Kamperen met kleine kinderen, hoe dan?

25-07-2019 06:02 108 berichten
Alle reacties Link kopieren
Peuter 3 jaar en baby 7 maanden. We hebben een vaste sta plek voor onze caravan. Maar ik loop tegen de volgende dingen op:
- het elkaar wakker houden savonds. Slaapt peuter als eerste dan zorgen de geluiden vd baby als ze gaat slapen er voor dat hij weer wakker wordt. En andersom ook. Gevolg twee vermoeide kinderen die te laat gaan slapen.
- overdag slaapt baby niet in de caravan, dus continu lopen met de kinderwagen.
- temperatuur tijdens slapen. Savonds is het te warm voor dikke slaapzak en dekens. Maar snachts wordt het soms erg koud. Met als gevolg kinderen die wakker worden of ik die niet goed slaap omdat ik over de kou inzit.
- alle geluiden van elkaar zorgen ervoor dat ik ook slecht slaap en dus soms nauwelijks slaap.
- overdag zijn intensieve dagen. Peuter slaapt niet meer smiddags en wil continu bezig worden gehouden. Als ze dan eindelijk om 20.30 slapen is er voor ons nog een afwas, opruimen, douchen. Met elkaar even rustig zitten voordat we allebei instorten is er niet bij.

We gaan in augustus twee weken, maar ik heb nu al tegen man gezegd dat we wellicht beter thuis kunnen blijven omdat we dan in ieder geval allemaal slapen. Dat slaaptekort breekt je echt op namelijk.

Hoe doen anderen dit?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben gekampeerd toen jongste 12 maanden was. In een tent. Dat betekende nachtenlang over de camping lopen met hem tot hij sliep; hij sliep daar nog slechter dan thuis. Dus het jaar daarna zijn we thuis gebleven. Pas met drie jaar was het leuk.
Alle reacties Link kopieren
dit dus, pas vanaf een jaar of drie..nu lekker naar een huisje of zoiets gaan
Wij hebben gekampeerd vanaf dat kinderen ruim één waren.

We deden ze tegelijk in bed, maar zo dat ze elkaar niet konden zien. Gordijn ertussen/ over de rand van campingbedje. Ze gingen dan meestal gewoon slapen, ze werden nooit wakker van elkaar. Avonden over de camping lopen hebben we nooit hoeven doen.

Als wij gingen slapen gaven we ze soms al een extra dekentje en soms werden ze wakker van de kou. Dekentje erbij en ze gingen weer slapen. Vaak deed ik dat al voordat ze echt wakker waren, omdat ik zelf dan ook al wakker was van de kou.

Ik herken weinig van wat je schrijft, voor mijn eigen gezin dan. We kamperen nog altijd en zie/hoor zulke taferelen wel eens bij anderen.

Accepteren of niet gaan lijken mij de enige twee keuzes.
Alle reacties Link kopieren
Waarom blijf je niet gewoon thuis?
Vakantie is toch geen moeten.
Thuis blijven ze lekker in hun ritme, en kunnen jullie ontspannen
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Zelf zou ik met jonge kinderen niet gaan kamperen, maar goed ik ben dan ook geen kampeer fan.

Of je gaat niet als je dit scenario verwacht, of je kijkt het een paar dagen aan.

Of je huurt een huisje met meer comfort, ruimte en rust.
Alle reacties Link kopieren
Wij deden ze al nooit tegelijkertijd naar bed. Dat scheelt al.
Ga ervan uit dat kinderen zelf wel wakker worden als het koud wordt, dus dan deken erover. Of als je zelf wakker wordt vd kou. Beetje kou is geen ramp. Kamperen is ook een beetje loslaten.
Verder allebei om beurten een activiteit met peuter tijdens slaapje baby. Dan heb je allebei 2 uur "vrij" op een dag en dat doet een mens goed.
Waarom vermaakt peuter zich zo slecht? Die zou toch juist op een camping relaxed moeten kunnen zijn?
Alle reacties Link kopieren
Als je er tegenop ziet zou ik niet gaan
Vergeef me dat ik schreeuw wat ik niet weet en dat ik zwijg over wat helder is, dat ik nooit zeg wat ik bedoel en dingen roep die ik niet voel.
Alle reacties Link kopieren
Dochter was hier altijd zo moe van alle indrukken en het spelen op de camping dat ze zo in slaap viel, kon je naast haar staan gillen en werd ze nog niet wakker.
Tijd voor jezelf, met baby en peuter, lijkt me sowieso een lastig iets. Goed afstemmen met je partner en om en om dingen doen. En ook de nacht om en om, en de ander oordoppen in en doorslapen.
Je zou het kunnen proberen, of thuisblijven, veel meer smaken zijn er niet.
Wij kamperen heel graag, ook met jonge kinderen. Maar niet onder de 2-3 jaar!

We zijn vorig jaar wel naar Noorwegen geweest en hebben daar gekampeerd, toen was de jongste ruim 2,5 jaar oud.
Maar als het laat was of de kinderen waren moe dan namen we een cabin ipv een tent. We hebben ongeveer driekwart van de nachten in een cabin geslapen en de andere kwart nachten in een tent.

Maar echt kamperen met een baby? Dat is toch voor niemand leuk?
Ook niet voor je medekampeerders als je baby niet kan slapen en s'nachts huilt.
-Red- schreef:
25-07-2019 07:14
Dochter was hier altijd zo moe van alle indrukken en het spelen op de camping dat ze zo in slaap viel, kon je naast haar staan gillen en werd ze nog niet wakker.
Tijd voor jezelf, met baby en peuter, lijkt me sowieso een lastig iets. Goed afstemmen met je partner en om en om dingen doen. En ook de nacht om en om, en de ander oordoppen in en doorslapen.
Je zou het kunnen proberen, of thuisblijven, veel meer smaken zijn er niet.

Een camping is nogal gehorig, een caravan ook. Dus geef je de buren dan ook oordoppen?
Een huilende baby s'nachts is heel erg vervelend voor andere kampeerders.
Alle reacties Link kopieren
Misschien geef je je agitatie onbewust door aan de kinderen die daar onrustig van worden.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Joh, lekker thuisblijven. Je kunt nog lang genoeg met je grut kamperen en twee van die kleintjes zijn uitputtend genoeg als je thuis bent. Kun je in ieder geval zelf een beetje slapen.
Alle reacties Link kopieren
Als je er zo negatief over bent en tegenop ziet zou ik niet gaan. Weet je zeler dat de kids elkaar wakker houden? Na een intensieve dag buitens spelen slapen ze misschien juist makkelijk in. Hier slapen de kinderen (2,5jaar en 7mnd) thuis ook samen op de kamer wat prima gaat.
Als je zelf wakker wordt van kleine geluiden oordoppen indoen idd.

Waarom kan baby niet in bedje in caravan slapen overdag?

Verder ben je toch juist minder druk met peuter als hij/zij lekker buiten kan spelen met vriendjes overdag?

Toen dochter 8mnd was zijn we ook wezen kamperen in onze eigen tent. We hadden een huilbaby en we hebben echt niet alle nachten geslapen maar juist wel meer dan thuis. We hebben toen wel de plek er op uitgezocht, beetje in de hoek op een camping in het naseizoen. Ze heeft de buren vast eens wakker gemaakt maar over het algemeen viel het echt mee.
envelop wijzigde dit bericht op 25-07-2019 07:49
25.55% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
25-07-2019 07:28
Een camping is nogal gehorig, een caravan ook. Dus geef je de buren dan ook oordoppen?
Een huilende baby s'nachts is heel erg vervelend voor andere kampeerders.
Ze heeft het over slaapgeluiden, als een baby huilt wordt je echt wel wakker door de oordoppen heen
Alle reacties Link kopieren
Tja. Kind hier is geen echt stevige slaper, maar valt als we gaan kamperen op een gegeven moment gewoon om. Dan slaapt het wel meteen goed door.

Ik hou gewoon minder rekening met de vaste slaaptijden, dus kind slaapt dan vaak een uur of twee later. Gaan zwemmen helpt gezien het erg vermoeiend is voor kleintjes, of 's avonds nog een uurtje wandelen/speeltuin voor het slapen.

Zelf geef ik nog steeds de borst, kind is net tweeenhalf. Dus mocht het wakker worden, stop ik de borst erin en is het vanzelf weer stil. Weinig overlast dus. ;-)
Alle reacties Link kopieren
Hi TO
Pittige periode met deze leeftijd van kinderen. Dagen zijn dan intensief en je bent veel bezig. De tijd dat je rustig met een boekje kan zitten is er nu niet maar die komt wel weer.
Wat kan helpen is verdeling met man.
Misschien helpt het als 1 van jullie met de baby gaat slapen. Misschien lukt slapen dan wel en dan pak je zelf een paar uurtjes.
Verder samen afspreken wie de kinderen in de gaten houdt zodat de ander een momentje voor zichzelf heeft.

Verder misschien ook een kwestie van wennen. Mijn kinderen sliepen de eerste twee nachten ook minder. Daarna helemaal prima. Jongste is vanaf 4 weken meegegaan. Met af en toe een uitzondering is dat eigenlijk altijd goed gegaan. Kinderen konden zich wel goed vermaken.
Wat betreft de kou. Dat zou ik helemaal loslaten. Hitte is gevaarlijk. Van kou worden ze vanzelf wakker, geen probleem.
Zandbak op ons eigen plekje en met mooi weer een zwembadje. Verder ook lekker veel op pad, dan zijn ze bij ons altijd het gezelligst.

Je kan het straks gewoon een paar dagen proberen. Gaat het niet dan heb je altijd de optie om weer terug te gaan.

Hopelijk hebben jullie een geslaagde vakantie straks
Alle reacties Link kopieren
Envelop schreef:
25-07-2019 07:45
Als je er zo negatief over bent en tegenop ziet zou ik niet gaan. Weet je zeler dat de kids elkaar wakker houden? Na een intensieve dag buitens spelen slapen ze misschien juist makkelijk in. Hier slapen de kinderen (2,5jaar en 7mnd) thuis ook samen op de kamer wat prima gaat.
Als je zelf wakker wordt van kleine geluiden oordoppen indoen idd.

Waarom kan baby niet in bedje in caravan slapen overdag?

Verder ben je toch juist minder druk met peuter als hij/zij lekker buiten kan spelen met vriendjes overdag?
Peuter is drie, die gaat waarschijnlijk nog niet hele dagen op pad met vriendjes. Als kind al buiten speelt, moet je er waarschijnlijk naast zitten.
Alle reacties Link kopieren
Wat betreft temperatuur heb ik een dunne lap stof bij voor overdags en de gewone deken voor 's nachts. Slapen in luier of shortje en onderhemd.

Wij kamperen wild, dus niet in een caravan ofzo. Lijkt me makkelijk dat je alle voorzieningen bij hebt, maar de omgevende geluiden zullen de slaap wel verstoren in de vroege avond. Gewoon pas slapen als je kind echt moe is, ipv om half negen al tussen al het geluid verplicht op bed.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou thuis blijven en je tijd steken in het aanleren van het zelfstandig spelen/zichzelf vermaken van je oudste kind. Een kind van 3 jaar kan ongelooflijk veel zelf doen: kleuren, tekenen, plakken, met een bal spelen, spellen spelen, rennen, met loopfietsje weg enz. Als jullie hem blijven vermaken heb je straks een 10-jarige die ook niets wil of kan (behalve misschien op de telefoon/tablet/spelcomputer).
Alle reacties Link kopieren
FrankaVrij schreef:
25-07-2019 07:50
Ik zou thuis blijven en je tijd steken in het aanleren van het zelfstandig spelen/zichzelf vermaken van je oudste kind. Een kind van 3 jaar kan ongelooflijk veel zelf doen: kleuren, tekenen, plakken, met een bal spelen, spellen spelen, rennen, met loopfietsje weg enz. Als jullie hem blijven vermaken heb je straks een 10-jarige die ook niets wil of kan (behalve misschien op de telefoon/tablet/spelcomputer).
Wow, en dat naar aanleiding van een vraag over kamperen.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
25-07-2019 07:28
Een camping is nogal gehorig, een caravan ook. Dus geef je de buren dan ook oordoppen?
Een huilende baby s'nachts is heel erg vervelend voor andere kampeerders.
Een camping is nogal gehorig, een caravan ook. Dus moeten mensen die last hebben van omgevingsgeluid om een camping vooral zorgen dat ze oordoppen mee hebben.
FrankaVrij schreef:
25-07-2019 07:50
Ik zou thuis blijven en je tijd steken in het aanleren van het zelfstandig spelen/zichzelf vermaken van je oudste kind. Een kind van 3 jaar kan ongelooflijk veel zelf doen: kleuren, tekenen, plakken, met een bal spelen, spellen spelen, rennen, met loopfietsje weg enz. Als jullie hem blijven vermaken heb je straks een 10-jarige die ook niets wil of kan (behalve misschien op de telefoon/tablet/spelcomputer).

:facepalm:
-Red- schreef:
25-07-2019 07:55
Een camping is nogal gehorig, een caravan ook. Dus moeten mensen die last hebben van omgevingsgeluid om een camping vooral zorgen dat ze oordoppen mee hebben.

Ik denk niet dat kampeerders zitten te wachten op een huilende baby. En voor jezelf is dat ook niet fijn omdat je je opgelaten voelt dat je andere kampeerders stoort daarmee. Voor wie doe je dat dan?
Alle reacties Link kopieren
FrankaVrij schreef:
25-07-2019 07:50
Ik zou thuis blijven en je tijd steken in het aanleren van het zelfstandig spelen/zichzelf vermaken van je oudste kind. Een kind van 3 jaar kan ongelooflijk veel zelf doen: kleuren, tekenen, plakken, met een bal spelen, spellen spelen, rennen, met loopfietsje weg enz. Als jullie hem blijven vermaken heb je straks een 10-jarige die ook niets wil of kan (behalve misschien op de telefoon/tablet/spelcomputer).

Hee, ben je weer terug! Hoe gezellig :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven