Schoonouders geven niks voor toekomstig kleinkind

15-08-2019 17:12 360 berichten
Mijn man en ik verwachten ons eerste kindje.
Dit is overigens het eerste kleinkind wat er geboren wordt voor mijn ouders en schoonouders.

Nu vind ik het vreemd dat mijn schoonouders (nog) niks hebben gekocht voor hun toekomstige kleindochter (ik ben nu 8 maanden zwanger).
Dit staat behoorlijk in contrast met hoe mijn ouders er mee omgaan. Niet dat zij overdreven veel spullen hebben gehaald maar een ledikantje voor bij hun thuis en wat cadeautjes voor ons (rompertje, slabbetje etc.) is wat zij wel hebben gegeven.
Bovendien hebben wij van heel veel vrienden, kennissen, vrienden van ouders, buren van ouders etc. toch wel allemaal dingetjes gekregen (ik heb het echt puur over kleinigheidjes, zoals bijv een paar sokjes of een rompertje oid).

Zelf vind ik dit eigenlijk best vreemd. Mijn man zegt dat zijn ouders hier gewoon minder attent in zijn. Maar ik vraag mij af of het nou zo vreemd is van mij dat ik er zo over denk of dat het inderdaad wel een beetje gek is dat van iedereen, zij juist niks geven.

Disclaimer: ik besef mij uiteraard dat het niet vanzelfsprekend is om iets te krijgen. Maar het valt mij toch behoorlijk op, vandaar. De schoonouders hebben trouwens wel gezegd blij met de komst van hun kleindochter te zijn

Is t vreemd?

Totaal aantal stemmen: 451

Ja (12%)
Nee (73%)
Beetje (15%)
Alle reacties Link kopieren
Wij kregen alleen een paar sokjes en toen was ik al bijna uitgerekend. Meer niet. Mijn ouders zaten zeer krap bij kas en ik heb ze gezegd dat ik echt niks wilde van hun, toch kwamen ze na mijn zwangerschapsaankondiging langs met een mand vol hele leuke cadeautjes, ze hadden al hun centen bij elkaar geschraapt.

Mijn schoonouders waren dan ook helemaal niet blij met de zwangerschap, mijn ouders wel. Misschien heeft dat er ook mee te maken. Schoonouders zijn overigens wel bijgedraaid na de geboorte maar de dingen die ze gezegd hebben vergeet ik nooit meer.
catcats wijzigde dit bericht op 16-08-2019 12:57
1.36% gewijzigd
Pinda-Kaas schreef:
16-08-2019 09:59
wat een kloterige sneer naar mensen die de moeite hebben genomen om op jouw topic te reageren zeg
Eens!
Baggal schreef:
16-08-2019 12:51
Oef! Dat vind ik dan wel weer een beetje raar. Dat je als moeder niets krijgt is nog tot daar aan toe, maar hadden ze ook niets voor het kleinkind?
De krant van die dag. Uit hun regio, niet uit de regio waar mijn kind is geboren ;)
Orișa schreef:
16-08-2019 12:59
De krant van die dag. Uit hun regio, niet uit de regio waar mijn kind is geboren ;)
Wel eerst helemaal gelezen natuurlijk, en hadden ze de kruiswoordpuzzels ook al ingevuld?
;-)
Alle reacties Link kopieren
Kleinezon schreef:
15-08-2019 17:45
Een romper van een euro van de zeeman vind ik net zo 'attent' als een onderbroek voor jou na de bevalling. Wat voegt het toe als iemand anders dat voor je koopt?
inderdaad, zo'n romper van een euro vd zeeman is nu ook weer niet erg leuk om te krijgen. Dat is waarschijnlijk zo'n effen witte ofzo, niet erg spannend of leuk.
Ik moest echt even nadenken of ik iets gekregen heb van (schoon) ouders voor de kinderen geboren waren. Volgens mij niet. Kregen gewoon een cadeau bij de geboorte.
Verder snap ik heus wel dat je wil dat je ouders helemaal hoteldebotel zijn dat ze opa en oma worden en steeds verliefd rondkijken in winkels en alles willen kopen. Maar dat is maar net hoe ze zijn denk ik, en hoe attent. Het is veel belangrijker dat ze straks voor je klaar staan als je hulp nodig hebt. Zo staan mijn schoonouders altijd klaar voor oppas etc maar overladen ons nooit met cadeaus ofzo.
3thee schreef:
16-08-2019 13:00
Wel eerst helemaal gelezen natuurlijk, en hadden ze de kruiswoordpuzzels ook al ingevuld?
;-)
Eerlijk, ik heb er niet eens naar gekeken. Niet zo vriendelijk misschien. Geen idee waar die krant nu is. Bij ex wrs.
Alle reacties Link kopieren
LaFleurNoire schreef:
16-08-2019 06:09
Dus betrokkenheid, attentheid en in de wolken zijn moet vooral blijken door de cadeautjes die gegeven worden?
We weten helemaal niet hoe to's schoonouders reageren op en om gaan met de zwangerschap en we weten ook niet of ze wellicht met iets komen wat bij uitstek geschikt is voor na de geboorte. Lekker om die mensen weg te zetten als niet betrokken, onattent en niet in de wolken met de zwangerschap.
En dit dus... En daar voeg ik aan toe dat (schoon)ouders niet per se iets hoeven te geven voordat jij geworpen hebt. Dat je een aardigheidje ''verwacht'' (en dat hoeft ook helemaal niet van materiele aard te zijn) vind ik niet zo gek, maar in dit stadium wel. Ik heb geen schoonouders meer, maar had ook zeker niet verwacht dat mijn man's moeder met van alles was komen aanzetten. Dat lag niet in haar aard en op mijn beurt had ik de cadeautjes voor de bevalling ook niet echt op prijs gesteld. Niet om jou angst aan te praten oid, maar je kind is nog niet eens geboren...
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Orișa schreef:
16-08-2019 13:04
Eerlijk, ik heb er niet eens naar gekeken. Niet zo vriendelijk misschien..
Ach, ik ben ook helemaal niet vriendelijk bij dat soort cadeaus ;-)
maar gelukkig zijn het duidelijk altijd moetjes en is na het in mijn hand proppen de aandacht al meteen van mij weg, dus wordt mijn reactie helemaal niet opgemerkt.
Alle reacties Link kopieren
Orișa schreef:
16-08-2019 12:45
Ik kreeg niets van mijn schoonouders. Het kraamcadeau was de krant van die dag. Maar die sporen dan ook niet ;)
Oh ik vind dat wel leuk, een krant van de geboortedag ;-D
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het nogal materialistisch dat je hun betrokkenheid afmeet aan wat je al dan niet cadeau krijgt. Kun je je onvergelijktheid niet relativeren met hoe attent ze zijn met andere gelegenheden? Of hecht je zelf misschien meer waarde aan het hebben van spullen dan zij, waardoor de verwachtingen scheef lopen?
Kiwimeisje schreef:
16-08-2019 13:21
Oh ik vind dat wel leuk, een krant van de geboortedag ;-D
Ja, veel leuker en later veel waardevoller dan het zoveelste paar sokjes. Ik had nu (een halve eeuw later) best een krant van mijn geboortedag willen hebben.
Alle reacties Link kopieren
Pinda-Kaas schreef:
16-08-2019 12:26
lees jij de rest van het topic niet? Babyshower is nu meerdere malen genoemd door andere forummers, daar refereer ik naar

en als je verder zou lezen zie je dat het helemaal niet zo 'normaal' is om cadeaus te verwachten, en dat die reacties komen van mensen van verschillende leeftijden. Dus ook dat is van alle tijden.

Bovendien is 'normaal' iets anders dan verplicht, dat je maar vanalles van je schoonouders zou mogen verwachten op het gebied van cadeaus. Dat is gewoon onzin.
Ik bedoelde het niet alleen naar jou, van die andere forummers begrijp ik ook niet waarom babyshowers erbij worden gehaald. Komt op mij over als typisch een sneer namelijk.

Verder is uiteraard niks verplicht. Mensen doen zoiets omdat ze dat léuk vinden. Juist daarom valt het op.

En wederom gaat het natuurlijk helemaal niet om het materiele. Dan zou TO wel zitten zeuren om een kinderwagen of iets anders duurs.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit even wat reacties bij te lezen, maar ik vind het ongelofelijk dat het hier steeds over spullen gaat. Ja ok, er zit een gebaar achter, maar waarom is er zo'n wens naar materiële zaken om dat gebaar kenbaar te maken? Wees ook dankbaar voor (schoon) ouders en andere familieleden die meeleven, meedenken en meehelpen. Daar heb je veel meer aan dan nog meer spullen.

Omdat wij vrij laat aan een kind zijn begonnen komen er voortdurend vrienden met allemaal handige (tweedehands maar soms ongebruikte) spulletjes van hun kinderen die we mogen hebben. Ik heb tegen familie gezegd dat het ons kindje nu al nergens aan ontbreekt - cadeaus zijn niet nodig. Een wereld met minder spullen is nog het mooiste cadeau.
JuriaanB schreef:
16-08-2019 13:33
Ja, veel leuker en later veel waardevoller dan het zoveelste paar sokjes. Ik had nu (een halve eeuw later) best een krant van mijn geboortedag willen hebben.
Heel waardevol. En zo betrokken enzo.
Alle reacties Link kopieren
luiwammes schreef:
16-08-2019 13:58
Ik zit even wat reacties bij te lezen, maar ik vind het ongelofelijk dat het hier steeds over spullen gaat. Ja ok, er zit een gebaar achter, maar waarom is er zo'n wens naar materiële zaken om dat gebaar kenbaar te maken? Wees ook dankbaar voor (schoon) ouders en andere familieleden die meeleven, meedenken en meehelpen. Daar heb je veel meer aan dan nog meer spullen.

Omdat wij vrij laat aan een kind zijn begonnen komen er voortdurend vrienden met allemaal handige (tweedehands maar soms ongebruikte) spulletjes van hun kinderen die we mogen hebben. Ik heb tegen familie gezegd dat het ons kindje nu al nergens aan ontbreekt - cadeaus zijn niet nodig. Een wereld met minder spullen is nog het mooiste cadeau.
En precies daarom zou ik dus als ik TO was samen met schoonouders wat leuks/nuttigs gaan doen. Dat meedenken/meeleven is namelijk denk ik het gevoel wat ze graag zou willen, het gaat heus niet om die sokjes van 2 euro.

Jouw tweede alinea had ik kunnen schrijven. En juist daarom, omdat werkelijk de hele goegemeente meeleeft en aanbiedt, valt het dan op dat precies de schoonouders dat niet doen.
Positivevibes schreef:
16-08-2019 13:53

En wederom gaat het natuurlijk helemaal niet om het materiele. Dan zou TO wel zitten zeuren om een kinderwagen of iets anders duurs.
Juist.

Haar (en anderen) is alleen maar iets opgevallen. Maar het is natuurlijk veel makkelijker om haar weg te zetten als een inhalig iemand die zo veel mogelijk cadeautjes wil.
Echt bizar om te lezen hoe dat altijd gaat.
Alle reacties Link kopieren
Rozemarijn84 schreef:
15-08-2019 23:15
Sinds wanneer moet je verplicht binnen een bepaalde tijd antwoorden?
sinds dezelfde dag dat je cadeaus moet geven voor je ongeboren kleinkind... bah wat kom jij hebberig over. Aan zo een schoondochter zou ik helemaal niks geven.
Positivevibes schreef:
16-08-2019 13:53
Ik bedoelde het niet alleen naar jou, van die andere forummers begrijp ik ook niet waarom babyshowers erbij worden gehaald. Komt op mij over als typisch een sneer namelijk.
Daar komt dat een beetje van toch, die verwachting om kadootjes te geven/krijgen voor de geboorte.
Ik had er tenminste nog nooit van gehoord voordat babyshowers een ding werden.
Toen ik jong was werd het als ongepast gezien om iets te kopen voor het kind er was, en sommige mensen dachten dat het ongeluk zou brengen.
Bij vriendinnen die zwanger waren zag ik dat ook niet, die wens om dingetjes te krijgen ervoor, juist leuker als mensen iets kopen/krijgen voor een kind wat er al is, dat al een naam heeft, waarvan je het geslacht weet, en hoe groot het is, etc.
Nou heb ik niet zoveel voortplantingsgrage vrienden, en ik ben er nu zelf eigenlijk al te oud voor terwijl ik er nooit aan begonnen ben, dus hoe jonge mensen dat nu doen dat weet ik niet echt.
anoniem_381705 wijzigde dit bericht op 16-08-2019 14:46
0.50% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
3thee schreef:
16-08-2019 14:15
Juist.

Haar (en anderen) is alleen maar iets opgevallen. Maar het is natuurlijk veel makkelijker om haar weg te zetten als een inhalig iemand die zo veel mogelijk cadeautjes wil.
Echt bizar om te lezen hoe dat altijd gaat.
Maar het is juist TO die de erkenning wil in de vorm van een cadeau. Dat wekt de indruk dat het haar juist lijkt te gaan om materiele spullen. Sterker nog, iets van de Zeeman was ook goed, als er maar iets kwam. Ze is dus zelf op zoek naar dat materiele gebaar, althans zo lees ik het. De schoonouders zijn wel blij met de komst van de baby, maar de voorbeelden die door haar worden aangedragen betreffen alleen materiele zaken.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Orișa schreef:
16-08-2019 14:06
Heel waardevol. En zo betrokken enzo.
Ik vind het echt een heel leuk kado, waar over nagedacht is.
Er zijn ook websites waar je informatie kunt vinden over de dag waarop je geboren bent dat vind ik interesant om te lezen, en ergens vind ik het jammer dat mijn ouders er niet aan gedacht hebben om een krant te bewaren.
Je kunt hier trouwens kranten van je geboortedag bestellen, kost 40 euro:
https://rememory.nl/echte-krant-van-je-geboortedag
Maar goed, sommige mensen willen goede bedoellingen ook gewoon niet zien denk ik, tenzij het op hun manier gaat.

En dat is het hele punt, de schoonouders van TO doen het anders dan ze had verwacht, en ze hangt daar gelijk allerlei conclusies en oordelen aan.
Niet handig.
Alle reacties Link kopieren
DingesEnzo schreef:
16-08-2019 14:32
Daar komt dat een beetje van toch, die verwachting om kadootjes te geven voor de geboorte.
Ik had er tenminste nog nooit van gehoord voordat babyshowers een ding werden.
Toen ik jong was werd het als ongepast gezien om iets te kopen voor het kind er was, en sommige mensen dachten dat het ongeluk zou brengen.
Bij vriendinnen die zwanger waren zag ik dat ook niet, die wens om dingetjes te krijgen ervoor, juist leuker als mensen iets kopen/krijgen voor een kind wat er al is, dat al een naam heeft, waarvan je het gelacht weet, en hoe groot het is, etc.
Nou heb ik niet zoveel voortplantingsgrage vrienden, en ik ben er nu zelf eigenlijk al te oud voor terwijl ik er nooit aan begonnen ben, dus hoe jonge mensen dat nu daoen dat weet ik niet echt.
Mijn moeder kreeg van grootouders/vriendinnen/nichten ook al een halve uitzet aan van alles. En ik ben toch echt al veeeel ouder dan die paar jaar dat babyshowers een ding zijn geworden ;-)
BGB is ook van die generatie geloof ik en beschrijft toch ook iets anders.

Babyshowers zijn echt hét clichévoorbeeld waar altijd mee aan wordt aangekomen om aan te tonen dat iedere zwangere vrouw een hysterische pregzilla is. En die zijn er vast wel, maar zoals ik al zei vind ik het overduidelijk dat het hier eigenlijk helemaal niet om het materiele gaat.

Bovendien vraagt TO alleen maar of dit opvallend is. Wat mij betreft wel dus. Dat maakt die mensen verder geen crimineel ofzo. Maar opvallend? Ja!
Positivevibes schreef:
16-08-2019 14:49
Mijn moeder kreeg van grootouders/vriendinnen/nichten ook al een halve uitzet aan van alles. En ik ben toch echt al veeeel ouder dan die paar jaar dat babyshowers een ding zijn geworden ;-)
BGB is ook van die generatie geloof ik en beschrijft toch ook iets anders.

Babyshowers zijn echt hét clichévoorbeeld waar altijd mee aan wordt aangekomen om aan te tonen dat iedere zwangere vrouw een hysterische pregzilla is. En die zijn er vast wel, maar zoals ik al zei vind ik het overduidelijk dat het hier eigenlijk helemaal niet om het materiele gaat.

Bovendien vraagt TO alleen maar of dit opvallend is. Wat mij betreft wel dus. Dat maakt die mensen verder geen crimineel ofzo. Maar opvallend? Ja!
Ik vind TO juist behoorlijk op het materiële focussen, schoonouders hebben aangegeven blij te zijn met de komst van hun kleinkind, maar dat is niet genoeg, ze moeten dat "bewijzen" met kadootjes.
En nee, dat is echt niet voor iedereen gebruikelijk, om dat zo te doen, dat merk je uit dit topic toch ook?
En al was het wel gewoon, en willen zij het anders doen, dan is dat nog hun goed recht natuurlijk.
Beetje flauw om gelijk van slechte bedoelingen uit te gaan.
anoniem_381705 wijzigde dit bericht op 16-08-2019 14:57
2.59% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Spullen geven is toch helemaal niet nodig. Ja bij de geboorte van de baby. Maar daarvoor? Mijn schoonouders passen regelmatig op onze kinderen. Sinds die tijd hebben zij dus bij hun thuis ook een kamer ingericht voor de kids. Maar dan is die kamer in ieder geval nodig. Sorry ik kan erg boos worden van al die zogenaamde cadeaus die ons milieu maar blijven belasten zonder dat het een doel heeft.
Alle reacties Link kopieren
Van mijn schoonouders kregen we veel kleinigheidjes (grote spullen wilden we niet), van mijn ouders niets. Beide partijen waren dolgelukkig met de komst van het kleinkind. Mijn ouders hebben pas dingen gegeven toen ze geboren was.

Ik moest wel even slikken toen mijn schoonouders aangaven de maxi cosi te willen betalen en mijn ouders helemaal niets. Blijkt dat ze bij het andere kleinkind ook niets hebben betaald/gegeven en ook alleen kleinigheidjes.

Ach, ze heeft genoeg zooi en komt niets te kort..liefde is het belangrijkste.
Maar alsnog.. met alle hormonen kon ik er niet bij. Nu haal ik mn schouders op, het is zo.
Een baksteen is nooit alleen
Alleen de OP gelezen.
Ik ben zelf oma van 6 kleinkinderen.
Intussen nog maar van 5 want mijn jongste is recent overleden (ze was 3,5 maanden.....)
Voor mijn gevoel blijf ik dus oma van 6 kleintjes.
Maar nee TO; ik heb nooit tijdens de zwangerschap geschenkjes gekocht voor mijn kleinkinderen. Voor geen enkel van de 6!
Ze hebben NA de geboorte allemaal een mooi cadeau gekregen uit de geboortelijst die de ouders opgesteld hadden.
Ik vind jou heel hebberig en ondankbaar naar jouw schoonouders toe!
Heel wss doen zij het net als ik gedaan heb: wachten tot na de geboorte.
Anderzijds hebben schoonouders het mss niet breed financieel en kopen ze een kleiner cadeautje . Weet je: ik had ook geen rijke ouders maar mijn kinderen hebben héél veel liefde gekregen van mijn ouders en dat vind ik veel meer waard dan een rompertje tijdens de zwangerschap!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven