Direct beginnen met flesvoeding

12-08-2019 18:59 146 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben zwanger van mijn derde kind. Hoewel ik niet kan wachten tot hij/zij er is, zie ik enorm op tegen 1 ding: de borstvoeding. Ik kan niet helemaal plaatsen waar dit gevoel vandaan komt, ik heb geen medische reden of hele slechte ervaring met het geven van borstvoeding (andere twee ong een half jaar gevoed aan de borst). Ik heb er echt geen zin in, het past gewoon niet bij mij orzo..
Zijn er anderen die dit gevoel herkennen? En zijn er moeders die ervoor hebben gekozen om vanaf de geboorte flesvoeding te geven omdat ze in borstvoeding 'geen zin' hadden?
Ben ook een beetje bang voor reacties uit mijn omgeving wanneer ik niet kies voor borstvoeding die eerste periode.
Alvast bedankt!
Ikzelf niet, maar een vriendin had dit ook bij haar derde. De eerste twee ging voeden met hangen en wurgen tot ze weer ging werken en stopte. Bij de derde had ze er écht geen zin meer in en ging direct op de fles over. Geen spijt van gehad en geen opmerkingen over gehad omdat ze vol overtuiging er niet aan begon.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb meteen flesvoeding gegeven. Heb hierop nooit reacties gehad. Is toch eigen keuze. Het scheelt misschien dat ik echt niet twijfelde. Dat voelen mensen aan en dan beginnen ze geen discussie.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook gelijk begonnen met flesvoeding. Ik was er ook erg van overtuigd dus dat scheelt denk ik wel. Wel enkele twijfelmomentjes gehad bijvoorbeeld toen de melk op gang kwam tijdens de zwangerschap nog enz. Maar dat heb ik maar gauw afgeschoven op de hormonen haha.

De keuze voor direct flesvoeding is mij heel goed bevallen. Bij de eerste wel borstvoeding geprobeerd/gekolfd tot 6 of 7 weken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb uit volle overtuiging gekozen voor flesvoeding. Ik weet wat de voordelen van borstvoeding zijn, maar die zijn voor mij (in Nederland, met schoon water en goede flesvoeding!) niet groot genoeg om op te wegen tegen de nadelen. En de nadelen waren voor mij inderdaad: ik zie er vreselijk tegenop, was na 9 maanden ziek zijn helemaal klaar met gedoe aan mijn lijf. Ik ben alleenstaand, dus moet al heel veel alleen doen en het leek me dus ook nog eens niet handig om kind volledig van mij afhankelijk te maken op dat gebied. En in mijn omgeving een hoop gedoe met kinderen die wekenlang niet wilden drinken op de opvang.

Dat zijn allemaal persoonlijke overwegingen, die voor een ander heel anders kunnen zijn, maar ik wilde het gewoon niet. Ik ben daar vanaf dag 1 heel duidelijk over geweest, naar mijn verloskundige, naar degene die bij mijn bevalling was, naar de verpleging, de kraamhulp enz. Ik moet zeggen dat niemand moeilijk gedaan heeft, maar ik was dan ook wel echt overtuigd. Ik vermoed dat ik ook wel een beetje uitstraalde dat pogingen tot bekeren weinig zin zouden hebben.

Ik heb er ook geen seconde spijt van gehad, zelfs niet toen ik een keer per ongeluk zonder fles een uur van huis zat.

En wat anderen daarvan denken, dat moeten zij weten. Dat kon me echt eerlijk geen bal schelen.

Mocht je er voor kiezen: regel een goede strakke bh voor direct na de bevalling. Ik had een bh die ook na borstoperaties aangeraden wordt, en die sluit aan de voorkant. Dat is een stuk fijner aantrekken als je net bevallen bent. De druk van zo’n bh remt de stuwing (voorkomt het helaas niet helemaal, maar het was bij mij wel snel over). En zorg dat je partner benadrukt dat je die ook aantrekt. Ze willen er zeker in een ziekenhuis maar ook bij thuisbevalling nog wel eens vanuit gaan dat je borstvoeding wilt geven en daar dus niet aan denken.
nausicaa wijzigde dit bericht op 12-08-2019 19:16
17.36% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Haha, een algemene: als je er zelf van overtuigd bent valt het commentaar enorm mee, en boeit je dat ook nog eens niet :hyper: .
nausicaa schreef:
12-08-2019 19:10
Ik heb uit volle overtuiging gekozen voor flesvoeding. Ik weet wat de voordelen van borstvoeding zijn, maar die zijn voor mij (in Nederland, met schoon water en goede flesvoeding!) niet groot genoeg om op te wegen tegen de nadelen. En de nadelen waren voor mij inderdaad: ik zie er vreselijk tegenop, was na 9 maanden ziek zijn helemaal klaar met gedoe aan mijn lijf. Ik ben alleenstaand, dus moet al heel veel alleen doen en het leek me dus ook nog eens niet handig om kind volledig van mij afhankelijk te maken op dat gebied. En in mijn omgeving een hoop gedoe met kinderen die wekenlang niet wilden drinken op de opvang.

Dat zijn allemaal persoonlijke overwegingen, die voor een ander heel anders kunnen zijn, maar ik wilde het gewoon niet. Ik ben daar vanaf dag 1 heel duidelijk over geweest, naar mijn verloskundige, naar degene die bij mijn bevalling was, naar de verpleging, de kraamhulp enz. Ik moet zeggen dat niemand moeilijk gedaan heeft, maar ik was dan ook wel echt overtuigd. Ik vermoed dat ik ook wel een beetje uitstraalde dat pogingen tot bekeren weinig zin zouden hebben.

Ik heb er ook geen seconde spijt van gehad, zelfs niet toen ik een keer per ongeluk zonder fles een uur van huis zat.

En wat anderen daarvan denken, dat moeten zij weten. Dat kon me echt eerlijk geen bal schelen.
Amen! Precies dit. Ik was dan weliswaar niet alleenstaand maar had helemaal géén zin in nog meer getrut aan mijn lijf. Plus dat BV gewoon keihard werken is en een fles veel gemakkelijker. Dus de keuze was snel gemaakt! Nu in verwachting van nummer 2. Ook deze baby krijgt de fles!
Alle reacties Link kopieren
ClaireSophie schreef:
12-08-2019 19:16
Amen! Precies dit. Ik was dan weliswaar niet alleenstaand maar had helemaal géén zin in nog meer getrut aan mijn lijf. Plus dat BV gewoon keihard werken is en een fles veel gemakkelijker. Dus de keuze was snel gemaakt! Nu in verwachting van nummer 2. Ook deze baby krijgt de fles!
Ik las het al ClaireSophie, gefeliciteerd met nr 2!
Alle reacties Link kopieren
Als je je eerste 2 kinderen wel borstvoeding hebt gegeven vind ik het ergens wel oneerlijk naar je derde toe dat je het nu niet eens wil proberen.

Kan je het niet gewoon toch proberen en zodra het niet makkelijk lijkt te gaan meteen over te stappen naar de fles.

Want de ellende die sommige moeders zich zelf aandoen door koste wat kost de borst te willen geven is totaal onzinnig.
Alle reacties Link kopieren
Wat hebben mensen uit je omgeving te maken met of je borstvoeding geeft of niet?
Alle reacties Link kopieren
Je hebt echt geen reden nodig om direct fles te doen hoor.

Wel vind ik het interessant waarom je gedachten zover zijn veranderd dat je de eerste 2 helemaal tot 6 maanden hebt gevoed en er nu niet aan wilt beginnen. Deed je het toen al met tegenzin?

Zolang je niet, zoals een net bevallen flesvoedende collega van mij destijds, dingen zegt als 'ik ben geen koe'. Alsof ik dat wel was :facepalm:
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
sugarmiss schreef:
12-08-2019 19:17
Als je je eerste 2 kinderen wel borstvoeding hebt gegeven vind ik het ergens wel oneerlijk naar je derde toe dat je het nu niet eens wil proberen.

Hoezo dat nou weer? Ze heeft er geen zin meer in, klaar. En FV is nog steeds geen vergif.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
12-08-2019 19:17
Als je je eerste 2 kinderen wel borstvoeding hebt gegeven vind ik het ergens wel oneerlijk naar je derde toe dat je het nu niet eens wil proberen.
Dit gevoel heb ik niet, ik denk niet dat de kleine met flesvoeding iets tekort komt.
Het is inderdaad wat veel van jullie ook hebben: dat gefrut aan je lichaam, daar wil ik niet meer aan.

Een probleem waar ik nog wel mee zit is dat mijn partner erg overtuigd is van het geven van borstvoeding. Als het alleen aan mij lag beginnen we meteen met de fles, maar vind het lastig gezien zijn sterke standpunt. Het is natuurlijk mijn lijf, maar het is ook zijn baby.
Niet schuldig voelen. Jíj moet het allemaal doen en als dit het jou makkelijker maakt, waarom niet?
In dit geval betekent deze weg dus ook de beste zorg voor jouw kids...
Probeer het zo te zien...
Alle reacties Link kopieren
En een week ff die belangrijkste eerste borstvoeding erin gooien? Er zitten zoveel goede opstart en anti stoffen in die eerste melk..
Lotje0207 schreef:
12-08-2019 19:27
Dit gevoel heb ik niet, ik denk niet dat de kleine met flesvoeding iets tekort komt.
Het is inderdaad wat veel van jullie ook hebben: dat gefrut aan je lichaam, daar wil ik niet meer aan.

Een probleem waar ik nog wel mee zit is dat mijn partner erg overtuigd is van het geven van borstvoeding. Als het alleen aan mij lag beginnen we meteen met de fles, maar vind het lastig gezien zijn sterke standpunt. Het is natuurlijk mijn lijf, maar het is ook zijn baby.
Dan doet ie het lekker zelf?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb m'n beide kinderen vanaf de geboorte de fles gegeven. Beste keuze ooit en nooit spijt van gehad. Overigens wel opmerkingen over gehad en vreemde blikken. Alles is er in mijn beleving tegenwoordig op ingesteld dat je bv in ieder geval gaat proberen, dus als je dat niet doet vind men dat wel 'raar' is mijn ervaring. Heb me er nooit iets van aangetrokken hoor, maar vond het wel vervelend om telkens weer te horen.
sugarmiss schreef:
12-08-2019 19:17
Als je je eerste 2 kinderen wel borstvoeding hebt gegeven vind ik het ergens wel oneerlijk naar je derde toe dat je het nu niet eens wil proberen.

Kan je het niet gewoon toch proberen en zodra het niet makkelijk lijkt te gaan meteen over te stappen naar de fles.

Want de ellende die sommige moeders zich zelf aandoen door koste wat kost de borst te willen geven is totaal onzinnig.
Gelukkig is er geen kind van 18 met een borstvoedingstrauma, dus haar derde kind zal er niks aan overhouden! :bonk:

Verder helemaal eens met de laatste alinea. Toch probeer ik daar voorzichtig mee te zijn. Borstvoeding ligt gevoelig, meerdere vriendinnen die écht in zak en as hebben gezeten omdat de borstvoeding niet lukte. Het lag dan écht op het puntje van mijn tong om te zeggen: 'doe ff gewoon en geef je kind als de wiedeweerga de fles en ga zelf ff twee uurtjes er tussenuit'

Maar dat is bepaald niet helpend. :bonk:
nausicaa schreef:
12-08-2019 19:17
Ik las het al ClaireSophie, gefeliciteerd met nr 2!
Thanks! :cheer2: :cheer2:
Alle reacties Link kopieren
Kleinezon schreef:
12-08-2019 19:24
Zolang je niet, zoals een net bevallen flesvoedende collega van mij destijds, dingen zegt als 'ik ben geen koe'. Alsof ik dat wel was :facepalm:

Die heeft het echt niet begrepen :facepalm:
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Alle reacties Link kopieren
Kleinezon schreef:
12-08-2019 19:24

Wel vind ik het interessant waarom je gedachten zover zijn veranderd dat je de eerste 2 helemaal tot 6 maanden hebt gevoed en er nu niet aan wilt beginnen. Deed je het toen al met tegenzin?
Ik heb me nooit een koe gevoeld ;) Maar die tegenzin was er altijd wel een beetje, maar nooit zo sterk als nu. Ik denk dat het er ook mee te maken heeft dat ik toen ook meer tijd had voor de borstvoeding. Als ik nu denk aan lange voedingssessies met rondrennende kleuter én peuter erbij, krijg ik het al een beetje benauwd o_o
Het hoeft natuurlijk geen half jaar hè. Je kunt gewoon in de kraamweek voeden (dan heb je er de tijd voor, want kraamzorg) en dan stoppen. Is je man ook tevreden 🙂.
MissMaran schreef:
12-08-2019 19:30
En een week ff die belangrijkste eerste borstvoeding erin gooien? Er zitten zoveel goede opstart en anti stoffen in die eerste melk..
Als het komt hè...zie écht veel vriendinnen juist die eerst week worstelen, stoeien en klooien en ongeveer 24/7 compleet uitgeteld met een baby aan de borst liggen. Maar misschien is dat alleen in mijn omgeving.... :-|
TO heeft nog twee guppies rondlopen! Lijkt mij heel pittig!

PS: argumenten van je man heel snel negeren, wat zeg ik: de eerste nachtdienst is voor hem! Niks lekkerder dan de eerste nacht/ten na je bevalling ff vijf uurtjes achter elkaar door kunnen slapen! :cheer:
Jouw lijf, jouw keuze. Als je man de baby graag borstvoeding wil geven, gaat hij dat zelf maar doen.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook meteen flesvoeding bij beide kinderen. Moet je je toch niet voor schamen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven