Bang voor zwembandjes

24-07-2019 18:44 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

We hebben een dochter van 1,5. Ik ga al vanaf 3mnd met haar naar ouder-kind-zwemles en ze is dus lekker watervrij.
Maar wel zonder zwembandjes/zwemvest etc.
Nu gaan we in september op vakantie en wil ik graag dat ze een van deze dingen aan heeft.
We hebben in de tuin nu het zwembad op staan en ik dacht, ik laat haar er vast aan wennen.
Echter is ze als de dood voor alles wat opblaasbaar is en in de buurt komt, zo ook met de zwembandjes. En niet een beetje, onbedaarlijk huilen/gillen/krijsen. Ze proberen af te krijgen. Etc.
Ik dacht eerst, kwestie van wennen, maar na heel veel pogingen wordt het niet minder.

Ik vroeg me af of iemand van jullie de (gouden) tip heeft hoe hier mee om te gaan.

En anders zal het een badpak met drijvertjes worden, maar ik heb het idee dat ze daarmee vooral op hun buik komen te drijven en dat dit met bandjes minder snel gebeurt.

Bedankt!
Zwemvestje?
Alle reacties Link kopieren
Zwemvestje, niet te verwarren met reddingsvestje.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Ik zou reddingvest doen. Zwemvest (en bandjes etc) is schijnveiligheid.

En ik zou meebewegen met je kind, dan is het het snelste over.
Alle reacties Link kopieren
Puddle jumper en omkopen? Aan = ijsje, aan = muziekje luisteren... dat soort dingen. Dochter vindt bandjes ook niks (is ook niet echt watervrij) maar vind haar puddle jumper wel heel fijn. Ze merkt zelf dat ze daarmee veel minder onder water gaat dan met gewone bandjes.
Alle reacties Link kopieren
Een mooie puddle jumper uitzoeken in dier naar keuze en positief introduceren. Is niet opblaasbaar en een stuk zachter.

Hier een mooie roze met dolfijn. En toen kon ze ineens heel goed in het water zwemmen.

En ja, schijnveiligheid... Maar dat is alles, je bent en blijft er bij als ouder.
little_angel89 wijzigde dit bericht op 24-07-2019 18:56
0.17% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als het met het opblaasgedeelte te maken heeft, is de puddlejumper een idee, volgens mij zijn die van schuimrubber achtig spul.
Such a beautiful place to be with Friends.
little_angel89 schreef:
24-07-2019 18:55
Een mooie puddle jumper uitzoeken in dier naar keuze en positief introduceren. Is niet opblaasbaar en een stuk zachter.

Hier een mooie roze met dolfijn. En toen kon ze ineens heel goed in het water zwemmen.

En ja, schijnveiligheid... Maar dat is alles, je bent en blijft er bij als ouder.
Als het gaat om ondersteuning bij zwemmen dan is zo'n puddle jumper prima.

Als je niet wil dat je kind verzuipt dan zou je een reddingsvest moeten gebruiken.
Hier ook een peuter die absoluut geen zwembadjes wilde. Hij ging nog liever niet zwemmen dan bandjes om. Wij hebben na tig pogingen de strijd opgegeven, hij mocht van ons in het peuterbadje (max tot zijn knieën) zwemmen zonder bandjes en dat vond hij prima. Uiteraard altijd onder (1:1) begeleiding.
We zijn ook wel eens in een zwembad geweest waar je ook in het peuterbed zwembandjes om moest: daar heeft hij dus niet gezwommen want hij weigerde in alle toonaarden.
Toen hij vier was wilde hij wel een zwemvest aan, daar zwemt hij nu mee.
De puddle jumper is van 15-30kg. Ik denk niet dat kindje van TO dat al haalt.

Wij hebben hetzelfde gehad met dochter. Die durfde de rode swimtrainer niet om. We hebben veel geoefend en steeds dichterbij gekomen met dat ding. Eerst dochter op de arm en man die met de band aan kwam zwemmen. Steeds dichterbij gekomen bij d’r. Even tegen haar aan bumpen ermee, dochter laten voelen en zo steeds een stapje verder tot ze hem eindelijk om durfde.
Deze hadden wij : https://www.bol.com/nl/p/freds-zwemtrai ... 009898597/
Toen ze een jaar of 2,5-3 was zijn we overgestapt op de puddle jumper.
Alle reacties Link kopieren
Whomi schreef:
24-07-2019 19:09
De puddle jumper is van 15-30kg. Ik denk niet dat kindje van TO dat al haalt.

Toen ze een jaar of 2,5-3 was zijn we overgestapt op de puddle jumper.
Dochter is hier 12 kilo en 2 jaar oud.. Het ging prima moet ik zeggen, ding op zijn strakst gesnoerd.

De swimtrainer werd hier verboden door een zwembad, zodra kindjes kunnen lopen. Omdat ze zichzelf dan om kunnen duwen was het geloof ik.
Bandjes en puddle jumper en vestjes mochten weer wel.
Misschien scheelt het ook wel per zwembad hoor. Maar zelfs 1 op 1 mocht de swimtrainer niet. Zat ik met mijn goede gedrag...
Alle reacties Link kopieren
https://www.sport-thieme.nl/Zwemmen/Ler ... 18QAvD_BwE



En dit dan?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
https://www.calunea.be/zwemgorder-jr-sw ... lunea.html
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een zwemvest vanaf 1,5. Maar zoon is dat gewend van babyzwemmen en daar droeg iedereen ze vanaf 1,5
Die hebben ze hier in het zwembad liggen. Zijn veel te groot voor een kind van 1,5.
Alle reacties Link kopieren
gsleutel schreef:
24-07-2019 18:54
Puddle jumper en omkopen? Aan = ijsje, aan = muziekje luisteren... dat soort dingen. Dochter vindt bandjes ook niks (is ook niet echt watervrij) maar vind haar puddle jumper wel heel fijn. Ze merkt zelf dat ze daarmee veel minder onder water gaat dan met gewone bandjes.
Wat dacht je gewoon van aan = het water in, anders niet?

TO, waarom heb je nooit eerder drijfmiddelen gebruikt en wil je dat nu wel opeens? Of zit er een "moet" achter omdat je anders op vakantie het zwembad niet in mag ofzo?
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra* schreef:
24-07-2019 19:47
Die hebben ze hier in het zwembad liggen. Zijn veel te groot voor een kind van 1,5.
https://www.bol.com/nl/p/delphin-zwemsc ... 006942091/


https://www.beco-shop.com/beco-zwemschi ... uks/p10954

Vanaf 1 jaar
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Met zwembandjes om de armen of zo'n ding op de rug of zo'n gordel.... allemaal niet veilig! Daar blijven de armpjes mee boven water maar niet het hoofd.
Voor echte veiligheid gewoon een zwemvest. Het ligt er natuurlijk aan waar je naartoe gaat. Op een boot of huis aan het water is zo'n vest prima. Voor de rest gewoon er bij blijven en opletten.
Alle reacties Link kopieren
tryagain schreef:
24-07-2019 20:18
Met zwembandjes om de armen of zo'n ding op de rug of zo'n gordel.... allemaal niet veilig! Daar blijven de armpjes mee boven water maar niet het hoofd.
Voor echte veiligheid gewoon een zwemvest. Het ligt er natuurlijk aan waar je naartoe gaat. Op een boot of huis aan het water is zo'n vest prima. Voor de rest gewoon er bij blijven en opletten.
https://www.oudersvannu.nl/peuter/prakt ... e-kies-je/

https://www.veiligheid.nl/.ibmmodres/do ... vesten.pdf
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
https://www.kraulquappen.de/epages/1548 ... wimmhilfen




https://www.kekmama.nl/artikel/kind/dit ... ernatieven
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ouders van nu schrijver kan wel beweren dat het hoofd boven water blijft maar dat is dus echt niet zo. Kinderen kunnen oververhit, onderkoeld, of uitgedroogd raken waarbij ze het hoofd zelf niet meer omhoog kunnen houden. Het hoofd kan gewoon voorover in het water liggen ondanks de bandjes. Er zijn kindertjes die op de raarste momenten in slaap vallen. Al dobberend in het water is dat echt niet gek en dan hups gaat het hoofdje voorover en dit keer niet in een bord spaghetti.
Maar iedereen moet met zijn eigen kind doen waar je je veilig bij voelt. Wat de een een risico vindt is voor de ander totaal ongevaarlijk.
Alle reacties Link kopieren
tryagain schreef:
24-07-2019 20:31
Ouders van nu schrijver kan wel beweren dat het hoofd boven water blijft maar dat is dus echt niet zo. Kinderen kunnen oververhit, onderkoeld, of uitgedroogd raken waarbij ze het hoofd zelf niet meer omhoog kunnen houden. Het hoofd kan gewoon voorover in het water liggen ondanks de bandjes. Er zijn kindertjes die op de raarste momenten in slaap vallen. Al dobberend in het water is dat echt niet gek en dan hups gaat het hoofdje voorover en dit keer niet in een bord spaghetti.
Maar iedereen moet met zijn eigen kind doen waar je je veilig bij voelt. Wat de een een risico vindt is voor de ander totaal ongevaarlijk.
Ik neem toch aan dat je er naast staat, bij een kind van 1,5. We hebben het niet over uit een boot vallen op open zee en drie dagen dobberen, he.
Er wordt zelfs aangeraden om zulke ukkies niets om/ aan te geven omdat ze minder makkelijk opstaan als ze vallen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
tryagain schreef:
24-07-2019 20:18
Met zwembandjes om de armen of zo'n ding op de rug of zo'n gordel.... allemaal niet veilig! Daar blijven de armpjes mee boven water maar niet het hoofd.
Voor echte veiligheid gewoon een zwemvest. Het ligt er natuurlijk aan waar je naartoe gaat. Op een boot of huis aan het water is zo'n vest prima. Voor de rest gewoon er bij blijven en opletten.
Zwemvest of reddingsvest?
Een reddingsvest is het enige reddingsmiddel. Ga je varen, zorg dan dat je kind een goed passend reddingsvest draagt met een kraag rond zijn nek. Valt hij in het water, dan zorgt het vest dat hij op zijn rug draait, zodat hij met zijn mond en neus boven water blijft.

Een zwemvest is iets anders dan een reddingsvest, want met een zwemvest draait je kind niet op zijn rug. Een zwemvest is alleen geschikt als je kind al kan zwemmen en als je ergens gaat zwemmen waar snel hulp aanwezig kan zijn.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Wauw wat veel reacties al! Bedankt :D

Natuurlijk begrijp ik dat bandjes oid geen vervanger zijn van ouderlijk toezicht. Maar zo klein aan het strand zijn ze zo buiten beeld als je 1sec de andere kant op kijkt. Ik zou het mezelf nooit vergeven als ik ze dan ergens van de bodem moet plukken terwijl ze met een of ander drijvertje in ieder geval zichtbaar aan het oppervlak zijn.

Waarom we nooit eerder zoiets gebruikt hebben is dat het niet nodig was. Vorig jaar kon ze nog niet kruipen en dus niet zelfstandig bij het water komen.
Bij het peuterzwemmen mogen we ze juist niet aan om de band tussen ouder en kind te versterken en ze watervrij te hebben.
Dus vandaar nooit eerder.

Ik heb nu zo’n soort puddlejumper maar dacht eerst het een en dan het ander te doen en dus beginnen met bandjes voor ik de band aan zou doen. Maar als ze die al niet aan wil...
Zo’n zwemvestje is inderdaad wel een idee om te proberen!
little_angel89 schreef:
24-07-2019 19:15
Dochter is hier 12 kilo en 2 jaar oud.. Het ging prima moet ik zeggen, ding op zijn strakst gesnoerd.

De swimtrainer werd hier verboden door een zwembad, zodra kindjes kunnen lopen. Omdat ze zichzelf dan om kunnen duwen was het geloof ik.
Bandjes en puddle jumper en vestjes mochten weer wel.
Misschien scheelt het ook wel per zwembad hoor. Maar zelfs 1 op 1 mocht de swimtrainer niet. Zat ik met mijn goede gedrag...
Ik hou liever de kilo’s aan die erop staan. Ze zullen het er niet voor niets op zetten :) en met de swimtrainer is ze nooit los gaan zwemmen, ik had hem altijd vast als ze erin zat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven