd met 3 gezien en zo heeft het ook mogen zijn. Ik vind het ook mooi om te zien dat ze altijd een maatje hebben en kunnen switchen tussen elkaar. Nummer 1 en 2 waren altijd heel close maar nu zijn 2 en 3 heel close. Dat spreken ze ook naar elkaar uit. Ik vind dat mooi, zo'n mini maatschappijtje. Klinkt misschien raar. Maar ik vind de dynamiek gewoon leuker dan 2 volwassenen en 2 kinderen.
Anyway, ons gevoel heeft gesproken en ik ben er nog iedere dag zielsgelukkig mee.
because wijzigde dit bericht op 23-07-2019 16:08
0.83% gewijzigd
Bij mijn kinderen zit er bijna 6 jaar tussen, bij mijn zus 8. Tussen zus en mij 4,5 jaar, het is soort van een familiekwaaltje :-) Persoonlijk zie ik er vooral voordelen van. Minder dan 4 jaar ertussen had ik al nooit gewild.
Gewoon doen en van tevoren incalculeren dat de jongste weer een jaar of 2 niet slaapt.
Alles wat beter gaat dan dat is bonus.


Bijkomend voordeel is dat nummer 2 waarschijnlijk naar school gaat tegen dat nummer 3 er is.

Ik vind 4 jaar tussen kinderen niet immens veel.

Ik zou het net de hel vinden om maar 1.5 à 2 jaar tussen kinderen te hebben. Ben je nog niet bijgekomen van nummer 1 en slaapt die nog niet en zit nog in de luiers en daar is de volgende al.
Bovendien zit je dan ook nog es met een kind dat zo goed als niets zelfstandig kan.
Marnamai schreef:
23-07-2019 16:11
Ik zou het net de hel vinden om maar 1.5 à 2 jaar tussen kinderen te hebben. Ben je nog niet bijgekomen van nummer 1 en slaapt die nog niet en zit nog in de luiers en daar is de volgende al.
Bovendien zit je dan ook nog es met een kind dat zo goed als niets zelfstandig kan.
Grappig, ik heb 2 kinderen met een klein leeftijdsverschil. Ze zijn nu 5 en 3. Nu zijn er onlangs wat baby's in onze omgeving geboren en betrappen man en ikzelf er steeds op dat we zeggen: wat fijn dat we nooit meer in de luiers hoeven te zitten!

Met luiers, slaaptekort en een bewerkelijke baby begin je weer opnieuw. Sommigen vinden dat fijn, maar wij zijn blij dat we dat nu achter de rug hebben. Geen slaaptekort meer, ze spelen zelfstandig, geen slaapjes tussendoor. Wij vinden dat prettig.

TO, je bent eigenlijk vrij duidelijk. Waarom ga je er nu niet voor? Qua leeftijd zit je op het randje. Ik zou eigenlijk niet te lang meer afwachten.
Alle reacties Link kopieren
elninjaa schreef:
23-07-2019 14:18
Een nadeel vind ik nu wel dat er veel activiteiten afvallen als we iets met het hele gezin willen ondernemen. Zag laatst een gezin mountainbiken, dat gaat dus bij ons niet. Bios of zwembad zitten er al helemaal niet in als er slechts 1 ouder bij is.
Mijn zusje en ik schelen 6 jaar en als kind vond ik dit echt niet leuk om deze reden, naar het zwembad, pretpark noem maar op, we werden altijd opgesplitst als gezin.

Voor mijn moeder was het leeftijdsverschil geen bewuste keuze maar werd ze niet eerder zwanger. Elke situatie is natuurlijk anders maar ik kan nog steeds niet begrijpen waarom sommige bewust voor een groot leeftijdsverschil kiezen.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
23-07-2019 16:11
Gewoon doen en van tevoren incalculeren dat de jongste weer een jaar of 2 niet slaapt.
Alles wat beter gaat dan dat is bonus.


Bijkomend voordeel is dat nummer 2 waarschijnlijk naar school gaat tegen dat nummer 3 er is.

Ik vind 4 jaar tussen kinderen niet immens veel.

Ik zou het net de hel vinden om maar 1.5 à 2 jaar tussen kinderen te hebben. Ben je nog niet bijgekomen van nummer 1 en slaapt die nog niet en zit nog in de luiers en daar is de volgende al.
Bovendien zit je dan ook nog es met een kind dat zo goed als niets zelfstandig kan.
Mijn 3 zoons schelen allemaal en het is maar hoeveel drama je er zelf van wil maken. Slapen deden de mijne rond een maand oud allemaal wel de hele nacht en of je nou 1 luier verschoond of 3 tegelijk maakt ook geen reet uit.
Whatsinaname1988 schreef:
23-07-2019 17:07
Mijn 3 zoons schelen allemaal en het is maar hoeveel drama je er zelf van wil maken. Slapen deden de mijne rond een maand oud allemaal wel de hele nacht en of je nou 1 luier verschoond of 3 tegelijk maakt ook geen reet uit.
Dat maakt wel enorm verschil, vind ik, of ze goed slapen. Slaapgebrek maakt het wel veel heftiger. Ik heb er twee die met twee jaar en anderhalf pas fatsoenlijk sliepen. En nu worden ze ook 1 a 2 keer per week wakker (ze zijn 2.5 en 5).
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben 4 kinderen, maar was toch even nieuwsgierig naar het leeftijdsverschil bij to. Maar dit valt me alles mee hoor! Maar dat vind ik en is bij elk verschillend

Onze kinderen zijn 12, 9, 7 & 2,5 jaar ... de jongste was een kadootje, en ondanks dat er geen eeeenorm leeftijdsverschil tussen zit (4.5 jaar van toen jongste, nu 3e), voelde ze toch als een nakomertje... waarom? Omdat ik/ wij het 'baby- hebben- gevoelsmatig afgesloten hadden... dus in mijn opzicht voelde het alsof leeftijd of leeftijdsverschil daarin niet altijd veel te zeggen heeft...

Blijf bij je gevoel, of zoek het op... mijn oma zei vroeger ' je krijgt vast geen spijt van een kind die je krijgt maar vast wel spijt van het kind dat je niet heb gekregen ...' snappie?
Wij hebben er twee (5 en 7), en man en ik willen geen derde. De kinderen zijn hartstikke leuk en lief, maar de gedachte om al die rompslomp nog eens mee te maken vind ik te vermoeiend. Beginnend met de zwangerschap en bevalling (gedoe, bijna dood eerste keer), babytijd vind ik heel fijn, maar dan dreumes/peutertijd waar ze continu super veel aandacht vragen heb ik echt geen zin meer in. Ook dat continu aan huis gekluisterd zijn met slaapjes en dutjes ben ik wel klaar mee. Heb ook allebei lang BV gegeven (een jaar), dus zou dat een derde ook gunnen, en daar ben ik heel eerlijk gezegd ook wel klaar mee. Ik ben blij dat ze allebei naar school gaan nu, en dat ik weer wat aan mezelf kan denken. Het constante opruimen en poetsen met peuterfratsen zal ik ook niet missen. Op naar de volgende fase!
verkeerd gelezen
Alle reacties Link kopieren
"Vroeger" was 3 jaar leeftijdsverschil tussen kinderen heel normaal. Ik ben 51, mijn broer is 3 jaar jonger. Vrijwel bij alle gezinnen bij ons in de buurt was er pakweg 3 jaar leeftijdsverschil tussen de kinderen, of het er nu 2 of 3 waren. Volgens mij is het echt een trend van deze tijd dat stellen hun kinderen zo snel achter elkaar krijgen, soms 3 kinderen binnen 3,5 of 4 jaar, zie ik in mijn omgeving gebeuren.
FrankaVrij schreef:
23-07-2019 18:46
"Vroeger" was 3 jaar leeftijdsverschil tussen kinderen heel normaal. Ik ben 51, mijn broer is 3 jaar jonger. Vrijwel bij alle gezinnen bij ons in de buurt was er pakweg 3 jaar leeftijdsverschil tussen de kinderen, of het er nu 2 of 3 waren. Volgens mij is het echt een trend van deze tijd dat stellen hun kinderen zo snel achter elkaar krijgen, soms 3 kinderen binnen 3,5 of 4 jaar, zie ik in mijn omgeving gebeuren.
Dat komt denk ik vooral doordat mensen steeds ouder kinderen krijgen. Er is niet meer zoveel tijd om te wachten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven