Geldkwestie met ex - catering bar mitzvah

02-08-2019 15:21 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,
Graag jullie mening/advies omtrent het volgende:
Mijn ex en ik hebben een zoon die 13 jaar oud wordt. Volgende week is zijn bar mitzvah feest (we zijn niet religieus, is gewoon vanuit traditie).
Om even de situatie te schetsen in grote lijnen: ik woon in het buitenland en ben daar intussen hertrouwd met iemand die daar ook niet is geboren en er zelf eveneens belandde na haar vorige liefde achterna te gaan (een relatie die - klaarblijkelijk - ook stuk liep), en we hebben intussen een baby van bijna 2 maand oud, terwijl mijn ex nog alleenstaand is.
We hadden een duidelijke afspraak gemaakt om maximum 80 mensen uit te nodigen voor het feest van onze zoon - dat heb ik op email - en dus wist ik hoeveel geld ik hiervoor moest apart zetten, want volgens ons echtscheidingscontract moeten we voor alles elk de helft betalen dus ook dit feest, zelfs al kom ik maar met 5 mensen. Er komen een 17-tal kinderen van zijn klas, 5 mensen van mijn kant dus (mezelf inclusief) en de rest is van haar kant, familie en vrienden van haar dus, en mensen die onze zoon allemaal min of meer kent.
We zijn intussen gaan proeven bij het cateringsbedrijf, en contractueel overeengekomen met de caterer dat we elk de helft betalen. We zouden dichter naar de datum toe het exact aantal mensen doorgeven.
Het probleem is nu dat mijn ex extra mensen heeft uitgenodigd, o.a. verre familie van haar die sinds 2 jaar weer in contact met haar is en die ik helemaal niet ken, en dat ze me onlangs apte dat het meer dan 80 genodigden zal worden, en haar finale getal is nu op 90 gezet.
Ik zou hier helemaal geen probleem van maken, mocht ik het financieel wat breder hebben maar dat is nu even (nog) niet het geval. Ze zet me voor voldongen feiten en eist dat ik de helft betaal voor 90 mensen, wat in vergelijking met 80 mensen een verschil uitmaakt van verschillende honderden euro's. Ze heeft dat langzaam laten doorsijpelen via een apje hier en daar, zonder even te vragen of ik wel akkoord ga met meer genodigden, en goed wetende dat mijn financiële situatie hier nu even niet zo denderend is.
Terwijl ik op mijn werk was, heb ik op die apps van haar misschien wel gereageerd van 'ja, update gezien' of zo, maar toen ik er achteraf over nadacht, voelde ik me beetgenomen. Er is nooit duidelijk overeengekomen dat ik akkoord zou gaan met meer genodigden.
Ik heb haar nu laten weten dat ik voor de helft van 80 genodigden betaal, en dat zij maar moet ophoesten voor de overige 10. Dit o.a. ook vanwege een wrange smaak die ik voel vanwege het feit dat ik de helft betaal voor grotendeels mensen die tot de kring van mijn ex behoren, velen van hen die volledig het contact met mij hebben verbroken na de scheiding. Ik voel ook onvrede omdat ik al eerder werd gevraagd om geld bij te leggen omdat zij er op stond dat onze zoon speciale lessen zou krijgen om iets te leren dat enkel en alleen voor haar familie en traditie belangrijk is. Dat ging niet om veel geld, maar hoe ze het mij precies oplegt, is wat zo storend is.
Haar antwoord op mijn mededeling dat ik maar voor de helft van 80 mensen betaal en niet 90:
'Te laat. Het cateringsbedrijf gaat een proces aanspannen tegen jou. Good luck.'
Bedankt alvast om mee te denken en om eventueel mij advies te geven van hoe hier mee om te gaan.
Groeten,
Rozen88
Misschien is ze kwaad over de manier waarop jullie uit elkaar zijn gegaan?
Ik bedoel, in het geval dat jij bijvoorbeeld haar zou hebben verlaten voor een ander, of iets in die richting.
Ik weet natuurlijk niet of dat het geval is, maar als dat wel zo was zou ik ook enorm pissig zijn...
Alle reacties Link kopieren
Dus eigenlijk betaal je voor 5 mensen volledig extra en dan voor honderden euro's? Wat is dat voor gigantisch feest?

Daarnaast je bent overeengekomen voor de helft van de kosten op te draaien en blijkbaar heb je de max 80 niet duidelijk genoeg vastgelegd. JE betaald niet voor haar, maar voor je zoon. Een wijze les om de volgende keer de zaken dus duidelijker af te spreken.
Je moet gewoon de helft betalen. Dat heb je zo afgesproken in het convenant. Het is niet de schuld van je zoon dat jij met de noorderzon vertrokken bent naar een ander land en een compleet andere omgeving hebt opgebouwd die jouw zoon niet kent.

En waarom je zegt dat je ex alleenstaand is, terwijl jij een nieuwe partner hebt en een baby, dat is me een raadsel.
Je vrouw zorgt voor jullie kind, die kost met zijn 13 jaar meer dan deze baby en jullie hebben waarschijnlijk een dubbel inkomen.
Ik zou me verbijten en omwille van kind betalen.
PS 500 euro is een stuk goedkoper dan advocaatkosten.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon de helft van 80 betalen. Cateringbedrijf gaat jou echt niet in t buitenland een rechtszaak aanspannen voor een paar honderd euro.
ik geef mn bek ook maar een douw
Wat maakt het uit dat je ex nog alleen is? Het gaat erom dat jullie samen een zoon hebben en daarmee een traditie willen voortzetten.

Dat jij op je werk reageert op haar appjes ( en dat [je misschien wel hebt gereageerd met ja-gezien/i] - hoe komt het dat je niet eens kunt zeggen wat je reactie was.) kun je haar niet aanrekenen he?

Uiteindelijk komt het erop neer dat je voor 5 mensen extra moet betalen dus. Voor een feest voor je eigen zoon. Ik zou het gewoon betalen.

Dat zal toch niet in de honderden euro’s lopen? In dat geval eens kijken naar een andere cateraar?
Woont de moeder van je kind ook in Israel? Of wonen je zoon en zij ergens anders? Waar wordt het feest gegeven?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou bedanken, wel erg veel geld voor haar visite.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
02-08-2019 15:34
Gewoon de helft van 80 betalen. Cateringbedrijf gaat jou echt niet in t buitenland een rechtszaak aanspannen voor een paar honderd euro.
Hoe weet je dat zo zeker? TO woont ook in dat land, dus ik zou niet weten waarom de cateraar dat niet zou (kunnen) doen.

Maar goed, hoe zuur ook, ik zou denk ik ook betalen. Als is het maar omdat advocaatkosten ook niet misselijk zijn.
Life is a bitch (and I'm helping her).
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij wonen ze allebei in hetzelfde buitenland, maar goed.

Voor die vijf mensen zou ik gewoon betalen als ik jou was. Wil je voor zoiets echt de boel verder op scherp zetten? Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat dat honderden extra zou kosten. Vijf mensen.
Alle reacties Link kopieren
ainne schreef:
02-08-2019 15:48
Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat dat honderden extra zou kosten. Vijf mensen.

Natuurlijk kan dat wel. Een diner met de nodige drankjes voor een euro of veertig is echt geen gek bedrag. En dan heb je het dus al over tweehonderd euro extra. Maar dan valt in het niet bij de kosten voor die eerste veertig gasten waar TO toch al voor zou betalen.
Alle reacties Link kopieren
Even ter verduidelijking:
Ik woon hier nog steeds, vooral vanwege mijn zoon. Zonder kinderen was ik al teruggekeerd naar de Nederlanden. Ik ben de enige broodwinner. Mijn vrouw lukt het niet om een baan te vinden en is al een tijd werkloos. Mijn inkomen komt ongeveer overeen met de vaste lasten. Alle extra gaat van mijn spaargeld af, wat nu ten einde loopt.
Die 5 extra mensen waar ik zou moeten voor betalen, komt neer op een kleine 300 euro.
Alle reacties Link kopieren
ainne schreef:
02-08-2019 15:48
Volgens mij wonen ze allebei in hetzelfde buitenland, maar goed.

Voor die vijf mensen zou ik gewoon betalen als ik jou was. Wil je voor zoiets echt de boel verder op scherp zetten? Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat dat honderden extra zou kosten. Vijf mensen.
Dat vroeg ik me inderdaad ook af. Hoeveel gaat dat hele feestje in godsnaam kosten als 5 man al honderden extra is?
Life is a bitch (and I'm helping her).
het is het feest van je zoon, jij weigert te betalen voor de gasten van je ex maar ze komen voor je ZOON.
Doe niet zo krenterig
Rozen88 schreef:
02-08-2019 15:52
Even ter verduidelijking:
Ik woon hier nog steeds, vooral vanwege mijn zoon. Zonder kinderen was ik al teruggekeerd naar de Nederlanden. Ik ben de enige broodwinner. Mijn vrouw lukt het niet om een baan te vinden en is al een tijd werkloos. Mijn inkomen komt ongeveer overeen met de vaste lasten. Alle extra gaat van mijn spaargeld af, wat nu ten einde loopt.
Die 5 extra mensen waar ik zou moeten voor betalen, komt neer op een kleine 300 euro.
Ik zeg nog steeds gewoon betalen
Alle reacties Link kopieren
Tja, die €300 besteedt jij natuurlijk liever aan je nieuwe familie, maar helaas, je hebt ook nog een zoon.
Hopelijk vindt je nieuwe vrouw snel ook een baan.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me niet voorstellen dat het cateringbedrijf nu al heeft geroepen een proces te zullen aanspannen. Misschien als ze maanden later zijn en het extra bedrag nog steeds niet is betaald, maar die bar mitsvah heeft nog niet eens plaatsgevonden.

Is het niet een optie om het aantal genodigden bij de cateraar gewoon op 80 te houden en daarnaast zelf een extra taart of zoiets dergelijks te regelen, als die tien extra genodigden echt zo moeilijk liggen, zodat je in totaal gewoon genoeg eten hebt voor 90 man? Of mag je zelf niks meebrengen?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Rozen88 schreef:
02-08-2019 15:52
Even ter verduidelijking:
Ik woon hier nog steeds, vooral vanwege mijn zoon. Zonder kinderen was ik al teruggekeerd naar de Nederlanden. Ik ben de enige broodwinner. Mijn vrouw lukt het niet om een baan te vinden en is al een tijd werkloos. Mijn inkomen komt ongeveer overeen met de vaste lasten. Alle extra gaat van mijn spaargeld af, wat nu ten einde loopt.
Die 5 extra mensen waar ik zou moeten voor betalen, komt neer op een kleine 300 euro.
je zoon hoeft niet te boeten voor jouw slechte financiële huishouding, laat je vrouw maar omscholen zodat haar handjes ook kunnen wapperen
Hoezo hebben jullie elk een contract met de cateraar dat jullie de helft betalen? En staat er in dat contract dan niks over het aantal gasten?
Alle reacties Link kopieren
Waar heb je bij de cateraar voor getekend? Dat jij de helft van het bedrag betaald, te bepalen aan de hand van een later nog definitief door te geven aantal mensen?
Zonder max?
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
Ik zou kwaad zijn, maar zou in dit geval wel betalen. Je bent toch al een paar duizend euro kwijt verder, dus omwille van je zoon zou ik geen heisa maken. Wel zou ik haar zwart op wit laten weten dat dit niet de afspraak is en dat in het vervolg alles nog duidelijker vastgelegd gaat worden. Dat je dit dus niet nog een keer gaat doen.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
02-08-2019 15:34
Gewoon de helft van 80 betalen. Cateringbedrijf gaat jou echt niet in t buitenland een rechtszaak aanspannen voor een paar honderd euro.
Sterker nog, aangezien ex het contract tussentijds kennelijk kon veranderen, zal dat contract op haar naam staan. Knappe jongen die TO dan aan kan klagen als ZIJ niet betaalt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven