Dreumes drinkt niet

12-08-2019 19:48 47 berichten
Ik heb een zoontje van bijna 14 maanden die niet zo veel drinkt. Borstvoeding was vaak een soort back-up, maar dat loopt terug. Vandaag was een dieptepunt. Wat we hebben geprobeerd:

Rietjesbeker, gewone beker, flesje, 360 graden beker, bidon, tuitbeker.

Met wisselende inhoud: melk, yoghurt met water, water, thee, siroop.

Voorheen ging watermeloen dan in ieder geval nog wel, maar dat duwt hij ook weg. Appel(moes) ging ook niet. IJs en pap duwt hij weg. Zo'n zakje knijpfruit blieft hij ook al een tijdje niet meer.

Vandaag heeft hij dan een paar slokjes thee op en een klein kommetje soep dat hij met brood erin gesopt gegeten heeft. En dan aangevuld met een karige hoeveelheid borstvoeding.

Dreumes is wat verkouden en misschien komt er een tandje door, maar dat kan ik niet goed zien. Ik voel eerlijk gezegd niets, maar hoop dat ik dat mis heb. Ik denk eraan morgen paracetamol te geven voor als hij (keel)pijn heeft en toch alles wat we al een keer aangeboden hebben nog een keer aan te bieden. Misschien in de ochtend brood in de melk dopen en in de middag in de soep..

Ik maak me wel zorgen als dit doorzet. Ik zal morgen de huisarts even contacten, maar tegelijkertijd vraag ik me af wat een (huis)arts kan doen.

Nu ben ik op zoek naar tips om nog via andere wegen vocht binnen te krijgen bij hem en misschien mensen die ervaring hebben met soortgelijke situatie en ben benieuwd wat zij gedaan hebben.
Hier ook kinderen, die op die leeftijd amper dronken. Mijn dochter is nu 11 en overleeft nog steeds op twee kleine glaasjes water per dag ( en soms een paar dagen ineens wat meer). Zolang ze voldoende natte luiers hadden/plasten heb ik het zo gelaten. Dwingen werkt ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, hoe zijn de luiers? Als die steeds nat zijn, dan hoef je je eigenlijk nog geen zorgen te maken.. En hopelijk drinkt hij morgen/ overmorgen weer zoals normaal!
Alle reacties Link kopieren
Vaucluse schreef:
12-08-2019 19:58
Inderdaad, hoe zijn de luiers? Als die steeds nat zijn, dan hoef je je eigenlijk nog geen zorgen te maken.. En hopelijk drinkt hij morgen/ overmorgen weer zoals normaal!
Dit. En als het je gerust stelt: op mijn werk wordt waterig fruit (dus niet alleen watermeloen) voor de helft als water geteld, en yoghurt/vla/dik vloeibaar helemaal. Dus als hij daar wel iets van wil eten is dat al helemaal prima!
Alle reacties Link kopieren
Het is heel moeilijk om een kind tot eten of drinken te brengen als hij niet wil. Heb er ervaring mee.

Wat hier hielp, is werken met een beloning. Als je je beker melk op hebt, mag je ....

Als je kind wel goed eet, dan eerst een bekertje melk, dan pas een broodje / fruit.

Aangeven dat buikjes blij worden van drinken, is kind misschien ook gevoelig voor.

Bekers drinken niet groter maken dan 150 ml ofzo, zodat het overzichtelijk blijft.

Als ze twee zijn hebben ze ongeveer een liter vocht per dag nodig. Dat is vijf keer een beker van 200 ml, of zeven keer ongeveer 150. Bekertjes water tussendoor van 100 ml, om niet iedere keer de tanden te belasten.
Aanvullen met veel fruit en komkommer helpt ook.

Het is lastig, ik hoop dat je wat aan deze tips hebt. En vooral: maak je niet te druk. Zolang je kind levendig is en blij, goede natteluiers heeft, loopt het wel los.
patchouli_ wijzigde dit bericht op 12-08-2019 20:03
6.85% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mijn 1e idee: stop met ‘ opdringen’ en alles krampachtig proberen qua bekers etc.

Ik zou er zelf voor kiezen om het drinken/vocht aan te bieden op de gewone momenten in telkens dezelfde beker, dus ontbijt/lunch/avondeten, en dan bij de tussendoortjes. Drinkt hij: prima. Weigert hij: even accepteren.
Tussendoor bij bv het spelen kun je zijn drinkbeker met water evt nog voor hem in het zicht zetten, maar ik zou niet met die beker achter hem aan gaan vangen. Plasluiers in de gaten houden.
Mijn ervaring bij mijn kinderen (ook borstvoeding): uiteindelijk gaan ze vanzelf beter drinken (buiten de borstvoeding om).
Alle reacties Link kopieren
Hier dochter van 15 maanden die graag uit een glas drinkt. Andere bekers laat ze vaak staan maar uit een glas (net als papa en mama) gaat als een trein. Klein laagje erin voor knoeien en in het begin een beetje begeleiden dat er geen tanden sneuvelen.
Alle reacties Link kopieren
Misschien een domme vraag hoor, maar maak je de melk en het water een beetje warm voor je het geeft? Dat maakt hier echt een heel groot verschil.
Alle reacties Link kopieren
Als je hem wat te drinken geeft drink je dan zelf ook wat?
Goed voorbeeld doet goed volgen.

Laat je de beker ook staan als jij niet gelijk drinkt zodat hij later zelf ook nog een slokje kan drinken?

Ik zou stoppen met brood in melk of soep te soppen. Drie drabbige broodsubstantie is goor.

Grote kans dat hij melk of soep gaat associëren met iets goors.
Qua luiers: moeilijk te zeggen; hij poept veel en dan zie je met name dus poep in de luier. Hij heeft zeker geen dikke luiers, al een tijdje niet.

@Pien, dat vind ik wel moeilijk hoor. We lopen niet de héle dag achter hem aan, maar zetten diverse dingen in zijn bereik. Maar op zo'n dag als vandaag maak ik me dus wel zorgen over uitdroging.
-Janna- schreef:
12-08-2019 20:06
Misschien een domme vraag hoor, maar maak je de melk en het water een beetje warm voor je het geeft? Dat maakt hier echt een heel groot verschil.
Melk wel, water niet.
patchouli_ schreef:
12-08-2019 20:02
Het is heel moeilijk om een kind tot eten of drinken te brengen als hij niet wil. Heb er ervaring mee.

Wat hier hielp, is werken met een beloning. Als je je beker melk op hebt, mag je ....

Als je kind wel goed eet, dan eerst een bekertje melk, dan pas een broodje / fruit.

Aangeven dat buikjes blij worden van drinken, is kind misschien ook gevoelig voor.

Bekers drinken niet groter maken dan 150 ml ofzo, zodat het overzichtelijk blijft.

Als ze twee zijn hebben ze ongeveer een liter vocht per dag nodig. Dat is vijf keer een beker van 200 ml, of zeven keer ongeveer 150. Bekertjes water tussendoor van 100 ml, om niet iedere keer de tanden te belasten.
Aanvullen met veel fruit en komkommer helpt ook.

Het is lastig, ik hoop dat je wat aan deze tips hebt. En vooral: maak je niet te druk. Zolang je kind levendig is en blij, goede natteluiers heeft, loopt het wel los.
Van zo'n post zou ik wel heel zenuwachtig zijn geworden (no offence). Mijn kinderen kwamen allevier bij lange na niet aan 1 liter per dag. Ik was al heel tevreden als er 3 x 150 ml in ging. Kinderen hadden netjes regelmatig een natte luier, dus ik was al heel tevreden.
sugarmiss schreef:
12-08-2019 20:06
Als je hem wat te drinken geeft drink je dan zelf ook wat?
Goed voorbeeld doet goed volgen.

Laat je de beker ook staan als jij niet gelijk drinkt zodat hij later zelf ook nog een slokje kan drinken?

Ik zou stoppen met brood in melk of soep te soppen. Drie drabbige broodsubstantie is goor.

Grote kans dat hij melk of soep gaat associëren met iets goors.
Gewone bekers laten we niet in zijn bereik staat, aangezien dat vaak om gaat.

Wij drinken op vaste momenten en bieden dan aan. Maar als hij niet wil is hij heel resoluut en duwt hij het weg.
Alle reacties Link kopieren
patchouli_ schreef:
12-08-2019 20:02
Als ze twee zijn hebben ze ongeveer een liter vocht per dag nodig. Dat is vijf keer een beker van 200 ml, of zeven keer ongeveer 150. Bekertjes water tussendoor van 100 ml, om niet iedere keer de tanden te belasten.
Aanvullen met veel fruit en komkommer helpt ook.

Het is lastig, ik hoop dat je wat aan deze tips hebt. En vooral: maak je niet te druk. Zolang je kind levendig is en blij, goede natteluiers heeft, loopt het wel los.
Pffff. Ik ben al blij als mijn jongste de 400 haalt. Het meeste vocht gaat erin middels komkommer en tomaat. De oudste had ook zo'n periode. Zolang ze blij is maak ik me er niet druk om.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste deed dat ook. Ik heb ook allerlei bekers geprobeerd. Ik liet tuitbekers enzo wel over staan. Soms pakte hij dan ineens zelf een beker voor een slokje.
Hij drinkt nu nog steeds niet veel. Ik moet hem eraan herinneren en dan neemt hij 2 kleine slokjes.
Hij had altijd wel voldoende vaak plas in zijn luier en nu gaat hij 3 tot 4 x plassen per dag.
Alle reacties Link kopieren
Hier een dorstig kind, maar rond de leeftijd van 2,5 hebben we een paar maanden "gedoe" gehad met drinken. Wat het is geweest.... Zal er waarschijnlijk nooit achterkomen. Denk misschien pijnlijke oren bij het slikken.
Pakjes drinken waren wel interessant. En pap..... Op een rare manier dronk ze toen op de creche ook beter (Groeps-druk)??
Lastig is het wel.
Alle reacties Link kopieren
Morgenstond_ schreef:
12-08-2019 20:08
Qua luiers: moeilijk te zeggen; hij poept veel en dan zie je met name dus poep in de luier. Hij heeft zeker geen dikke luiers, al een tijdje niet.

@Pien, dat vind ik wel moeilijk hoor. We lopen niet de héle dag achter hem aan, maar zetten diverse dingen in zijn bereik. Maar op zo'n dag als vandaag maak ik me dus wel zorgen over uitdroging.
Een kind droogt op die leeftijd echt niet zomaar uit (mits ze niet spugen/waterdun diarree hebben natuurlijk).
Ik denk dat veel kinderen op die leeftijd dat wel hebben. Hier dronk dochter toen ook slecht. Als ze het verder prima doen, actief zijn en goed plassen zou ik me niet druk maken hoor. Het zijn maar richtlijnen ze gaan meestal vanzelf wel beter drinken. Ik zou gewoon een rietjes beker oid. met water binnen handbereik van hem zetten en verder inderdaad op vaste tijden aanbieden.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is nu 7 en haalt nog steeds geen liter per dag. Sommige kinderen gaan blijkbaar heel efficiënt met hun vocht op.

Wij hebben het op die leeftijd op den duur maar losgelaten. Zolang ze nog plasluiers en vochtige ogen hebben is het goed. Wij hadden wel de mazzel dat ze ‘s avonds voor het slapen nog wel een fles wilde met warme melk. Borstvoeding heeft ze nooit gehad en ze heeft altijd kleinere flessen gedronken dan ze qua leeftijd en gewicht ‘moest’ hebben.
Alle reacties Link kopieren
En als je een tuitbeker/rietjesbeker laat staan en zorgt dat er de hele dag iets inzit zodat hij af en toe een slokje kan nemen? Dus de moet momenten weghaalt?
Alle reacties Link kopieren
Morgenstond_ schreef:
12-08-2019 20:08
Qua luiers: moeilijk te zeggen; hij poept veel en dan zie je met name dus poep in de luier. Hij heeft zeker geen dikke luiers, al een tijdje niet.

@Pien, dat vind ik wel moeilijk hoor. We lopen niet de héle dag achter hem aan, maar zetten diverse dingen in zijn bereik. Maar op zo'n dag als vandaag maak ik me dus wel zorgen over uitdroging.
Maar eet hij wel yoghurt of vla? Of wil hij dat ook niet?
En misschien wel een leuk/mooi kindertoetje?
Alle reacties Link kopieren
Onze zoon eet vooral veel fruit voor Ijn vocht. En wij hebben eigenlijk altijd wel fles water met sportdop staan. Hier doet goed voorbeeld volgen.
Alle reacties Link kopieren
Hier drinkt dochter graag uit andermans bekers/glazen en ik zet haar vaak in bad met wat bekers om mee te spelen. Dan klokt ze ook nog wel t één en ander weg. En anders geef je m een waterijsje als hij echt een dag nauwelijks heeft gedronken.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen drinken graag telkens uit andere bekers/ flessen. Flesje fruitshot is momenteel alles, ik doe er water in en ze lurken de hele dag.
Als ze echt heel slecht drinken geef ik ze een zakje chips, gebeurd nooit, dat slechte drinken dan, chips krijgen ze wel eens. Maar chips is zout en van zout krijg je dorst ;-)
Ik geef een tuitbeker met melk, mag hij zelf bepalen en dat gaat erg goed.
Soms drinkt hij uren niks en soms is ineens de beker leeg.
We drinken ook samen water bij de kraan, ik een slokje, hij een slokje.
We maken er een soort spelletje van, hij mag even de waterstraal voelen met zijn handjes.
Als ik thee drink mag hij uit mijn beker een beetje afgekoelde thee, daar is hij dol op, maar het moet wel eerst uit mijn beker zijn.

En weet je trouwens zeker dat de borstvoeding terugloopt?
Misschien krijgt hij toch meer binnen dan je denkt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven