Baby in draagzak

28-07-2019 23:04 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben even benieuwd. Kan een pasgeboren / kleine baby in een gewone draagzak? Dus dat het soort van zit?

Ik zag gisteren bij de H&M een moeder met een heel klein baby’tje in een draagzak en ik was heel verbaast. De houding van het kindje zag er niet comfortabel uit, het sliep wel. Het enige wat fijn is, is dat het kindje heel dicht bij moeder is. Maar moet het voor zo’n zak niet wat groter zijn?

‘Vroeger’ had je van die zakken waar kindje in lag. Dat is toch veel beter?

Nou, waar een mens zich bezig mee kan houden :-)

Had net beetje gegoogeld en dacht toen, ik vraag het hier.
Alle reacties Link kopieren
Wat voor zak/doek was het?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou even gaan lezen in de draagtopics. Scheelt ons een hoop (over)tikwerk. En in het kort: ja, de kikkerhouding (zittend, knieen ter hoogte van billen) is beter dan die rare lighouding van vroeger (?) en nu (minimonkey).
Ja, er zijn Newborn zakken of met een inleg. Zakken waar ze in liggen zijn niet ergonomisch denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Bij sommige modellen kan het meteen, zoals bij de Marsupi. Maar deze wordt wel wat oncomfortabel wanneer je baby wat groter wordt (ik vond de banden erg snijden zodra ze rond de 8-9 kilo was). Ik heb zelf daarna de ergobaby gebruikt, die vond ik heel fijn. Maar als je daar een heel jonge baby in wil dragen dan heb je een inzet nodig.

Ik heb ze trouwens allebei voor twee tientjes van Marktplaats gehaald. Je kan ze gewoon in de wasmachine doen.
Alle reacties Link kopieren
Die zakken waar ze in liggen zijn levensgevaarlijk, daar zijn letterlijk babietjes in dood gegaan. Verdiep je eerst even in hoe een goede ergonomische draagzak werkt voordat je denkt dat deze moeder "het verkeerd" doet.

Dat gezegd hebbende, dat draagdoeken topic, is dat nog actief? Ik wil graag gaan dragen na de geboorte! (afspraak met draagconsulent staat al gepland)
Alle reacties Link kopieren
Een doek/zak waar het kindje in ligt wordt zeer afgeraden. Dit geeft onnodig veel druk op het nekje. De meeste draagzakken kunnen pas vanaf een grote maat 56 of maat 62, maar er zijn ook draagzakken die wel geschikt zijn voor newborns.

Draagdoek kan (behalve bij prematuur/dysmatuur) altijd direct vanaf de geboorte.

Overigens ben ik van mening dat als een kindje niet perfect gedragen wordt, dat niet direct fout is. Als het kindje lag te slapen, was de houding in elk geval niet oncomfortabel, want dan had het wel gehuild... maar iets fanatiekere dragers dan ik zullen daar misschien ook iets fanatiekere meningen over hebben 😉
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
28-07-2019 23:11
Dat gezegd hebbende, dat draagdoeken topic, is dat nog actief? Ik wil graag gaan dragen na de geboorte! (afspraak met draagconsulent staat al gepland)
Gefeliciteerd, Pergamon!
Geen idee, maar de oude zullen sowieso wel terug vindbaar zijn via de zoekfunctie. Daar staat zoveel in al aan info. Maar een actief topic is handig voor de huidige generatie vraagstelsters, eens. Anders open jij er toch een, als die er niet meer is?
Alle reacties Link kopieren
yourlocalhero schreef:
28-07-2019 23:06
Wat voor zak/doek was het?
Het was een wat open doek, ik zag daardoor heel goed het in elkaar gezakte lijfje.

Link hieronder is dan nog iets wat er stevig uitziet.

https://www.durftedragen.nl/newborn-2/
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat altijd zo eng eruit zien de voetjes bungelen ernaast, is het wel ergonomisch voor het kind?
Alle reacties Link kopieren
Tia.Dalma schreef:
28-07-2019 23:08
Ik zou even gaan lezen in de draagtopics. Scheelt ons een hoop (over)tikwerk. En in het kort: ja, de kikkerhouding (zittend, knieen ter hoogte van billen) is beter dan die rare lighouding van vroeger (?) en nu (minimonkey).
Ik ben er echt niet meer in thuis. Je hoeft natuurlijk niet te tikken :)
claudia2010 wijzigde dit bericht op 28-07-2019 23:19
1.77% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Stikt de baby niet in de draagzak?
Alle reacties Link kopieren
Claudia2010 schreef:
28-07-2019 23:13
Het was een wat open doek, ik zag daardoor heel goed het in elkaar gezakte lijfje.

Link hieronder is dan nog iets wat er stevig uitziet.

https://www.durftedragen.nl/newborn-2/
Dat is de kikkerhouding. Dat is juist goed. Een bol ruggetje en knietjes omhoog. Zo hoor je te dragen.
Het is beter om een kaars aan te steken, dan de duisternis te vervloeken.
~ In loving memory of AnnA.
Alle reacties Link kopieren
Tia.Dalma schreef:
28-07-2019 23:13
Gefeliciteerd, Pergamon!
Geen idee, maar de oude zullen sowieso wel terug vindbaar zijn via de zoekfunctie. Daar staat zoveel in al aan info. Maar een actief topic is handig voor de huidige generatie vraagstelsters, eens. Anders open jij er toch een, als die er niet meer is?

Ja, dat kan, maar laat ik eerst eens de draagconsulent en de bevalling afwachten :D Het lijkt me heerlijk, dragen. Heb al wel besloten voor een doek te gaan ipv een zak. Mede vanwege lengteverschil bij mij en partner. Dan is een doek toch handiger. Ik hoop echt dat ons kindje er van gaat genieten. Het komt midden in de winter, dus qua warmte lijkt het me ook fijn (de afgelopen dagen ga je een pasgeborene niet dragen, lijkt me)
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
28-07-2019 23:11
Die zakken waar ze in liggen zijn levensgevaarlijk, daar zijn letterlijk babietjes in dood gegaan. Verdiep je eerst even in hoe een goede ergonomische draagzak werkt voordat je denkt dat deze moeder "het verkeerd" doet.

Dat gezegd hebbende, dat draagdoeken topic, is dat nog actief? Ik wil graag gaan dragen na de geboorte! (afspraak met draagconsulent staat al gepland)
Het is niet voor mijzelf. Ik ben al lang uit de kleine kinderen. Ik keek verliefd naar baby’tje en ik was daarna alleen benieuwd. Wilde het niet aan moeder vragen.
Ik vond het er een beetje zielig uit zien. Maar ik ben dus totaal niet meer op de hoogte.
Alle reacties Link kopieren
DuchessMeganMarkle schreef:
28-07-2019 23:16
Stikt de baby niet in de draagzak?

Bij een draagzak die niet ergonomisch is en waar ze in liggen (een soort hangmat zeg maar) is dat een optie. Bij een goede, ergonomische draagzak niet. Anders waren die dingen, net zoals die "hangmatten" , al wel verboden.
Alle reacties Link kopieren
Claudia2010 schreef:
28-07-2019 23:18
Het is niet voor mijzelf. Ik ben al lang uit de kleine kinderen. Ik keek verliefd naar baby’tje en ik was daarna alleen benieuwd. Wilde het niet aan moeder vragen.
Ik vond het er een beetje zielig uit zien. Maar ik ben dus totaal niet meer op de hoogte.

Maar je hebt er wel vragen over en tussen de regels door lees ik een mening. De basis informatie over hoe je goed en veilig kan dragen is makkelijk vindbaar via Google.
Alle reacties Link kopieren
Caaf-Dracula schreef:
28-07-2019 23:16
Dat is de kikkerhouding. Dat is juist goed. Een bol ruggetje en knietjes omhoog. Zo hoor je te dragen.
Oké, duidelijk. Kindje was ook heel ontspannen.
Alle reacties Link kopieren
Ik had trouwens wel deze ergobaby, niet dat model van 350 euro. Maar voor een jonge baby heb je dus een extra inzet nodig:

https://www.bol.com/nl/p/babydraagzak-o ... 083954551/
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
28-07-2019 23:20
Maar je hebt er wel vragen over en tussen de regels door lees ik een mening. De basis informatie over hoe je goed en veilig kan dragen is makkelijk vindbaar via Google.
Nee hoor. Absoluut geen mening. Waar lees je dat?
Zoals ik zei, ik weet er niks van af, kindje was ontspannen. Ik was alleen benieuwd ;-)
Alle reacties Link kopieren
LauraRoar schreef:
28-07-2019 23:21
Ik had trouwens wel deze ergobaby, niet dat model van 350 euro. Maar voor een jonge baby heb je dus een extra inzet nodig:

https://www.bol.com/nl/p/babydraagzak-o ... 083954551/
Fantastische draagzak inderdaad! Met infant insert vanaf geboorte kunnen gebruiken en ik draag zoon van 2,5 jaar er nog steeds mee. Nu wel op de rug.
Het is beter om een kaars aan te steken, dan de duisternis te vervloeken.
~ In loving memory of AnnA.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
28-07-2019 23:17
Ja, dat kan, maar laat ik eerst eens de draagconsulent en de bevalling afwachten :D Het lijkt me heerlijk, dragen. Heb al wel besloten voor een doek te gaan ipv een zak. Mede vanwege lengteverschil bij mij en partner. Dan is een doek toch handiger. Ik hoop echt dat ons kindje er van gaat genieten. Het komt midden in de winter, dus qua warmte lijkt het me ook fijn (de afgelopen dagen ga je een pasgeborene niet dragen, lijkt me)
Dragen van baby's vind ik persoonlijk zo heerlijk, zeker ook in de winter. Baby lekker dicht tegen je aan, veilig en warm bij mama. Ideaal ook in de krampjes en sprongetjestijd. Heb je zelf lekker de handen vrij. Mijn dochters heb ik in het begin in een doek gehad, later in een (ergonomische) drager. Ik kijk uit om mijn 3e kindje, die in januari komt, ook te gaan dragen!
Alle reacties Link kopieren
Een draagdoek is beter in het begin?
Alle reacties Link kopieren
marielle8484 schreef:
28-07-2019 23:26
Dragen van baby's vind ik persoonlijk zo heerlijk, zeker ook in de winter. Baby lekker dicht tegen je aan, veilig en warm bij mama. Ideaal ook in de krampjes en sprongetjestijd. Heb je zelf lekker de handen vrij. Mijn dochters heb ik in het begin in een doek gehad, later in een (ergonomische) drager. Ik kijk uit om mijn 3e kindje, die in januari komt, ook te gaan dragen!

Niet alleen bij mama, juist ook bij papa! Lijkt me juist ook voor dat contact zo fijn. Als alles goed gaat, heeft mama al veel lijfelijk contact vanwege borstvoeding. Het lijkt me juist zo fijn dat de vader ook dat nabije contact kan hebben.
Alle reacties Link kopieren
marielle8484 schreef:
28-07-2019 23:26
Dragen van baby's vind ik persoonlijk zo heerlijk, zeker ook in de winter. Baby lekker dicht tegen je aan, veilig en warm bij mama. Ideaal ook in de krampjes en sprongetjestijd. Heb je zelf lekker de handen vrij. Mijn dochters heb ik in het begin in een doek gehad, later in een (ergonomische) drager. Ik kijk uit om mijn 3e kindje, die in januari komt, ook te gaan dragen!
Leuk :) Jij bent ook 13 weken zwanger nu?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven