Tijd buiten per dag

14-08-2019 16:58 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het oogfonds adviseert om kinderen per dag 2 uur buiten te laten zijn om bijziendheid te voorkomen. Ik probeer dat advies serieus te nemen want mijn zoon van 10 heeft een lichte minafwijking. Hij draagt nu alleen een bril in de klas, maar ik wil graag voorkomen dat het erger wordt natuurlijk. Nu is het in de zomer over het algemeen heel makkelijk om aan de 2 uur per dag buiten te komen, maar deze week bijvoorbeeld, met de regen, is het soms best een uitdaging om er aan te komen. Ik neem hem mee als we lopend boodschappen doen, we gaan naar een speeltuin etc. Soms vind ik het wel lastig om er normaal mee om te gaan en hou er nogal dwangmatig aan vast....

Ik vraag me af of jullie ook opletten of je kinderen "voldoende" buiten zijn en of dat dan ook altijd lukt? Alvast bedankt voor jullie antwoorden :-)
Alle reacties Link kopieren
Nee, let ik niet op. Geen idee dus of het lukt.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik probeer wel te letten op veel naar buiten, maar houd niet precies aan een tijd vast. Ik denk dat het het belangrijkst is, dat "binnentijd" niet alleen gevuld wordt met dingen die je doet op een vaste kijkafstand. Dus niet te veel televisie, ipad, telefoon, tekenen/kleuren of boeken lezen. Daarvoor leggen je ogen steeds focus op een vaste afstand. Bij ander binnenvermaak (bv hutten bouwen, dansen, rollenspellen) kijken de ogen veel afwisselender dichtbij en verderop.
Onze kinderen zijn echte buitenkinderen en spelen het liefst heel de dag buiten.
Als het regent zit onze dochter ook wel eens in het huisje van het speeltoestel/klimrek dus dat maakt haar niet veel uit.
Dit is eigenlijk vanzelf zo gegaan en ze vinden het leuk en gelukkig hebben we een hele grote tuin.
Hier heb je niet veel aan denk ik he, maar dwingen gaat meestal niet helpen.
Probeer het leuk te maken, heeft hij voldoende te doen buiten?
Alle reacties Link kopieren
Ja wij gaan elke dag zeker 2 uur naar buiten. Niet vanwege dat advies maar gewoon omdat ze anders mijn huis afbreken.
Ook in de regen gaan we naar buiten.
Pozzebok schreef:
14-08-2019 17:02
Ja, ik probeer wel te letten op veel naar buiten, maar houd niet precies aan een tijd vast. Ik denk dat het het belangrijkst is, dat "binnentijd" niet alleen gevuld wordt met dingen die je doet op een vaste kijkafstand. Dus niet te veel televisie, ipad, telefoon, tekenen/kleuren of boeken lezen. Daarvoor leggen je ogen steeds focus op een vaste afstand. Bij ander binnenvermaak (bv hutten bouwen, dansen, rollenspellen) kijken de ogen veel afwisselender dichtbij en verderop.

Inderdaad. Het gaat erom dat je ogen meer afwisseling krijgen en ook in de verte kijken. Dat kan binnen ook.
En buitenspelen heeft natuurlijk veel meer voordelen dan alleen voor de ogen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje speelt de hele dag buiten. Dus dat komt vast goed.
Trouwens, tijdens een regenbui stampen in de plassen is toch ook heel erg leuk!
En ze zijn niet van suiker he...
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
14-08-2019 17:05
Onze kinderen zijn echte buitenkinderen en spelen het liefst heel de dag buiten.
Als het regent zit onze dochter ook wel eens in het huisje van het speeltoestel/klimrek dus dat maakt haar niet veel uit.
Dit is eigenlijk vanzelf zo gegaan en ze vinden het leuk en gelukkig hebben we een hele grote tuin.
Hier heb je niet veel aan denk ik he, maar dwingen gaat meestal niet helpen.
Probeer het leuk te maken, heeft hij voldoende te doen buiten?
Hij gaat wel graag naar buiten, maar niet alleen. En hij is niet zo makkelijk in contact maken, dus heeft niet veel vriendjes in de buurt. We hebben ook niet zo'n grote of spannende tuin. Binnen zit hij het liefst op een scherm, maar dat probeer ik dus ook te beperken. Hij leest ook graag (ook slecht voor zijn ogen) en doet graag spelletjes met ons.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
14-08-2019 17:07
Trouwens, tijdens een regenbui stampen in de plassen is toch ook heel erg leuk!
En ze zijn niet van suiker he...
Dat is wel waar, maar bv in november, als het al zo vroeg donker is, wordt er dus echt veel minder buiten gespeeld. En spelen in een regenbui is leuk als het 20 graden is, maar met 7 graden en een flinke wind, ziet mijn kind er de lol niet van in.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik let erop, maar wij hebben een hond, dus dat maakt het makkelijker, omdat je toch al in het ritme zit.

Ook hebben we goede regenkleding. Ik een lange jas en kind een pak: https://ielm.nl/buitenkleding

Maar ik denk niet dat je een 10 jarige daar nog in krijgt ;)
Alle reacties Link kopieren
Dat lijkt me ook inderdaad lastig, als je 10 bent, om alleen buiten te spelen. Zijn er geen klasgenoten in de buurt? Of een soort vast groepje kinderen dat altijd buiten speelt, waar hij eens kan vragen of hij mee mag doen? Een keer gevraagd, en dan hoor je er ook bij - is mijn ervaring.
Alle reacties Link kopieren
dana81 schreef:
14-08-2019 17:09
Hij gaat wel graag naar buiten, maar niet alleen. En hij is niet zo makkelijk in contact maken, dus heeft niet veel vriendjes in de buurt. We hebben ook niet zo'n grote of spannende tuin. Binnen zit hij het liefst op een scherm, maar dat probeer ik dus ook te beperken. Hij leest ook graag (ook slecht voor zijn ogen) en doet graag spelletjes met ons.
Heeft hij hobbies buiten? Anders is scouting misschien leuk. Hij lijkt me wel bijna te oud om zo op sleeptouw te nemen. Kan hij niet zelfstandig boodschappen doen?

Je hebt ook van die huttenbouw en vuurtje stook kampen, zoals jeugdland of kinderparadijs. Misschien ook bij jou in de buurt.
Alle reacties Link kopieren
Ik speelde vroeger hele dagen buiten, zat soms ook hele dagen binnen (in vakanties dan). Buiten schooltijd ook vaak zat buiten te vinden.
Maar toch op -16 terecht gekomen. Alle vrouwen aan moeders kant hebben een minafwijking, alleen ik weer ff net wat extremer.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties, fijn dat jullie meedenken!
Dropdrop schreef:
14-08-2019 17:14
Heeft hij hobbies buiten? Anders is scouting misschien leuk. Hij lijkt me wel bijna te oud om zo op sleeptouw te nemen. Kan hij niet zelfstandig boodschappen doen?

Je hebt ook van die huttenbouw en vuurtje stook kampen, zoals jeugdland of kinderparadijs. Misschien ook bij jou in de buurt.
Het probleem is op zich niet dat hij nooit buitenkomt: er is eigenlijk geen dag, ook niet in de winter dat we de hele dag thuisblijven. We gaan erop uit, hij doet inderdaad wel eens zelf een boodschap, hij gaat ook wel eens in de speeltuin spelen met zijn zusje. Maar het is meer dat het niet altijd lukt en daar voel ik me dan schuldig over. Om een voorbeeld te geven: begin van de week gingen we zwemmen in een binnenzwembad (met auto want ver), toen nog even bij mijn zusje langs die daar in de buurt woont, daar heeft hij ruim een halfuur buiten gespeeld met zijn nichtje en daarna naar huis om te eten en naar bed. Ik had hem na het eten nog even naar buiten kunnen sturen, maar het regende... Dan zit ik er dus best wel mee dat hij maar een half uur buiten is geweest. Ik denk dat het overdreven is dat ik daar mee zit, maar ik vind het toch lastig om dan niet te denken " oke dan moeten we morgen 3,5 uur naar buiten".
Alle reacties Link kopieren
Pozzebok schreef:
14-08-2019 17:12
Dat lijkt me ook inderdaad lastig, als je 10 bent, om alleen buiten te spelen. Zijn er geen klasgenoten in de buurt? Of een soort vast groepje kinderen dat altijd buiten speelt, waar hij eens kan vragen of hij mee mag doen? Een keer gevraagd, en dan hoor je er ook bij - is mijn ervaring.
Hij heeft geen klasgenoten die echt in de buurt wonen, hij spreekt wel vaak op woensdag af en dan moeten ze ook minstens een uur naar buiten. Wel is er een groepje jongens met wie hij aardig kan opschieten, maar die voetballen graag en hij houdt daar helemaal niet van. Hij hangt er dan een kwartier bij en komt weer naar binnen.
Alle reacties Link kopieren
dana81 schreef:
14-08-2019 19:37
Bedankt voor jullie reacties, fijn dat jullie meedenken!



Het probleem is op zich niet dat hij nooit buitenkomt: er is eigenlijk geen dag, ook niet in de winter dat we de hele dag thuisblijven. We gaan erop uit, hij doet inderdaad wel eens zelf een boodschap, hij gaat ook wel eens in de speeltuin spelen met zijn zusje. Maar het is meer dat het niet altijd lukt en daar voel ik me dan schuldig over. Om een voorbeeld te geven: begin van de week gingen we zwemmen in een binnenzwembad (met auto want ver), toen nog even bij mijn zusje langs die daar in de buurt woont, daar heeft hij ruim een halfuur buiten gespeeld met zijn nichtje en daarna naar huis om te eten en naar bed. Ik had hem na het eten nog even naar buiten kunnen sturen, maar het regende... Dan zit ik er dus best wel mee dat hij maar een half uur buiten is geweest. Ik denk dat het overdreven is dat ik daar mee zit, maar ik vind het toch lastig om dan niet te denken " oke dan moeten we morgen 3,5 uur naar buiten".
Niet gezond hoor om er zo panisch aan vast te houden
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
dana81 schreef:
14-08-2019 19:37
maar ik vind het toch lastig om dan niet te denken " oke dan moeten we morgen 3,5 uur naar buiten".
Dat klinkt wel een beetje dwangmatig.

Maar dan laat je hem een vriendje bellen en lever je ze de volgende dag in bij een kinderparadijs/jeugdland. Zitten ze weer voor 3 dagen gebakken.

Als je het zo belangrijk vindt, zul je meer 'standaardtijd' buiten moeten creëeren. Want inmiddels is hij bijna te oud voor speeldates.

Doe hem bijvoorbeeld op: scouting, atletiek, crossfietsen, skaten, honkbal. Wat vindt hij wel leuk?
dropdrop wijzigde dit bericht op 14-08-2019 20:02
0.75% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je kunt er een gewoonte van maken, lopen boodschappen te doen.
Of elke dag, na het eten een eind te wandelen. Dat is al snel een uurtje buiten meer.
Alle reacties Link kopieren
Elke avond een rondje met een tienjarige een rondje wandelen? Dat is toch doodsaai?

Hij moet buitenspelen leuk gaan vinden, zodat hij denkt 'gaaf ik ga lekker...' anders wordt het helemaal niks.
Dropdrop schreef:
14-08-2019 20:14
Elke avond een rondje met een tienjarige een rondje wandelen? Dat is toch doodsaai?

Hij moet buitenspelen leuk gaan vinden, zodat hij denkt 'gaaf ik ga lekker...' anders wordt het helemaal niks.

Mijn 10-jarige zou dat erg leuk vinden, en dan kletst hij de oren van je hoofd. :proud: Maar goed, elk kind is anders.
Je kan s'avonds na het eten gaan wandelen met het hele gezin, nog gezellig ook.
Twee uur per dag redden die van mij meestal niet, eventueel wel op schooldagen als je het buitenspelen dan ook meetelt. Maar in hun vrije tijd zijn ze denk ik ongeveer een uur per dag buiten. Vragen daar uit zichzelf ook niet veel om.
Alle reacties Link kopieren
Dropdrop schreef:
14-08-2019 20:14
Elke avond een rondje met een tienjarige een rondje wandelen? Dat is toch doodsaai?

Hij moet buitenspelen leuk gaan vinden, zodat hij denkt 'gaaf ik ga lekker...' anders wordt het helemaal niks.
Ligt aan waar je woont, ik zit in 2 tellen aan het water. Stenen gooien verveelt nooit

En het hoeft niet wandelen te zijn, skateboard mag gerust mee
Wij hebben wel honden en daardoor wandelen we ook wel vaker.
Dat helpt misschien wel?
Alle reacties Link kopieren
Buiten spelen deed ik als kind elke dag. Het was juist mijn moeder die dan wel eens miepte dat het slecht weer was, maar daar gaven we geen zier om. Rubber laarzen aan, regenjas aan en gaan. Want de vriendjes waren er ook. De enige keren dat we echt binnen bleven was als het dusdanig plensde dat je echt niet naar buiten kon, maar voor een beetje motregen of af en toe een paar druppels bleven we echt niet binnen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven