Tot welke leeftijd omgangsregeling?

07-08-2019 16:37 62 berichten
Voor de gescheiden ouders. Tot welke leeftijd zijn jullie kinderen doorgegaan met de omgangsregeling cq co-ouderschap? Is het kind toen bij een ouder gaan wonen, of op zichzelf?
(Eventueel zal ik mijn vraag zo toelichten, maar nu ben ik even benieuwd naar de leeftijden).
Ik lees even mee.
Vanaf 12 jaar mag een kind een voorkeur aangeven.
Vanaf 18 jaar mag een kind zelf kiezen, omdat het dan meerderjarig is.

Tot 18 jaar mag een kind niet zelf kiezen, omdat hij/zij dan het gevoel kan hebben te moeten kiezen tussen twee rivalen.
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring mee als ouder wel als kind.
Toen wij op onszelf gingen wonen zijn wij bij beide ouders uit huis gegaan dus stopte ook de omgangsregeling die er eerder was. Leeftijden waren 17 en 21. Tot die tijd steeds heen en weer gereisd beide.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt mij logisch tot kind uit huis gaat.

Maar met 18 is kind volwassen dus als kind dan besluit liever bij 1 ouder te wonen en niet meer op en neer te pendelen dan kan je als de ouder waar kind niet wil komen daar niets aan doen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste (nu 20) ging vanaf 14 jaar steeds minder naar zijn vader. En vanaf 16 helemaal niet meer.
Jongste ging met tegenzin tot vorig jaar zomer (toen 16) en na de zomervakantie heeft ze hem helemaal niet meer gezien.
Alle reacties Link kopieren
Ik ging tot ik op mijn zestiende jaar naar Amerika ging. Daarna ben ik gewoon bij mijn moeder gaan wonen tot ik op kamers ging. Denk dat mijn broers rond dezelfde tijd stopten alleen waren die toen 18 en 20
Alle reacties Link kopieren
Normaal gesproken komen kindeten nog op visite als ze het huis uit zijn. Of de ouders komen bij hun.

Dus een heel jaar helemaal niet zien is best extreem. Dan zijn er denk ik wel voorvallen geweest?
Hmm, ik had gedacht dat het jonger zou zijn.
Dochter is nu 20 en komt binnenkort weer naar huis na een half jaar op zichzelf in het buitenland. Ze heeft besloten om bij mij te gaan wonen omdat het hebben van een woonadres haar goed bevallen is, en onze gezinssituatie beter past bij haar drukke bestaan (vader heeft jonge kinderen). Vader heeft erg teleurgesteld gereageerd. Ze wil daar wel gewoon een paar keer per week gaan eten, hij woont om de hoek, maar daar zijn ze al helemaal niet meer aan toe gekomen om dat te bespreken.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man heeft volwassen kinderen en daar is het langzaamaan minder geworden, net als dat je je thuiswonende kinderen gaandeweg vaak wat minder ziet tot ze echt het huis uit gaan.

Ze hadden vaker feestjes of andere afspraken die dichter bij hun moeders huis waren dan bij ons, dus dan kwamen ze wat korter of sloegen ze een keer over. En soms kwamen ze tussendoor, het werd eigenlijk steeds meer gewoon op visite komen dan echt een weekend of een halve week blijven. Op een gegeven moment kregen ze ook een vriend/vriendin en waren ze daar natuurlijk ook vaker, al vond het vriendje van mijn stiefdochter het wel gezellig bij ons, dus toen kwamen ze weer wat vaker ;-) ).Het is er dus een beetje in geslopen. Sinds ze op zichzelf gingen wonen, komen ze alleen nog maar gewoon even langs en zo nu en dan blijven ze slapen.
pamelacourson wijzigde dit bericht op 07-08-2019 17:05
7.34% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik snap trouwens dat je dochter met 20 jaar geen twee huizen meer wil hebben.

Ik denk dat het bij ons vanaf 15 langzaam minder werd en vanaf een jaar of 18 de omgangsregeling echt wel klaar was.
Was hij ook niet de vader die de kamer gelijk weggaf?

Ik snap haar wel, gesleep met zooi... Beter 1 huis. 1 keer per week daar eten lijkt mij prima met 20 jaar.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
07-08-2019 16:53
Normaal gesproken komen kindeten nog op visite als ze het huis uit zijn. Of de ouders komen bij hun.

Dus een heel jaar helemaal niet zien is best extreem. Dan zijn er denk ik wel voorvallen geweest?
Er is heel veel voorgevallen. Anders zouden ze niet al zo jong niet meer gegaan zijn.
Heb ze altijd gestimuleerd om toch te gaan maar nooit gedwongen.
De oudste heeft nog wel wat contact via Whatsapp maar de jongste hoort niets meer van haar vader.
SjakS schreef:
07-08-2019 17:04
Was hij ook niet de vader die de kamer gelijk weggaf?

Ik snap haar wel, gesleep met zooi... Beter 1 huis. 1 keer per week daar eten lijkt mij prima met 20 jaar.
Ja, dat zit haar ook nog dwars, maar inmiddels vindt ze wel dat het zusje nu ook eens een grotere kamer mag hebben.
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk gaat ze niet meer op een neer sjouwen met 20. Maar onderhoudt ze een normale volwassen relatie met haar ouders.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
07-08-2019 16:57
Hmm, ik had gedacht dat het jonger zou zijn.
Dochter is nu 20 en komt binnenkort weer naar huis na een half jaar op zichzelf in het buitenland. Ze heeft besloten om bij mij te gaan wonen omdat het hebben van een woonadres haar goed bevallen is, en onze gezinssituatie beter past bij haar drukke bestaan (vader heeft jonge kinderen). Vader heeft erg teleurgesteld gereageerd. Ze wil daar wel gewoon een paar keer per week gaan eten, hij woont om de hoek, maar daar zijn ze al helemaal niet meer aan toe gekomen om dat te bespreken.
Is dat niet gewoon "vader eigen" om teleurgesteld te zijn als zijn dochter het huis uit gaat? Mijn vader reageerde ook teleurgesteld toen ik zei dat ik op kamers ging (mijn ouders zijn niet gescheiden trouwens), het was toch dat zijn kleine meisje groot werd door zelf te beslissen waar ze ging wonen.
Jullie dochter gaat dan toevallig bij de andere ouder "op kamers", maar het effect op een vader lijkt me hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren
Je dochter is volwassen, die heeft geen omgangsregeling meer met een ouder of co-ouderschap.

Ze heeft een tijdje in het buitenland verbleven en zoekt nu een tijdelijk woonplek in NL. Moeder heeft een kamer beschikbaar, dus gaat ze daar wonen. Misschien dat een goede vriend of vriendin na 6 weken woonruimte heeft, of vindt ze eigen woonruimte, dan is ze weer weg.

Wanneer de relatie goed is, gaat ze natuurlijk bij haar vader op bezoek. Maar stel ze zou op kamers in de buurt wonen, dan ga je toch ook niet een paar keer per week bij je ouders eten en op bezoek gaan? En wie weet blijft ze ook wel een keertje slapen.

Vader is teleurgesteld, zou moeder waarschijnlijk ook zijn wanneer de dochter de voorkeur aan de andere ouder geeft.

Behandel haar als een volwassenen, en respecteer haar keuze.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Fransje-Noord schreef:
07-08-2019 16:47
Vanaf 12 jaar mag een kind een voorkeur aangeven.
Vanaf 18 jaar mag een kind zelf kiezen, omdat het dan meerderjarig is.

Tot 18 jaar mag een kind niet zelf kiezen, omdat hij/zij dan het gevoel kan hebben te moeten kiezen tussen twee rivalen.
Van wie mag dat niet?
MinkeDeWit schreef:
07-08-2019 16:57
Hmm, ik had gedacht dat het jonger zou zijn.
Dochter is nu 20 en komt binnenkort weer naar huis na een half jaar op zichzelf in het buitenland. Ze heeft besloten om bij mij te gaan wonen omdat het hebben van een woonadres haar goed bevallen is, en onze gezinssituatie beter past bij haar drukke bestaan (vader heeft jonge kinderen). Vader heeft erg teleurgesteld gereageerd. Ze wil daar wel gewoon een paar keer per week gaan eten, hij woont om de hoek, maar daar zijn ze al helemaal niet meer aan toe gekomen om dat te bespreken.
Lijkt me logisch dat ze wil wonen waar ze rust heeft en dat is dus blijkbaar bij jou. Had vader maar geen tweede leg moeten nemen tijdens z'n midlifecrisis.
Orișa schreef:
07-08-2019 18:04
Van wie mag dat niet?
Dat is de Nederlandse wet.
Alle reacties Link kopieren
Orișa schreef:
07-08-2019 18:04
Van wie mag dat niet?
Met 12 mogen ze gehoord worden door de rechter. Het is niet zo dat ze met 12 jaar zomaar zelf mogen kiezen.

Theoretisch gezien zijn kinderen inderdaad tot 18 jaar verplicht zich aan de omgangsregeling te houden.
De ouder waar het kind heen zou moeten gaan zou zelfs de politie kunnen bellen om het kind op te halen.
In werkelijkheid komt de politie wel met het kind praten maar zolang het duidelijk de keus van het kind zelf is zullen ze niet ingrijpen.
granny71 wijzigde dit bericht op 07-08-2019 18:21
0.92% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mijn stiefdochter bleef week om week bij vader of moeder wonen tot ze op zichzelf ging op haar 21e
granny71 schreef:
07-08-2019 18:16
Met 12 mogen ze gehoord worden door de rechter. Het is niet zo dat ze met 12 jaar zomaar zelf mogen kiezen.

Theoretisch gezien zijn kinderen inderdaad tot 18 jaar verplicht zich aan de omgangsregeling te houden.
De ouder waar het kind heen zou moeten gaan zou zelfs de politie kunnen bellen om het kind op te halen.
In werkelijkheid komt de politie wel met het kind praten maar zolang het de keus van het kind zelf is zullen ze niet ingrijpen.
Dat weet ik.

Ik vraag van wie kinderen niet zelf mogen kiezen.
Fransje-Noord schreef:
07-08-2019 18:15
Dat is de Nederlandse wet.
Dus ik ben strafbaar als ik mijn kind zelf laat bepalen waar hij woont/is/de regeling wil vormgeven. Dat is nieuwe informatie voor me.
Tarya83 schreef:
07-08-2019 18:21
Mijn stiefdochter bleef week om week bij vader of moeder wonen tot ze op zichzelf ging op haar 21e
Maar als dochter dat niet meer had gewild vanaf 18 had dat niet gehoeven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven